Vsetín

Vsetín leží v malebném údolí řeky Vsetínská Bečva. První zmínka je z roku 1297 a dnes zde žije přibližně 30 tis. obyvatel.  Kromě jiných památek zde můžete navštívit renesanční zámek.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Rozhledna Bůřov / Arboretum Semetín Ubytování Vsetín
Turistické cíle / Mapa Vsetína Přehrada Karolinka / Kobylské Ďury Jurkovičova rozhledna
Beskydy, Javorníky, Valašsko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Beskydy, Javorníky, Valašsko

Javorníky - sobota.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Do přírody Na hory

Sedlo pod Kohútkou
Sedlo pod Kohútkou  •  Fotografie (30)  • Foto: Traper

Původně jsme chtěli vyjet už minulý týden, jenže smutná událost v rodině to zrušila. Tak aspoň vyrážíme následující sobotu 26.října. V pátek to ještě nešlo. Naštěstí máme v pondělí svátek, tak si hor snad užijeme. Předpověď počasí tvrdí, že bude celý víkend pěkně. Celý hřeben Javorníků jsme kdysi šli s kamarády s přespáním pod širákem z Bumbálky až někam k Halenkovu. To už je ovšem drahně let. Tak si chci hřeben po čase trochu připomenout.

Sedlo Kohútka
Sedlo Kohútka  •  Foto: Traper

První den zahajujeme na beskydském Václaváku – Kohútce. Počasí a vidina posledního letošního pěkného víkendu opravdu přilákaly na parkoviště množství aut. Než sem člověk dojede těch 180 km, tak je dopoledne pomalu pryč. Nejdříve se tedy posilňujeme, neb nám cestou vyhládlo. Vydáváme se hřebenem na východ. Okolo horské chaty Spartaku a kus dál Portáše. Jsou stále pěkné. Klasické dřevěné stavby. Beton či cement na hory nepatří. Seshora se ještě před tím rozloučíme se sedlem výhledem na horskou chatu Kohútku na protějším kopci. Od Portáše je pěkný výhled na hromadu beskydských vrchů, hřebenů a hřebínků. Viditelnost je slušná. Za Portášem stále stoupáme z původní výchozí výšky asi 850m na Stolečný vrch do 961m. Odsud se hřeben jen mírně vlní do Frňovského sedla. Postupně řídnou davy, které si udělaly sváteční výlet do restaurací na horském vzduchu, kde jistě i cigareta na kyslíku hoří lépe. Zato nám se v lese objevuje nádhera. To musí člověk vidět vlastníma očima. Ani sebelepší fotoaparát tu zářivou, zlatou barvu vrcholů modřínů nevystihne. Tak svítivé zlato na modrém pozadí se vidí málokdy. Přírodě každopádně sluší. Zatímco okolo projíždí bez zájmu cyklisté, ani někteří výletníci by si té krásy nepovšimli nebýt našeho popocházení s hlavami namířenými kamsi nahoru a vybírání vhodného místa k focení. A to zklamání doma, že fotoaparát tu krásu vidí jinak. Nějak, jakoby lhostejně. Nebo je to místní atmosférou? Cestou potkáváme také hodně pejsků, spokojených s pobytem na čerstvém horském vzduchu. Jak tak jdeme cestou, slyšíme motor auta a pojednou se před námi vynoří zastavující teréňák. Zaklejeme, co to za vandala se zde po horách prohání autem. Jenže k vozu je připnutý vozík s nádobami a dalšími proprietami. K našemu údivu se ukazuje, že se jedná o soukromého majitele lesa s rodinou, co přijeli před zimou ošetřit mladé stromky proti okusu. Netušili jsme, že může v CHKO z české strany a rezervaci ze slovenské (viděli jsme tabuli) být privátní jádro oblasti. Už jsme mu málem vynadali. Trochu se tvářil, jako že on je tu doma a my na návštěvě. Ale rozhovor byl veden oboustranně celkem v pohodě. Chápu, že mu nebylo