Cestování do Rakouska 2023 Cestovní pojištění  Ubytování Rakousko Mapa Rakousko
Dvě třetiny plochy Rakouska zaujímají Alpy. Na severu leží Tyrolské a Salzbugské Alpy. V centrální části Vysoké Taury s nejvyšším rakouským vrcholem Grossglockner (3797 m). Na jihu jsou to Ötztalské, Zillertalské a Karnické Alpy. Na severních a východních úbočích Alp se rozkládá, velmi důležitá oblast země, Podunajská nížina. Největší spolkovou zemí jsou Dolní Rakousy, další spolkové země jsou Horní RakousyBurgenlandŠtýrskoSalcburskoKorutany.
Oblíbené destinace a místa
 > Vídeň   > Zámek Schönbrunn  > Linz  > Innsbruck  > Innsbruck  > Krimmelské vodopády
Příspěvky z Rakouska od zkušených turistů a cestovatelů  (2 070)
   Tipy na výlet (218)     Turistické cíle (1 382)     Trasy (73)     Cestopisy (141)    Fotogalerie (39)

Putování po Ennsradweg, Part 2 (mokrá cesta pod alpské velikány)

způsob léta byl tehdy poněkud nešťastný
způsob léta byl tehdy poněkud nešťastný  •  Fotografie (33)  • Foto: markyz63

Druhý a třetí díl tohoto rakouského cestopisu mapuje naše putování z údolí Salzachu do údolí Ennsu, zkrátka tolik - a toužebně - očekávaný průjezd podhůřím alpských velikánů v čele s Dachsteinem. Měla to být skutečná výkladní skříň naší cesty i našich fotoalb. Měla … počasí ale, bohužel, bylo trošku jiného názoru, takže Hory nad sebou jsme někdy i zahlédli, většinou však pouze tušili. To ovšem neznamená, že by nebylo se na co dívat, ale v některých momentech chybějící slunce až zabolelo … a také jsme si několikrát uvědomili, že modrá je skutečně dobrá. A než se vrhnu na bližší popis průběhu dnů (ne)dávno minulých, připomenu raději hned pár postřehů, z nichž některé se vlastně dotýkají také již předchozího salcburského prologu.

Kuchtl
Kuchtl  •  Foto: markyz63

Rakousko je "zadrátováno" stejně jako ČR, což mnohdy při hledání místa pro hezkou fotografii dost vadí. A stejně jako ČR je i Rakousko mnohde vysloveně zahlceno neskutečnou směsicí dopravních značek, hlavně ve větších městech (na rozdíl od nás zde ale výhoda průjezdů pěšími zónami a jednosměrkami platí, naštěstí, pro cyklisty téměř všude i nadále).

Jistou zajímavostí je i to, že poměrně výrazná většina Madon (i Ježíšků) v rakouských kostelech (pokud se ovšem nejedná o původní inventář z období 14. - 18. stol.) je opatřena mohutným vlasovým porostem v podobě paruk. A dost mě upoutalo také neuvěřitelné množství, převážně renesančních, náhrobků, často s velmi zajímavými motivy. U nás se z nich vždy velmi raduji (od Dolních Studének po Moravskou Třebovou), tam se ale nacházejí v téměř každém kostele, mnohde i v nadživotní velikosti (jen na svatopetrském hřbitově v Salzburgu jich je údajně kolem 400). A tak někdy už skoro platilo, že čeho je moc, toho je příliš.

A pro mě osobně byl tento úsek pozoruhodný i tím, že tady jsem si na internetu dopředu žádné pamětihodnosti nevyhledával, takže jsem v těchto dnech mohl být kdečím, zcela neznámým, mile překvapen.

