Moje oblíbené
Cestování do Rakouska 2022 Cestovní pojištění  Ubytování Rakousko zima  Mapa Rakousko
Dvě třetiny plochy Rakouska zaujímají Alpy. Na severu leží Tyrolské a Salzbugské Alpy. V centrální části Vysoké Taury s nejvyšším rakouským vrcholem Grossglockner (3797 m). Na jihu jsou to Ötztalské, Zillertalské a Karnické Alpy. Na severních a východních úbočích Alp se rozkládá, velmi důležitá oblast země, Podunajská nížina. Největší spolkovou zemí jsou Dolní Rakousy, další spolkové země jsou Horní RakousyBurgenlandŠtýrskoSalcburskoKorutany.
Oblíbené destinace a místa
 > Vídeň   > Zámek Schönbrunn  > Linz  > Innsbruck  > Innsbruck  > Krimmelské vodopády
Příspěvky z Rakouska od zkušených turistů a cestovatelů  (2 070)
   Tipy na výlet (218)     Turistické cíle (1 382)     Trasy (73)     Cestopisy (141)    Fotogalerie (39)

Grossglockner 3798m.n.m. přes Stüdlgrat

Fotografie (4)  • Foto: gazzi

Grossglockner Stüdlgratem

Foto: gazzi

Po krátkém navigačním tápání hned po příjezdu do Kals am Grossglockner jsme zamířili přes vesnici Berg po placené cestě Kalser Glocknerstrasse (cena 10Euro) až k poslednímu parkovišti u restaurace Luckerhaus v nadmořské výšce 1920m.n.m.. Odtud je již povoleno pokračovat pouze po svých. Rozdělili jsme si do batohů nezbytné lezecké vybavení a vyrazili zhruba na dvouhodinovou cestu k chatě Stüdlhütte, která leží ve výšce 2801m.n.m.. Zhruba ve třetině trasy se nachází chata Lucknerhütte, kde je možnost se cestou občerstvit. Tato chata slouží spíše návštěvníkům, kteří se do tohoto regionu přijeli pouze pokochat pohledem na pohoří s nejvyšší horou Rakouska a nemají kam spěchat. Pokračovali jsme dále klikatící se pěšinou a s úderem páté odpolední jsme stanuli před chatou Stüdlhütte, kde jsme měli rezervované ubytování. Uvítali jsme na chvíli možnost spočinout na venkovní terase při zapadajícím slunci a čepovaném pivu. U jednoho ze stolu seděla jiná skupinka Čechů, kteří si postěžovali, že teď když se konečně po třech dnech udělalo „vokno“ s pěkným počasím a „voni“ chtějí jít na vrchol, tak pro horolezce už na chatě nemají místo… O to větší překvapení bylo, když jsme jim sdělili, že my máme rezervaci již od března J. Po dvou pivech jsme se šli ubytovat. Přidělili nám pokoj pro cca 20 lidí (10 dvouposchoďových postelí vedle sebe). Jelikož jsme věděli, že na druhý den brzo vstáváme, šli jsme zalehnout již po půl deváté, ale usnout se moc nedalo. Jednak člověk není zvyklý tak brzo spát a jednak v takovém počtu lidí je okolních zvuků až příliš (každý druhý si alespoň jednou odskočí na záchod a zbývající třikrát za noc zkontrolují na mobilu, kolik je hodin J).

Budík nám zazvonil před půl pátou ráno a cílem bylo vyjít okolo páté. Vzhledem k tomu, že stejný nápad měla většina lidí na celé chatě, museli jsme se různě vyhýbat a čekat na záchodech, takže jsme nakonec vyrazili až o půl šesté. I tak jsme, ale šli za tmy a svitu čelovek. Jak již je uvedeno v názvu článku, pro výstup jsme zvolili náročnější cestu Stüdlgratem, kde nejtěžší pasáže dosahují obtížnosti IV- UIAA. Po necelé hodině jsme došli k místu, kde začínal ledovec Teischnitz, nasadili jsme mačky a navázali se na lano. Po další necelé hodině jsme prošli vyšlapanou cestou přes ledovec pod skálu, kde již nebylo maček zapotřebí a začínala lezecká část. První hodinka nám rychle ubíhala, neboť jsme nenarazili na těžší úseky, až jsme stanuli na tzv. „Frühstücksplatz-u“. Zde jsme dostáli jménu tohoto místa a dostali do žaludku nějakou energii. Frühstücksplatz je zároveň důležitým milníkem na trase, neboť je odsud v případě problémů či přecenění sil ještě možný bezpečný návrat zpět na chatu. Nad ním již začínají úseky, které jsou výhradně jednosměrné a jelikož se za námi již drali další lezci, vydali jsme se stoupat vzhůru do oblak. To jsme, ale ještě netušili, že budeme stoupat další tři hodiny. Postupně se začaly střídat lehčí místa s těmi obtížnějšími a bylo nutné být dobře vybaven nejen fyzicky, technicky ale i psychicky, nehledě na fakt, že cestu ztěžoval nasněžený a místy zmrzlý sníh. K nejnáročnějším úsekům patří místa zvaná „hladká hrana“, „plotna“ anebo „malá plotna“ s lezeckou obtížností III+ až IV-. V jednom místě, kde jsem prolézal úzkou štěrbinou, mi dokonce vypadla termoska a spadla dolů (už jsem viděl, jak někoho dole přizabila). Jaké bylo však mé překvapení, když se za hranou skály objevila termoska ležící na malé plotýnce. Bylo však nutné pro ni slézt dva metry níže mimo zajištěnou cestu, což se s pomocí jednoho z dalších lezců podařilo, ale příjemný zážitek to nebyl. Poté už se před námi vyloupl vrchol, ale cesta k němu stále vedla nesnadnými úseky. Říkali jsme si, že tam už přeci musíme být, ale vždy se před námi objevila další překážka. Po šesti a půl hodinách jsme úspěšně dorazili k vrcholu (3987 m.n.m.), na kterém nechybí mohutný železný kříž a spousta dalších horolezců, z nichž většina přišla tvz. „normálkou“, tedy cestou kudy jsme se měli vracet. Díky tomu, že slibované slunečné „vokno“ opravdu nastalo, měli jsme krásné výhledy na všechny strany.

