Moje oblíbené
Tipy a novinky Cheb   Chaty a chalupy ChebChaty a chalupy Cheb  Mapa Chebu a okolí
Cheb leží na okraji Ašského výběžku na řece Ohři. Dominantou Chebu je mohutný Chebský hrad. V okresu Cheb naleznete některé z našich nejznámějších lázní: Mariánské LázněFrantiškovy LázněLázně Kynžvart.
 Trasy Cheb a okolí (41)

Český les
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Český les

Tipy na výlet Celodenní výlet Do přírody

Bývalá rohledna - vysílací věž
Bývalá rohledna - vysílací věž  •  Fotografie (16)  • Foto: jircak
Objekt na Dyleni

Během víkendu v Chebu jsme se seznámili se spolumajitelem nynější objektu na Dyleni, který nás, milovníky rozhleden, nahoru vzal. A ještě nám udělal průvodce po objektu, seznámil nás i s dalšími zajímavostmi v okolí. Byl to zážitek, o kterém se nám mohlo jen zdát.

Tato hora je opředená mnoha pověstmi. Dle jedné bývalo nahoře dobře opevněné, velmi bohaté a mocné město, kupole domů byly pokryty zlatem, protože zlato a stříbro se v okolí těžilo. Dokonce prý i cesty byly vykládány zlatem a českými granáty, které se také v okolí nacházely. Obyvatelé byli tedy bohatí, ale náležitě pyšní, žebrající chudáky z města hnali holemi a poštvali na ně i psy. Když se jednou jeden starý Cikán vydal do města vyprosit pro svoji rodinu něco k jídlu, byl také vyhnán. Chtěl tedy něco jídla ukrást, byl chycen a odsouzen k smrti. Před popravou si ještě vymohl chvilku na modlitbu, na jejímž konci zaznělo Pohlť země toto bezbožné město! V tom okamžiku se hora otevřela a celé město se svým bohatstvím se do ní propadlo. Tento pověstný dyleňský poklad však ještě nikdo nenašel.
O tom, že na Dyleň byly skutečně doly, svědčí další pověst. Na jednoho horníka spadl těžký dřevěný trám. Přežil, ale stal se z něj mrzák. Žil sám, neměl se o něj ani kdo postarat. Doslova živořil. Jednou ráno našel pode dveřmi dopis v nádherné zlaté obálce. Neuměl číst a tak se dobelhal na trh za jedním svým známým. V tom se však probudila závist, protože v dopise stálo, že se má vypravit na úpatí Dyleně, kde leží pod velkým balvanem poklad. Horníkovi to samozřejmě neřekl, vymyslel si něco posměšného a dopis spálil. Poklad si šel vyzvednou sám. Doma si večer chtěl vše v klidu prohlédnout. Jak pytel otevřel, vyhrnulo se na něj ohromné množství malých trpaslíků a začali ho mlátit hlava nehlava. Až když se objevil jejich král se třpytivou korunou na hlavě, všeho nechali a následně zmizeli všichni i s pokladem. Ten se ještě večer objevil u starého chromého horníka. A trhovec – ten do roka zemřel.
Konec pověstem, začínají fakta. Dyleň je 2. nejvyšším vrcholem Českého lesa. Leží asi 15 kilometrů na západ od Mariánských Lázní. Na hranici s Německem je to zhruba 0,5 km. Již před 2. světovou válkou zde stála dřevěná turistická chata s rozhlednou, kterou později využívala armáda. Ta v 50. letech vyhořela. To už však vrchol hory byl za železnou oponou. Armáda si tam r. 1966 postavila rozsáhlý areál pro výzvědné radiotechnické jednotky. Byla zde obytná budova pro vojenskou posádku, pozorovací a odposlouchávací věž. Při stavbě nebylo použito žádné železo. Trámy jsou spojeny silikonovými šrouby. Dokázali zde prý zjistit i letadla, která startovala z Francie. Probíhal zde monitoring rádiového provozu v téměř celém Bavorsku.
Po sametové revoluci objekt ztratil svůj význam. Vybavení bylo demontováno. Armáda se odtud odstěhovala r. 1992. R. 1994 objekt koupilo chebské soukromé Rádio Egrensis, věž zrekonstruovali. Nyní tam jsou nainstalovány vysílače televizních a rozhlasových programů. Odtud vysílá i Český rozhlas. Z ochozu plného antén je daleký kruhový výhled na Šumavu, Český a Slavkovský les, Krušné hory, Smrčiny, Chebsko, Německo, za dobré viditelnosti i na Alpy. Areál je oplocený původním ostnatým drátem, hlídaný stálou službou a třemi vlčáky. Přístupný je prakticky pouze 1x do roka – zpravidla poslední víkend v květnu, kdy se tu koná hvězdicový pochod na Dyleň.
Podle plotu se celý areál nechá dobře obejít po neznačené pěšině, ze které je také slušný výhled směrem přes hranice.

