Velké Karlovice

Obec Velké Karlovice je jedna z největších obcí na Valašsku. Najdeme ji v údolí, které odděluje Beskydy, Vsetínské vrchy a Javorníky. Velké Karlovice leží východním směrem od Vsetína nedaleko státní hranice se Slovenskem.

Tipy na výlety Velké Karlovice Rozhledna Sůkenická Chaty a chalupy Velké Karlovice
Turistické cíle a památky Trasa z Velkých Karlovic na Soláň Ubytování Beskydy

Východní Morava
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Východní Morava

Přes Stratenec a Javorníček do Velkých Karlovic

Fotografie (67)  • Foto: Franta

Po krátkém odpočinku jsem přístřešek v sedle Gežov opustil a pokračoval po po červené na západ ke Stratenci, vzdáleném necelé 2 km. Dobře vyšlapaný chodník nejprve vystoupal k bezejmenné kótě (1059 m), ale předtím, než jsem na ni dokráčel, provedl jsem předpisové „čelem vzad“ a rozloučil se posledním pohledem s nejvyšší javornickou horou - Velkým Javorníkem.

poslední pohled na Velký Javorník

Od bezejmenného vrcholu cesta pokračovala při okraji lesa nad dlouhou horskou loukou (na konci léta plnou borůvek) a díky jejímu sklonu na moravskou stranu jsem si mohl vychutnat úžasné výhledové panoráma. Byla vidět část Hostýnských vrchů s Čerňavou a Kelčským Javorníkem, vrchy Veřovické a dlouhý pás „Vsackých Beskyd“ – Vsetínských vrchů. Za nimi už zvědavě vykukovaly modrá beskydská temena – zleva doprava s majestátním Radhoštěm (1129 m), Čertovým mlýnem (1206 m), Kněhyní (1257 m), Smrkem (1276 m) a Lysou horou s jejími 1324 metry. Nad nimi se po nebesích proháněla drobná kupovitá bílá oblaka, což panorámatu dodávalo na hloubce.

Jak už jsem se zmínil v minulé části – na tomto úseku Javorníků nevede státní hranice po hřebeni, ale přibližně 600 metrů dole pod svahem. Velkokarlovicko totiž bylo osídleno poměrně pozdě a než se přesně určily hranice katastrů, docházelo mezi slovenskými Uhry a Valachy k mnoha ozbrojeným střetnutím. Ten nejkrvavější se odehrál v Machůvkách poblíž středu Velkých Karlovic v roce 1733 a podle análů zde přišlo o život 13 lidí. (Díky ústní lidové slovesnosti ale počet obětí nabobtnal až na číslovku 59!). O rok později už byla vytyčena nynější hranice.

výstup na bezejmenný vrchol

Netrvalo dlouho, já dokráčel na konec překrásné horské louky táhnoucí se sem až od Velkého Javorníku a vstoupil do lesa. Ten se vzápětí otevřel a nabídl pohled na větší palouk. Ze tří stran byl obklopen hvozdem a okrajová hrana lučiny prudce spadající na sever umožňovala opět skvělý výhled na moravskou stranu. Travnatý palouk byl přizdoben několka zajímavými dominantami - nižší dřevěnou rozhlednou, turistickým přístřeškem, třemi zajímavě ztvárněnými betonovými kříži a pamětní deskou. Ano, tohle byl vrchol slovenského Stratence (1055 m) a o témě další „tisícovky“ – Malého Javorníku s 1072 metry ležícího západně odtud, už se Slováci dělí s Českou republikou.

Z nápisu na pamětní desce jsem se dozvěděl, že tady na Stratenci při osvobozování Velkých Karlovic 3.5.1945 padl Andrej Rabčan z Drabska a další dva neznámí příslušníci I.Čs.armádního sboru.

