Bystřice nad Pernštejnem
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Bystřice nad Pernštejnem

Slavnostní otevření centra Eden a Slavnosti jara, Bystřice n.Pernštejnem.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Za kulturou

Bystřice n.P. vstup do areálu
Bystřice n.P. vstup do areálu  •  Fotografie (58)  • Foto: Traper

Předpokládám, že v Rožnovském skanzenu byl každý. Zjednodušeně se dá tento areál k němu přirovnat. Něco mu do Rožnova chybí, něco je navíc. Horácká vesnička s replikami původních domů včetně vnitřních expozic ho připomíná. Folklorní vystoupení rovněž. Děti tu najdou živá hospodářská zvířata a mnoho her. V Rožnově je pivovar samostatný ve městě, tady součástí centra. Ekocentrum je navíc. Ale nebudu porovnávat, je to přes některé shodné znaky stejně jiné.

Centrum Eden – vzdělávací středisko cestovního ruchu, jak zní jeho plný a dlouhý název, vzniklo po dlouhých 8 letech prací v místní části Nový Dvůr Bystřice nad Pernštejnem. Ještě dnes není úplně vše v gala. Zbývá dosít trávu, dokončit pár zbývajících chalup a doladit některé drobnosti. Středem je rekonstruovaný původní statek Mitrovských, sestávající ze čtyř křídel ve čtvercovém půdorysu. Zastavíte-li se za hlavní vstupní bránou na jihu, se vpravo vedle ní nachází kovárna a stolárna. Před východním křídlem stojí hlavní pódium a v budově oddělení „Příběh půdy“ s různými půdními zajímavostmi a hrami pro děti i dospělé. Ve středu zadního-severního křídla stojí jednopatrová budova - zámeček s expozicí panského bydlení 19.stol., s průjezdem v přízemí do venkovní Horácké vesnice. Uprostřed dvora se zelená ostrůvek s několika původními stromy a nalevo, v západním křídle je důležitá výrobna Iontového nápoje – nefiltrovaného a nepasterizovaného piva jménem Mittrowsky. Ke zdravému pití patří tematicky i zelená lékárna, která je poblíž. My pochopitelně míříme prvně do pivnice nového minipivovaru, než se tam vytvoří fronta. Ochutnali jsme oba vzorky – klasicky spodně kvašené ležáky, světlý a polotmavý. Překvapily mně svou barvou. Bohužel z nedostatku času jsem se pak už nedostal ke zjištění, jaký slad do zvláštní, netypicky kávové barvy polotmavého ležáku použili. Dobře jsme udělali tímto začátkem. Sice jsme zmeškali oficiální zahájení s proslovy řady politiků v čele s předsedou vlády. Chápu, že to u takové akce musí být, ale určitě jsme o nic zajímavého, co ještě nevíme, nepřišli. Abychom v zahájeném systému pokračovali a viděli co nejvíce v daném čase, vyšli jsme ven na druhou stranu zadním východem. Levou stranu si zabraly nezbytné občerstvující stánky, napravo se rozkládají ukázky záhonků, zejména s českými bylinkami. Dál vedle cesty má pivovar vzorek nevelké samostatné chmelnice. Ta nám přitáhla oči, a proto jsme nějak minuli budoucí dětské přírodní bludiště. Ostatně ještě nedokončené. Několik místních výrostků nepochopilo význam místa a krátilo si cestu k lavičce přes čerstvě zasazené keříčky. Za chmelnicí se nachází pastvina s volně se pasoucím dobytkem. Níž stojí jízdárna s koňmi, zase něco pro děti, a stáj. Tady mělo nějaké velké, černě chlupaté zvíře hlavu strčenou do velkého pařezu, takže jsme se jali hádat, o co jde. Drahnou chvíli trvalo, než to zvedlo na okamžik hlavu, aby ji vzápětí zas vrátilo do pařezu. Evidentně se jednalo o neobvyklý druh krávy. Ani jsme nezahlédli rohy. Mohlo nás to napadnout. Protože kus vedle byl obrovský kus neméně tmavého bifteku. Ale skutečně kolosální obr. Až později jsme zjistili, že se jedná o sortu Aberdeen Angus. Slyšeli jste to někdy? No vlastně se v tom moc nevyznám, jen si pamatuji ještě ze školy, že v letech rychlého pokroku Sovětského Svazu nás učili o krávě Kostromské, co nadojila dvakrát víc, než jakákoli imperialistická.

