Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Jičína a okolí
O Jičíně se říká, že je městem pohádek. Jako v pohádce se ale budete cítit v celém okrese Jičín, vydat se zde můžete i na pohádkové prohlídky za draky na Staré Hrady či poznávat krásy Českého ráje a Prachovských skal
TIP:
 Trasy Jičín a okolí (64)

Rozhledna Hořický chlum u Hořic v Podkrkonoší

Tipy na výlet Vycházka - půldenní Do přírody

Rozhledna  •  Fotografie (3)  • Foto: jircak
Výhled od paty rozhledny

Pomalu směřujeme z Plzně do Broumova. Během tří dní chceme navštívit co nejvíce rozhleden, příp. i nějaký minipivovar. Od rozhledny Romanka směřujeme do Hořic. Tam je pivovar a blízko sebe hned dvě rozhledny.

Rozhledna Hořický chlum je na severním okraji Hořic, zhruba 2 km od centra. Z města tam vede žlutá turistická značka, nechá se k ní však dojet i autem, pokud pojedete z Hořic směr Lázně Bělohrad. Na okraji lesa hned za městem odbočku na cestu k rozhledně nemůžete přehlédnout. Ze silnice k ní vede i červená turistická značka.
Tato rozhledna je součástí železné telekomunikační věže, která byla r. 1998 byla postavena na hřebenu Hořického chlumu. Celá věž je vysoká 41,5 m, na vyhlídkovou plošinu ve výšce 27 m vedou dvě schodiště se 142 schody. Jedno schodiště slouží pro výstup, druhé pro sestup, protože nejsou nikde odpočinkové, příp. vyhýbací plošiny.
Rozhledna byla slavnostně otevřena 30. května 1999. O její provoz se stará Klub českých turistů, který umožňuje zpoplatněný vstup na rozhlednu, ale pouze o víkendech a svátcích v době od května do října od 9 do 18 hod., v říjnu pouze do 17 hod.
Z rozhledny je téměř kruhový výhled na Podkrkonoší s dominantou Zvičinou, i hřebeny Krkonoš, Jičínskou pahorkatinu, Polabí, Orlické hory a samozřejmě Hořice. Za ideálního počasí je vidět Žižkovský vysílač v Praze i Kralický Sněžník. Pokud je rozhledna zavřená, je od paty rozhledny omezený výhled jižním směrem na Hořice a pahorkatinu za městem.

U rozhledny to nevypadá, že by se nechalo koupit nějaké občerstvení ani v době jejího otevření. Možná snad něco málo. Jinak v Hořicích je možností dost. My jsme se zastavili v Hořickém pivovaře.

Výhled od paty rozhledny

Je to klasický telekomunikační stožár, jehož jedinou výhodou může být hezký výhled. Bohužel tam není ani přístřešek, ani lavička, aby se rozhledna stala oblíbeným místem pro výlety i v době, kdy je pro veřejnost uzavřená.

Od rozhledny pokračuje žlutá turistická trasa do Lázní Bělohrad (9 km), po červené se nechá projít po táhlém hřebenu Hořického chlumu např. do Libína (6 km). Když se tyto dvě trasy propojí po zelené přes Šárovcovu Lhotu, vyjde ta zhruba na 21 km dlouhý okruh s převýšení okolo 300 metrů.
Po červené na druhou stranu se nechá dojít přes Hořice do Miletína (12 km), kde vyrábí Hořické trubičky, ale také tradiční Erbenovy miletínské modlitbičky. Když po cca 1 km odbočíte u kapličky vlevo, dojdete k další rozhledně – památníku Masarykova věž samostatnosti.
Možností na výlety, příp. i cyklovýlety je tady víc.
Poslední aktualizace: 23.6.2018

