Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Tišnov

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Zimní Klucanina
Zimní Klucanina  •  Fotografie (4)  • Foto: claricia

Krátký, čtyřkilometrový výlet jako stvořený pro rodinu s dětmi - to je výlet Na rozhlednu Klucanina, která se nachází na stejnojmenném, 410 metrů vysokém kopci nad Tišnovem.

Cestu začínáme na vlakové zastávce Hradčany, kam se dostaneme vlakem z Brna. Odsud se vydáme po modré turistické značce směrem na Klucaninu a Tišnov. Projdeme okrajovou částí Tišnova a poté už nás čekají lesní cesty - a stoupání o zhruba 150 výškových metrů na dvou krátkých kilometrech. Před vrcholem narazíme na památník Prosba lesa - podobných je v okolí Brna hodně, hlavně v rámci Lesnického Slavína.

Pak už nás čeká posledních asi 300 metrů, tentokráte po žluté značce, a jsme u rozhledny. Ta byla slavnostně otevřena teprve nedávno, v roce 2003. Vyrostla na místě původní vyhlídkové věže a její celková výška dosahuje skoro 30 metrů. Vede na ni 133 schodů a vyhlídkové plošiny se nacházejí ve výšce 21,6 a 24,6 metru.

Poté, co se dostatečně pokocháme výhledem, čeká nás sestup do Tišnova. Vrátíme se zpátky na rozcestí s modrou značkou a té se budeme držet i nadále. Poměrně rychle sejdeme na okraj Tišnova a poté nás čeká cesta městem na tamní nádraží. Z nádraží se vlakem vracíme zpátky do Brna.

Jdeme trochu prohnat plíce při výstupu Na rozhlednu Klucanina u Tišnova. Je odsud krásný výhled do kraje, rozhledna je postavena na opravdu perfektním místě, takže ji můžu každému vřele doporučit.

Pokud budete mít více času, určitě kromě rozhledny navštivte také Klášter Porta Coeli, který se nachází nedaleko Tišnova, v Předklášteří. Sídlí zde Muzeum Brněnska s Podhoráckým muzeem, klášter a místní expozice si můžete prohlédnout. Klášter rovněž slouží svému původnímu účelu, žije zde komunita cisterciaček.

Posilnit se můžete v některé z tišnovských restaurací - v centru městečka, kterým modrá turistická značka prochází, je jich hned několik, takže záleží jen na vás, kterou si vyberete.

Výstup na rozhlednu je poměrně namáhavý, ale stojí za to, výhled do okolí je nádherný. Také sama stavba stojí za shlédnutí, je to příjemná změna proti všem těm kovovým rozhlednám, kterých v posledních letech vznikly desítky.

Rozhledna je celoročně volně přístupná, vstupné se neplatí, můžete ale přispět na její údržbu.

Klášter Porta Coeli a Podhorácké muzeum jsou otevřeny celoročně. Informace o provozní době najdete na stránkách Muzea Brněnska.

Poslední aktualizace: 15.4.2009
Autor příspěvku: claricia
Na rozhlednu Klucanina</strong> mapa
mapa Na rozhlednu Klucanina

