Moravská Třebová
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Moravská Třebová

Rozhledna Pastýřka na Pastvisku.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Pastvisko, pohled ze Křížového vrchu
Pastvisko, pohled ze Křížového vrchu  •  Fotografie (45)  • Foto: Bohumir

Při našem pobytu v Moravské Třebové jsme měli, kromě poznávání města, možnost podívat se i na několik zajímavých míst v okolí. Jedním z nich byl vrch Pastvisko ( 516 m.n.m.), na kterém stojí Rozhledna Pastýřka. Patří mezi ty mladší, byla pro veřejnost otevřena 20. 7. 2009. Na Pastvisku již v minulosti rozhledna stála a jmenovala se po knížeti Janu z Lichtenštejna. Pastýřku projektoval rodák z Moravské Třebové, Jan Škoda. Jedná se o dřevěnou věž s ocelovým, točitým schodištěm na železobetonových základech. Její výška je 27 metrů a vyhlídková plošina je o dva metry níže. Je odtud hezký výhled do všech světových stran. Kromě pohledu na město jsou při dobré viditelnosti vidět Jeseníky, Orlické hory, pohoří Králického Sněžníku a mnohé další.

Naše cesta začíná na náměstí T. G. Masaryka v Moravské Třebové. Odtud procházíme městem po červené a zelené k domu Na Písku. Odtud již jen po červené Dvorní ulicí, kolem areálu vojenské školy, který máme po levé straně. Ke konci ulice, na úrovni nedaleké benzinové pumpy odbočujeme na polní cestu vlevo a tady je začátek docela slušného stoupání. Při pohledu k severu je odtud hezký pohled na město. Začíná nám dělat starost změna počasí, která nastala skoro v okamžiku. Z jihu se valí tmavá mračna a začíná i mírně pršet. Přicházíme k rozcestí Pod Pastviskem ( 475 m.n.m.), kde vstupujeme do lesa. Stoupání je mírnější a místy se jde po rovině. Vlevo od cesty je několik menších skalních útvarů, posléze cesta prochází do vyššího smrkového lesa. Po chvilce se mezi Korunami stromů objevuje vrchol rozhledny.

Nedaleko rozhledny je přístřešek a konečně stojíme u prvního schodu rozhledny. S každým přibývajícím metrem sílí vítr a po dosažení plošiny to již slušně fučí. Od jihu se ženou černá mračna a je vidět jen nedaleký vrch Dvorské ( 594 m.n.m.). Na západě je pásmo Hřebečského hřbetu. Východ se nám zabalil do mraků a na SV jsou matně vidět Jeseníky. Jen sever k nám byl milostivý. Město Lanškroun je zalité sluncem, na Bukovou horu si skoro můžeme sáhnout a kralický sněžník je vidět v obrysech. Poryvy větru jsou stále silnější a tak ještě jeden pohled po krajině a jde se dolů.

Od rozhledny pokračujeme dál po červené, která nás dovedla na rozcestí Nad Peklem ( 475 m.n.m.). Krátká spojka k zelené a jsme u studánky v Pekle. Chata na okraji cesty, opodál na louce je altán a samotná stavba studánky jsou vším, co je tady ke zhlédnutí. Pramen je poměrně silný a jeho voda spěchá k nedalekému Světlému potoku. Jdeme jeho údolím mimořádně hezkou alejí listnatých stromů. V některých místech jsou celé trsy, nám bohužel neznámých hub. Alej končí na okraji města opět u areálu vojenské školy. Před jejím vchodem je socha Jana Žižky z Trocnova. Na rozcestí s červenou se kruh uzavřel a po chvilce jsme opět na náměstí.

Moravská Třebová má velmi slušnou nabídku občerstvení. My jsme bydleli a stravovali se v pensionu Best, v Brněnské ulici k naší plné spokojenosti.

I když počasí nám moc nepřálo, cesta na Pastvisko byla nádherná a zajímavá. Rozhledna se nám líbila a snad někdy příště nám vyjde vstříc i počasí.