Golling an der Salzach

Naše další cesta tedy začíná na louce před městečkem Kuchl. V noci sice pršelo, ale ráno nijak katastroficky nevypadá. Chvíli proto zevlujeme po okolí a potom se přes Kuchl vydáváme ke čtyřtisícovému městečku Golling an der Salzach, kde si uděláme první větší zastávku. Městečko je známé hlavně svým vodopádem, ale my si jen tak zdálky prohlédneme zdejší muzejní hrad i zajímavý farní kostel (k mému potěšení opět se zbytky gotiky) a v trafice nakoupíme nějaký ten pohled. Následuje výjezd do sedla Pass Lueg a po něm sjezd k řece Salzach, která zde protéká regulérním skalním kaňonem. Údolí řeky se pak rozšiřuje a my před sebou poprvé vidíme kopečky, které vyrostly do nadmořské výšky přes dva kilometry. Do té ovšem my máme ještě hodně daleko.

Zanedlouho se před námi objeví krásný, takřka pohádkový, hrad Hohenwerfen (vzhledem k tomu hohen nepřekvapuje, že k němu od parkoviště vede lanovka). Impozantní nedobytná pevnost je stará více než devět století. Moc rád bych se tam podíval, ale na rozdíl od mnoha jiných (parkoviště pod hradem je přeplněné) mám v tomto smůlu. Jedeme dál a zastavíme se až v nedalekém Werfenu. Toto třítisícové historické městečko dodnes nabízí pár hodně zajímavých historických památek i obchod, který nám poslouží k doplnění chybějících tekutin i kalorií.

Foto: markyz63

V následujícím Pfarwerfenu jsme původně ani zastavovat nechtěli, ale začalo zase pršet, takže nám vlastně nic jiného ani nezbylo. Nevadí, zdejší farní kostel je zajímavou pozdně gotickou stavbou z přelomu 15. a 16. stol. Stojí na místě starší románské stavby a vidět zde můžeme např. krásný křídlový oltář nebo monumentální fresku se sv. Kryštofem. Využijeme zde ještě Infocentrum i obecní sociálky, pokoukáme na místní pány v pumpkových krojích, kteří se hotoví na nějakou oslavnou akci, a vyrazíme dál. Slavný skokanský areál v Bischofshofenu ani klášter Kreuzberg však, bohužel, nenavštívíme. Přemostíme pouze řeku Salzach a odbočíme do údolíčka říčky Fritztal. Pokocháme se pohledem na vysoký silniční most, chvíli postoupáme a v Hüttau nás opět zastaví déšť.

Pomalu se blížíme k výšce 900 nadmořských metrů a zanedlouho také k Ennstalu, kde konečně najedeme na onu Ennsradweg, která tomuto cestopisu dala jeho jméno a která začíná ve Flachau, přibližně 20 km odsud. Poslední zastávkou dne se stává Altermarkt, kde se nachází jednak světoznámá továrna firmy Atomic, jednak obchod, ve kterém doplníme zásoby (což se brzy ukázalo jako velmi prozíravé rozhodnutí). Před Radstadtem rozbijeme hlavní vůdcův stan a jen smutně posloucháme opět sílící déšť.

Vodu z oblohy bavilo intenzivně padat celou noc a ani denní světlo jí tuto kratochvíli nesebralo. Je jasné, že hodně dlouho nikam nevyjedeme. Nastává nekonečné období věčného polehávání a smutných myšlenek. Míč proti trudomyslnosti jsme si s sebou nevzali a nakonec nám tato činnost musí vydržet až do odpoledne. Město Radstadt je přitom celou dobu v podstatě na dohled. A jedná se navíc o pěkné pětitisícové historické městečko s hradbami, baštami a mnohými dalšími památkami. Počasí nás zdrží nějakou dobu i tady, takže se nakonec na cestu vydáme až v době, kdy zavírají obchody a místní usedají k večeři. Ztratili jsme tak celý den …

Foto: markyz63

Zanedlouho zjistíme, že jsme možná udělali chybu. Pár kilometrů za městem je cesta téměř suchá, takže jsme možná měli více riskovat a využít dešťového stínu okolního horstva. Člověk ale nemůže vědět všechno a po bitvě se lehce získávají generálské prýmky. Snažíme se proto rychle ještě najet nějaké kilometry a tiše nadáváme tomu nahoře, že nás takto trestá za naše nepatrné životní omyly. Vždyť už jsme jen kousek od třítisícového Dachsteinu i sjezdovek ve Schladmingu ...

