Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Tišnov

Vysočinou z Brněnska

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Rozhledna Klucanina
Rozhledna Klucanina  •  Fotografie (15)  • Foto: Traper

Moji přátelé důchodci, nakaženi mými neustálými výlety a cestováním, se rozhoupali podniknout něco podobného v miniměřítku. To znamená v nejbližším okolí bydliště a v důchodcovském volnu. Termín vybrali na středu. Znalec Vysočiny Pavel nás naložil do auta a vozil po úzkých klikatých silničkách nahoru a dolů. Nejdříve nás hnal z Tišnova po naučné stezce do 410m vysokého kopce k rozhledně Klucanina. Tohle doporučuji zejména rodinám s malými dětmi. Cesta jim rychle uběhne a nezbude jim čas na otázky typu „Kdy už tam budeme?“ Výstup je lemován vtipně udělanými zastaveními, kde si děti vyzkouší znalosti o zvířatech, ptácích, broucích a všelikém rostlinstvu. U rozhledny ještě, jak zvířátka bydlí. Vyhlídková plošina se nachází ve výšce 24,5m a vede k ní 133 schodů. Při stoupání si můžeme uvnitř schodiště přečíst jména sponzorů z okolí na jednotlivých „cihlách“. Od rozhledny jsme pokračovali do cisterciáckého kláštera a opatství Porta Coeli ze 13.stol. v Předklášteří u Tišnova. Klášter založila manželka krále Přemysla Otakara I. Konstancie. Zde jsme si prohlédli nejen známý cenný portál raně gotického kostela, ale zvenčí i celý komplex klášterních budov včetně klášterního rybníku a potoka, který se vynoří na pár desítek metrů a zase zmizí pod zemí. U zrovna opravované budovy vyhořelé klášterní stáje odborník-stavař Pavel vysvětlil mimořádnou atypickou složitost konstrukce krovů. V Prudké nám ukázal mlýn, kde za svého života sídlil a tvořil známý malíř Vysočiny Matal. Přes Černvír se starým krytým dřevěným mostem jsme se vyšplhali úzkou silničkou do Křižovic. Na fotografii jsme zvěčnili Krásnou vyhlídku. Tu lze ovšem navštívit jen po svolení majitele s jeho žebříkem. My jsme se pokochali rozhledem po vysočině kousek výše z kóty 575m. Kousek níž je skromně ukryt nevelký amfiteátr s dřevěnými výtvory a přilehlou malou galerií místního malíře p.Macháčka. V amfiteátru o některých prázdninových víkendech pořádají známí herci a hudební skupiny málo známá vystoupení. Nejsou příliš popularizována kvůli omezené kapacitě. Návštěvnost však bývá značná, o čemž svědčí při těchto akcích zaplněné travnaté parkoviště kousek výše. Dá se tam občas mezi osobními auty zahlédnout i zájezdový autobus. Mezi Nedvědicemi a Věžnou nám v lese nad silnicí náš znalec místního okolí ukázal ve stráni zabezpečený vstup do zkušební štoly po průzkumu výskytu železné rudy. V Rožné ve Slovácké chalupě jsme se naobědvali. Všichni však shodně konstatovali, že to byla chyba. Jídlo nic moc, stejně tak mizerné Starobrno. Ani tmavé Krušovice nechutnaly nikomu. Jiné pivo bohužel na čepu nebylo. Navíc při jídle obtěžovalo množství dotěrných much. Měli jsme stravovací zastávku učinit raději o kousek dál v „Pekle“, kde vaří jiný kuchař a pivo nedodává velkovýrobce Heineken. V Dolní Rožínce jsme zastavili na krátkou prohlídku jasanového lesoparku Templ. V Bystřici n/Pernšt. jsme si prohlédli novou úpravu náměstí s vodní kaskádou. Prokličkováním vysočinou jsme se dostali do nadmořské výšky nad 700m Na rozhlednu Karasín. Sympatická rozhledna nás uvítala dřevěným venkovním posezením u přilehlého bufetu. Tady byla příležitost spravit si chuť Prazdrojem. Úhrada jednotného vstupného 2,- Kč/os. (ano 2,- Kč, není to překlep) nám umožnila dostat se po 128 schodech k ochozu 25m nad zemí. Z výšky byla dobře vidět délka místního lyžařského vleku i nedaleký poutní kostel sv.Michala ve Vítochově, kam jsme si vzápětí odskočili. Jedná se o kamennou, raně gotickou stavbu ze 13.stol. obehnanou zdí a hřbitůvkem. Úspěšný a náročný den skončil grilováním na chalupě našeho velmi znalého kamaráda Pavla.