Památník v podobě tří křížů byl zroben z oceli a betonu a kříže byly ozdobeny rostlinnými motivy. Ten nejvyšší má něco málo přes čtyři metry. Autorem návrhu památníku se stal architekt Vladimír Pycha a vytvořil jej sochař Josef Vajce, přičemž oba pánové pocházeli z Prahy.

výhledy cestou ke Stratenci

Náklady na stavbu dosáhly částky 32 tisíc Kčs. Z větší části ji hradilo ONV Velké Karlovice a zbytek další organizace a spolky. Materiál na železnou konstrukci poskytla dílna velkokarlovického JZD, betonovalo se na dvoře školy v Podťatém. Hotové kříže byly nahoru na Stratenec dopraveny „vétřieskami“ Státních lesů a k jejich postavení byl použit jeřáb. Na výkopech a betonáži základové desky dobrovolně pracovala třináctičlenná parta chlapů z Velkých Karlovic a hotové dílo bylo slavnostně odhaleno roku 1969.

Památník do zdejšího horského prostředí zapadl dokonale a my ještě dnes můžeme ocenit kvalitu díla.

Dřevěnou stylovou rozhledničku nechala roku 2008 vystavět obec Papradno. K jihu jsou přes koruny vzrostlých stromů omezené výhledy na slovenskou stranu. Naštěstí je mezi stromy úzký průsek umožňující spatřit alespoň část Malé Fatry a Strážovské vrchy s Velkým Manínem. Ačkoliv směrem k severu pětimetrová rozhledna panorámata viděná dole z louky moc nerozšiřuje, i tak jsem se znovu rád potěšil výhledem na hlubokou dolinu Vsetínské Bečvy, pásmo Vsetínských vrchů a nad nimi vystupující vrcholky Moravskoslezských Beskyd.

Foto: Franta

Pak už nezbylo, než dát Stratenci (a těm několika turistkám a turistům zde se vyskytujícím, kteří si nejspíš na dnešní pátek stejně jako já vzali dovču) v duchu vale a zamířit po červené trase (už lesem) k rozcestí pod Stratencem a odtud k nedalekému sedlu Bukovina.

Nachází se v nadmořské výši už jen 895 m, stojí zde tur.rozcestník, zastřešené odpočívadlo a dvě velké Info tabule. Z nich jsem se bohužel o sedle dozvěděl „kulové“, neboť první byla věnována lyžařské běžecké magistrále a ta druhá (naprosto nesmyslně) turistickým cílům v hóódně vzdáleném okolí.

Dále tu byl k vidění balvan s deskou, které zde umístila obec Papradno. Nápis na desce hlásal, že je sedlo Bukovina dnes již zarostlou horskou loukou a že se tu vyskytuje jakási nevadza mekká, což byla pro mne – naprostého laického botanika, tedy informace jak hrom!

(Po návratu domů mi to nedalo, trošku popátral na netu a nakonec zjistil, že je ta „nevadza“ vlastně chrpou horskou měkkou.)

Foto: Franta

Směrem na Moravu ze sedla klesala zelená tur.trasa do 2 km vzdáleného sedla Příschlop. Chodník se mihl po okraji výhledové paseky, a pak už se prudce spustil dolů svahem, kde překročil státní hranici. Už po domácím moravském území klesal po zalesněném hřebeni do sedla Příschlop. Stála tam dvě stavení, z nichž je možno se v jednom - Chaloupce Příschlop, ubytovat.

Nalevo od sedla se začínala zahlubovat dolina Stanovnice s vodárenskou nádrží Karolinka, napravo údolí s dědinou Malé Karlovice, spojené s větší dolinou jménem Podťaté.

Směrem na sever nad sedlo vystupoval zalesněný vrch Gigula (951 m), jehož úbočím stoupala zelená a žlutá značka. Já si ale k přesunu k Javorníčku zvolil mnohem pohodlnější cyklotrasu vedoucí hvozdem po vrstevnici.

Foto: Franta

Ještě než jsem se pod Gigulou napojil na žlutou, mohl jsem z horního konce horské louky obdivovat starobylou dřevěnici a nádhernou (bohužel velmi nepřehlednou) kulisu javornických vršků v pozadí. A jen o pár desítek metrů dál už i panoráma líbezné krajiny Velkokarlovicka. Krajiny zvlněné desítkami kopců s lesy, pastvinami, remízky, lukami a pasekářskými usedlostmi, jejíž krásu nad protějším břehem Bečvy zvýrazňovala dlouhatánská hradba Vsetínských vrchů, nad níž se - jak zuby královské koruny - tyčily nejvyšší vrcholky Beskyd.

A pak už mé nožky doťapkaly k Javorníčku.