(psáno v srpnu 2009)

Více fotografií k článku na:

Poslední aktualizace: 22.3.2018
Autor: markyz63

Gemeinde Werfen

Příspěvky z okolí Putování po Ennsradweg, Part 2 (mokrá cesta pod alpské velikány)

Hohenwerfen, bytelný hrad nad řekou Salzach s představením dravců
V minulosti HRAD HOHENWERFEN střežil cestu kolem řeky Salzach před nepřáteli, zejména Bavorům, sloužil i k vybírání mýta z přepravovaného zboží. Pevnost…
Vzhledem k tomu, že jde o fotocestopis, vkládám pouze odkaz na informační web a prosím o pokračování rovnou k fotkám   http://www.cestopisy.net/153-rakousko-hrad-hohenwerfen.php
Hrad Hohenwerfen se vypíná nad městem Werfen vzdáleným 40 km jižně od Salzburgu. Vedle vlastní prohlídky hradu s průvodkyní máte možnost v rámci jednoho vstupného navštívit i tři muzea, několik expozic a shlédnout…
Farní kostel většího z obou svatých Jakubů je jednou z dvojice významných památek třítisícového rakouského městečka Werfen. Kostel stál na místě dnešního svatostánku snad „odnepaměti“, ale h…
Největší Ledové jeskyně na světě najdete v pohoří Tennengebirge v Rakousku severně od městečka Werfen. Je to obrovský systém labyrintů, dómů a chodeb, který se větví do vzdálenosti více jak 40 kilometrů. Jeskyně l…
Tento monumentální hrad najdete v Salzbursku, tyčí se na 155 m vysoké kuželovité skále asi 40km od Salzburgu. Jeho Počátky sahají až do jedenáctého století. Při prohlídce hradu získáte jasnou představu opodobě st…
Když se vydáte na dovolenou do okolí Salzburgu, je to ideální příležitost navštívit největší ledovou jeskyni na světě. Připravte se na jedinečný zážitek, který ale bude stát i trochu potu  Autem se dostanete pře…
Vydali jsme se do Rakouska do jeskyně Eisriesenwelt nedaleko Salzburgu. Cesta z ČR trvala zhruba 9 h i se zastávkami. Jeskyně Eisriesenwelt je největší ledová jeskyně na světě. Její chodby m…
                    Eisriesenwelt - největší ledová jeskyně světa 1.9.2017 Eisriesenwelt  je jeskyně v rakouském pohoří Tennengebirge. S délkou 42 km se jedná…
Historie památkově chráněného farního kostela sv. Cyriáka v Pfarrwerfenu je opravdu velice dlouhá. Jeho existence je totiž poprvé písemně zmiňována již v roce 1074. Tento románský kostel byl …
Název tohoto přírodního unikátu, nacházejícího se v rakouském pohoří Tennengebirge, lze do češtiny přeložit jako Svět ledových obrů, ale také krátkým a úderným Kra. Občas ale bývá naz…
Z dálnice mezi Salzburgem a Gmündem na A10 nedaleko majestátného hradu Hohenwerfen je možné odbočit do horské obce Werfenweng, která je nejvýše položenou…
Eiskogel (2.321 m n. m.) je devátým nejvyšším vrcholem pohoří Tennengebirge, nacházejícím se v rakouské spolkové zemi Salcbursko. Vápencové pohoří působí impozantně zvláště při pohledu z dálnice A10 mezi Gollingem…
Stadion se skokanskými můstky v Bischofshofenu na úpatí Hochkönigu je vděčným turistickým cílem i v letních měsících. Největší pozornost upoutá dominující velký můstek Paul Ausserleitner schanze s konstrukčním bod…
                      Bergbaumuseum: hornické muzeum 1.9.2017 Bergbaumuseum & Schausstollen, 5505 Mühlbach am Hochkönig Mühlbach am Hochkönig je obec ve čtvrti St. Johann im Pongau , Salzbursko , Rakousko. Rozprostírá se na úpatí Hory Hochkönig. První písemná zmínka o městě pochází již z r.1350. V důlním muzeu je svědectví 5000-leté historie hornictví, která trvalým způsobem formovala Mühlbach až do roku 1976. Byl zde jeden z největších měděných dolů ve střední Evropě. Mühlbach byl již v pravěku hornic…
