Brno-venkov

Brno je statutárním městem, které je druhým největším městem v České republice, co do počtu obyvatel i svou rozlohou. Sídlí zde Jimoravský kraj, v jeho centrální části vytváří samostatný okres Brno-město. V Brně se nalézá soutok dvou řek Svitavy a Svratky. Dominantou města je hrad a pevnost Špilberk. Mezi další oblíbené turistické cíle patří katedrála svatého Petra a Pavla, hrad Veveří či vila Tugendhat, která byla zapsána i na seznam světového dědictví UNESCO.

Turistika Brno-venkov Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety Obora Holedná / Park Lužánky Přírodní koupaliště v Komárově
Pěší trasy / Cyklo trasy / Videotrasy Brněnské podzemí / Holasecká jezera Brněnská přehrada - lodní doprava
Brno a okolí
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Brno a okolí

Tajemná a čarokrásná klenotnice Květnice a okolí

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Stoupání na Květnici
Stoupání na Květnici  •  Fotografie (66)  • Foto: Traper

K dnešnímu výletu jsme si tedy nevybrali zrovna nejlepší den. Ráno -6°C a místo sněhu jen led. Když už jsme to tak dlouho domlouvali, nešlo pracně domlouvaný termín jen tak lehce změnit. Nebylo divu, že zledovatělé cesty měly za následek pár tvrdých kontaktů s matičkou zemí. Nicméně rány jsme si pak lízali v závěrečné osvěžovně.