Už zpočátku, hned při východu ze západního křídla, nás udeřila do očí zvláštní futuristická stavba. Styl se celkem hodí k expozicím uvnitř a napoví, čemu se věnuje. Zvědavě jsme tedy vlezli do útrob několikapodlažního Ekopavilonu, který je zajímavý a poučný nejen pro děti, ale i pro dospělé. Vnitřek je rozdělen do čtyř částí. Země, oheň, voda, vzduch. Vše je věnováno technologiím směřujícím k úsporám energií. Přitom je zajímavá i pro děti, které si tam různě s něčím hráli a cosi kutili. Kdybychom neměli Alzheimera, či v hlavě zaplněný harddisk, určitě bychom si něco víc odnesli. Nevýhodou této moderní stavby však je dost velké teplo uvnitř. Zvenku přes prosklené plochy pěkně pralo slunce. To také přispělo k našemu rychlejšímu průchodu. Venku, někde poblíž Ekopavilonu, se měl předvádět podle propozic dýdžej s nejnovějšími hity. Momentálně měl asi přestávku na svačinku, tak jsme nic nezahlédli ani nezaslechli. Určitě by o decibely nebyla nouze.

Odtud už nás čekala Horácká vesnice. Docela jsem na ni byl zvědav. Již zdálky vypadala pěkně. Chalupy jsem nepočítal, ale odhaduji jejich počet na asi tak 15. Ve fotografiích nejsou všechny. V každé sídlí jedno původní řemeslo, jímž je každá chalupa označena. Uvnitř jsou tato řemesla předváděna a vystaveny vzorky prací. V panském statku ve spodní části vyhrávalo smyčcové kvarteto Cappella Allegra, hrající v dobových kostýmech. Na horním konci, uprostřed návsi vedle zvoničky, vystupoval za doprovodu cimbálovky Majerán folklorní soubor Groš. Pro lidové zvyky a tance tu bylo dost místa a diváci se nemuseli nikterak tlačit. Do Panského dvora uprostřed původního Mitrovského statku jsme se vrátili zadním průjezdem pod zámečkem. Na nádvoří jsme odpoledne setrvali nějakou dobu při poslechu Ondřeje Havelky se skupinou Melody Makers. Při procházení celým areálem mi stále pod nos nebezpečně voněly nějaké dobré klobásy a také langoše. O žaludky návštěvníků je tu postaráno dobře. Ještě na rozloučenou jsme se rozhodli ochutnat další, pro nás neznámý výrobek dalšího blízkého pivovárku Medard z komplexu Borovinka v Domaníně, který jsme tu náhodou objevili. Jednalo se tmavý klasický ležák, s výraznější chutí karamelizovaného sladu. A hurá na vlak.

Po hubené sezoně a relativní turistické dietě přes zimu, kdy člověk chodí jen okolo domu a moc daleko se od něj nevzdaluje, jsme uvítali konečně zmizení bláta a První Jarní den. Využili jsme tohoto dne a u příležitosti Slavností jara a Slavnostního otevření centra Eden v Bystřici nad Pernštejnem, jakož i pro mě neméně důležité akci - již nějakou dobu avizovaného zahájení bohulibé činnosti nového minipivovaru v tomto centru. Na základě těchto informací a pěkného počasí jsme se rozhodli celodenně vyrazit a strávit zde příjemně den. Přiznám se, že jsem byl mile překvapen rozsahem splňujícím motto pořadatelů „Nejen stálé expozice, ale také zábavné a poučné akce pro celou rodinu“.

V areálu je o návštěvníky komplexně postaráno. Od jídla a pití až po možnost ubytování.

Překvapivé možnosti poučení a zábavy a to i pro děti.

Návštěva areálu je vhodná zejména pro rodiny s dětmi, dá se tu strávit klidně celý den. Za tento víkend ho navštívilo údajně sedm tisíc zvědavých návštěvníků. Provozovatelé plánují návštěvnost 20 tisíc osob za rok. V dubnu bude provoz jen o víkendech, v květnu Út,St, So,Ne, prázdniny denně, září víkendy a to vždy 9,30-18h. Vstupné dospělý 130,-, snížené 90,-, rodinné 280,- (1+2děti), rodinné 400,- (2+2), děti do 3 let zdarma. Ceny jsou mimo akce. Nejbližší akce jsou Dny země 18.-19.dubna. Ostatní info na http://www.centrumeden.cz

Poslední aktualizace: 23.03.2015
Autor příspěvku: Traper
Slavnostní otevření centra Eden a Slavnosti jara, Bystřice n.Pernštejnem. - Služby, informace
Slavnostní otevření centra Eden a Slavnosti jara, Bystřice n.Pernštejnem. na mapě

Příspěvky v okolí Slavnostní otevření centra Eden a Slavnosti jara, Bystřice n.Pernštejnem.