Celá cesta je dlouhá kolem 5 kilometrů. Větší část prochází lesem a jde se po značených cestách. Celkové převýšení je kolem 150 metrů. Rozhledna je volně přístupná na vlastní nebezpečí. Vše se najde na mapě KČT č. 50 Svitavsko. Kamenem úrazu jsou tentokrát fotografie, ale i to k cestování tak nějak patří.

Poslední aktualizace: 29.9.2013
Autor příspěvku: Bohumir
Rozhledna Pastýřka na Pastvisku.</strong> mapa
mapa Rozhledna Pastýřka na Pastvisku.

Příspěvky v okolí Rozhledna Pastýřka na Pastvisku.

Pokud se někdy podíváte do Moravské Třebové, rozhodně stojí za to podívat se na tuto renesanční perlu i z výšky. Na vrchu Pastvisko, který ovšem na mapách Kčt nese název Nad Boršovem je od r. 2009 otevřena rozhledna, která nabízí pěkné výhledy na okolí města. K rozhledně je nejjednoduší použít výstupovou cestu od Moravské Třebové a to dvěma turistickými značkami, červenou a zelenou. Obě procházejí po ulici pod zámkem, …
Nachází se západně od historického centra a je součástí františkánského kláštera. První zmínka je o něm již ve 13. století. Dnešní objekt pochází z konce 17. století, jeho dokončení se…
Zámek v Moravské Třebové je považován za jednu z nejkrásnějších a nejcennějších památek období renesance a manýrismu na území české republiky.  Na zámku se však nacházejí i památky, které vznikaly v době, kdy vrcholná gotika u nás pozvolně přecházela v ranou renesanci. Tou nejcennější je bývalý vstupní portál vchodu do „starého zámku“, který je dnes vsazen do jižní vstupní brány na nádvoří.…
Nachází se v centru zdejší městské památkové rezervace, uprostřed rozlehlého Masarykova náměstí a je upomínkou na morovou epidemii v roce 1715. Byl postaven v letech 1717-20. Vytvořil jej olomoucký sochař Jan Stur…
Při návštěvě jednoho z nejvýznamnějších renesančních zámku v ČR čeká na své obdivovatele pět stálých expozic a zámecká kavárna v zámku, který je součástí městské památkové rezervace města Mor…
Stojí na jižním okraji Masarykova náměstí a svou věží vytváří jednu z dominant města. Byla postavena koncem 15. století v pozdně gotickém slohu a v letech 1540 až 1565 získala současný renesanční vzhled. Z původní části se v přední části přízemí dochoval dolní mázhaus s půlkruhovým vstupním portálem, zaklenutý Křížovou žebrovou klenbou. V prvním patře se potom nachází horní mázhaus se síťovou hřebínkovou klenbu, podepřenou …
Renesanční trojkřídlý zámek Žerotínů s klasicistními úpravami. V současnosti rekonstruován, v opravené části muzeum.
Moravská Třebová patří k pozoruhodným městským památkovým rezervacím. Na okraji historického náměstí T. G. Masaryka stojí nepřehlédnutelná budova historické radnice s radniční věží, byla …
Renesanční zámek se nachází ve městě Moravská Třebová na Svitavsku v Pardubickém kraji. Zámek je patrový trojkřídlý objekt s mohutnou věží i zbytky zdiva středověkého hradu. V zámecké galerii jsou sbírky…
 Když se řekne renesance, většině z nás v hlavě naskočí představa slunné Itálie, odkud k nám přišel (kdysi velmi populární) stavební sloh. Pokud byste se někoho zeptali, jestli zná některou naši významnou renesa…
Ve městě Moravská Třebová je ukryto mnoho druhů architektury, stojící za vidění. Procházíte - li náměstím T. G. Masaryka, tvořícím historický střed města, zaujme zde budova radnice, p…
Původně obepínaly hradby celou historickou část města. Pocházely ze 16. století. Byly tvořeny příkopem, vnější a vnitřní hradební zdí, Baštami a městskými branami. Opevnění definitivně zani…