Výhled na Klucaninu

Od nádraží v Tišnově vyrážíme plni optimismu a očekávání propláchnutí plic kyslíkem. Po průchodu městem na okraj zástavby naučná stezka stoupá vzhůru a nutí nás k důkladnému okysličování. Stoupání nabírá na strmosti. Odměnou je nám pak několik výhledů. Bohužel nefotogenických, do slunečního protisvětla. Také proto s fotkou rozhledny Klucanina na protějším kopci se moc dělat nedá. Posléze se ocitáme v divokém pralese. Květnice je chráněná přírodní památka, porostlá převážně duby, smíšenými někde s borovicemi, někde s buky. Jinde zamíchány javory či habry. Místy skalní step, čí lesostep. To už jsou jen chabé pozůstatky ze 30tých let minulého století. Ani jsem vám vlastně Květnici pořádně nepředstavil. Tak tedy ještě jen to, že se nalézá za severozápadním okrajem Tišnova a má dva vrcholy s prudkými svahy. Prochází jí Naučná stezka z r.2002 o 13 zastaveních, z nichž to poslední je trochu mimo trasu – dole na východním úpatí. Co se týče tajuplnosti, spojuje ji pověst o stříbrných apoštolech na hradě Veveří se sochami apoštolů na portálu kláštera Porta Coeli? K tomu dojdeme před koncem výletu (o hradě Veveří jsem psal v článku před třemi týdny). Přímo ke Květnici patří pověst o zlaté kachně plovoucí po stříbrném jezírku v nitru hory. Má vyplout bokem Květnice a potokem Besének do Svratky, kde zůstane na věčné časy v náhonu obecního mlýna. Ovšem to bude až tehdy, kdy budou radniční konšelé nejen bohatí, ale hlavně moudří a nezištní. Pravdou je, že Květnice patří do tzv. Tišnovského krasu, málo známého. V útrobách hory se skutečně nalézají dvě malá sintrová jezírka, takže ona kachna by nemusela být kachnou novinářskou. Mimo několika jeskyní zde byla objevena dokonce jedna z nejhlubších českých propastí – Květnická propast. Hluboká nečekaných 76 m. Sice široká, ale úzká jen centimetry. Neboť se jedná o tektonickou rozsedlinu. Květnice je vůbec trochu jako ementál. Kromě jeskyní je provrtána i starými několikapatrovými štolami, neboť je významnou mineralogickou lokalitou. Některé jeskyně mají dokonce slušnou krápníkovou výzdobu a sintrové vodopády. Mimo jeskyně Pod Křížem je nejznámější Králova. Moc se neradujte. Všechny jsou od r.1984 nepřístupně zabezpečené mřížemi. Nedivte se. Výzdobu hodně poničili vandalové. Výjimku tvoří právě ta Králova, kterou si můžete prohlédnout pouze v doprovodu speleologů a to v době konání mezinárodní expozice minerálů dvakrát ročně, nebo po dohodě s tišnovskými jeskyňáři. Objevená r.1972, o délce 750m, má nejkrásnější, až 1,5m krápníkovou výzdobu. Některé její části jsou uzavřené i pro jeskyňáře. Ale podzemní nerostné klenoty, ametyst, kříšťál, kalcit, záhnědy, baryt a co v tomto podzemí všechno je, si můžete prohlédnout také v Podhoráckém muzeu umístěném v klášteru Porta Coeli. Zde, v chráněné lokalitě, je sběr minerálů zakázán. Nicméně my tu nejsme kvůli kráse krystalických klenotů, kterým ani nerozumím, nýbrž za zdrarým vzduchem a pohybem. Budeme tedy pokračovat v cestě. To už jsme mezitím došli k nejhezčímu místu, křemencové Velké skále, oblíbené svými dalekými výhledy. Počasí je přítulné, obloha modrá, sluníčko svítí. Ale mrzne furt. Ještě že kamarád nemá vnitřní kapsu prázdnou a nalévá nám do kalíšků z placačky svou osmiletou slivovičku. Po tom výstupu si ji zasloužíme. Je faktem, že po zmrazcích na skále nebyl výstup příliš příjemný. Ale ta krása nahoře všechno přebije. Jen dolů se musí opět hodně opatrně. Cestou ještě jeden výhled na severozápad. Po malém a krátkém zhoupnutí přes mělké sedlo jsme vzápětí na druhém vrcholku Květnice u velkého kříže. V pohanských dobách se tu pálily obětiny pohanským bohům. My jen dáme malou obětinu žaludkům a minikalíškem připijeme na úspěšné zdolání vrcholu. Po krátkém odpočinku a návratu z odbočky nás čeká nepříjemný sestup zledovatělou cestou. Tady padá první. Bohové si vzali oběť. Nohy nám na ledě ujíždí do všech stran a máme dost práce se na nich udržet, takže ani nepomyslíme na odbočku ke Králově jeskyni. Nakonec jsme zdrávi dole a už mírnou cestou docházíme k potoku Besének. I teď má přiměřeně vody. Přitom průměrný průtok v ústí do Svratky je uváděn jen 170lt/sec. A teď si představte jak to tady vypadalo v r.1986, kdy tu při bouřce teklo tolik vody, jako v Sázavě nebo v řece Moravě v Kroměříži. Uhynulo tenkrát hodně dobytka a byly i oběti na životech. To jsme vyčetli z infotabule NS. Rovněž jsme informováni o štolách po těžbě barytu v okolí. Podél Besénku už je chůze pohodová. Krátce procházíme okolo zahrádek se zahradními chatkami. Za rozcestníkem Besének překřížíme koleje a přicházíme k soutoku Besénku a Svratky. Na březích řeky kontrastují s tmavou vodou bílé, zaledněné břehy. Na hladině se jako v zrcadle shlížejí stromy. Také se tu koupe párek kachen. Podcházíme železniční most s přístřeškem