Prešovský kraj

Cestování na Slovensko 2022

Prešovský kraj se rozprostírá na severovýchodě Slovenska. Po Banskobystrickém kraji je druhým největším krajem na Slovensku. Severní hranice kraje je tvořena státní hranicí s Polskem, na východě hraničí s Ukrajinou, dále sousedí s Košickým krajem, Banskobystrickým krajem a Žilinským krajem. Významným městem kraje je Bardejov a leží zde také turisticky nejpřitažlivější oblast Slovenska - Vysoké Tatry

Turistika Prešovský kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Kriváň / Studenovodské vodopády Zelené pleso / Téryho chata

Zřícenina Šarišský hrad a naučná stezka Šarišský hradní vrch

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Do přírody

Fotografie (8)  • Foto: jircak
Foto: jircak

Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji naplánovali na 5 - 6 týdnů. Chceme si udělat nějakou túru v horách, zastavit se v historicky zajímavých místech a prohlédnout si hrady, zámky i dřevěné kostelíky. A když už jsme byli v Prešově, museli jsme zajet podívat se na tuto zříceninu.

Najdete ji nad městem Velký Šariš na Šarišském vrchu nad řekou Torysa, jen 10 km severně od Prešova. Na hrad vede žlutá turistická značka. Pokud po ní půjdete z nádraží Velký Šariš, ujdete 5 km a nastoupáte zhruba 300 metrů. Také můžete vyrazit z nádraží Šarišské Michalany, je to jen o kousek kratší a rovinatější, o to prudší je závěrečné stoupání. My jsme auto nechali ve Velkém Šariši na odbočce z hlavní silnice. Po žluté to bylo nahoru zhruba 2,5 km. Nahoru se nechá vyjet i na kole. Kromě turistické cesty vede nahoru i zpevněná asfaltová cesta.

Hrad patřil k nejrozsáhlejším středověkým gotickým slovenským hradům (rozkládal se na ploše zhruba 4,5 ha). Podle archeologických výzkumů byl tento kopec osídlen již v paleolitu, v pozdní době kamenné a v mladší době bronzové. Osídlení trvalo zhruba do r. 400 našeho letopočtu. Další osídlení vrchu bylo až v 10. - 12. století.

Kdy zde byl postaven první středověký hrad, se zatím neví. Současný královský hrad se začal budovat ve 13. století – první písemná zmínka o hradu je z r. 1245 (hrad Sarus). Měl za úkol chránit obchodní cestu, která vedla údolím řeky. Byl také sídlem králů, pokud pobývali v Šariši. Od 40. let 13. století byl sídlem Šarišských županů. Župan byl velitelem všech královských vojáků, kteří byli na území župy, staral se o správu státních příjmů, ale také soudil obyčejné obyvatelstvo – s výjimkou šlechty a duchovních. Do funkce ho jmenoval panovník. Od 1. poloviny 17. století se sídlo županů přestěhovalo do Prešova.

I když to byl královský hrad, byl dobit a načas o něj dokonce král přišel. Majitelé se měnili, hrad byl rozšiřován, opevňován. Habsburkové ho přestavěli na mohutnou vojenskou pevnost. Po výbuchu střelného prachu r. 1660 byl používán již jen k ubytování vojska. Po požáru r. 1687 už nebyl obnoven a od té doby chátrá.

V letech 1972 - 1981 tu probíhal archeologický výzkum a na to navázaly práce na zakonzervování objektu Ty byly na delší čas přerušeny. Po roce 2000 byla činnost obnovena, vyřezávají se náletové křoviny. Prostě objekt se zpřístupňuje veřejnosti.

Stále je vidět, že to musel být obrovský hrad. Dochovaly se zbytky vstupní brány, hradeb i zbytky věží. Hlavní věží byla 13,2 x 13,2 metrů, zeď měřila 4,5 metru. Do hradeb bylo vestavěno 14 bašt se střílnami, řada z nich je v hradbách stále patrná, některé jsou poměrně dobře zachovalé. Areál hradu je zatravněný, místy ještě zarostlý křovisky. Je volně přístupný, okolo hradeb se nechá dobře obejít, z nejvyššího místa je i pěkný výhled do okolí, za dobré viditelnosti mají být vidět Slánské vrchy, Čergov, Levočské vrchy, dokonce i Vysoké Tatry. My jsme tam byli k večeru, navíc bylo zataženo. Takže výhledy nebyly ideální, stejně jako nebyly ideální podmínky pro fotografování.

