Tipy a novinky Chaty a chalupy České BudějoviceChaty a chalupy  Mapa Ostravy a okolí
Ostrava leží v podhůří Beskyd na řece Ostravici. S přibližně 310 tis. obyvateli je třetí největší město v ČR. Ostrava je známá svou průmyslovou historií - hlavně těžnou uhlí, která byla ukončena v roce 1994. Těžbu dnes připomíná například Landek park - hornické muzeum a důl Michal.
TIP:
 Trasy Ostrava a okolí (65)

Od Svatého pramene křížovou cestou až do Starobělských Lurd

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Fotografie (35)  • Foto: Mikejla
Foto: Mikejla

Naše dnešní procházka začíná u vodního areálu Jih v Ostravě-Zábřehu, poblíž Náměstí Slovenského národního povstání, kde je jeden ze vstupů do lesoparku Bělský les. Zde nás přivítá největší z dekorativních stěn Pavla Hanzelky z roku 1973.            Jdeme dál po chodníku, po pravé straně již zmíněný vodní areál Jih, z něhož se ozývá vískot dětí, protože je letní sezona v plném proudu. Cestou míjíme maminky              s kočárky, důchodce venčící pejsky i mladé lidi na kolečkových bruslích či lidi středního věku na cyklovýletě. Cestou využíváme dřevěnou lavičku, chvilka občerstvení v podobě snězení svačinky a doplnění tekutin. Po několika minutách chůze přicházíme na křižovatku, na které se dáváme vpravo. Stále rovnou za nosem a za chviličku jsme na konečné tramvaje číslo 11. V lednu roku 2021 zde znovu otevřeli Bistro U Lesa, kde je možné si dát rychlé občerstvení nebo třeba točenou zmrzlinu. My se zde však dnes nezdržíme a pokračujeme k prvnímu cíli naší cesty, který je už na dohled.

První zastávkou naší cesty bude studánka Pod Kolibou 2. Kde si z malého pramínku nabereme vodu do malé lahve a opláchneme si obličej a ruce. Je to příjemné osvěžení pro všechny poutníky i turisty. Vracíme se zpět na cestu a pokračujeme rovně do lesa. Větřík lehce povívá, je příjemně a zeleň náruč nás objímá. Sluníčko prosvítá mezi stromy a my se dostáváme na další lesní křižovatku. Tentokrát se vydáváme cestou mezi stromy, která vede kamsi dolů, ale za chvíli přicházíme k prvnímu zastavení Křížové cesty. Ta se nachází v katastru městského obvodu Staré Bělá. Celá trasa je dlouhá 450 m a zastavení je 14. Každé z nich stálo 20 tisíc Kč a jména dárců jsou na každém z nich uvedena. Součástí křížové cesty se 14 zastaveními je monumentální kříž ze smrkového dřeva, který je postaven u Kapličky na konci křížové cesty. A jsme v cíli, došli jsme jako správní poutníci do Starobělských Lurd, což je označení pro kapličku Panny Marie Lurdské z počátku minulého století a studánku Svatý Pramen, kam lidé pro vodu chodí už více než 100 let.

Cestou nebylo nic k jídlu ani pití, ale měli jsme vlastní zásoby, takže to nebyl problém. Obě studánky nám daly napít ze svého pramene, za což jim děkujeme a doufáme, že to tak bude i nadále.

Bělský les je sám o sobě příjemným místem k odpočinku a každá další zajímavost, kterou nabízí je příjemným zpestřením procházky.

Vstupné je zdarma a příroda předčí všechny člověkem vytvořené atrakce. Takže hurá do ní!

