Kroměříž

Město Kroměříž získalo přezdívku Hanácké Athény. Historické jádro města leží na pravém břehu řeky Moravy. Nejvýznamnější památkou Kroměříže je do UNESCO zařazený Arcibiskupský zámek se zahradami. V Kroměříži najdeme i zachovalou židovskou čtvrť.

Tipy na výlety Kroměříž (71)  Zámek Chropyně / Kazatelna v Chřibech Ubytování Kroměříž
Turistické cíle / Mapa Kroměříže Bystřice pod Hostýnem / Svatý Hostýn Rozhledna Kelčský Javorník

Východní Morava
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Východní Morava

Kroměříž - Květná zahrada po rekonstrukci

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní

Holandská zahrada
Holandská zahrada  •  Fotografie (48)  • Foto: jircak
Neptunova kašna

Během naší dovolené jsme se na pár dnů zastavili u příbuzných v Přerově. Máme však toulavé boty, a tak se nikdy na místě dlouho nezdržíme. Dozvídáme se, že je v Kroměříži po rekonstrukci už otevřená Květná zahrada. Máme s sebou kola, je nádherný podzimní den a tak tam vyrážíme. Tam je to necelých 30 km, to se nechá zvládnout.

Kroměříž se rozkládá v jižním cípu úrodné Hané na řece Moravě. Již ve středověku zde byl brod přes řeku. Tady se křižovaly Jantarová a Solná stezka.

Nyní jen krátce něco ze zajímavé historie města. První písemná zpráva o vsi Kroměříži je z r. 1110. Město Kroměříž založil r. 1260 olomoucký biskup Brun ze Schauenburka. Biskupové z Olomouce si zde pak vybudovali hrad - své reprezentativní letní sídlo. Za husitských válek bylo město hodně poničeno. Na přelomu 15. a 16. století byl gotický hrad přestavěn na zámek. Na poč. 17. století byl postaven františkánský klášter. Další zkáza města byla během třicetileté války, město nakonec zasáhla i morová epidemie. Další obnovu města začal v 60. letech 17. století olomoucký biskup Karel z Lichtenštejna. V Kroměříži sídlil i 3. pěší pluk, a to v letech 1806–1813, 1815–1821 a 1845–1847. V r. 1848 zasedal v Kroměříži říšský sněm. Ve dnech 15. a 16. dubna r. 1905 ve městě přednášel profesor Tomáš Garrigue Masaryk. Jako prezident Republiky československé se sem vrátil dne 27. srpna 1929.

Toto město s bohatou historií bylo r. 1997 vyhlášeno nejkrásnějším historickým městem České republiky, r. 1998 byl zdejší zámek spolu s Květnou i Podzámeckou zahradou zapsán do seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.

Velké náměstí, kde jsou domy s podloubím, si zachovalo svůj historický ráz. Spolu s nedalekým Arcibiskupským zámkem bylo v 90. letech opraveno. V obrazárně je slavný Tizianův obraz Apollo a Marsyas. V knihovně je jedna z nejstarších liturgických knih Kroměřížský sakramentář (Sacramentarium Cremsiriense).

Kromě zámku a obou zahrad stojí ve městě za prohlídku také čtyři kostely - kostel sv. Mořice, kostel sv. Jana Křtitele, kostel Nanebevzetí Panny Marie a kostel svatého Cyrila a Metoděje, dále kaple sv. Kříže, Mlýnská brána a biskupská mincovna s největší sbírkou mincí ve střední Evropě.

V Kroměříži jsme již byli několikrát, tentokrát jsme se vydali do nově zrekonstruované Květné zahrady, která je známá také pod původním názvem Libosad. Z historického Velkého náměstí je to cca 750 metrů na východ – přes náměstí Míru a dále ulicí Generála Svobody. Nedaleko od hlavního vchodu je parkoviště. Blízko je i zastávka MHD Květná zahrada.

Zahradu vybudoval v průběhu 2. pol. 17. století olomoucký biskup Karel z Lichtensteina současně s přestavbou města po třicetileté válce. K vybudování zahrady vybral podmáčený prostor za hradbami města. Je to významné zahradní dílo nejen v evropském, ale i celosvětovém měřítku – zaznamenává přelomovou fázi vývoje zahradního umění. Na jedné straně vychází z pozdně renesančních italských a německých zahrad, ale obrací se již k francouzskému barokně klasicistnímu stylu, jehož důkazem jsou zahrady ve Versailles. Zahrada má tvar obdélníka (485 x 300 m), který je dál geometricky řešený.

