Mladějov na Moravě

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Panoráma z Mladějovského hradiska
Panoráma z Mladějovského hradiska  •  Fotografie (8)  • Foto: pasatur

Na Hřebečský hřbet do oblasti obce Mladějova na Moravě a jeho jeden výrazný ostroh, zvaný zde odborně kuesta, kde původně stávalo staroslovanské hradisko a později středověký hrádek. Po těchto stavbách se do dnešních dnů dochoval už pouze dvojitý val s příkopem, dobře viditelný z přístupové cesty. Dnes zde stojí jednoduchá asi 8 m vysoká trámová konstruce rozhledny (či spíše posed), vybudovaná zde před šesti lety. Z ní se naskýtá široký rozhled do okolní krajiny směrem na jižní část Lanškrounska a severní část Moravskotřebovska. Přímo pod námi leží malebná obec Mladějov s roztroušenými statky. Za ní pak další obdobná obec Rychnov, nad níž se tyčí majestátný a pověstmi opředený Rychnovský vrch. Při dobré viditelnosti se na horizontu zleva objeví nejdříve panoráma Orlických hor, pak Králického Sněžníku, celý hřeben Jeseníků a Zábřežské vrchoviny.

GPS: 49°49'18.608"N, 16°34'37.878"E

Zaparkovali jsme ve střední části Mladějova na upravené ploše poblíž muzea železnic a po žlutě značené cestě, která tudy prochází, se vydalí horní části obce kolem několika rázovitých statků (jedním z nich byla i památkově chráněná rychta) vzhůru směrem k lesu. Podešli jsme hlavní trať, nad obcí pak i koleje lesní železničky a nad ní u bývalé mladějovské hájenky přešli na zelenou značku. Po ní strmějším výstupem kolem dnes již nefunkční studánky až do sedla. Odtud pak krátkou odbočkou přes bývalé valy až na vrchol vyvýšenimy k rozhledně. Celká délka je kolem 3 km.

Využili jsme služeb blízkého Rychnona na Moravě. Ubytovali jsme ve velice pěkné ubytovně obecního úřadu zvané Na rychtě, kde jsou sice jednoduše, ale pěkně zařízené pokoje a prostorná společná kuchyňka s jídelnou. V týdnu si lze zde v místní obecní jídelně zajistit i oběd. Polévka, hlavní jidlo a čaj nás přišlo na rovných 50,- Kč. Večeři jsme zvládli ve zdejší restauraci U housliček (asi 1,5 km od ubytovny, odtevírají od 10.30 hod.).

Jednoduchost konstrukce rozhledového místa, které bylo zbudováno místními lesníky ve volném čase asi před šesti lety. Dále pak jedinečný rozhled s nezvykle širokou výsečí rozhledu, která je nejširší ze všech rozhledových míst na Hřebečském hřbetu. Doporučuji všem sem zavítat co nejdříve, neboť konstrukce má už téměř za zenitem a není jisté jak dlouho ještě vydrží. Ideální by bylo sehnat někde finanční prostředky pro vybudování kvalitního a trvalejšího výhledového místa. Při celkové výšce stavby cca 8-10 m by nemusely být ani tak vysoké.

Na rozhlednu mohou pohodlně vylézt všechny věkové kategorie, které již nebo ještě zvládnou lezení po žebříku. Vyhlídkový ochoz se nachází asi 6 m nad zemí. U rozhledny je i informační tabule o historii kopce a malý přístřešek s lavičkami.

Poslední aktualizace: 19.09.2010
Autor příspěvku: pasatur
Na Mladějovské hradisko - Služby, informace
Na Mladějovské hradisko na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené

Příspěvky v okolí Na Mladějovské hradisko

Původní úzkorozchodná průmyslová železnice dnes vozí místo žáruvzdorných lupků turisty. Na 11 km dlouhou trať vyjíždějí historické důlní vlaky k úpatí Hřebečského hřbetu. Dráha s rozchodem 600 mm byla postavena …
Rozcestí se nachází na kraji lesa poblíž bývalé Mladějovské hájenky. Prochází tudy žlutě značená cesta a začíná zelená značka. Žlutá vede jedním směrem do obce Mladějov a na zdejší vlakové nádraží, druhým směrem pak vystoupá na hř…
Od zastávky v Mladějově po žluté značce kolem železničního muzea, obcí podél řady zachovalých roubených statků až na okraj lesa k hájence. Zde stopupající lesní cestou pokračovat po zelené značce až Na Mladějovské hradisko, na jehož vrcholu rozhledna stojí. Z ní je široký rozhled východním směrerm do široké vany Boskovické brázdy a na obce v okolí. Při dobré viditelnosti lze spatřit nej…
Mladějov na Moravě je středně velká obec s 480 obyvateli a najdeme ji pod vrcholky Svitavské pahorkatiny, severozápadním směrem od Moravské Třebové a severovýchodním směrem od města Svitavy. Obec se rozkládá pod…
Letošní první  turistický výlet organizovaný kamarádem Františkem byl bez Františka, protože ten je po operaci doma na marodce. Jeli jsme do Mladějova na Moravě a šli po Hřebečských důlních stezkách. V …
Jedeme do Mladějova na Moravě na již tradiční vzpomínkovou akci za padlé z 1. světové války, jejíž součástí je i hodinová komentovaná bitevní ukázka. Historická úzkokolejná dráha v Mladějově na Moravě nedalek…
Muzeum průmyslových železnic, zachovalá část úzkokolejky do Mladějova na Moravě, severozápadně od Moravské Třebové.
Mladějovická průmyslová dráha Mladějov na Moravě. Na tento výlet můžeme jet autem i vlakem(žel.stanice Mladějov na Moravě). Ze stanice Česká Třebová trvá cesta asi půl hodiny. Jedeme za jedinečnou technickou …
Moravská Třebová leží na Severní Moravě a na pomyslné hranici mezi Moravou a Čechy, severozápadním směrem od města Olomouc. Město se rozkládá pod západními vrcholky Zabřežské pahorkatiny. V…
Renesanční zámek se nachází ve městě Moravská Třebová na Svitavsku v Pardubickém kraji. Zámek je patrový trojkřídlý objekt s mohutnou věží i zbytky zdiva středověkého hradu. V zámecké galerii jsou sbírky…
Svitavy leží na pomyslné hranici mezi Čechami a Moravou, jižním směrem od České Třebové. V okolí města se zvedají vrcholky kopců Svitavské pahorkatiny. Městem protéká řeka Svitava, která pramen…
Městská památková zóna v České Třebová byla vyhlášena v roce 1995 o výměře 12,8 ha. Jejím středem je Staré náměstí, kde  stojí renesanční Stará radnice z roku 1547, …
Litomyšlský zámecký areál je národní kulturní památkou a v roce 1999 byl zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Areál tvoří soubor několika budov, část z nich získalo město zpět v r…
Navštívili jsme město Litomyšl a Zámek v Litomyšli. Přijeli jsme na náměstí do Litomyšle, kde jsme zaparkovali auto a na prohlídku města a na zámek jsme se vydali pěšky.  Litomyšl je město na samém východě …
Litomyšl leží ve Východních Čechách, jižním směrem od města Ústí nad Orlicí. Město Litomyšl se rozkládá v srdci Svitavské pahorkatiny. Město je velmi známé…
Hrad Svojanov stojí na ostrohu nad stejnojmenným městečkem v údolí Křetínského potoka. Hrad se nachází na Svitavsku v Pardubickém kraji. Hrad Svojanov je otevřen v dubnu a říjnu o víkendech…
Hrad Bouzov na Olomoucku je typickým romantickým sídlem se všemi znaky adaptace z konce 19. století, zvýrazněné cimbuřím, arkýři, střílnami, bezpočtem věží a bašt, parkem a dvěma dlouhými mosty, které se klenou na…
Jihozápadním směrem od města Králíky se rozprostírá Bukovohorská pahorkatina a její nejvyšší hora je Suchý vrch ( 995 m.n.m.). Na nižším vrc…
Pastvinská přehrada byla vybudována v letech 1932-1938 na Divoké Orlici. Název přehrady je odvozen od obce Pastviny, která se připomíná v r. 1543. Umělé jezero je cca 7km dlouhé, výška…
JAVOŘÍČKO : Javoříčko leží v horském úžlabí Českomoravské vysočiny, vzdáleno asi 14 km západně od Litovle, Severozápadním směrem protéká vesnicí potok Javoříčka, podél jehož obou břehů…
Architektonicky významný rokokový zámek se nachází v Nových hradech na Chrudimsku v Pardubickém kraji. Zámek, označovaný za "České Versailles" nebo "Malý Schönbrunn", je působivě zasazený do malebné krajiny na o…
Příroda, nacházející se na území přírodní rezervace Maštale a mikroregionu SOTM, je krásná a neponičená civilizací. Rozmanité geologické podmínky v různých částech způsobily, že krajina nemá jednotný ráz, ale s…
Hrad Litice nad Orlicí se nachází ve stejnojmenné obci v podhůří Orlických hor, asi 8 km západně od Žamberka. V obci je neplacené malé parkoviště, hrad je od něj vzdálen asi 500 m Hrad je pro veřejnost přístupný od dubna do října Informace o vstupném: duben 9.00–16.00  |  soboty, neděle, státní svátky (pro předem ohlášené výpravy o minimálním počtu 10…
Hrad Potštejn leží v podhůří Orlických hor, ve stejnojmenné obci, asi 5 km od města Vamberk. Hrad je přístupný pro veřejnost od dubna do října. Prohlídka hradu probíhá s průvodcem a trvá přibližně 45 min. Vstupné …
Hrad Pernštejn je druhým nejmohutnějším hradem u nás. Hrad stojí nad městečkem Nedvědicí v Jihomoravském kraji a je jedním z našich nejzachovalejších a historicky nejcennějších hradů. Hrad je možné navštívit v dubnu a říjnu o víkendech a svátcích a od května do září každý den, návštěvníci si mohou vybrat ze 4 prohlídkových tras. Jedinečnou ukázkou opevňovací techniky na hradě…
Tato hora s nadmořskou výškou 1424 m leží na hranici Čech a Polska a je dominantou krajiny. Z horského masívu odtékají řeky do třech evropských moří - Morava přes Dunaj do Černého Moře, Lipka p…
Moravský kras patří mezi nejvýznamnější krasové oblasti ve střední Evropě! Na ploše cca 100 km2, tvořené devonskými vápenci s povrchovými i podzemními krasovými jevy, bylo o…
Macocha je propast, tvořící jednu z nejzajímavějších atrakcí celého Moravského krasu, který spadá do oblasti Brněnské vrchoviny. Prozatimní hloubka dosahuje cca 138 metrů. Propast vznikla…
Propast Macocha lákala lidi odnepaměti. První dobrodruzi, kteří sem přicházeli, ale museli podstoupit riziko, aby se na její dno mohli podívat. Macocha je 138 metrů hluboká a když ještě na jejím vrchu nebyl vybu…