Poslední aktualizace: 16.7.2022
Autor: Mikejla

Ostrava

Příspěvky z okolí Od Svatého pramene křížovou cestou až do Starobělských Lurd

Procházka přírodní památkou Turkov
Dnešní procházku začínáme na tramvajové zastávce Bedřicha Nikodéma. Přejdeme přes cestu od kolejí a vlezeme dírou mezi stromy. Pěšinka nás vede přírodní památkou Turkov. Cestou potkáváme hlemýždě, vodní živočichy,…
Co dá člověku dovolená s karavanem? Svobodu. Volnost. Nezávislost. To vše získá člověk, který si vybral dovolenou s karavanem. Jen on si vybírá destinaci, jen on si diktuje, jak přesně bude…
Co je největším lákadlem kempování na divoko? Jste vlastními pány, jen vy si vybíráte, kam jedete a kdy tam jedete. Je to o volnosti a svobodě. Volnost má však své limity. Zjistěte, co jsou…
Mestnej časti Ostravy, Ostrava - Hrabůvka ako sakrálna pamiatka dominuje kostol Panny Marie, královny posvatného růžence.     Na začiatku 19. storočia mala Hrabůvka iba 197 obyvateľov, ale hospodársky rozmach na začiatku 20. storočia navýšil počet obyvateľov až na viac ako 3 000 obyvateľov. Veriaci z Hrabůvky dovtedy navštevovali malý drevený kostolík sv. Kateřiny v neďalekej H…
Původní dřevěný kostel z poloviny 16. století, v obci Hrabová blízko Ostravy, bohužel, jak se to stavbám podobného typu stává, počátkem dubna r. 2002 lehl popelem. Naštěstí věřící z Hrabové se nemínili smířit se ztrátou tohoto nevšedního svatostánku …
Vojenské muzeum Ostrava se nachází v části Slezská Ostrava na ulici Těšínská. Jedná se o unikátní expozici historických uniforem z II. světové války z let 1939 - 1945. Je zde zastoupena výstroj německé, ruské, anglické i americké armády, a to z pozemních, leteckých i námořních bitev, jak v Evropě, tak i v Africe. Můžete si…
Sobota 13. 8. 2022 - dopoledne Dnes jsem spala výborně, vlaky jsem vůbec neslyšela. Bylo však teplo celou noc. Teplota v autě neklesla pod 19 stupňů. Vstáváme v osm, o sluníčku si můžeme nec…
Městská část Ostravy Hrabová se rozkládá v jižní části města a na levém břehu řeky Ostravice. Dominantou obce je kopie původního dřevěného kostela Svaté Kateřiny, který v roce 2002 vyhořel. Jižním směrem od Hrab…
Architektonicky zaujímavou zastavanou bytovou časťou mestskej časti Ostrava - Hrabůvka je Jubilejní kolonie. Pre ubytovcanie svojích zamestnancov sa po Zlíne Tomášom Baťom vedeli dobre postarať aj v Ostrave. Krásn…
Skalka family park je unikátním zábavním parkem a ideálním místem k trávení aktivního volného času i odpočinku pro rodiny s dětmi. Areál se nachází na okraji Ostrava přímo v srdci přírody.…
Bělský les, mající nyní charakter lesoparku, se rozkládá se na ploše 160 ha v katastru Staré Bělé a Výškovic. Les byl od konce 13. století součástí lenního statku Stará Bělá. V 17. století koupila statek olomoucká kapitula. Zpočátku se jednalo o les jedlový, hojně tu rostly také buk, dub a lípa, v 18. století přibyly jehličnany a břízy. V roce 1931 les koupila Moravská Ostrava, aby získala přístup k pramenům pro městský …
Kunčický bludný balvan je přírodní památka, kterou najdeme v městské části Ostrava-Kunčice. Balvan se nachází východním směrem nedaleko vlakového nádraží Ostrava ? Kunčice a u západního okraje továrního komplexu…
Mezi ostravské památky je zařazena vila Julia Eisnera z r. 1903, která se nachází na ul Milíčově u zastávek MHD. Je jednou z nejhezčích vil v Ostravě z období secese.Má členitý půdorys a vyznačuje se mnoha zdobnými prvky jako jsou ros…