V prostorách hradní zříceniny není možno nic koupit. Jsou tam však lavičky i ohniště, takže se nechá posedět a z vlastních zásob se najíst.

V hradním areálu je vše pěkně popsáno, co k čemu sloužilo, příp. jak to vypadalo. Je tam i plánek, jak celý areál hradu dřív vypadal.

Hradní vrch je od r. 1964 národní přírodní rezervací. Je to nejstarší chráněné území Prešovského kraje. Vrch vznikl sopečnou činností. V r. 1989 byla otevřena naučná stezka, která vede od parkoviště za obcí Velký Šariš souběžně se žlutou turistickou trasou až k hradu. V letech 2001 – 2002 byla provedena rekonstrukce. Je dlouhá 2,8 km, převýšení je 240 metrů. Je na ní 5 zastávek, dalších 6 zastávek je v areálu hradu. Dozvíte se zde informace o šarišské přírodě, ale i o historii hradu. Žije zde Orel skalní i Orel křiklavý, roste zde řada vzácných rostlin, jako např. kosatce a lilie.

Poslední aktualizace: 22.10.2015

Veľký Šariš

Příspěvky z okolí Zřícenina Šarišský hrad a naučná stezka Šarišský hradní vrch

Šarišský hrad
Hrad se nachází na zalesněném sopečném kopci ve výšce 570 m.n.m. SZ od Velkého Šariše. První písemná zmínka o hradu je z roku 1245. V té době měl už hrad dlouhý vývoj za sebou. Doklady o osídlení hradního kopce …
Hydrocentrálami nespoutaná řeka Hron je vodáky nejvyhledávanějším tokem Slovenska. Pramení v nízkých Tatrách pod Královou holí. Za vysokého vodního stavu je pro Dobré vodáky splavný na 272 km.…
Stráž sa týči nad Prešovom, má 2 predvrcholy z južnej strany. Tadiaľ som išiel ja. Celkom náročná a v lete asi neschodná trasa pre hustý porast. Dá sa ísť zo…
Hrad Šebeš bol postavený začiatkom 14 storočia.Postavil ho Tomášov syn magister Synka de Sebesy.Hrad patril tomuto rodu až do roku 1491.Hrad sa stal majetkom kráľa,kvôli sporu majiteľov…
Prešov je okresní město - nachází se na východě Slovenska na soutoku řek Sekčov a Torysa v Košické kotlině. Na východě ho obklopují Slanské vrchy, na západě Šarišská vrchovina. Je to třetí největší město Slovenska. Největší je Bratislava, druhé jsou nedaleké Košice. Podle archeologických výzkumů zde území bylo osídleno už v době kamenné. V době Římské říše tudy vedla důležitá…
Hrad byl postaven ve 13. století na konci vysokého hřebene nad vsí Kapušany na ochranu Královské cesty vedoucí zPrešova na sever. Po vymření původních držitelů přešel hrad do královských rukou a jeho velitelem se …
Kapušianský hrad se vyvyšuje nad obcí Kapušany na vrcholku Zámčisko zhruba ve výšce 500 m n. m.Nachází se v místě původního (pravděpodobně alespoň částečně dřevěného) hradu, jenž byl zničen v roce v roc…
Dodnes se zde nachází závod na těžbu soli. Solivarské solné Prameny byli známé již před více než tisíci lety. První písemný doklad o jejich využív…
Do Pdhradíka sa dostaneme SAD-kou (autobusom), pokračujeme na koniec dediny, kde zabočíme vľavo na hrad Šebeš. Pokračujeme po hrebeni - podľa mapy, aby sme neskončili niekde pri Vranove,…
Výrazný vrch v hlavním hřebenu pohoří Čergov, pojmenovaném po tomto vrchu, se nachází 14 km od Bardějova. Z vrcholu je nádherný kruhový výhled. V okolí je spousta nenáročných lyžařský tras. Na vrchol směřují 4 z…
Fričovce - kaštieľ Obec na východnom úpätí pohoria Branisko. V roku 1623 dal postavit V. Bertholt jednoduchý obdlžnikový kaštieľ s dvoma hranolovými nárožnými baštami v štýle tzv. ?východoslovenskej renesacie?. Staviteľom…
Vystupime na zastávke Lesnícka škola, obídeme ihrisko a po poľnej ceste - vpravo - ideme až ku križovatke poľných ciest. Minieme asfaltovú cestu a pôjdeme po…