Nachází se asi 300 m severně od vlakového nádraží. Prochází tudy červeně značená turistická cesta, která vede jedním směrem kolem Sportovního areálu do centra města na náměstí. Opačným…
Turistický cíl, adresa: Nový dvůr 318, Bystřice nad PernštejnemTelefon: +420566788400, e-mail: info@centrumeden.czKvalitní, pokud možno zastřešené, odstavné místo pro kola…
Nachází se na západním okraji města ve Sportovním areálu. K dispozici jsou zde celkem tři bazény. Největší je 25 m dlouhý plavecký, pak je zde relaxační a dětský bazén. Okolo je rozlehlá…
Bystřice nad Pernštejnem leží pod východními vrcholky Českomoravské vrchoviny, východním směrem od města Nové Město na Moravě. Severním směrem od města byla na řece Svratce postavena dvě vodní díla, přehradní ná…
Nachází se na hlavním Masarykově náměstí a vytváří jeho dominantu. Sousoší je datováno rokem 1727. Sloupu vévodí socha Panny Marie a okolo ní se nacházejí na podstavci čtyři patroni města (sv. Jan Nepomucký, sv. Vavřinec, sv. Šebestián a sv. Florián). Poblíž sloupu je i hlavní turistický směrovník.Turistická mapa KČT 1:50 000 č.48 - Žďárské vrchy
Malebné městečko západně od Nového Města na Moravě, s dominantním gotickým, barokně přestavěným kostelem Sv.Vavřince a s etnografickým muzeem v budově bývalé radnice.
I v pravděpodobně nejteplejší den letošního léta jsme vyrazili otestovat svou turistickou výdrž na menší výlet po Vysočině. Jako výchozí bod jsme zvolili Bystřici nad Pernštejnem, kde jsme si hned cestu (bohužel nepříliš) klimatizovaným autobusem museli vynahradit dobrou točenou zmrzlinou a prohlédli si přitom také nově upravené náměstí. Pak jsme se vydali po žluté…
Mariánský sloup, dominující Masarykovu náměstí a pocházející z roku 1727, je zde již zmíněn v samostatném příspěvku. V horní části náměstí stojí pod stromy novodobé kamenné sousoší Piety s reliéfní postavou sv. Josefa s Ježíškem v náručí na zdobeném volutovém podstavci. Kašnu v dolní části náměstí pak zdobí rovněž novodobé sousoší sv.…
Rozhledna a skiareál Karasín Rozhledna je postavena na hřbetu kopce Zadní skála (712 m) na okraji obce Karasín, která leží asi 3 km severně od Bystřice nad Pernštejnem. Vlastní stavba stojí ve výšce 707 m.n.m. a…
Poutní kostel sv. Archanděla Michaela ve Vítochově je Kamenná, raně gotická stavba s románskými prvky. První zmínky o kostelu se vztahují k pol. 13. století. Uvnitř se nachází kamenná křtitelnice z pol. 13. stol. a kamenný oltář. Fresky byly odhaleny v roce 1949 a restaurovány v roce 1967. Představují Vjezd do Jeruzaléma, Poslední večeři Páně, Ježíšovo umučení a zmrtvýchstání…
Jedeme navštívit zříceninu hradu Zubštejn, který se nachází nedaleko obce Pivonice. Na cestu jsme se vydali autem. Rozhodli jsme se navštívit zříceninu hradu Zubštejn, který se nachází na skalnatém kopci po …
Zřícenina hradu Zubštejn stojí na výrazném kopci (688 m) nad vsí Pivonice v kraji Vysočina. Zubštejn byl zřejmě nejstarším pernštejnským hradem v povodí řeky Svratky. Na severní straně leželo protáhlé obdélné Předhradí, od východu chráněné skalním hřebenem, na kterém se dosud vyskytují zbytky zdiva. Na ně navazovalo úzké předmostí, z něhož vybíhalo vnější valové opevnění s kamennou na sucho kladenou zdí obklopující hradn…
Z obce Zvole se přes Blažkov můžeme vydat do Šiklova mlýna, kde najdeme největší přírodní zábavní areál u nás - westernové městečko. Westernové městečko Šiklův mlýn je největší p…