Jelikož se z druhé strany stále valili další a další lezci, se kterými se budeme muset vyhýbat při sestupu, rozhodli jsme se déle neotálet a vyrazit směrem k chatě Erzherzog Johannhütte. Po chvíli jsme překonali Kleinglockner, kde se tvoří největší fronty, neboť se zde dá jen obtížně navzájem vyhnout. I my jsme se zde zdrželi díky pomalejší skupině před námi. Poté jsme již poměrně rychle dosáhli hranice, kde končilo lezení mezi doslova davy lidí snažících se dosáhnout na vrchol a začínalo sněhové pole vedoucí k chatě. Využili jsme tajícího sněhu a velkého sklonu a některé části sestupu v podstatě sjeli po nohou či zadku. U chaty jsme stanuli zhruba za hodinu a půl od vrcholu a objednali si zasloužené pivo a těstoviny s boloňskou omáčkou, kterých byla řádná kopa a plně nás zasytily. Před námi však bylo pořád zhruba 80 minut cesty k chatě Stüdlhütte, která vedla nejdříve lehkou ferratou po skále, následně po ledovci a nakonec zpevněnou cestou. Neotáleli jsme a s ohledem na slunce schovávající se za mraky, vyrazili. Zpět na chatu jsme dorazili po cca 12 hodinách od startu a mohli si zapsat další zdolaný vrchol.