Příspěvky v okolí Na rozhlednu Klucanina

Téměř devítitisícové jihomoravské město Tišnov, nazývané mnohdy Brána Vysočiny, leží na řece Svratce a jeho okolí je považováno za významnou mineralogickou a botanickou lokalitu. Město je poprvé písemně zmiňováno v s…
Jedná se o významnou funkcionalistickou stavbu brněnských architektů Bohuslava Fuchse a Jindřicha Kumpošta, kterou zde v letech 1931-33 postavilo město Tišnov jako svoji spořitelnu, vyhlášenou v…
Je považován za nejmalebnější měšťanský dům v historickém jádru města. Jeho podobu mu vtisknul jeho stavitel, úředník klášterního panství Jiří Vojtěch Šimon z Hořic. Jeho vysoký volutový…
Nachází se na Jungmannově ulici v západní části města. Původně v objektu byl dlouhou dobu zájezdní hostinec. Začátkem minulého století jej kupuje starosta města František Müller a přestavuje na …
Muzeum města Tišnova se nachází v Müllerově domě. V muzeu je stálá expozice mapující historii a přírodu Tišnova a okolí, která je zajímavá nejen svým obsahem, ale i výzdobou místností – unikátními malovanými trámovými stropy. http://mekstisnov.cz/index.php?site=muzeum
Od nádraží v Tišnově po žluté značce až na náměstí. Odtud po modré značce až na rozhlednu. Trasa je dlouhá 2,7 km. Prochází historickou částí města, později vilovou čtvrtí až k nemocnici. Za ní lesem po cestách až na rozhlednu.  Turistická mapa KČT 1:50 000 č.85 Okolí Brna-Svratecko
Zastávka vlaku. Zde nebo v nejbližším okolí jsou k dispozici tyto služby:vnitrostátní pokladní přepážkačtečka in-karetvýdej in-karetČD Kurýrčekárna pro cestujícíúschovna zavazadelúschovna…
Přijedeme do Tišnova a na kruhovém objezdu se dáme směrem na Černou Horu až dojedeme na konec města, kde je po pravé straně parkoviště a dále už pokračujeme k rozhledně pěšky. Rozhledna Klucanina se nachází n…
Z Tišnova se dáme po červené značce stále podél pravého břehu toku řeky Svratky přes obec Březinu  rekreační středisko Šárka až do Veverské Bítýšky. Délka trasy je 10,5 km.
Trasa začíná na vlakovém nádraží v Tišnově. Odtud vede ulicí Janáčkovou na křižovatku U Jana a dále ulicí Jungmannovou až na další rozcestí a zde uličkou Pod Květnicí dojde až k lesu a pak serp…
Rozhledna na tišnovském kopci Klucanina je snad nejčastějším vycházkovým místem Tišnováků i příchozích turistů. Naskýtá se z ní jedinečný pohled na okolní zalesněné kopce, ale hlavně pak překrásný pohled na …
Nachází se na jižním okraji města a je umístěno v těsné blízkosti vlakového nádraží ČD (viz Digitální mapa). Odjíždí odtud všechny autobusové spoje jak dálkové, tak i do obcí tišnovského…
Informační centrum se nachází v přízemí v tzv. Jamborova domu na Brněnské ulici. Kontakt: Turistické informační centrum, Brněnská 475, 666 01 Tišnov telefon: 541 235 822 e-mail: info@ic.tisnov.cz Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.85 Okolí Brna-Svratecko/C1, GOL 1:25 000 Okolí Brna-Tišnovsko
Nachází se na Brněnské ulici a byl v letech 1931 až 1964 bydlištěm "malíře Vysočiny" Josefa Jambora (1887-1964). Do současné podoby byl upraven v roce 1996 a je sídlem galerie, kde je…
Tišnov leží na Jižní Moravě, severozápadním směrem od města Brna. Město se rozkládá na…
Kopec Květnice se zvedá nad městem Tišnovem a vytváří jeho dominantu. Jižní hřbet Květnice, vybíhající od hlavního vrcholu směrem k jihu, je ukončen výraznou skalnatou vyvýšeninou zvanou Velká …
Vyhlášením Tišnova za klimatické místo v roce 1895, začalo se z něho postupně stávat klidné lázeňské město s rozsáhlými plochami veřejné zeleně. Následný zájem bohatší vrstvy rozrůstající…
Dnešní mohutný dvoupodlažní barokní dům s mansardovou střechou, v jehož přízemní části se nalézá Restaurace Na Humpolce. Je posledním pozůstatkem kdysi rozlehlého dvora, který v roce 1602…
Chráněné území se nachází ve vrcholové části a na příkrých svazích dominantního kopce Květnice (469 m), které pokrývají různorodé přirozené a přírodě blízké bukové a dubové porosty. Na jižních a jihozápadních svazích se pak nacházejí rozvolněné lesostepní šípákové doubravy s nezalesněnými travnatými a skalnatými stráněmi. Řada teplomilných prvků zde má severní bod svého výskytu na jižní Moravě. V křemencové vrcholové části …
První zmínka o objektu je už v roce 1561 pod názvem Cáhlovský mlýn, kdy náležel rodině Cáhlově a byl historicky nejstarším mlýnem na katastru Tišnova. Později až do roku 1782 byl ve…
Krátký výrazný převážně zalesněný hřbet ve tvaru podkovy, s hlavním vrcholem (470 m) a několika dalšími na bočních rozsochách, výrazně vystupující nad městem Tišnovem na soutoku…
Klášter Porta coeli (Brána nebes) v Předklášteří u Tišnova založila v roce 1233 královna Konstancie, vdova po českém králi Přemyslu Otakarovi I. Klášterní kostel, vysvěcený v roce 1239, je trojlodní bazilikou …
Ženský cisterciácký klášter v Tišnově - Předklášteří z roku 1233. Porta Coeli, neboli česky Brána nebes.
Betonová rozhledna s Kamennou podezdívkou, celková výška 29,3 m, výška horní plošiny 24 m, výška ochozu 21 m, 133 schodů. Z původní 30 m vysoké dřevěné rozhledny, která byla postavena v roce 1934 a za protektorá…
Jedná se o zalesněný kopec, zvedající se východně od města a tvořící protiváhu majestátné Květnici (470 m). Klaucanina se začátkem 20. století, ale hlavně v době 1. republiky stala vyhledávaným místem vycházek, nejenom místních obyvatel, ale hlavně pak "lázeňských" hostů, kteří v Tišnově kratší či delší dobu pobývali. Ve svazích kopce byla vybudována řada vycházkových chodníků a vyhlídkových…
Rozsáhlý hrad Veveří stojí na skalnatém ostrohu nad Brněnskou přehradou. Veveří se nachází na Brněnsku v Jihomoravském kraji. Hrad Veveří je jedním z nejmalebnějších a nejrozsáhlejších hradů u nás. Vlastní hrad,…
Hrad Pernštejn je druhým nejmohutnějším hradem u nás. Hrad stojí nad městečkem Nedvědicí v Jihomoravském kraji a je jedním z našich nejzachovalejších a historicky nejcennějších hradů. Hrad je možné navštívit v dubnu a říjnu o víkendech a svátcích a od května do září každý den, návštěvníci si mohou vybrat ze 4 prohlídkových tras. Jedinečnou ukázkou opevňovací techniky na hradě…
Hrad Špilberk je monumentální pevností nad centrem největšího moravského města Brna, nacházejícího se v Jihomoravském kraji. Původní gotický královský hrad z 13. století si svého původního účelu reprezentačního …
Macocha je propast, tvořící jednu z nejzajímavějších atrakcí celého Moravského krasu, který spadá do oblasti Brněnské vrchoviny. Prozatimní hloubka dosahuje cca 138 metrů. Propast vznikla…