Vírskou přehradu jsem navštívila několikrát. Letošní návštěva byla neplánovaná, ale o to zajímavější. Letos jsem tam totiž byla v době kdy nádrž přetékala přes okraj. Tzn. spodní výpust nezvládala a vody bylo tol…
Nedaleko obce Zvole u Bystřice nad Pernštejnem se nachází velký přírodní park Westernového městečka Šiklův Mlýn. Návštěvníci se rázem ocitnou v Americe konce 19. století. Ke shlédnutí jsou stavby, post…
Nejlépe dochovaný gotický hrad u nás, rodové sídlo staré moravské šlechty Pánů z Pernštejna.
Hrad Pernštejn je druhým nejmohutnějším hradem u nás. Hrad stojí nad městečkem Nedvědicí v Jihomoravském kraji a je jedním z našich nejzachovalejších a historicky nejcennějších hradů. Hrad je možné navštívit v dubnu a říjnu o víkendech a svátcích a od května do září každý den, návštěvníci si mohou vybrat ze 4 prohlídkových tras. Jedinečnou ukázkou opevňovací techniky na hradě…
Jedeme se podívat na jeden z našich nejpůvabnějších a nejpohádkovějších hradů. Autem přijedeme do Nedvědice, kde nás na hrad nasměrují hnědé značky. Před hradem se nachází parkoviště. Parkovné činí 50Kč. Je to jedna z největších a nejlépe dochovaných goticko-renesančních pevnostních staveb v Evropě. Zakladateli hradu byli v 1. polovině 13. století páni z Medlova. Od roku…
Hrad Svojanov stojí na ostrohu nad stejnojmenným městečkem v údolí Křetínského potoka. Hrad se nachází na Svitavsku v Pardubickém kraji. Hrad Svojanov je otevřen v dubnu a říjnu o víkendech…
Klášter Porta coeli (Brána nebes) v Předklášteří u Tišnova založila v roce 1233 královna Konstancie, vdova po českém králi Přemyslu Otakarovi I. Klášterní kostel, vysvěcený v roce 1239, je trojlodní bazilikou …
Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře představuje vyvrcholení tvorby geniálního architekta Jana Blažeje Santiniho Aichla, příslušníka již třetí generace italské umělecké rodiny, usazené od 17. stolet…
Betonová rozhledna s Kamennou podezdívkou, celková výška 29,3 m, výška horní plošiny 24 m, výška ochozu 21 m, 133 schodů. Z původní 30 m vysoké dřevěné rozhledny, která byla postavena v roce 1934 a za protektorá…
Rozsáhlý hrad Veveří stojí na skalnatém ostrohu nad Brněnskou přehradou. Veveří se nachází na Brněnsku v Jihomoravském kraji. Hrad Veveří je jedním z nejmalebnějších a nejrozsáhlejších hradů u nás. Vlastní hrad,…
Nejvýznamnější rekreační oblast města Brna. Nachází se na severozápadě města a dnes zabírá území městských částí Bystrc a Kníničky. Byla vybudována v letech 1936-40 na řece Svratce, kdy…
Macocha je propast, tvořící jednu z nejzajímavějších atrakcí celého Moravského krasu, který spadá do oblasti Brněnské vrchoviny. Prozatimní hloubka dosahuje cca 138 metrů. Propast vznikla…
Propast Macocha lákala lidi odnepaměti. První dobrodruzi, kteří sem přicházeli, ale museli podstoupit riziko, aby se na její dno mohli podívat. Macocha je 138 metrů hluboká a když ještě na jejím vrchu nebyl vybu…
Moravský kras patří mezi nejvýznamnější krasové oblasti ve střední Evropě! Na ploše cca 100 km2, tvořené devonskými vápenci s povrchovými i podzemními krasovými jevy, bylo o…
Hrad Špilberk je monumentální pevností nad centrem největšího moravského města Brna, nacházejícího se v Jihomoravském kraji. Původní gotický královský hrad z 13. století si svého původního účelu reprezentačního …
Brno je krajské město Brněnského kraje a najdeme jej na Jižní Moravě. Brno bylo postaveno na soutoku řek Svratky a Svitavy. Brno se rozkládá v jihomoravské rovině, která u východního okra…