Tato okrasná zahrada byla v letech 1840 až 1845 doplněna o několik skleníků, obytnou a správní budovu. Tím vznikl částečně ohraničený prostor – Čestný dvůr. Zahrada se tak stala botanickým a hospodářským zázemím zámku. Další úpravy zahrady byly během 19. století.

Narušené části zahrady byly revitalizovány již v 50. letech 20. století. Možná proto nebyla celá zničena a mohla být zapsána r. 1998 do Seznamu světového přírodního a kulturního dědictví UNESCO. Tým předních českých architektů se zasloužil o obnovu zahrady do jejího stavu ze 17. století. Po rozsáhlé rekonstrukci byla slavnostně otevřena 6. září 2014. Hlavní dominantou je osmiboká rotunda a kolonáda.

Současný vstup - budova, kde je zřízena pokladna, je z let 1840 až 1845. Tudy se může projít do zahrady přes tzv. Čestný dvůr v klasicistním stylu, který je ohraničen velkými skleníky. Nám se podařilo přijít ve správný čas, právě začínala komentovaná prohlídka zahrady. Vstoupili jsme tedy přímo do Holandské zahrady s Neptunovou kašnou a dále do Pomerančové zahrady, kde jsme se dozvěděli historie těchto zahrad. V Holandské zahradě se pěstovali a stále pěstují různé bylinky, v Pomerančové zahradě citrusy. Nyní jsou zasazené do velkých květináčů a na zimu se stěhují do skleníků, aby nezmrzly. Dříve byly stromy zasazeny do země a vždy se na zimu okolo postavilo dřevěné bednění, které stromy proti mrazům ochránilo.

Přes zahrady jsme se dostali až ke 244 m dlouhé Kolonádě, která tvoří celou jednu stranu zahrady a kudy se dříve do zahrady vcházelo. Kolonáda byla postavena ve 2. polovině 17 století, je to galerie se 44 sochami antických bohů, historických a mýtických postav, na pilířích je stejné množství bust. Ve středu kolonády - nad původním hlavním vchodem je bysta zakladatele zahrady - biskupa Karla II. z Lichtenštejna. Zajímavostí kolonády je jev známý z jeskyně Dionýsovo ucho v Syrakusách. Když cokoli polohlasem řeknete na jednom konci kolonády, zřetelně to druhý uslyší na druhém konci. Na kolonádu je možno vystoupat úzkým točitým schodištěm na jeho okraji. Shora je nádherný pohled na typické ornamentální květinové záhony a živé ploty.

Okolo Lví kašny a Rotundy (její prohlídku jsme zvládli později) jsme přes bludiště došli do další části, kde byly bazénky a kopečky, které slouží jako vyhlídky. Celá zahrada je naprosto symetrická, proto musí být obě strany přibližně stejné.

V jihovýchodní části zahrady - již mimo pravidelný obdélnik - bylo místo určené pro chov zvířat. Tam je Králičí kopeček – na jeho vrcholu je socha Diany. Dříve prý skutečně králíci běhali uvnitř kopce, dnes je kopec vyztužen a zvenku je vybudováno několik králičích kotců, které jim pravidelně čistí. O kousek dál se nachází Ptáčnice. Na ostrůvku uvnitř bazénu je altán s mnoha okny, které jsou opatřeny pletivem. Uvnitř je voliéra, kde se chová vzácné ptactvo.

Tady komentovaná prohlídka končila. My jsme se ještě vrátili ke Kolonádě, podívat se na kašnu Tritonů, ale hlavně zvládnout ještě komentovanou prohlídku osmiboké Rotundy. Uvnitř je bohatá štuková a fresková výzdoba. Ve středu rotundy bylo koncem 19. století instalováno Foucaultovo kyvadlo. Je zavěšeno na 25 metrů dlouhém lanku, průvodce ho v pravidelných intervalech rozkmitá. Kyvadlo zapisuje svoji dráhu do jemného písku a je názorně vidět, jak se naše Země otáčí kolem své osy.

My jsme svoji prohlídku ukončili na Čestném dvoře, kde jsme si prohlédli skleníky, ale už jsme spěchali zpátky do centra dát si něco k jídlu.

V Kroměříži máme oblíbenou restauraci Radniční sklípek, která je v Kovářské ulici, jen kousek od Velkého náměstí. Dobře tam vaří a je možno tam ochutnat i dobrá piva z místních malých pivovarů. V létě je dokonce možno posedět i venku.

Zahrada je nádherně opravená. Není problém tam být celý den. Je tam nádherný klid a je na co se dívat. Ve skleníku na Čestném dvoře je v sezoně otevřené i občerstvení.