proti případným fekáliím, padajících za jízdy z vlaku. Ve stanici se nesmí. Při začátku Předklášteří si fotím barevnou reklamu na zdejší známou výletní cukrárnu. Na zmrzlinu chuť nějak není, tudíž pokračujeme do centra. Po pravici se vynoří mohutná hradební zeď okolo cisterciáckého kláštera Porta Coeli, založeného královnou Konstancií Uherskou, matkou sv. Anežky České a vdovou po českém králi Přemyslu Otakarovi I. po jeho smrti r.1230. Vybudování takové stavby asi tehdy také nebylo jednoduché ani pro královnu. Skutečné stavění počalo r.1232, následující rok 1233 listinu podepsala královna, poté r.1234 zakládající listinu podepsal její syn, moravský markrabě Přemysl. Posvěcen na baziliku byl r. 1239. A nakonec si ho královna ani moc neužila, neboť dalšího roku 1240 umírá a je tu pohřbena. Původně měl klášter sloužit jako rodová hrobka přemyslovského panovnického rodu. Přitom se však jejich hroby nezdařilo objevit. Je tu další tajemné podzemí? Cisterciácký řád byl zaměřený na prostotu a chudobu v liturgii i životě. Vzhledem k dobrým znalostem v zemědělství dbal o zúrodňování půdy hlavně vysoušením bažin. Byl v tomto oboru tak zdatný a známý, že tyto vědomosti šířili po celé Evropě. Nabízí se otázka, zda husitské války, Josef II. a komunisté poněkud nezbrzdili určitý vývoj v našich zemích svým nepřátelským postojem. U hlavní fortny této národní Kulturní památky ČR se rozhodujeme, že do areálu proti původnímu plánu vstoupíme. Všichni jsme tu už párkrát byli. Já dokonce na jedné svatbě. Za bránou se po levé straně nacházejí hospodářské budovy a po pár krocích dále se ocitáme přímo u baziliky Nanebevstoupení P.Marie. Vstup do baziliky zdobí vzácný unikátní, zdobený portál ve stylu burgundsko-cisterciácké gotiky. K výzdobě patří i postavy apoštolů, které snad nemají vazbu na pověst o stříbrném pokladu na hradě Veveří zmiňovanou výše a v mém pojednání v prosinci. K boku baziliky přiléhá konventní kostel. Za ním pak, zvenčí neviditelná, je stavebně uzavřená Rajská zahrada s konventem, obklopená vzácnou křížovou chodbou okolo a navazující na baziliku. Naproti baziliky je v bývalém proboštství umístěno Podhorácké muzeum. Zde jsou k vidění mimo expozice bytového zařízení měšťanských domů též dvě mineralogické výstavy vzorků minerálních nerostů z podzemí Květnice, zmíněné na začátku. Jedna stěna kostela je ještě ve stínu. Zkracujeme si zatím čekání na sluneční osvit zaplňováním žaludků zbytkem zásob z batohů. Slunci se moc nechce, posunulo se jen o málo. Fotíme jak to je a odcházíme modrou TZ vzhůru na další, bezejmenný kopec. Jen tak pro radost. Má tam být také NS. Ještě fotíme další předklášterský kostel. Vzápětí zase šplháme do prudkého ledového svahu a dochází k dalším pádům. V lese zahlédnu na mýtině vedle cesty sochy ovcí. Zírám, jsou to ovce, nebo sochy? Nic se dlouho nehýbe, tak asi dřevořezby. Chvíli z prudkého stoupání lapám po dechu. Ještě kouknu na sochy ovcí, roztroušené po Louce. Teprve po pár krocích zaregistruji pohyb. Takže přece ovce, a živé. Je to tady na severní návětrné straně celodenně ve stínu a tudíž žádné teplo. I těm ovcím asi není v kožichu moc teplo, tak se raději nehýbají. Přes prudkost svahu se kupodivu nepotíme ani my. Dostáváme se nějakému rozcestí, a ještě jsme žádnou infoceduli naučné stezky nezahlédli. Protijdoucí místní nás posílají Doprava. Jenže nám se to po pár stovkách metrů nezdá a otáčíme. Při zpáteční cestě konečně zahlédneme modré značení. To zas značkaři natírali doma plot a nezbylo na značení v lese. Proto ho dělali jen z jednoho směru. Jdeme už po vrstevnici a máme správný směr k Tišnovu. Jako na potvoru tady napočítám cestou tři, nebo čtyři seníky. Když jsme je potřebovali v deštivých Krušných horách, tak nic. Aspoň se pokocháme jedním výhledem. Po sestupu do Tišnova musíme ještě splnit jeden úkol. A sice lokalizovat sídlo nového tišnovského minipivovaru a pokud možno ochutnat jeho produkt. Už jsem ho tu hledal bez úspěchu v prosinci. Nedaří se nám to ani dnes. Zatím nalézáme jen stopu Járy Cimrmana – viz originální foto. Možná zde také hledal minipivovar. Dotazem u místního bezdomovce s lahváčem na lavičce dostáváme radu, zkusit hospodu Na Homolce. Po chvíli hledání je nalezena. Bez místního výrobku. Ale dobře ho nahradily nefiltrované vzorky dvou jiných minipivovarů. Završujeme den doplněním tekutin izotonickými nápoji s vyváženým obsahem iontů, neodfiltrovanými B-vitamíny, hořčíkem, vápníkem, draslíkem, aminokyselinami, polyfenoly, flavonoidy a dalšími zdraví prospěšnými látkami od těchto dobrodinců. Je to k neuvěření co všechno zdravého tyto nápoje obsahují. A to jsem pominul drobnosti jako chrom, sodík a další stopové prvky. O to všechno přichází konzumenti průmyslových filtrovaných piv. Laskavý čtenář si uvedený obsah látek může na webech ověřit.