Bachureň je zalesněné pohoří ležící severně od Braniska, na rozdíl od něj je však tvořeno převážně pískovci a slepenci. Převážně jehličnaté lesy, četné horské louky a Pastviny vtiskly pohoří…
Významné Sedlo na hlavní hřebenovce Tater. Prochází jim na obě strany žlutá turistická značka vedoucí do obou údolí. V sedle je oficiálně povoleno místo pro stanování při přechodu Tater. Je zde také malý přístře…
Báňská obec nacházející se v horní části Doliny Delňa. Vznikla v druihé polovině 18. století. V jejím okolí se nacházejí žíly zlata. Pokusy o jeho těžbu pokračovali do roku 1861, avšak s minimálním ziskům. Větší…
Půl tisíciletí stojí v hervartovských v kopcích na půl cestě mezi Prešovem a Bardějovem dřevěný kostelík svatého Františka z Assisi. Je ze všech východoslovenských kostelíků nejstarší a jako jediný nepatří k prav…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji naplánovali na 5 - 6 týdnů. Chceme si udělat nějakou túru v horách, prohlédnout si hrady, zámky i dřevěné kostelíky, ale také se zastavit v historicky zajímavých městech. Při cestě ze Staré Lubovně do Bardejova je poměrně nedaleko hlavní trasy kostelíků několik. Do Hervartova jsme přejížděli z kostelíka v…
Sivec – Ostrý,skalnatý, vápencový vrchol (781 m n.m.) ve Slovenskom rudohorí, v části Volovské vrchy a skupině Čiernej hory. Severozápadně od Košíc v blízkosti Ružinské přehrady. Vypíná se jižně od dolního průlo…
Unikát zvaný Slovenský opál Viete o tom, že na Slovensku sa po dlhé storočia ťažil drahokam? Je to Slovenský opál! Slovenský opál vyniká opalescenciou, čiže dokonalou hrou farieb. Práve preto je tento drahokam taký…
Hrad byl postaven jako pohraniční, není přesně známo kdy byl vystavěn. Předpokládá se, že počátkem 14. století na ochranu uherského pohraničí a obchodní cesty do Polska. Původní královský gotický hrad tvořilo ná…
Bardějov -historické město s mnoha památkami. Památky a historické budovy,pěkné náměstí,kostely,muzea,bašty a mnoho dalších.Zachovalé hradby.   Ubytovací možnosti jsou velmi dobré-hotel Šariš,Artin,Bardejov,penzi…
Bardejov - mestská pamiatková rezervácia zachovalého jadra stredovekého gotického mesta, zapísana od júna 2001 v zozname svetového kultúrneho dedičstva UNSECO. Prvá písomna zmienka o Bardejove je z r…
Vyrazili jsme na nejrozsáhlejší památku střední Evropy- Spišský hrad. Cestu jsme započali v městě Tisovec. Vyrazili jsme směr Muráň, Telgárt a Poprad. Z Popradu jsme dále pokračovali na Spišskou Novou Ves, Levoču …
Rozsáhlé zříceniny Spišského hradu se malebně rozprostírají na kopci vysokém 634 m.n.m. nad Spišským Podhradím. V dokumentech se hrad objevuje už roku 1209. 1241 odolal útoku Tatarů. Stavební vývoj hradu se dá sle…
Spišská kapitula byla roku 1948 připojena k Spišskému Podhradí. Městečko pocházející z 12. století bylo označováno jako církevní. Od poloviny 13. století bylo sídlem spišského propoští, kapituly. Spišská kapitula …
Spišské Podhradí bylo původně staré sídliště pod Spišským hradem. Patřílo k Společenství spišských Sasů. Už ve 14. století se vyvinulo ve významné středisko řemesel. Roku 1412 se městečko dostalo do polské zéloh…
Kojšová Hoľa sa nachádza asi 25 km od Košíc v Slovenskom Rudohorí. Má nadmorskú výšku 1246 m . Je navštevovaná tak ako v zime tak aj v lete. Jej nadmorská výška, členitosť terénu a hlavne krá…
Košice, metropola Košického kraja. Táto oblasť sa nzýva aj Abou. Sú druhým najväčším mestom na Slovensku s asi 235 tis. obyvateľmi. Známe je svojim zachovalým centrom, čím sa Bratislava nemô…