Kdo se vydá do těchto lesů, které se dříve nacházely v hraničním prostoru, musí počítat s tím, že na občerstvovnu zde nikde nenarazí. Do civilizace je to poměrně daleko.

Je škoda, že někde v těchto místech nestojí skutečná rozhledna. Když jsme nahoře byli, bylo nám jasné, že za současných podmínek je prostor pro veřejnost poměrně nebezpečný. Určitě nevyhovuje bezpečnostním směrnicím. Výhled je však skutečně nádherný. Krásné jsou i okolní lesy.

Na Dyleň se nechá vyrazit z mnoha stran. Mne láká zelená z obce Vysoká u Staré Vody (4 km), která dříve také patřila do hraničního pásma. V obci byl ve 13. století postaven kostel sv. Jana Křtitele, který stejně jako ostatní domy po vystěhování sudetských Němců zůstal opuštěn a chátral. Snad jen zázrakem nebyl zcela srovnán se zemí. Zachovaly se obvodové zdi a kostelní věž. To vše po r. 1989 původní němečtí obyvatelé opravili. Udělat si cestou zpátky nějaký okruh není vůbec žádný problém. Zelená pokračuje přes rozcestí Plánský můstek. Na rozcestí U Háje se nechá do Vysoké dojít po cyklostezce. Je to 13 km s 300 metrovým převýšením.
Hodně zajímavý je přibližně stejně dlouhý okruh s převýšením 400 metrů. Dojít po zelené z Vysoké na vrchol Dyleně, pokračovat po červené vpravo, její část vede přímo po hranici. Za rozcestím Königsstein je bavorském území Napoleonův hraniční kámen. Cesta vede přes Granátovou studánku, kde se dříve těžil Český granát. Jen o kousek dál je odpočívadlo a památník, který označuje střed Evropy. Červená se pak od hranice odděluje zpátky na naše území. Po neznačené cestě se pak nechá dojít přes pramen Kosího potoka na cyklotrasu a na zelenou a dojít zpátky do Vysoké. Tuhle trasu nám dokonce náš průvodce doporučil. Snad se nám podaří si ji někdy projít.
V oblasti vede velké množství cyklotras. Jsou zde i dvě naučné stezky – 12 km dlouhý Stebnický potok a 21 km dlouhá Slatina. Ale to by už tady člověk musel být výrazně déle.
Poslední aktualizace: 11.11.2019

Stará Voda

Příspěvky z okolí Dyleň (939 m) – bájná hora, opředená pověstmi, bývalá rozhledna i bývalý vojenský objekt