Poznání blízkého i vzdálenějšího okolí Brna na Vysočině. Rozhledny, známé i méně známé zajímavosti.

Najedli jsme se ve Slovácké chalupě v Rožné, ale ne dobře. Výlet byl jednodenní, takže bez ubytování.

U Karasína se nám líbilo dětské hřiště s prolézačkami a skákacím hradem a samozřejmě rozhledna s bufetem a sociálním zařízením. Záporem výletu byla Slovácká chalupa.

Na Klucaninu se neplatí, Muzeum v klášteře 25,-Kč, klášter 45,-Kč, rozhledna Karasín v době otevřeného bufetu vč. WC vstupné 2,-Kč, při zavřeném bufetu zdarma.

Poslední aktualizace: 31.08.2012
Autor příspěvku: Traper
Vysočinou z Brněnska - Služby, informace
Vysočinou z Brněnska na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené

Příspěvky v okolí Vysočinou z Brněnska

Nachází se u parkoviště poblíž tišnovského hřbitova. Prochází tudy zeleně značená turistická cesta a začíná krátká žlutá spojka. Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.85 Okolí Brna-Svratecko/C1, GOL 1:25 000 Okolí Brna-Tišnovsko
Kamenná rozhledna, zvaná též Klucanina, přímo ve městě Tišnově.
Betonová rozhledna s Kamennou podezdívkou, celková výška 29,3 m, výška horní plošiny 24 m, výška ochozu 21 m, 133 schodů. Z původní 30 m vysoké dřevěné rozhledny, která byla postavena v roce 1934 a za protektorá…
Naším cílem byla Klucanina. Rozhledna z roku 2003. Vysoká 29,3 metrů, postavená z 48000 cihel v 401,8 metrů nad mořem. Na kterou vede 133 schodů. Ale jak už někdo řekl i cesta je cíl. Od hřbitova v Tišno…
Koncem 19. století byl Tišnov díky své poloze a jedinečnému okolí vyhlášen tzv. klimatickým místem. To zvýšilo jeho atraktivitu hlavně mezi brněnskými návštěvníky, kteří do Tišnova si…
Nachází na okraji parku u dnešní nemocnice, dřívě Sanatoria a vodoléčebného ústavu dr. Františka Kuthana na východním okraji města pod úbočím zdejšího významného kopce Klucaniny. Sanatorium bylo postaveno v letech 1898–1905. Okolní park byl založen pravděpodobně ihned po dokončení stavby hlavní budovy. Dub byl vysazen a roste v blízkosti vydatného pramene. Díky tomuto prameni dub roste opravdu jako z vody a ve svý…
Nachází se v sedle pod hlavním vrcholem Klucaniny. Prochází tudy modře značená turistická cesta, která vede jedním směrem na tišnovské náměstí a k železniční stanici. Druhým směrem pak k vlakové zastávce do Hradčan, projde Hradčany a hřebenem Sokolí dojde do Veverské Bítýšky. Od rozcestí dále vede krátká zlutě značená spojka na zelenou značku k tišnovskému h…
Jedná se o zalesněný kopec, zvedající se východně od města a tvořící protiváhu majestátné Květnici (470 m). Klaucanina se začátkem 20. století, ale hlavně v době 1. republiky stala vyhledávaným místem vycházek, nejenom místních obyvatel, ale hlavně pak "lázeňských" hostů, kteří v Tišnově kratší či delší dobu pobývali. Ve svazích kopce byla vybudována řada vycházkových chodníků a vyhlídkových…
Vyhlášením Tišnova za klimatické místo v roce 1895, začalo se z něho postupně stávat klidné lázeňské město s rozsáhlými plochami veřejné zeleně. Následný zájem bohatší vrstvy rozrůstající…
Tišnov leží na Jižní Moravě, severozápadním směrem od města Brna. Město se rozkládá na…
Přijedeme do Tišnova a na kruhovém objezdu se dáme směrem na Černou Horu až dojedeme na konec města, kde je po pravé straně parkoviště a dále už pokračujeme k rozhledně pěšky. Rozhledna Klucanina se nachází n…
Dnešní mohutný dvoupodlažní barokní dům s mansardovou střechou, v jehož přízemní části se nalézá Restaurace Na Humpolce. Je posledním pozůstatkem kdysi rozlehlého dvora, který v roce 1602…
Nachází se na Brněnské ulici a byl v letech 1931 až 1964 bydlištěm "malíře Vysočiny" Josefa Jambora (1887-1964). Do současné podoby byl upraven v roce 1996 a je sídlem galerie, kde je…
Je považován za nejmalebnější měšťanský dům v historickém jádru města. Jeho podobu mu vtisknul jeho stavitel, úředník klášterního panství Jiří Vojtěch Šimon z Hořic. Jeho vysoký volutový…
