Loading...

Železniční stanice ve Všestarech

Turistické cíle Žel. stanice

Vybudování zdejší železniční trati souvisí se stavbou České obchodní dráhy z Plotišť nad Labem do Ostroměře v letech 1881-1882, v jejímž rámci byla ve Všestarech zřízena budova nádraží, skladiště a strážní domek. První vlak, který mířil z Ostroměře ku Hradci Králové, těmito místy projel a v obci zastavil 16. října 1882. Původně se však mělo zdejší nádraží nacházet na jiném místě, a to přímo mezi Všestary a Rosnicí, nedaleko dnešního přejezdu, ale vlastníkům pozemků byla tato věc proti srsti a značně se bránili tomu, aby zde vedla vůbec železniční trať, natož vybudování nádraží v těchto místech bylo pro ně přímo nemyslitelné, neboť si neuměli představit, co jim může tento nový dopravní prostředek přinést dobrého. Zpočátku ji mnozí také přehlíželi a raději jezdili po širém okolí nadále povozy. Dokonce ji překřtili na komrcionálku (od něm. slova Komerzialbahn) a vůbec na ni vymýšleli různé vtipy, říkanky a zpočátku se snažili železničním zaměstnancům jejich práci různě ztěžovat.

První jízdné do Plotišť nad Labem činilo 10 krejcarů a do Hradce Králové (po prodloužení trati) 30 haléřů. Od zahájení dopravy osob a zboží 19. března 1882 tudy jezdily vlaky 2x denně - v 6.26 hod. a 16.45 hod. do Sadové a v 10.32 hod. a 17.38 hod. do Hradce Králové. Později došlo k řadě změn a v letech 1895-1905 jezdily vlaky odtud takto: do Hradce Králové v 6.30 hod. a 12.30 hod. a do Sadové v 8.30 hod a v 18.30 hod. Mezi nimi pak bylo místo pro nákladní vlaky, jež odvážely zejména cukrovou řepu. Následně došlo k různým změnám v jízdním řádu a dokonce byly zřízeny večerní vlaky, takže v neděli a ve svátek a následně po celou letní dobu se mohli místní vydat do Hradce Králové ještě v 20.30 hod. a na Sadovou v 21.30 hod. Jezdit přímo až do Hradce Králové se začalo až 20. srpna 1906, kdy již lidé nemuseli z plotišťského nádraží chodit na to královéhradecké. Roku 1908 došlo k zestátnění této dráhy.

Časem se však začala projevovat nedostatečnost zdejší nádražní budovy, a tak poslanec Hynek Srdínko s Dr. Isidorem Zahradníkem 9. března 1910 intervenovali ohledně jejího rozšíření na ministerstvu železnic ve Vídni. Vyjednávání se však táhla a nakonec přišla 1. světová válka a obecné zájmy se zahleděly jinam. V roce 1912 alespoň došlo k zavedení elektrického proudu, protože téhož roku byla provedena elektrifikace obce, když byla napojena na Hradec Králové. V říjnu 1918 se stala stanice zdrojem informací o tom, co se děje. 28. října 1918 došel přednostovi stanice Leopoldu Vaníčkovi telegram, v němž se mu sdělovalo, že bylo vyhlášeno příměří. To byla 15.00 hod. O vyhlášení československé nezávislosti se pak dozvěděl až o 5 hodin později. V roce 1919 došlo rovněž ke zřízení prvních dělnických vlaků, jimiž mohli pracující dojíždět do Hradce Králové a odtud zpět domů. V následujících letech bylo tlačeno na přestavbu železniční trati, aby tudy mohly bez problémů jezdit rychlíky mezi Jičínem a Hradcem Králové, k jejichž zavedení došlo roku 1921. V roce 1939 tak jezdilo Všestary již 9 osobních vlaků na Sadovou a 10 osobních vlaků do Hradce Králové, avšak za německé okupace došlo k jejich omezení ve prospěch nákladní dopravy.

Ve 20. letech 20. století tedy došlo pouze k přístavbě klasickými kamny vytápěné dřevěné čekárny pro cestující, jinak se mnoho neměnilo. Větší úpravy stanice proběhly v 60. letech 20. století, ale různé práce zde byly realizovány též v následujících desetiletích, i když věnovány byly spíše přímo železniční trati než staniční budově, např. roku 1988 šlo o výměnu kolejnic, čímž byla navrácena původní traťová rychlost 70 km/h. Později však přestala být železniční stanice ve velkém využívána a nastal velký odliv cestujících, kteří dali přednost automobilové nebo autobusové dopravě. Díky tomu posloužilo 25. května 2009 k velkému cvičení záchranářů (viz https://www.tyden.cz/rubriky/domaci/14-10_121356.html) a 1. prosince 2019 došlo k uzavření zdejší pokladny (viz https://hradec.rozhlas.cz/na-dalsich-mensich-nadrazich-v-kralovehradeckem-kraji-najdou-cestujici-zavrene-8119659). Obdobně však klesá také počet nákladních vlaků ve stanici, což můžeme vidět ve srovnání let 2008 a 2010, přičemž v prvním zmíněném roce zde bylo zaznamenáno 18 výchozích, 14 končících a 651 tranzitních nákladních vlaků a druhého jmenovaného roku pouze 10 výchozích, 1 končící a 572 tranzitních nákladních vlaků, a tak poslední největší změnou se stala výměna dřevěných oken a dveří za plastová a rovněž drobné opravy fasády.