Zásoby si většinou nosíme na zádech. Hlavně proto, abychom trénovali fyzičku. A jíme, až dostaneme hlad. Lhostejno kde zrovna jsme. Jinak možností na stravování je v městě Tišnově mnoho. Také ubatovat se není problém. Napadá mně třeba hotel Květnice.

Co nám vyšlo, bylo počasí a viditelnost. Ta bývá v mrazu vždy skvělá. Takže výhledy. A také skály jsou nádherné. Nelíbily se nám neposypané zledovatělé cesty. Hehehe. To samozřejmě nemyslím vážně. Do přírody nic takového nepatří.

Vstupné do kláštera ani muzea jsme si nepoznamenali. Dovnitř jsme nešli, protože už to známe z dřívějška.

Poslední aktualizace: 20.1.2016
Autor: Traper

Tišnov

Příspěvky z okolí Tajemná a čarokrásná klenotnice Květnice a okolí

Květnice - barytové štoly
O bájné hoře Květnici se vypráví, že v dávné minulosti se tu těžilo zlato i stříbro. I když ve středověku na několika místech v okolí těžba opravdu probíhala, zde se však terenními průzkumy nic nepotvrdilo. První historicky doložená těžba se zde datuje až v polovině 19. století. Nejvyhledávanější surovinou se zde stal baryt. V době největšího rozmachu jeho těžby v letech 1905-0…
Krátký výrazný převážně zalesněný hřbet ve tvaru podkovy, s hlavním vrcholem (470 m) a několika dalšími na bočních rozsochách, výrazně vystupující nad městem Tišnovem na soutoku řeky Svratky a říčky Besénku. Vyznačuje se složitou geologickou stavbou, v níž se střídají pruhy devonských vápenců a křemenců. V jižní části je výrazný křemencový skalní útvar Velká skála (446 m),…
Chráněné území se nachází ve vrcholové části a na příkrých svazích dominantního kopce Květnice (469 m), které pokrývají různorodé přirozené a přírodě blízké bukové a dubové porosty. Na jižních a jihozápadních svazích se pak nacházejí rozvolněné lesostepní šípákové doubravy s nezalesněnými travnatými a skalnatými stráněmi. Řada teplomilných prvků zde má severní bod svého výskytu na jižní Moravě. V křemencové vrcholové části …
Mikroregion Porta vybudoval u soutoku řeky Svratky s řekou Loučkou novou cyklostezku, která spojuje místní cyklotrasu vedoucí hlubokým údolím Loučky z Dolních Louček přes osadu Mezihoří do…
Nachází se poblíž hlavního vrcholu kopce Květnice. Prochází tudy zeleně značená cesta, která jedním směrem schází do Tišnova k vlakovému nádraží a na druhou stranu pak pod Malou skálu, do údolí potoka Besénku a dále pak do Předklášteří. Odbočuje zde zelená odbočka, která směřuje na hlavní vrchol a dále k dřevěnému kříži na vyhlídku. Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.85 Ok…
Popolední odpočinek jsme protáhli až do půl čtvrté a po něm si uvařili kávičku. Jana po jejím vypití povzdechla, že ji pořád strašně bolí koleno. A protože nás zítra čeká celodenní výlet do „Velmezu“, bude si…
Málokteré město má v pozadí tak báječnou horskou kulisu jako Tišnov u Brna. Podle bohatého výskytu rostlinstva nese tato „hora“ se dvěma vrcholy, vypínajícími se přímo nad středem města, už od nepaměti jméno Květnice. Jenže skutečnou horou není. Na to by totiž musela mít poněkud jinou nadmořskou výšku. Její vrcholové kóty jsou označeny toliko číselky 446 m (Velká skála), 387 m …
Kopec Květnice se zvedá nad městem Tišnovem a vytváří jeho dominantu. Jižní hřbet Květnice, vybíhající od hlavního vrcholu směrem k jihu, je ukončen výraznou skalnatou vyvýšeninou zvanou Velká …
Nad městem Tišnovem se zvedá bájná a posvátná hora Květnice, která od roku 1950 je vyhlášena za chráněné území. Za toto období zde bylo zbudováno několik naučných stezek. Poslední z nich vede téměř v celé své délce po turisticky značených cestách. Jedno z významných rozcestí na této naučné stezce je zde pod Malou skálou. Prochází tudy modře a zeleně značená cesta. Modrá odtud směřuje do Tišnova na náměstí a pak pokračuje na…
Pouhé dva kilometry od vlakového nádraží v Tišnově najdete obec Předklášteří, jejíž součástí je nejkrásnější, nejvýraznější a nejvýznamnější památka tohoto regionu. Jedná se o jediný existující ženský …