Čtyřapůltisícové městečko Golling leží – jak již jeho název napovídá – na řece Salzach, pod vrcholky Alp a jižně od Salcburku. Městečko sice svým způsobem zřejmě nejvíce proslavil katolický k…
Rakousko představuje opravdový ráj pro milovníky přírody. Naši jižní sousedé si svého bohatství velmi váží a do jeho ochrany investují nemalé prostředky. Jedním z takových míst je bezesporu Lichtenštejnská soutěska (Liechtensteinklamm) ve spolkové zemi Solnohradsko (Salzburg). Ledovcem vzniklá soutěska si na své zpřístupnění veřejnosti musela počkat až do 19. století. Roku…
Kehlsteinhaus neboli Orlí hnízdo nechal postavit  Hitlerův nejbližší spolupracovník a osobní tajemník Bormann v roce 1937 jako dárek k jeho 50. narozeninám.  Je z něho opravdu nádherný výhled do celého kraje . Cel…
Z dokumentárních filmů a týdeníků znám Hitlerovo letní sídlo vysoko v Alpách nedaleko Mnichova již delší dobu. Ale že bych se sem někdy podíval, tak tomu jsem ani ve snu nevěřil. Otevřené hranice a široké možnosti…
Mnoho cestovních kanceláří nabízí jednodenní zájezd na Orlí hnízdo (v Německu se sice setkáte i s anglickým překladem Eagle`s Nest, ale uslyšíte a budete číst nejčastěji o Kehlsteinu a Kehlsteinhausu). Pominu-li k…
Klapka, akce !!!! Mnichov, léto roku 1914 … Ve skutečnosti je leden 2003,  rtuť teploměru  klesá na 14 stupňů pod nulu. Stojíme  v davu 500 lidí  v prostorách Zelné…
Tento výlet je vhodný především pro ty, kteří tráví čas poblíž města St. Johann im Pongau, případně Flachau, Kaprun.. Cestu nemá cenu popisovat, nejlepší je použít GPS, podle toho odkud pojedete jak v Rakousku tak…
Ráno jsme se probudili, podívali se z okna ... a hned bylo jasné, že se zázrak nekoná a meteorologové celé Evropy se tentokrát – zcela výjimečně a bohužel – nemýlili. Z temné oblohy…
Výlet na Orlí hnízdo The Eagle's Nest Kehlsteinhaus, Berchtesgaden, Německo   1834 m m.n. 23.8.2016 Tento příspěvek není popisem Orlího hnízda, takové příspěvky už zde jsou, ale spíše pojednává o Aktuálních…
Jedním z mých letošních pěkných zážitků bylo svezení se po horské silnici na Kehlstein. Po té se dá projet pouze autobusy zajišťujícími kyvadlovou Dopravu z Obersalzbergu – Hinterecku na Kehlstein (přesněji 124 m …
Jezero Königsee se nachází v jihovýchodním Bavorsku v okrese Berchtesgaden nedaleko rakousko-německých hranic. Jezero leží v údolí mezi horskými masivy Watzmann (2713 m, nejvyšší vrchol), Jenner a Hagengebirg…
Zabloudíte-li do německých Alp u Berteshagenu,nenechte si ujít projížďku po jezeře Königssee motorovou lodí. Stojí to za to,i když je třeba horší počasí.Výlet lodí je krásný a loď vás zaveze ke kostelu Sv.Bartolom…
Tuto krásnou, ale náročnou hřebenovku jsem měl v hledáčku již dlouho. Ale až teprve jeden záříjový víkend se všechno sešlo...A tak v pátek ráno vyrážíme směr Berchtesgaden. Cesta v pohodě…
Vesnice Hallstatt se nachází v Rakouském regionu Salzkammergut. Jeho poloha je situována na břeh jezera Hallstättersee. Hall je staré keltské označení pro sůl. Sůl byla velmi význámná komodita pro obživu místních…