Na závěr musíme ještě dodat to, že v roce 1941 se stal obětí německých okupantů přednosta zdejší stanice Hynek Jirouš, který během krutého výslechu na gestapu v Hradci Králové vyskočil z okna a o 2 dny později zemřel. Stalo se zde i několik neštěstí, z nichž zmiňme vykolejení 2 vagonů nákladního vlaku, jež 25. srpna 2004 poničily koleje a zdemolovaly část nástupištních panelů, ale nejhorší věcí na celé události byla tragická smrt výpravčího Ladislava Kříže, který neunesl to, že selhal (viz https://www.idnes.cz/zpravy/cerna-kronika/vykolejil-vlak-vypravci-pak-skocil-pod-auto.A040825_210124_krimi_lkr). Stanice se však zapsala do černých kronik i jinak, roku 1937 bylo vykradeno zdejší nehlídané skladiště a v roce 1999 buňka pro zdejší zaměstnance. K dalším změnám by mělo dojít v souvislosti s revitalizací trati Hradec Králové-Jičín-Turnov. Detail zdejší železniční stanice, která má 2 dopravní koleje a 1 manipulační s vlečkovou odbočkou do rozvodny ČEZ (viz http://www.vlakregion.cz/trate/041/dopravny/vsestary/vsestary.htm), je trvale obsazena výpravčím a má zabezpečovací zařízení reléového typu bez kolejových obvodů, lze najít zde: https://www.cd.cz/stanice/5455660 a některé další informace se nacházejí na tomto odkazu: https://www.zelpage.cz/clanky/monografie-stanic-vsestary?lang=cs.
Poslední aktualizace: 12.2.2024
Železniční stanice ve Všestarech na mapě
fotka uživatele Boris-Jelínek
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
sdílet na facebooku poslat emailem poslat messengeremposlat viberemposlat whatsappem
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Železniční stanice ve Všestarech