Moravská Třebová leží na Severní Moravě a na pomyslné hranici mezi Moravou a Čechy, severozápadním směrem od města Olomouc. Město se rozkládá pod západními vrcholky Zabřežské pahorkatiny. V…
 Do města přijíždíme vlakem a do jeho centra jdeme pěšky, v něm záhy přicházíme na hlavní Moravskotřebovské náměstí. Z tmavých mraků na obloze vyklouzlo slunce a prosvěcuje celou tu …
Mezi Moravou a Čechami SZ od Olomouce se pod západními vrcholky Zábřežské pahorkatiny rozkládá pozoruhodné město Moravská Třebová. Městem protéká říčka Třebůvka. Celou historickou čás…
   Vlakem od Městečka Trnávky sem přijíždíme v 16.45 a protože nám poslední spoj jede už po 19.hodině, tak máme na prohlídku města pouhé 2 hodiny !!    Na nádraží marně hledáme mapu …
Jedná se o barokní zvlněnou stěnu, třemi krucifixy před ní, sochou Krista, žehnajícího Boha Otce nad ní a sochami Madony, Jana Evangelisty a dvou andělů po stranách. Tento jedinčný sochařský celek se připisuje J. Pacákovi a pochází z období kolem roku 1730. Tvoří dominantu zdejšího unikátního komplexu pozdně gotických, renesančních a barokních památek nacházejících se ve svahu Křížového vrchu.Z nejvyšší části Křížového vrc…
  Při našem pobytu v Moravské Třebové nám byla, mimo jiné, doporučena vycházka na Křížový vrch. Jedná se o jeden ze značených okruhů městem a jeho okolím. Cesta začíná u zámeckého areálu a dovede návš…
   Z České Třebové odjíždíme po kolejích dvěma natřískanými vagony do Třebovic. Přední vůz pokračuje dále na Lanškroun. Ten náš stoupá pod Třebovské stěny - Hřebečovský hřbet a podél něj pokračujem…
Svitavy leží na pomyslné hranici mezi Čechami a Moravou, jižním směrem od České Třebové. V okolí města se zvedají vrcholky kopců Svitavské pahorkatiny. Městem protéká řeka Svitava, která pramen…
Hrad Bouzov na Olomoucku je typickým romantickým sídlem se všemi znaky adaptace z konce 19. století, zvýrazněné cimbuřím, arkýři, střílnami, bezpočtem věží a bašt, parkem a dvěma dlouhými mosty, které se klenou na…
Hrad Svojanov stojí na ostrohu nad stejnojmenným městečkem v údolí Křetínského potoka. Hrad se nachází na Svitavsku v Pardubickém kraji. Hrad Svojanov je otevřen v dubnu a říjnu o víkendech…
Litomyšlský zámecký areál je národní kulturní památkou a v roce 1999 byl zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Areál tvoří soubor několika budov, část z nich získalo město zpět v r…
Litomyšl leží ve Východních Čechách, jižním směrem od města Ústí nad Orlicí. Město Litomyšl se rozkládá v srdci Svitavské pahorkatiny. Město je velmi známé…
Hrad Pernštejn je druhým nejmohutnějším hradem u nás. Hrad stojí nad městečkem Nedvědicí v Jihomoravském kraji a je jedním z našich nejzachovalejších a historicky nejcennějších hradů. Hrad je možné navštívit v dubnu a říjnu o víkendech a svátcích a od května do září každý den, návštěvníci si mohou vybrat ze 4 prohlídkových tras. Jedinečnou ukázkou opevňovací techniky na hradě…
Macocha je propast, tvořící jednu z nejzajímavějších atrakcí celého Moravského krasu, který spadá do oblasti Brněnské vrchoviny. Prozatimní hloubka dosahuje cca 138 metrů. Propast vznikla…
Propast Macocha lákala lidi odnepaměti. První dobrodruzi, kteří sem přicházeli, ale museli podstoupit riziko, aby se na její dno mohli podívat. Macocha je 138 metrů hluboká a když ještě na jejím vrchu nebyl vybu…
Rozsáhlý hrad Veveří stojí na skalnatém ostrohu nad Brněnskou přehradou. Veveří se nachází na Brněnsku v Jihomoravském kraji. Hrad Veveří je jedním z nejmalebnějších a nejrozsáhlejších hradů u nás. Vlastní hrad,…