Jak název napovídá, je i tento 860 m vysoký a na temeni místy holý kopec součástí pohoří Javorníky. Odlesněné části jsou pokryty pravidelně kosenými orchidejovými lukami, umožňujícími výhledy na okolní kulturní krajinu. Kam oko pohlédne, vidí, že je tvořena bezpočtem vršků, kopců a hor, navozující představu jakéhosi valašského moře, jehož „vlny“ jsou zčechrány tu hvozdem či remízkem, tam zase lukami a pastvinami. To vše doplňují shluky prastarých pasekářských osad a dole v údolí Vsetínské Bečvy rozsáhlejší zástavba obcí.

Dílem lidských rukou je i kaple na Javorníčku.

Foto: Franta

Dle nynějšího katastru spadá pod Hrubou Stanovnici (místní část Karolinky), ale v dávnějších dobách patřila Velkým Karlovicím. Roku 1930 chtěli místní její zchátralou předchůdkyni opravit, jenže se nacházela v příšerně dezolátním stavu a bylo nutno vystavět kapli novou. Po sametu prošla celkovou rekonstrukcí, neboť předtím byla poničena vandaly. U kapličky je umístěna lavička a větší odpočivadlo se ukrývá poblíž v lese.

Sakrální svabička je zděná, opatřena masívními dřevěnými dveřmi a po stranách okénky tvaru kosočtverce. Přes jejich barevnou skleněnou výplň bohužel nelze do interiéru nahlédnout.

Nad zděnou částí se vypíná stanová šindelová střecha a zvonovou nádstavbu (ale bez zvonu!) kryje jehlancovitá stříška ukončená nahoře křížem.

Před dveřmi kaple jsou na zemi umístěny nádobky na květiny či svíčky. A také několik drobných plastik „andělek“ a jedné bezkřídlé, zato velmi sličné bytosti. Zřejmě se jedná o miniaturu nějaké valašské princezny.

Už při příchodu na Javorníček od sedla Příschlop na mne místo silně zapůsobilo, neboť bylo místem až čarokrásným. Nejen kvůli působivé kapličce umístěné na okraji lesa, ale samozřejmě i veškerou okolní úžasnou přírodou byly naprosto uchváceny všechny mé smysly. (Nejvíc asi ten estetický…)

Foto: Franta

Víte, já su sice Valach z Brumova (a včil už aj ze Zlína), ale tady na Javorníčku sa ně dušička enom tetelila slasťú a já sa tadyk cítil tak dobře, jak gdybych tu byl doma!

Odtud jsem pokračoval hřebenovým chodníkem mezi orchidejovými loukami, potěšil se ještě jedním (téměř kruhovým výhledem) z vlastního travnatého temene Javorníčku, no a pak už mne jedna směrovka tur.rozcestí poslala dolů do Velkých Karlovic. Hřebenem klesala dosti strmá a kamenitá cesta (klouzalo to a člověk si musel dávat majzla), o kus níž jsem minul nějakou farmu, odkud si mne udivenými zraky změřilo tele přináležící druhu skotský náhorní skot. Pod farmou se cesta napojila na méně strmou a kvalitnější komunikaci, po které jsem doklesal až na konec údolí Pluskovec a odtud mne čekalo až do centra Karlovic šlapání po asfaltu.

Po chvilce chůze jsem po pravici ke svému velkému překvapení minul aquapark „Vodní svět“ a „Dětský svět“, kteréžto atrakce dle mého skromného mínění patří spíš do měst a nikoliv do zdejší překrásné přírody. No však, jak jsem si všimnul, i přes tu odpolední tropickou třicítku na parkovišti moc vozů nestálo a žádné davy se sem z dolní části doliny zrovna nehrnuly.

Následovalo klesání údolím Pluskovce okolo mnoha zajímavých roubenek pod Hospodu Kyčerku s velkou Galerií dřevěných soch v přírodě a roubenou kaplí sv.Huberta, po přejítí kolejí jsem minul unikátní dřevěný kostel, Muzeum… a v protějším šenku rychle požil malou kofolu.

Poté už se mé zmožené nožky odplantaly ke stanovišti busů, odkud brzy odjížděl jeden na Vsetín, kde mne čekal přestup na navazující spoj do Zlína...