Poprvé je tento v současnosti jediný moravský ženský cisterciácký klášter zmiňován roku 1233. Byl založen ale pravděpodobně o tři roky dříve Konstancií Uherskou (1181-1240), vdovou po Přemyslu Otakarovi I. (1155-1230). Klášter byl vystavěn v letech 1233-1239 za podpory královny Konstancie a jejích dvou synů, krále Václava I. a markraběte moravského Přemysla, který zde byl v roc…
Neodmyslitelnou přírodní kulisou Tišnova je „hora“ jménem Květnice, jejíž strmé zalesněné svahy se vypínají přímo nad historickým jádrem města. Na tento pozoruhodný kopec - proslulý nejen nálezy minerálů, ale i ve…
V okrese Brno - venkov se na rozhraní Boskovické brázdy a Křižanovské vrchoviny rozkládá obec Předklášteří sousedící s Tišnovem. Za zmínku stojí zdejší klášter Porta Coeli, kde dnes žije komunita sester cisterciaček. V…
Předklášteří je velkou obcí s 1450 obyvateli a najdeme ji v sousedství města Tišnova, západním směrem a pod východními vrcholky Českomoravské vrchoviny. Předklášteří odděluje od Tišnova tok řeky Svratky. Obec se r…
Podhorácké muzeum v Předklášteří u Tišnova je pobočkou Muzea Brněnska. Sídlí v areálu cisterciáckého opatství Porta Coeli, a to přímo naproti proslulému portálu klášterního kostela. Muzeum v této barokní budově b…
Jedeme na Moravu a vybíráme si zastávky na zajímavých místech. Mezi ně patří i Předklášteří. Ota si vzpomíná, že zde jako chlapec byl a pamatuje si jen úžasný kamenný portál. To je důvod, proč se tam musíme zastav…
Už několik dnů před naší kratší podzimní dovolenou mnou zmítaly rozporuplné pocity. Na cílovou destinaci (a výlety do okolí) jsem se pochopitelně velmi těšil, ale zároveň tak trochu trnul, jaká „překvapení“ nám…
Klášter Porta Coeli
Klášter Porta coeli (Brána nebes) v Předklášteří u Tišnova založila v roce 1233 královna Konstancie, vdova po českém králi Přemyslu Otakarovi I. Klášterní kostel, vysvěcený v roce 1239, je trojlodní bazilikou …
Muzeum je umístěno v přízemí a v patře dlouhé budovy nacházející se naproti baziliky Nanebevzetí Panny Marie, kromě pondělků bývá otevřeno po celý rok a vstupné do něj je opravdu lidové. V přízemí jsem narazili na…
Na návrší uprostřed obce Předklášteří u Tišnova, v části zvané Na Stráňově, se nedaleko modré turistické značky nachází nenápadný, ale velmi starý hřbitůvek s malebným kostelíkem Nejsvětější Trojice uprostřed. Ko…
Vlevo od barokní brány do Klášterního Areálu stojí velký kamenný kříž se zlaceným korpusem a kovovou ohrádkou, pocházející z roku 1864. Další památný kříž nalezneme např. u vstupu na hřbitov Na Stráňově. Je zhoto…
Zajímavou ukázkou vodního stavitelství je náhon protékající celým areálem zdejšího kláštera Porta Coeli. Svůj původ má již v nejstarší stavební etapě, kdy vodou zásoboval rybník na jeho severní straně a vodní přík…
Nachází se na Jungmannově ulici v západní části města. Původně v objektu byl dlouhou dobu zájezdní hostinec. Začátkem minulého století jej kupuje starosta města František Müller a přestavuje na …
Jakožto člověk žijící ve funkcionalistickém Zlíně na svých cestách vyhledávám spíše budovy z doby mnohem dávnější, vystavěné v historických stavebních slozích. Pokud ale někde narazím jen na trochu slušně vypada…
Historické jádro Tišnova, schoulené pod výraznou kulisou kopce Květnice jak to kuřátko pod křídly kvočny, je rozprostřeno v pořádném kopčisku. Stejně svažitý je i jeho hlavní rynek, jež nese název náměstí Míru. Má…
Přijedeme do Tišnova a na kruhovém objezdu se dáme směrem na Černou Horu až dojedeme na konec města, kde je po pravé straně parkoviště a dále už pokračujeme k rozhledně pěšky. Rozhledna Klucanina se nachází na 410…
Jedná se o nejzajímavější budovu stojící na náměstí Míru. Její dnešní podoba pochází až z roku 1906. Je to vlastně jakási historizující „novostavba“, která byla realizována dle projektu Vladimíra Fischera, archite…
Tišnov leží na Jižní Moravě, severozápadním směrem od města Brna. Město se rozkládá na…
Betonová rozhledna s Kamennou podezdívkou, celková výška 29,3 m, výška horní plošiny 24 m, výška ochozu 21 m, 133 schodů. Z původní 30 m vysoké dřevěné rozhledny, která byla postavena v roce 1934 a za protektorá…