Sušárna čekanky a továrna na kávové náhražky v Rosnicích
Sušárna čekanky a továrna na kávové náhražky v Rosnicích
Dům, budova
Původní objekt s čp. 40 stával úplně jinde, což můžeme zjistit nahlédnutím…
0.4km
více »
turistické rozcestí Všestary - žst
turistické rozcestí Všestary - žst
Rozcestí
Turistický rozcestník, který se nachází u nádraží ve Všestarech, ukazuje turistům cestu ve dvou směrech. Po značce červené ve směru…
0.4km
více »
Všestary žst - bojiště na Chlumu
Všestary žst - bojiště na Chlumu
Trasa
hodnoceni 10/10
Všestarské nádraží je zřejmě nejvýhodněji položené pro ty, kdo chtějí na…
0.4km
více »
Rosnice - pomník bitvy r. 1866
Rosnice - pomník bitvy r. 1866
Pomník
hodnoceni 10/10
Daným pomníkem je mohutná pískovcová pyramida věnovaná 350 pruským vojákům padlým v bojích o Rosnice a pohřbeným do hromadného hrobu…
0.4km
více »
Socha Panny Marie v Rosnicích
Socha Panny Marie v Rosnicích
Socha
Pokud pojedeme Rosnicemi po hlavní silnici, uvidíme poblíž ní u čp. 7 novou dřevěnou zvoničku, která byla slavnostně požehnána 5. zá…
0.5km
více »
Rosnice (Všestary)
Rosnice (Všestary)
Místní část
Pojmenování této vsi má být odvozeno buď od toho, že jde o osadu Rosniců …
0.5km
více »
Všestary žst - Hrádek u Nechanic
Všestary žst - Hrádek u Nechanic
Trasa
hodnoceni 10/10
Od Všestarského nádraží vyrazíme po modré značce směrem k Rosnicím, kde míjíme pomník obětem bitvy r. 1866 a po silnici směřujeme k…
0.5km
více »
Rosnice
Rosnice
Vesnice
hodnoceni 10/10
První písemná zmínka o Rosnicích je z 1. poloviny 14. století ve spojitosti s rychtářem Hradeckým a jeho maželkou Markétou, kteří…
0.5km
více »
Zvonička v Rosnicích
Zvonička v Rosnicích
Zvonice
Dlouhou dobu Rosnice neměly vlastní zvoničku, natož zvon. Teprve v roce 1872 byla vyhlášena sbírka starých stříbrných věcí, aby i ta…
0.6km
více »
Archeopark pravěku Všestary - centrum experimentální archeologie
Archeopark pravěku Všestary - centrum experimentální archeologie
Muzeum
hodnoceni 9/10
O dávném osídlení v okolí Všestar svědčí nálezy popelnicové pohřebiště…
0.6km
více »
Všestary
Všestary
Vesnice
Území Všestar, které se nachází u potoka Melounky a staré obchodní stezky na Hořice a Jičín, bylo osídleno již v mladší době bronzov…
0.6km
více »
12 apoštolů při cestě od kostela Nejsvětější Trojice ke hřbitovu ve Všestarech
12 apoštolů při cestě od kostela Nejsvětější Trojice ke hřbitovu ve Všestarech
Fotogalerie
Dříve se v těchto místech nacházela alej sakur, která však byla pokácena, aby byla 4. dubna 2024 nahrazena novou výsadbou, tentokrát…
0.8km
více »
Kostel Nejsvětější Trojice ve Všestarech
Kostel Nejsvětější Trojice ve Všestarech
Kostel
Podle pověsti stávala prý ve Všestarech na místě dnešní fary původně kaple…
0.8km
více »
Všestary - soubor pomníků bitvy r. 1866 u kostela
Všestary - soubor pomníků bitvy r. 1866 u kostela
Pomník
hodnoceni 10/10
U všestarského kostela najdeme soubor pomníků na hrobech obětí bitvy r.…
0.8km
více »
Všestary - kostel Nejsvětější Trojice
Všestary - kostel Nejsvětější Trojice
Kostel
hodnoceni 10/10
Všestarský pseudorenesanční kostel Nejsvětější Trojice byl postaven v r.…
0.8km
více »
Bříza - pomníky bitvy r. 1866
Bříza - pomníky bitvy r. 1866
Pomník
hodnoceni 10/10
Blízkost obce Bříza u hlavního bojiště bitvy Prusko-rakouské války 3.7.1866 dokládají pomníky na hrobech mrtvých vojáků, které se…
0.9km
více »
Pomníky bitvy r. 1866 nad Břízou
Pomníky bitvy r. 1866 nad Břízou
Pomník
hodnoceni 10/10
Pomníky na hrobech obětí bitvy Prusko-Rakouské války ze dne 3.7. 1866 nad Břízou se nalézají při cestě z obce ve směru k Rozběřicím…
0.9km
více »
Nový hřbitov ve Všestarech
Nový hřbitov ve Všestarech
Hřbitov
V roce 1360 byl zmíněn zdejší kostel Nejsvětější Trojice Boží jako farní,…
0.9km
více »
Archeopark pravěku Všestary
Archeopark pravěku Všestary
Tipy na výlet
hodnoceni 10/10
Naše cesta směřuje cca 8 km od centra Hradce Králové do Všestar do pravěké…
1km
více »
Všestary - Archeopark pravěku
Všestary - Archeopark pravěku
Tipy na výlet
Jedeme z dovolené a stále se pohybujeme v okolí Hradce Králové. Tentokrát…
1km
více »
Bříza
Bříza
Vesnice
hodnoceni 6/10
První zmínky o Bříze pochází z roku 1383 ve spojitosti s tvrzí, která patřila Prokopu Rohlíkovi z Břízy. Tato tvrz měla zaniknou ke…
1.1km
více »
Bříza (Všestary)
Bříza (Všestary)
Místní část
Lokalita, kde se nachází tato obec, byla osídlena již v době kamenné.…
1.1km
více »
Světí - kostel sv. Ondřeje
Světí - kostel sv. Ondřeje
Kostel
hodnoceni 10/10
Obec Světí je prvně písemně  doložena v roce 1365, kdy kostel a ves…
1.3km
více »
Žižkův stůl
Žižkův stůl
Tipy na výlet
hodnoceni 10/10
Naším cílem, resp. odpočinkovou zastávkou při putování po bojišti Prusko…
1.4km
více »
Žižkův stůl
Žižkův stůl
Vyhlídka
hodnoceni 10/10
Žižkův stůl - místo dalekých kruhových rozhledů, které se nachází severně, cca 7 km, od centra Hradce Králové. Od Žižkova stolu se…
1.5km
více »
Všestary - areál bojiště bitvy r. 1866 na Chlumu
Všestary - areál bojiště bitvy r. 1866 na Chlumu
Tipy na výlet
hodnoceni 10/10
Vlakem se vydáme do obce Všestary nedaleko Hradce Králové. Všestarské nádraží je zřejmě nejvýhodněji položené pro ty, kdo chtějí na…
1.9km
více »
Rozhledna, muzeum - areál bojiště bitvy r. 1866 na Chlumu
Rozhledna, muzeum - areál bojiště bitvy r. 1866 na Chlumu
Tipy na výlet
hodnoceni 10/10
Cílem naší cesty je areál bitvy r. 1866 u obce Chlum, který se nachází cca…
3.2km
více »
Areál Bojiště bitvy r.1866 na Chlumu
Areál Bojiště bitvy r.1866 na Chlumu
Muzeum
hodnoceni 8/10
Areál bojiště bitvy u Hradce Králové (u Sadové) ze dne 3.7.1866 se nachází…
3.4km
více »
Hradec Králové
Hradec Králové
Město
hodnoceni 9/10
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králov…
7.1km
více »
zavřít reklamu