Otevírací doba parku není zrovna pravidelná, i když je otevřeno téměř celoročně. Nejdéle je otevřeno od 1.5. do 30. 9., a to od 8,00 do 18,30 hodin. V ostatní dny je raději lépe si otevírací dobu předem ověřit na https://www.zamek-kromeriz.cz/cs/informace-pro-navstevniky/prohlidkove-okruhy/7870-kvetna-zahrada

Tam se dozvíte i ceny vstupného a bližší informace o komentovaných prohlídkách.

Sluchově postižení si mohou půjčit tablet se samoobslužným průvodcem pro neslyšící - s upravenými texty a videonahrávkami ve znakovém jazyce. Prohlídky jsou dokonce připraveny i pro zrakově postižené návštěvníky – používají nový, unikátní informační a naváděcí systém DINASYS. Znevýhodnění nevidomých je kompenzováno popisným výkladem, haptickým vnímáním památky a možností osahat si modely výzdoby.

Poslední aktualizace: 7.3.2017

Kroměříž

Příspěvky z okolí Kroměříž - Květná zahrada po rekonstrukci

Kroměříž – Haná
Kroměříž, jakožto letní sídlo olomouckých biskupů, posléze arcibiskupů je díky tomu plné historických památek ať již objemných (zámek, kostely, paláce, zahrady), ale i drobnějších rozměrů. Myšleno tím nějaké kaple, kříže sochy apod. Samozřejmě nejvíc je s tematikou církevní nebo náboženskou, ale vyskytnou se tu i náměty světské, nebo inspirované všední činností. Civilní nebo všední témata se začaly ve větší míře zpodobňovat…
Ke Květné zahradě přijedeme autem po ulici Gen. Svobody v Kroměříži. Květná zahrada byla vybudována italskými architekty F. Luchesem a G.B.Tencallou. Byla založena v 17.století biskupem Karlem II. z Lichtensteina.…
Jednou ze zajímavostí v Květné zahradě zámku - Kroměříž je 224 metrů dlouhá kolonáda. Původně byla hlavním vstupem do zahrady. Nachází se ve vstupní ploše SZ zdi. Její galerii zdobí 44 soch  postav antických bájí a 46 bust nad pilí…
Kroměřížská Květná záhrada, založená v druhej polovici 17. storočia, je príkladom prelomovej fázy vývoja europského záhradného umenia. Na jednej strane je unikátnym dokladom tradície neskoro renesančnej zahrady ta…
Kroměřížský smírčí kříž patří k těm méně obvyklým; tedy minimálně svým umístěním a kompozicí. Nachází se totiž téměř v centru města a navíc je zasazen do výklenku fasády domu Wechův dvůr, který je stejně jako tent…
Kroměříž  - Vrchnostenská sýpka
Kroměříž - Vrchnostenská sýpka
  Nalezneme ji na nároží ulice Generála Svobody a ulice Smetanovy, nedaleko historického jádra města. O její stavbu se zasloužil biskup a kardinál Wolfgang Hannibal ze Schrattenbachu. Fasádu mohutného dvoupatrovéh…
Květná zahrada (Libosad) v Kroměříži Gen. Svobody 1192, 767 01 Kroměříž 5.9.2020 Od roku 1998 je spolu s arcibiskupským zámkem, Podzámeckou zahradou na Seznamu světového kulturního a…
17. 8. 2021 Zapršelo sice večer, ale protáhlo se to i do rána a bylo jasné, že kolo jen tak nevytáhneme. Sice se mi včera podařilo dokončit oba úkoly a hned ráno jsem výsledky poslal zadavatelům, ale bylo mi celkem jasné, že oprav se jen tak nedočkám. Takže volný den. Tentokrát se už ale nebudu nikam vydávat sám, ale zapojím se do kolektivního dění. Celkem bez problému jsme vymysleli návštěvu stěžejní kroměřížské pamá…
Mesto Kroměříž má až dve záhrady. Súčasťou jednej z nich, Květné zahrady sú aj dva skleníky, ktoré sa nachádzajú pri vstupe do záhrady oproti sebe na Čestným dvoře. V histórii už v 15. storočí bolo prejavom bohats…
Východní Morava - Rozvolnění protiepidemiologických opatření je dobrou zprávou pro návštěvníky turistických cílů. Od pondělí 10. května mohou přivítat své zákazníky turistická informační…
Kouzelné zahrady v Kroměříži (Květná a Podzámecká zahrada) Kroměříž je sice historické město, ale zas nic moc zajímavého na něm neshledávám. Zámek - celkem nudný (s dětmi tam raději nechoďte vůbec). Krásné náměst…
Podzámecká a Květná zahrada v Kroměříži jsou součástí Arcibiskupského zámku ve městě. V obou najdete pěkná místa k procházkám i odpočinku. Největší vodní plochou v Podzámecké zahradě je Dlouhý rybník znám z 1. pol…