Kompletní fotogalerii naleznete zde

Poslední aktualizace: 3.11.2015
Autor: gazzi

Gemeinde Heiligenblut

Příspěvky z okolí Grossglockner 3798m.n.m. přes Stüdlgrat

Dálková turistická trasa: Alpe-Adria-Trail - Od Grossglockneru až k moři
 Alpe-Adria-Trail je 750 km dlouhá, po celé své délce perfektně značená a z přírodního hlediska úchvatná přeshraniční trasa, která vede napříč třemi zeměmi: Rakouskem, Itálií a Slovinskem.…
Alpská lyžařská střediska, a především ta rakouská, hlásí nejvíce sněhu za poslední roky. Přestože na našich horách již zimní sezóna spěje ke svému konci, u naš…
Vittorio Messini je sympatický mladík, který již šest let pracuje jako horský vůdce v Kalsu. Pochází z Florencie, kde vyrůstal do jedenácti let. Pak se s rodiči přestěhoval do Tyrolska. Sám říká, že jeho domov je…
Nejvyšší hora Rakouska, důstojný a majestátný Großglockner (Velký Zvoník - 3798 m.n.m), vévodí stejnojmenné skupině Národního parku Hohe Tauern (Vysoké Taury) ve Východních Alpách. Špička je…
GROSSGLOCKNER - 3789 m.n.m. Můj vysněný sen, o kterém jsem mluvil cca půl roku, a na který jsem se psychicky i fyzicky připravoval se konečně splnil! Po dlouhém přemýšlení jsem se přihlásil do jedné nejmenova…
Široká, upravená vyhlídková cesta vede od Vyhlídky Kaiser Franz- Josef Höhe /2 369m/ vysoko ve svahu nad ledovcem Pasterzenkees, přímo naproti nejvyšší rakouské…
Vyhlídka Kaiser Franz Josef Höhe dostala svůj název podle návštěvy císaře Franze Josefa v roce 1856. Na ohromné vyhlídkové plošině je velké venkovní i kryté par…
V roce 1998 byla u vyhlídky Kaiser Franz Josef Höhe ve skupině Glockner ve Vysokých Taurách postavena vyhlídková věž ze skla a dřeva ve tvaru krystalu křišťálu. Stavba byla sponzorována rodinou Swarovski z Innsbrucku. Věž stojí u panoramatické cesty Kaiserstein naproti nejvyšší hoře Rakouska Groβglockner. V horním patře jsou dalekohledy, které nabízí jedinečný výhled do srdce národního parky Vysoké Taury, možnost pozorovat horská zvířata ve volné přírodě a také horolezce ve stěnách Groβglockneru. V dol…
Opravdu snadná cesta v oblasti Glocknergruppe vede od parkovišť z vyhlídky Kaiser Franz Josefs Höhe, kam se můžete dopravit vlastním autem po placené vysokohorské silnici GlocknerHochalpenstrasse. Prochází celkem …
Rakousko je zemí hor a jezer, kde je bezpočet turistických tras k pohodovým toulkách i náročné vysokohorské turistice. My jsme se tentokrát vydali do Vysokých Taur, které jsou nejmohutnější…
V horách čerpá sílu pro život, ale i inspiraci pro svá hudební díla. Martin Gratz je vskutku renesanční člověk. Vyzařuje z něj klid, je odlišný od horalů, farmářů, je z něj cítit lehkost,…
Kendlspitze patrí medzi najkrakšie vrcholy Vysokých Taurov. Výstup začína chodníkom za dedinkou Kals am Grossglockner príjemným stúpaním. Čas výstupu podľa počasia je priblyžne osem hodín s tempom postačujúcim n…
  V předchozích dvou  článcích o Rakousku  se popisovaly výlety, které jsme podnikli za  převážně  pěkného počasí (z Niedernsillu směrem na  východ).  Ve  dnech ostatních, pokud doslova  nepada…
Ubytujete-li se o dovolené v Kaprunu, v Zell am See nebo v blízkém okolí, nabízí se vám za pěkného počasí hned několik tipů na výlet do Vysokých Taur. Jedním z nejvyhledávanějších výletních cílů je přehradní nádrž…
Městečko Zell am See najdeme v Rakouských Alpách v pohoří Vysoké Taury a z Prahy je to necelých šest set kilometrů pokud jedeme přes Plzeň a Mnichov, což je asi nejrychlejší a nejobvyklejší cesta. Rozhodně to není…
  Za  návštěvu  Rakouských Taur  vděčíme našim známým. Nalákali  krásnými  fotografiemi  z let minulých a  nedalo jim tak velkou práci nás  do akce  "zlanařit". Vzpomněla  jsem…
Na konci kaprunského údolí stojí dvě přehrady. Na hořejší přehradě Mooserboden byla na její stěně vytyčena ferrata nazvaná MoBo 107 /zkratka Mooserboden/. Ferra…
Vypravili jsme se na horské etapy Gira d´Italia. Ale po cestě jsme si chtěli užít krásných Alp. Proto naše první zastávka byla nedaleko Zell am See. Strávili jsme dvě noci v příjemném kempu v Brucku. Chtěli jsme s…
    Grossglockner Hochalpenstrasse - vysokohorská placená silnice    28.8.2017 Grossglockner Hochalpenstrasse - vysokohorská placená silnice spojuje rakouské…
 Stejně  jako jsme neúspěch na Hitlerově Orlím hnízdě,  z důvodu špatného počasí, nahradili prohlídkou  Salcburgu, tak i  při siberii na  vyhlášené Grossglo…
Vysokohorská silnice Großglockner Hochalpenstraße vede jednou z nejkrásnějších částí národního parku Vysoké Taury a přetíná hlavní hřeben Alp od severu k jihu, …
Edelweissspitze je nejvyšším vrcholem a zároveň vyhlídkovým místem na známé vysokohorské trase Grossglockner Hochalpenstrasse. Vrchol se tyčí ve výšce 2571 m n.m. a je z něj za dobrého počasí výhled až na 37 alpsk…
Horská silnice Grossglockner Hochalpenstrasse je chlouba rakouského turistického průmyslu. Byla postavena ve 30. letech 20.století. Na nic podobného v ČR nenarazíte. Silnice…
Vesnice Heiligenblut leží na úpatí Grossglockneru, je obklopená nádhernými alpskými vrcholky a průsmyky. Jsou zde výborné sportovní podmínky v zimě i vlétě. Kromě toho se zde nachází poutní kostel Kirche von Heili…
Pokud navšívíte Kaprun nebo Zell am See, rozhodně nevynechejte návštěvu přehradních nádrží na konci kaprunského údolí. Přehrada Mooserboden je v nadmořské výšce 2036 m n.m. v samém srdci horské skupiny Glocknergru…
Jak nadpis napovídá, naučná stezka se nachází nad unikátní horskou silnicí Grossglockner Hochalpenstrasse, a to mezi vrcholy Schareck (2.606 m n. m.) a Tauernkopf (2.628 m n. m.). Trasa naučné stezky není nároč…
Ranní pohled na Kitzsteinhorn a okolní velikány nám potvrzuje, že meteorogové se ve své předpovědi počasí tentokrát nemýlili. Je jasno, vítr nevane, alespoň ne dole v Kaprunu, odkud vyrážíme k dolní stanici lanovk…
Gradental patří do Vysokých Taur (Hohe Tauern), části Schobergruppe. Vychází z údolí Mölltal, kterým motoristé, zvláště motorkáři, směřují od jihu na známou Grossglockner Hochalpenstrasse. Převýšení údolí od hla…