Poslední aktualizace: 29.3.2023
Autor: Franta

Velké Karlovice

Příspěvky z okolí Přes Stratenec a Javorníček do Velkých Karlovic

Velké Karlovice - fenomenální Javorníček
Jak už jeho název napovídá, je tento 860 m vysoký a na vrcholu místy holý kopec součástí pohoří Javorníky. Odlesněné části jsou pokryty pravidelně kosenými orchidejovými lukami, umožňujícími z hřebene a vrcholu výhledy na okolní kulturní krajinu. Kam jen oko pohlédne, vidí, že je tvořena bezpočtem vršků, kopců a hor, navozující představu jakéhosi valašského moře, jehož „vlny“ j…
Kaple pod Javorníčkem
Kaple stojí těsně vedle cesty na hřebenu asi 250 m východně od vrcholu Javorníčem (860m n.m.), kudy prochází hranice Karlovic a Karolinky. Dnes již Karlovicím nepatří, ale patřívala v minulosti, kdy ještě horní část Hrubé Stanovnice byla karlovská. Od kaple je otevřený rozhled na údolí Pluskovec a dolní část obce Velké Karlovice. Původní kaple byla upravena v r. 1930.Přímo kole…
Gigula je 951 m vysoký zalesněný vrch (spíše už hora), tyčící se z bočního javornického hřebene spadajícího od toho hlavního na státní hranici na sever do údolí Vsetínské Bečvy. Geomorfologie terénu je tady na Velkokarlovicku velmi členitá: Gigula vystupuje nad sedlem Příschlop, od něhož se směrem na západ začíná prohlubovat dolina Stanovnice s vodní nádrží Karolinka (sloužící …
Vrchol Javorníček se nachází severně od hlavního hřebene Javorníků,od kterého je oddělen sedlem Příschlop. Je přístupný z Velkých Karlovic po žluté TZ,vedoucí přímo na vrchol.Vzdálenost z V…
   Na původně plánovaný 4 -denní výlet do Javorníků odjíždím ráno sám s tím, že se ke mě zítra ve Velkých Karlovicích dopoledne připojí kamarád Míra - ( na dnešní den bohužel dovolenou nedostal ..…
Nachází se v samém závěru údolí Pluskovec, zhruba 1 km jižně od známé Hospody Kyčerky oblopené rozsáhlou galerií dřevěných soch a novodobou roubenou kaplí sv.Huberta.   Pro mne osobně byl pohled na tento menší …
Procházíte - li atraktivním údolím Pluskovce ve Velkých Karlovicích na Valašsku, směrem k restauraci na Kyčerce, ve svahu pod ní stojí za pozornost místní atraktivita - dřevěný Betlém, dílo valašských…
   Údolí Pluskovec vybíhá od centra Velkých Karlovic a řeky Bečvy přibližně jihovýchodním směrem, kde se mu brzy do cesty postaví překážka v podobě mohutného masívu hlavního hřebene Javorníků. Vysoko do hor se dol…
  Návštěvníci malebného centra Velkých Karlovic se nemusí spokojit jen s návštěvou Karlovského muzea a dřevěného kostelíku pod železniční tratí, ale své duševní obzory mohou obohatit také prohlídkou nádherných dře…
  O volně přístupné galerii dřevěných soch v údolí Pluskovec, spadajícím do katastru Velkých Karlovic, jsem se už v roce 2013 na stránkách Turistiky zmínil. Nedávný víkendový pobyt v zimní valašské krajině ale zav…
Obec Velké Karlovice leží v podhorí Javorníkov a Beskyd. Rozprestiera sa v nadmorskej výške od 520 do 1024 metrov n.m. Rozlohou 80,79 km² patrí k najväčším obciam v ČR. Bola založená v roku 1714 Karlem Jindřichem ze Žirotína. V roku 1762 získali Velké Karlovice svoju pečať. Z tohto obdobia sa zachovali kultúrne pamiatky obce : drevený barokový kostol Panny Marie Snežnej z roku 1754fojství z roku 1793kupecký dom, ktorý sa vy…
Některá místa stačí vidět jednou, ale jsou i taková, která vás opředou svou magickou (leč neviditelnou) pavučinou a vy se do nich musíte po čase vracet, neboť jejich krása a šarm udělá vaší dušičce nesmírně dobř…