     Pri našom trojdňovom výlete v meste Kroměříž sme k arcibiskupskému zámku prichádzali popod Mlynskú bránu.  Mlynská brána sa nachádza v blízkom susedstve juhovýchodného nárožia zámku. Bola súčasťou hradného o…
Stojanovo námestie v meste Kroměříž nesie meno podľa olomouckého arcibiskupa Antonína Cyrila Stojana (1851 - 1923) a nachádza sa v jednej z najstarších časti mesta. Toto malé námestičko tvorí budova probošství z r…
   Nachází se na "kopci" v nejhořejší části historické zástavby města. Přestože dosahuje rozměrů pouhých 75 x 40 m, skvostné budovy, lemující jeho obvod, řadí toto náměstí k těm nejvýstavnějším.…
Neďaleko kroměřížského Hlavného námestia, juhozápadne je ďalšie pekné námestie, je to Masarykovo námestie, od Hlavného je situované v juhozápadnom smere a od Hlavného sa k nemu dostanete…
  K velmi zajímavým objektům výstavného Masarykova náměstí patří také budova bývalé německé vyšší reálky. Ano, to je to vysoké bělostné stavení, které stojí u kostela sv.Jana Křtitele (pokud se na něj díváme od ji…
Kroměříž  - chrám sv.Mořice
Kroměříž - chrám sv.Mořice
  Když jsem při procházce historickým centrem města Kroměříže kdysi dávno poprvé spatřil mohutnou stavbu chrámu sv.Mořice, byl jsem více než nadšen a zanechala ve mně nezapomenutelný dojem. V průběhu let jsem se z…
Kroměřiž je právom považované za jedno z najkrajších miest Moravy a nesie tiež názov Hanácke Athény pre množstvo škôl, ktoré sa tu nachádzajú. Prvá písomná zmienka je zo začiatku 12.…
Památník Maxe Švabinského je jednou ze stálých expozic Muzea Kroměřížska. A pro mnohé jistě expozicí nejzajímavější. V každém případě je nutno hned na úvod připustit, že se jedná o památník vysoce reprezentativní,…
Kroměříž leží na Jižní Moravě, jižním směrem od města Přerov. Kroměříž je z větší části postaven na levém břehu řeky Moravy. Město se rozkládá v Hornomoravském úvalu a bývalo označováno jako Hanácké Athény. Krom…
Arcibiskupský zámek s areálem Podzámecké zahrady v Kroměříži ve Zlínském kraji stojí opravdu za návštěvu. Z interiérů zámku jsme obdivovali Sněmovní sál s nástropní malbou a křšťálovými lustry. Také Manský sál s r…
Zámek Kroměříž
Arcibiskupský zámek Kroměříž se nachází ve Zlínském kraji a patří k nejvýznamnějším památkám na Moravě. Zámek Kroměříž byl v roce 1998 zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Na rozdíl od mnoha jiných památkových objektů, v minulosti zpřístupnil téměř všechny své prostory, což znamená, že v současnosti si návštěvníci mohou vybrat z pestré nabídky…
Mnoho z vás jistě navštívilo historické město Kroměříž, které zkrášluje nádherný Arcibiskupský zámek a jeho dvě zahrady - Podzámecká a Květná. Při naší poslední návštěvě města jsme neodolali projít se Podzámeckou …
Už jste navštívili MINI ZOO v Podzámecké zahradě u Arcibiskupského zámku v Kroměříži ? Je to meší ZOO, naleznete ji hned za branou u zámku, pokud vstupujete ze strany od náměstí. Po levé straně stojí velké voliéry…
  Co ještě zbývá napsat nového a neotřelého o známém přírodním skvostu, který se nachází v historickém jádru města pod arcibiskupským zámkem a je přitom dílem lidských rukou? Zdálo by se, že už téměř nic. Př…
  Nikdy se neptejte Valachů, kdy "pojedou do Kroměříže" ! Zdánlivě nevinný dotaz má pro toto etnikum příchuť veliké hořkosti : v období 30.leté války bylo město dobyto a vypáleno švédskými vojsky, v jejichž čele t…
    Hlavní náměstí v půvabné Kroměříži nese právem označení "Velké," neboť zabírá plochu o rozloze asi 100 x 130 metrů a nachází se v samém epicentru historické části města. Původní rynek vznikl už někdy ve druhé …
Barokní Arcibiskupský zámek s  areálem  Podzámecké zahrady a zámeckou vyhlídkovou věží dominuje historickému centru města Kroměříže. Poslední dubnovou sobotu byly hlášeny bouřky, přesto se  přes naši r…