Ochranný val řeky Ostravice dal vzniknout skvělému projektu, ze kterého mají stejnou radost jak cyklisté, tak i příznivci in - line bruslení. Ti možná ještě více, neboť cyklisté mají pře…
     V následujícím dvojdílném článku popíši zajímavost konanou v Ostravě, která sice není určitým pohledem až tak moc o turistice, ale na duhou stranu trochu ano. Loni se běžel již osmý ročník a také se poštěstil…
Jedno z mnoha nevšedních míst ve městě Ostrava. Přesněji v jeho části Ostrava – Jih a nejpřesněji v jižní části Bělského lesa, severně od kopce Majerovec s nadmořskou výškou 271 m.n.m. Také je oblast podle něj jme…
Stará Bělá - bývalá obec, dnes součást Ostravy, je oblíbeným výletním místem hlavně pro obyvatele ostravských čtvrtí Výškovice, Zábřeh, Hrabůvka, Dubina a Belský Les. Svou oblibu si místo získalo díky své…
Vratimov leží jižním směrem od města Ostravy a v její těsné blízkosti. Vratimov patří do lokality Ostravské pánve a je rozložen v mírné Těšínské pahorkatině. Jedná se o středně velkou obec z bývalého okresu Frýd…
Před budovou Českého rozhlasu na ulici Dr. Šmerala stojí od června 2018 na vysokém kovovém podstavci socha legendy české hudby - Karla Kryla, který zde natočil první nahrávky pro desku Bratříčku, zavírej vrátka v letech 1967-69. Autorem sochy je David Moješčík, který je také autorem sochy Leoše Janáčka na Kuřím rynku a sochy Věry Špinarové v Husově sadu. Všechny sochy byly zhot…
V městská části Ostravy v Zábřehu stojí zajímavá architektonická památka a to bývalá Zábřežská radnice. Před připojením obce Zábřeh nad Odrou k Ostravě, bylo v budově radnice sídlo obecního ú…
Kostel je v Ostravě - Zábřehu připomínán kolem roku 1560. Kostel je zasvěcen Navštívení Panny Marie. Zvonice kostela skrývá prý jeden z nejstarších zvonů na Moravě. Nedaleko tohoto katolic…
Národní kulturní památka Dolní oblast Vítkovice tvoří bývalý průmyslový areál Dolu Hlubina, koksovny a vysoké pece Vítkovických železáren. Areál je unikátní industriální památkou a nezaměni…
Vítkovický areál respektive jeho tak zvaná Dolní část byl v roce 2002 vyhlášen kulturní technickou památkou jejíž součástí je Důl Hlubina, Vysoké pece a koksovna Vítkovických železáren. Celý areál najdeme v měst…
1.5.2012 Plynojem Gong   Národní kulturní památka  GONG je Stavbou roku ČR 2013!  umístil se v Top 10 staveb světa: na veletrhu Expo Real v Mnichově 2013  titul Dům roku 2013: Ostrava  titul Stavba roku 2013…
Městská část Moravská Ostrava se rozkládá v severozápadní části města a mezi řekou Odrou a Ostravicí. Nedaleko severního okraje Moravské Ostravy je soutok těchto dvou řek. Tato Ostravská městská část je bohatá …
Na haldu v Paskově nejsnadnější přístup od vlakového nádraží v Paskově. Stačí zdolat cca 500m po cyklostezce směr Vratimov. Zde vpravo uvidíme zelený "kopec", barva jasně…
Ostrava, třetí největší město České republiky, je s počtem obyvatel přibližně 311 tisíc srdcem Moravskoslezského kraje. Leží nedaleko slovenských a polských hranic na březích řeky Ostravice…
Halda Terezie - Ema je nápadný kužel, který se zvedá nad Ostravou. Za pěkného počasí je z vrcholku haldy pěkný výhled. Od jihu směrem k severu výhledu na Ostravu nic nebrání. Na východní straně je část výhledu …
Areál zoologické zahrady Ostrava se rozkládá mezi městkými částmi Ostravy a to Slezkou Ostravou a Michálkovicemi. V roce 1956 byla zahájena stavba zoologické zahrady a jako první byly…