Malebné údolí Pluskovec ve Velkých Karlovicích je známé atraktivní místo pro pěkné procházky i provozování zimních sportů, či místo k ubytování. Vydáte - li se směrem k restauraci Kyčerka, stojící …
Do Velkých Karlovic - nejrozsáhlejší obce v ČR každoročně zavítá velké množství lidí za prohlídkou zdejších krás Valašska, památek i přírody. Kromě údolí Pluskovce…
Javorníky: Hřeben Kasárna (Kasárne) – Kohútka (09/2014) Javorníky jsou pohořím ležícím na rozhraní České a Slovenské republiky, hřeben tvoří přirozenou hranici těchto států v úseku mezi Lyským a Makovským průsmyke…
Chcete - li ztrávit nějaký čas v jedné z největších obcí ČR - ve Velkých Karlovicích, nacházejících se v podhůří Javorníků a Beskyd, lze využít ubytování kousek od železniční stanice, za přejezdem vpravo, na zač…
 Jako hlavní dárek ke svým narozeninám si moje Jana vybrala znovu výlet do Velkých Karlovic, které jí učarovaly a odtud si potom odskočit na Soláň. No proč ne - její touha je mi rozkazem ... ostatně jaký rozkaz, k…
Velké Karlovice jsou hodně vyhledávaným místem. Po objevování jejich přírodních krás nebo po prohlídce zdejších památek si můžete pochutnat na dobrém jídle v jedné z nejstarších karlovských hospod, která mnohokrát…
Tak jako každoročně při naší dovolené v Beskydech, jsme se opět vydali na túru po hřebenech Vsetínských vrchů. Vyjeli jsme autobusem z Karlovic z rozcestí Soláň k Tabulím, kde se již nachází hranice se Slovenskem. Je zde umístěn památník partyzánům z 2. světové války. Odtud jsme pokračovali již pěšky po červené turistické značce směrem na Rozhlednu Sůkenickou, kde je možné…
  Po prohlídce Karolinky sedáme do busu a popojíždíme do blízkých sousedních Velkých Karlovic. Jak všeobecně známo, tyto jsou mezi lidem turistickým a lyžařským veleoblíbeným rekreačním místem, které se nachází v …
Velké Karlovice - areál Karlovského muzea
  Sbírky Karlovského muzea jsou rozmístěny ve dvou starých budovách, bývalých to kupeckých domech, které nalezneme ve středu Velkých Karlovic. (Pokud si o nich přečtete článek - a shlédnete krásné fotografie - od …
K celodennímu výletu jsme vyrazili z dřevěné "Chalupy Na sklepě", která leží ve Velkých Karlovicích - Léskovém. Využili jsme nabídku provozovatele penzionu na Kopečku, ke kterému chalupa patří a  který svým hostům…
18.6.2016   Jaro se už vlastně mění v léto a než se o prázdninách rozjedeme do různých končin, tradice velí vydat se s partou na kole ne nějaký delší výlet. Párkrát jsme takto vyrazili …
Vzhledem k tomu, že valašská obec Velké Karlovice byla založena Karlem Jindřichem ze Žerotína až v roce 1714, nelze předpokládat, že by se zde běžný návštěvník sešel s nadprůměrným množstvím historických památek. …
Vyhlídkový vrchol ležící na česko-slovenském pomezí s památníkem osvobozeneckých bojů z konce 2. světové války. Památník byl vybudován ve formě beronových křížů s pamětní deskou padlým osvoboditelům Velkých Karlov…
  Včera byl druhý květnový státní svátek. Máme sice s manželkou dovolenou, ale protože jedeme na výlet až do vzdáleného údolí Vsetínské Bečvy, kvůli spojům vstáváme tak brzy, jako bychom se chystali do pracovního …
V Moravském regionu je možno navštívit kouzelné kouty malebné valašské přírody nejen v oblasti Beskyd, ale také Javorníků  a Vsetínských vrchů. My jsme se sem vypravili při naší minidovolené autobusem ze …
Karolinka leží východně od města Vsetín. Město se rozkládá v horském údolí tvořeném řekou Vsetínská Bečva. Na severu od Karolinky se zvedají Vsetínské vrchy a na jihu od města potom…