V jihozápadní části Tišnova sídlili od nepaměti drobní řemeslníci, zabývající se zpracováním kůže. Na rozdíl od bohatších obyvatel vlastnili pouze nevelké domky s dílnami. Mezi nimi vedly pouze úzké uličky. Do dnešních dnů se zde dochovaly jenom tři z nich, provázející návštěvníka klikatými Zákoutími někdejší řemeslnické čtvrti. V poslední době byly upraveny, vydlážděny a opatřeny stylovými lampam…
Nachází se na Jungmannově ulici v západní části města. Původně v objektu byl dlouhou dobu zájezdní hostinec. Začátkem minulého století jej kupuje starosta města František Müller a přestavuje na …
Trasa začíná na vlakovém nádraží v Tišnově. Odtud vede ulicí Janáčkovou na křižovatku U Jana a dále ulicí Jungmannovou až na další rozcestí a zde uličkou Pod Květnicí dojde až k lesu a pak serp…
Kopec Květnice se zvedá nad městem Tišnovem a vytváří jeho dominantu. Jižní hřbet Květnice, vybíhající od hlavního vrcholu směrem k jihu, je ukončen výraznou skalnatou vyvýšeninou zvanou Velká …
Chráněné území se nachází ve vrcholové části a na příkrých svazích dominantního kopce Květnice (469 m), které pokrývají různorodé přirozené a přírodě blízké bukové a dubové porosty. Na jižních a jihozápadních svazích se pak nacházejí rozvolněné lesostepní šípákové doubravy s nezalesněnými travnatými a skalnatými stráněmi. Řada teplomilných prvků zde má severní bod svého výskytu na jižní Moravě. V křemencové vrcholové části …
První zmínka o objektu je už v roce 1561 pod názvem Cáhlovský mlýn, kdy náležel rodině Cáhlově a byl historicky nejstarším mlýnem na katastru Tišnova. Později až do roku 1782 byl ve…
Nachází se na jižním okraji města a od vlaku okolo něho vede červeně značená cesta směřující na Veverskou Bítýšku. Ke koupališti lze dojet i účelovou komunikací od kruhového objezdu u…
Krátký výrazný převážně zalesněný hřbet ve tvaru podkovy, s hlavním vrcholem (470 m) a několika dalšími na bočních rozsochách, výrazně vystupující nad městem Tišnovem na soutoku…
Klášter Porta coeli (Brána nebes) v Předklášteří u Tišnova založila v roce 1233 královna Konstancie, vdova po českém králi Přemyslu Otakarovi I. Klášterní kostel, vysvěcený v roce 1239, je trojlodní bazilikou …
Rozsáhlý hrad Veveří stojí na skalnatém ostrohu nad Brněnskou přehradou. Veveří se nachází na Brněnsku v Jihomoravském kraji. Hrad Veveří je jedním z nejmalebnějších a nejrozsáhlejších hradů u nás. Vlastní hrad,…
Nejvýznamnější rekreační oblast města Brna. Nachází se na severozápadě města a dnes zabírá území městských částí Bystrc a Kníničky. Byla vybudována v letech 1936-40 na řece Svratce, kdy…
Hrad Pernštejn je druhým nejmohutnějším hradem u nás. Hrad stojí nad městečkem Nedvědicí v Jihomoravském kraji a je jedním z našich nejzachovalejších a historicky nejcennějších hradů. Hrad je možné navštívit v dubnu a říjnu o víkendech a svátcích a od května do září každý den, návštěvníci si mohou vybrat ze 4 prohlídkových tras. Jedinečnou ukázkou opevňovací techniky na hradě…
Hrad Špilberk je monumentální pevností nad centrem největšího moravského města Brna, nacházejícího se v Jihomoravském kraji. Původní gotický královský hrad z 13. století si svého původního účelu reprezentačního …
Brno je krajské město Brněnského kraje a najdeme jej na Jižní Moravě. Brno bylo postaveno na soutoku řek Svratky a Svitavy. Brno se rozkládá v jihomoravské rovině, která u východního okra…
Macocha je propast, tvořící jednu z nejzajímavějších atrakcí celého Moravského krasu, který spadá do oblasti Brněnské vrchoviny. Prozatimní hloubka dosahuje cca 138 metrů. Propast vznikla…
Propast Macocha lákala lidi odnepaměti. První dobrodruzi, kteří sem přicházeli, ale museli podstoupit riziko, aby se na její dno mohli podívat. Macocha je 138 metrů hluboká a když ještě na…