příjemné, když on tam pracuje a okolo chodí čumilové, co se tu jen flákají. Nicméně se loučíme a lezeme na kótu 976m. Odtud je to už jen kousek na vrchol Malého Javorníku s výškou 1019m. Výhled odtud je jen omezený. Asi půlhodinu jsme čekali, až si cyklisté odstraní kola z pahorku, aby se mohlo fotit něco jiného, než železo. Bicykly měli rozhozené po celém vršku. Ještě jdeme kousek dál, než se obrátíme nazpět. Z druhé strany máme totiž naplánovanou zítřejší trasu. Scházíme dolů stejnou cestou, kterou jsme přišli. Tentokrát si v pohodě všímáme originálních tvarů a rozložení zejména starých buků. Různě zakřivené tvrdými podmínkami na vrcholu hřebene i torza již odumřelých stromů. Tato jedinečná podívaná nás doprovází celý víkend. Na rozdíl od klasického pěstěného lesa se ve zdejší jedlobukové pralesní změti nenachází pravidelné jednotlivé kmeny, nýbrž stromy rostou vždy ve shlucích, či trsech po pěti, osmi i více jedincích vyrůstajících zdánlivě z jediného hnízda. Před Portášem se znovu kocháme výhledem od „řečnického pultu“ u posezení. Máme ještě čas, tak lezeme podél parkoviště pod Kohútkou nahoru na její vrchol. Na konci parkoviště před moc do přírody nezapadajícím oploceným hřištěm se tyčí dřevěná vyřezávaná a malovaná díla. Přicházíme k horní stanici lanovky s vyhlídkovou plošinou vedle horského hotelu. V šikmých paprscích nízko ležícího slunce je dobře fotografovatelný. Jen dlouhé stíny narušují jinak jednolitou plochu před ní. Ještě zacházíme kousek dál na druhou stranu kopce, abychom shlédli i panorama opačným západním směrem. V nízkoležícím slunci to však není ideální. Zbývá už jen vrátit se na parkoviště a přesunout se dolů a odjet do Karolinky. Před ní si ještě děláme krátkou procházku okolo zdejší vodní nádrže. Při mé poslední návštěvě Karolinky zde ještě nebyla. Tehdy Karolinka ještě neměla staut města. Ten získala až v r. 1998. Zato jsme tenkrát navštívili jednu z místních skláren. Čas běží a vše se mění. Zůstává v ní však, zejména na severovýchodní straně Karolinky, unikátní soubor lidové architektury 26 roubenek z konce 18. a 19. stol., s původními stodolami, seníky a dalším příslušenstvím. Je to jeden z nejcennějších souborů takových staveb dochovaných na původních místech. Po procházce jdeme povečeřet do pěkné roubené dřevěnice - restaurace Raťkovský šenk, kterou si pamatuji z minulých návštěv. Útulný rustikální interiér, klidná relaxační atmosféra s tlumenou hudbou na pozadí a skvělá nevtíravá obsluha výborně zakončila dnešní den. Jen by majitel mohl disponovat lepším pivem než je regionální Radegast. Naštěstí měli i Plzeň.

V okolí sedla Kohútka je více možností na jídlo i nocleh. Nám plně vyhovoval Raťkovský šenk dole v Karolince.

Na hřebenu se nachází nádherný, divoký jedlobukový prales. Skvělá podívaná pro člověka, který se při chůzi okolo sebe dívá vnímavýma očima. Bohužel bychom byli spokojenější, kdyby tam bylo méně lidí. Ale to by si jistě přáli i ostatní návštěvníci, využívající posledního prodlouženého a z hlediska počasí, také posledního takového letošního období. Útulné prostředí Raťkovského šenku v Karolince.

Mimo nákladů na cestu jedinou útratu jsme udělali v Raťkovském šenku. Jídla běžných cen, pivo Prazdroj 38 Kč.

Poslední aktualizace: 7.11.2013
Autor: Traper

Nový Hrozenkov

Příspěvky z okolí Javorníky - sobota.