Hořice

Příspěvky z okolí Rozhledna Hořický chlum u Hořic v Podkrkonoší

rozhledna na Hořickém Chlumu
Naším cílem je město kamenné krásy - Hořice, město, které se pyšní dvěmi rozhlednami. Některé lokality nemají rozhlednu žádnou, Hořice rovnou dvě. Rozhlednou starší je Masarykova věž samostatnosti, viz: https://ww…
Turistický rozcestník, který se nachází u Rozhledny na Hořickém Chlumu ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po červené značce ve směru Hořice - Libín, Maxinec, Konecchlumí a po žlutě značené cestě K.V.Raise ve směru Hořice - Byšičky, Lázně Bělohrad. Příspěvek, který se věnuje rozhledně je zde: https://www.turistika.cz/mista/horice-rozhledna-na-horickem-chlumu
Některé lokality nemají rozhlednu žádnou, Hořice rovnou dvě. Rozhlednou starší je Masarykova věž samostatnosti, viz: https://www.turistika.cz/turisticke-cile/detail/horice-masarykova-vez-samostatnosti Rozhlednou d…
Pod názvem Rozsívačova skála se nenachází skalní útvar známý např. z Hruboskalska, ale zajímavý „kaňon“ na samém hřebenu Hořického Chlumu. Zajímavost tomuto místu dodává i trampský srub postavený uprostřed „kaňonu…
Jedná se o monumentální barokní pískovcový kříž, který se nachází na okraji lesa při silnici na Hořickém chlumu. Jak text na kříži praví: „Postaven z darů lásky občanů Lukaveckých, Hořických a jiných za duchovní správy Bohumila Fr. Hakla. Biskupa, vikáře a děkana v Hořicích. Jana Sehnala faráře v Bělohradě a Josefa Krubnera, správce velkostatku Hoříckého, posvěcen dne 9. srpna…
Turistický rozcestník, který se nachází u zajímavého přírodního útvaru (kaňonu) Rozsívačova skála, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po červené značce ve směru Hořice - Libín, Maxinec, Konecchlumí a po žlutě z…
Zajímavá kaplička Panny Marie Hlohové se nabízí na samém hřbetu Hořického Chlumu cca 300 metrů západně od známe Masarykovy věže samostatnosti. Kapličku nechal vybudovat Hořický rodák a profesor Jandera jako dík, ž…
V obci Chlum, která se nalézá na jižní straně Hořického chlumu, najdeme několik dochovaných roubených chalup, pískovcový sloup se sochou sv. Františka Xavera z roku 1738 a pomník obětem 1. sv. války, z roku 1922 o…
Hořický židovský hřbitov se nachází severně od náměstí v Karlově ulici. Vznikl zřejmě v 17. století, tedy od doby, kdy se židé v Hořicích usadili. Písemně je však doložen roku 1748. V roce 1776 byl u hřbitova pos…
Pod oficiálním označení Malátův pomník se ukrývá pomník hudebního skladatele Jana Maláta, který v letech 1866 - 1876 působil v Hořicích jako učitel. Pomník se nachází na severní straně Hořického Chlumu, v Dachovech, kde přes léto skladatel pobýval. Autorem pomníku je sochař Karel Samohrd, pomník byl odhalen v roce 1932. Po Janu Malátovy je také pojmenována Malátova stezka,…
Masarykova věž samostatnosti je jedním z největších symbolů Hořic. Postavena byla v letech 1925 - 1938 dle projektu architekta Františka Blažka, umístěna je v ose hořického náměstí. Základní kámen byl položen 10. …
Když už jsme byli v Hořicích a u rozhledny Hořický chlum, museli jsme samozřejmě navštívit i tuto trochu netradiční rozhlednu. Tato věž stojí na severním okraji Hořic, zhruba 1,6 km od centra. Z hlavní silnice do …
Hořické Městské muzeum se nachází v novorenesanční budově na západní straně náměstí Jiřího z Poděbrad. Budova z pískovce byla postavena roku 1887 dle projektu Františka Karažeje. Jak napovídá nápis nad vchodem, O…
Na náměstí Jiřího z Poděbrad, které má tvar trojúhelníku se nachází několik zajímavých staveb a pamětihodností. Krom dominanty novogotické radnice z roku 1872, která je popsána v samostatném příspěvku je to např. …