Na vrch Kohútka  k hřebenovce Javorníků
Na vrch Kohútka k hřebenovce Javorníků
Celoročně vyhledávaná horská túra česko - slovenským pomezím probíhá po obou stranách státní hranice. Trasa je snadno dostupná, k hřebeni Javorníků existuje řada přístupových cest. Lze zde využít i ubytování v lok…
Milovníci lyžování se mohou vydat na SKI AREÁL Kohútka, nacházející se na česko - slovenské hranici v obci Nový Hrozenkov - na východě na hřebeni Javorníků. Můžete se zde svézt na jedné z nejlepších sjezdovek v Be…
Pod vrcholem Javorníků - Kohútka, který je atraktivním cílem lyžařů i turistů, kousek nad velkým parkovištěm na česko - slovenské hranici, stojí tradiční dřevěná budova prvního Slovensko -…
Javorníky jsou nádherným pohraničním pohořím, táhnoucím se desítky kilometrů od Čadce až po soutěsku Lomensko u Lidečka, ale do naší republiky zasahuje jen jejich menší část. Naštěstí k ní patří i kus hlavního hře…
Milovníci zimních sportů i turistiky mohou po celý rok využít ubytování v horském hotelu Kohútka, nacházejícím se na hřebenu Javorníků na moravsko - slezském pomezí, ve výšce 960 metrů, v blízkosti SKI AREÁLU…
Na výhledovém vrcholu Javorníků na česko - slovenské hranici stojí horský hotel Kohútka, kde lze využít ubytování i stravování po celý rok. V jeho těsné blízkosti nad velkou sjezdovkou n…
Rozcestí červené a žluté turistické značky poblíž hraničního vrcholu Kohútka na hlavní Hřebenovce Javorníků. Kousek odtud jsou chaty Javorka a Kohútka a lyžařský areál. Červená značka vede po hřebeni k chatě Por…
Rozcestník Kohútka-rozcestie sa nachádza na červenej turistickej značke vedúcej zo smerov Radošov-sedlo a zo smeru Malý Javorník.V blízkosti rozcestia nájdeme aj turistickú chatu Kohútka.Rozcestník leží na štátnej…
Vrchol Kohútka leží na hlavním hřebeni Javorníků. Je zde Rozcestí červené a žluté turistické značky vedoucí na všechny světové strany. V blízkosti vrcholu dále po hřebeni najdete lyžařský areál s horsk…
   Včera jsme měli se synem odpočinkový den : do oběda jsme si trochu polenošili a pak jsme vyrazili na prohlídku Brumovského hradu - mám tam vystaveny 2 fotografie ze "železniční soutěže", kdy …
Ráztoka je osada obce Horná Mariková, kopaničiarskej obce asi 32 kilometrov severozápadne od mesta Považská Bystrica v závere Marikovskej doliny. Horná Mariková je samostatnou obcou od roku 1954. Prvá písomná zmie…
Javorníky: Hřeben Kasárna (Kasárne) – Kohútka (09/2014) Javorníky jsou pohořím ležícím na rozhraní České a Slovenské republiky, hřeben tvoří přirozenou hranici těchto států v úseku mezi Lyským a Makovským průsmyke…
Nejníže položené sedlo v hlavním hřebeni Javorníků. Je zde rozcestí červených a žlutých turistických značek vedoucích na všechny světové strany a Památník 4. čs. briády, která odtud 2. 5. 1945 osvobodila Vsetín.…
  V lednu jsem tři týdny marodil se zády, a když mi žena oznámila, že nám na konec měsíce zajistila třídenní pobyt ve Velkých Karlovicích (dárek k mým, ani nevím kolikátým už narozeninám), musel jsem marodku př…
Provozní doba střediska - od 9:00 do 16:00 Parkování -  pro návštěvníky Horského hotelu Kohútka přímo na hotelovém parkovišti zdarma po celou dobu pobytu, pro ostatní návštěvníky taktéž zdarma na centrálním parkovišti v horském sedle pod Kohútkou popř. na z…
Po krátkém odpočinku jsem přístřešek v sedle Gežov opustil a pokračoval po po červené na západ ke Stratenci, vzdáleném necelé 2 km. Dobře vyšlapaný chodník nejprve vystoupal k bezejmenné kótě (1059 m), ale předtím, než jsem na ni dokráčel, provedl jsem předpisové „čelem vzad“ a rozloučil se posledním pohledem s nejvyšší javornickou horou - Velkým Javorníkem. Od bezejmenného vrc…
Umělé jezero poblíž spojovací silnice mezi Novým Hrozenkovem a Karolinkou vzniklé těžbou štěrkopísku. Obklopené plážemi a nezbytným zázemím. V areálu je sociální zařízení, bufet, hřiště na plážový volejbal. Nacház…
Pokud si odmyslím útvary Pulčínských skal, je pro mne nejpitoresknější skalní věží Javorníků tajuplná Větrná věž… a to i z toho prostého důvodu, že jinou skálu v hlavní části pohoří vlastně ani neznám. Já už o ní tady na Turistice kdysi psal, ale po včerejší její návštěvě (jež mne velmi nadchla) bych rád doplnil několik doplňujících informací.   Tato už na slovenské straně Javo…
   Chtěli by jste navštívit jezero Balaton a přitom vaší cestě do "dalekého" Maďarska brání nedostatek financí?? Nebuďte smutní - i v naší vlasti můžeme nalézt stejnojmenné jezero, které bývá v letní sezóně oblože…
Za sedmero horami a sedmero řekami… V dnešním přeneseném smyslu slova by se dalo říct: „Za jedinou státní hranicí, ve vzdálenosti pár kilometrů nachází se zajímavé místo.“   Jak snadné na mapě a jak snadné před „dobou ZÁKAZOVOU“. Tehdy, když ještě vše bylo zcela v pořádku, tak stačilo jen obout pohory a vyjít vstříc tajemným neznámým místům za „sedmero horami a sedmero řekami“ …
  Včera byl druhý květnový státní svátek. Máme sice s manželkou dovolenou, ale protože jedeme na výlet až do vzdáleného údolí Vsetínské Bečvy, kvůli spojům vstáváme tak brzy, jako bychom se chystali do pracovního …
Ski areál Karolinka SKIAREÁL KAROLINKASkiareál Karolinka se nachází na okraji města Karolinka, těsně vedle hlavní silnice Vsetín - Velké Karlovice. Skiareál Karolinka nabízí jeden lyžařský vlek se sjezdovkami v délce 2,2km, určenými spíše pro náročnějš…
Karolinka leží východně od města Vsetín. Město se rozkládá v horském údolí tvořeném řekou Vsetínská Bečva. Na severu od Karolinky se zvedají Vsetínské vrchy a na jihu od města potom…
V Moravském regionu je možno navštívit kouzelné kouty malebné valašské přírody nejen v oblasti Beskyd, ale také Javorníků  a Vsetínských vrchů. My jsme se sem vypravili při naší minidovolené autobusem ze …
  O volně přístupné galerii dřevěných soch v údolí Pluskovec, spadajícím do katastru Velkých Karlovic, jsem se už v roce 2013 na stránkách Turistiky zmínil. Nedávný víkendový pobyt v zimní valašské krajině ale zav…
 Jako hlavní dárek ke svým narozeninám si moje Jana vybrala znovu výlet do Velkých Karlovic, které jí učarovaly a odtud si potom odskočit na Soláň. No proč ne - její touha je mi rozkazem ... ostatně jaký rozkaz, k…
Vyhlídkový vrchol ležící na česko-slovenském pomezí s památníkem osvobozeneckých bojů z konce 2. světové války. Památník byl vybudován ve formě beronových křížů s pamětní deskou padlým osvoboditelům Velkých Karlov…
Obec Velké Karlovice je jedna z největších obcí na Valašsku. Najdeme ji v údolí, které odděluje Beskydy, Vsetínské vrchy a Javorníky. Velké Karlovice leží východním směrem od Vsetína nedaleko státní hranice se Slo…
Chráněný přírodní útvar Pulčínské skály se nachází poblíž obce Pulčín, jižně od Vsetína. Jsou součástí NPR Pulčín-Hradisko. Není bez zajímavosti, že skály byly útočištěm člověka již v prn…