Zámek se nachází v Hořicích na Jičínsku v Královéhradeckém kraji. Zámek je patrový trojkřídlý objekt. Z původní tvrze se dochovalo kamenné přízemí na nádvoří zámku. Historie V 16. století nechali Smiřičtí ze Smi…
Velice příjemná, nenáročná procházka, jejíž délka cca 13 km ji přímo předurčuje pro jedno víkendové odpoledne. Z hořického náměstí se nejprve vystoupá do kopce na Hořický chlum k rozhledně (…
Z Hořického náměstí stoupáme po žluté značce k rozhledně na Hořickém chlumu. Dále pokračujeme Chlumským lesem k obci Černín, kde překročíme silnici č. 501 a míříme k rozcestí pod Byšičkami. Zde se nabízí dvě možno…
Z Hořického náměstí se vydáme po zelené značce do Dachov. Zde turistickou značku opustíme a po silnici III. třídy míříme do Červené Třemešné. Zde se napojíme na červenou turistickou značku a směřujeme do Miletína.…
Bývalý zámek se nachází vpravo od severního konce náměstí. Zámecká budova je postavena na základech tvrze, která v místech stávala ve 14. století. Z tvrze zůstaly dochovány zbytky sklepů a přízemní kamenná část na…
Jdeme do časů, kdy naše prabáby a pradědové byli ještě dětmi…. (tento slogan jsem si vypůjčil z jednoho známé seriálu). Jdeme za atmosférou první třetiny 20. století, jdeme na koupaliště v Dachovech. Přírodní koup…
Dolní části náměstí Jiřího z Poděbrad dominuje Mariánský sloup z roku 1823. Dílo je prací sochaře Josefa Richtery. Mriánský sloup stál na místě do 50. let minulého století, kdy byl rozebrán. Zasloužené obnovy se toto krásné dílo dočkalo v roce 2005.
Dominanta náměstí Jiřího z Poděbrad, novogotická radnice, byla postavena byla v roce 1872 dle projektu hořického stavitele Františka Poličanského v místech původní Staré radnice. Zajímavostí je u vchodu do radnice…
Z Hořického náměstí se vydáme po žluté značce směrem k Vřešťovskému chlumu a skrz obec Boháňka do Velkého Vřešťova. Od kostela Všech svatých pokračujeme stále po žluté do obce Chotěborky, která patří do Vesnické chráněné památkové zóny. Za Chotěborkami opustíme žlutou značku a po silnici směřujeme do Hustířan a do Velichovek. Zde se opět "chytneme" žluté značky a směřujeme do…
Přírodní koupaliště Dachova návštěvníky očekává cca 2 km od centra Hořic na severní straně Hořického chlumu.  Pohodovou atmosféru 20 - 30 let dotváří dochované dřevěné kabinky na převlékání.  Koupaliště se Slunečn…
Hořické informační centrum, kde návštěvník města najde vše potřebné, se nachází na jižní straně náměstí Jiřího z Poděbrad v budově novogotické radnice, která byla postavena v roce 1872. Otevírací doba: po - pá 7:30 - 12:00 12:30 - 17:00, sobota a neděle 8:00 - 12:00 Kontakt: Městské informační centrum Hořice nám. Jiřího z Poděbrad 342 508 01…
Naše cesta směřuje do Podkrkonoší, do Hořic, které se nachází na úpatí Hořického Chlumu cca v polovině cesty mezi Hradcem Králové a Jičínem. Jak je z názvu příspěvku naznačeno jdeme za kamennou krásou, která Hořic…
Hořický Kostel Narození Panny Marie byl vystavěn v letech 1741-48 na místě původního gotického kostela, který je připomínán v roce 1276 a který v r. 1738 vyhořel. Kostel nový byl požárem poničen dvakrát, v r. 1778 a 1838. V těsném okolí kostela se nalézá několik zajímavých soch: sv. Jan Nepomucký, Anděl strážce a Panna Marie s Ježíškem.
Hořické Sportovní centrum - krytý plavecký bazén se nachází pod nemocnicí mezi sídlištěm Pod Lipou a Smetanovými sady. Plavecká hala nabízí bazén o rozměrech 25 x 8,80 metrů s teplotou vody 28 st. Dětský bazén 5 x…
Sochařský park vznikl v letech 1966 - 1969, je výsledkem tzv. mezinárodních sochařských sympozií, která se v Hořicích konají od rok u1966. Díla sochařů vznikají v historickém lomu sv. Josefa…