Dyleň
Vyrážíme na vrch Dyleň /940 m.n.m./ Dostaneme se směrem z Chebu na Mariánské Lázně kde v obci Stará Voda odbočíme Doprava na Vysokou.Lze také jet přes Dolní a Horní Žandov do Vysoké a zde u vjezdu do lesa zanecha…
Když se nám letos na jaře podařilo dostat se na věž na Dyleň, shodli jsme se na tom, že se sem musíme vypravit ještě jednou, sami a hezky to tady obejít. Tato oblast byla dříve přístupná jen pohraničníkům, kteří z…
Není mnoho přírodních či technických objektů, které jsou viditelné snad z každého vyhlídkového místa Karlovarského kraje. Vrch Dyleň (německy Tillenberg) a rozhledna na něm umístěná patří…
Tentokrát nás na výlet vytáhli naši kamarádi s tím, že už se doma flákáme dost dlouho. Je pravda, že už ani nepamatuji, kdy jsme naposledy někde byli společně. Na sobotu původně hlásili ochlazení, přeháňky, dokonce…
Cesta   ke geografickému Středu Evropy nebyla vůbec jednoduchá. Sjíždíme z vrcholu Dyleně po zelené, která se ale na hranicích ztrácí. Bloudíme a němečtí turisté nám moc nepomohou, každý nás posílá jiným směrem. Naštěstí přijíždí skupinka českých cyklistů, kteří cestu znají, je vyhráno.... Jedeme lesem  a pěšina  prudce klesá přes kořeny stromů.  Pomalu se blížíme k česko…
Napoleonův kámen se nachází pod vrcholem Dyleň nedaleko středu Evropy a v minulosti vyznačoval  státní hranici.  V roce 1813 Napoleon II. /syn Napoleona Bonaparta/ nechal v souvislosti s výstavbou silnic v Evropě …
Dyleňský les je součástí pohraničního pohoří Český les, který je geomorfologickým pokračováním Šumavy. Vrchol Dyleň(940 m.n.m.) je po Čerchovu(1042 m.n.m.) druhou nejvyšší horou Českého lesa. Na vrcholu stojí roz…
Granátová studánka je jeden z mnoha pramenů,které vyvěrají na vrchu Dyleň /Tillenberg/. Dříve se v této oblasti těžil červený Český granát a podle toho se také tento pramen jmenuje. Pramen se nachází na německé části hraniční čáry pod vrcholem Dyleňe. Jak z České tak z Německé strany /od vsi Neualbenreuth/k němu vedou značené turistické trasy. Nedaleko pramene se nachází…
Jedeme do příhraničního města Neualbenreuth, do kterého se dostaneme přes hraniční přechod Svatý Kříž u Chebu. Dojedeme do Hundsbachu, odkud se dáme po silnici č. 7 až do našeho města. Jedeme ke tzv. Středu Evropy…
Trasa: Dolní Žandov – Vysoká, kostel (přesun auty, kyvadlová Doprava zajištěna). Pěšky po okolí Vysoké a Háje (délka trasy cca 7 km). Den: sobota 30. května 2015 Místo: Sraz v 10:20 na vlakové zastá…
Nevelké krasové území v Českém lese u zaniklé vsi Háje (Graffengrün), které bylo v minulosti využíváno jako zdroj vápence. Vyskytují se v něm malé jeskyně a zavrtky, z nichž jeden je stále aktivní a jmenuje se Kmo…
Středa. Ráno není po muchničkách ani vidu. Vyrážíme dál za občasného škrábání napadených míst pokožky. Zastavujeme se na odpočívadle u Janovského pramene a snídáme. S lesem za zády se před…
Lázně Sibyllenbad leží v blízkosti českého lázeňského trojúhelníku a nabízí zdravotně fundovanou balneoterapii a zdravotní wellness pod jednou střechou: V našich koupacích prostorách si…
Neualbenreuth je malebné městečko na bavorsko-českých hranicích.Je také výchozím bodem k výletu na Střed Evropy. Čisté a malebné městečko v Bavorsku.Při cestě na Střed Evropy je dobré se zastavit a projít si maleb…
Půvabná vesnička jižně od Chebu, nedaleko státní hranice s Německem. V této zatím turisticky nedoceněné obci nad údolím Stebnického potoka se dochovalo několik statků chebského typu,…
Skanzen Doubrava najdeme cca 12 kilometrů jihozápadně od Chebu. Autem nebo na kole pojedeme přes obec Podhrad a kolem vodní nádrže Jesenice po silnici třetí třídy 2146. Za Jesenickou přehradou odbočíme vlevo a pře…
Klasicistní Zámek Kynžvart leží v údolí pod městečkem Lázně Kynžvart v Karlovarském kraji. Zámek je otevřen v dubnu a říjnu pouze o víkendech a svátcích a od května do září každý den kromě pondělí. Interiér zámku …
Maria Loreto
Maria Loreto je poutní areál symbolizující celé Chebsko.Stojí nad obcí Starý Hrozňatov, ve které je i hrad, bohužel zchátralý a nepřístupný.Maria Loreto vzniklo v letech 1655-1689, zvané "místo přátelských setkání…
Starý Hrozňatov najdeme cca 8 kilometrů jižně od Chebu. Autem nebo na kole pojedeme přes obec Podhrad a kolem vodní nádrže Jesenice po silnici třetí třídy 2146 a 2147. Nebo procházkou, kdy z centra Chebu vede až k…
Lázně Kynžvart leží v Západních Čechách, severozápadním směrem od Mariánských Lázní. Město se rozkládá v jižní části Slavkovského lesa. Severním směrem od města se zvedá nejvyšší vrchol Slavkovského lesa Lesný ( 9…
Panská rozhledna
Rozhledna leží na Panském vrchu a byla otevřena roku 2008.Je přístupná volně od 15.3 do 31.10. Měří 55 metrů a počet schodů je 207.Náleží k obci Drmoul. Vidět můžete Slavkovský les a Český les. V místě je informačí tabule s dalšími zajimavostmi v okolí.Např: židovský hřbitov, vyhlídkový altán, šachta atd. Krajina je zde opravdu lákavá. Doporučuji všem.
Rozhledna na Panském vrchu se nalézá vpravo od silnice Drmoul - Tři Sekery na lesní mýtině.Rozhledna zpřístupněná v létě 2008 má ocelovou konstrukci a slouží jako telekomunikační věž.Rozhledna je Vysoká 55 metrů a vystoupáme na ni po 207 schodech na vyhlídkovou plošinu,která je ve výši 40 metrů.Při více návštěvnících nebo větru se strašidelně pohupuje. Rozhledna je volně…
Přehrada vybudovaná v roce 1960 na řece Odravě nedaleko Chebu. Nádrž o rozloze 746 m, s hrází Vysokou 20 m, je jednou z nejvýznamnějších rekreačních letovisek Chebska. Ideální místo pro m…
Zámeček Kladská stojí u Kladského rybníka uprostřed nádherné přírody Slavkovského lesa nedaleko Lázní Kynžvart na Chebsku v Karlovarském kraji. Zámeček je zajímavá přízemní budova s dřevěným patrem ve stylu švýcar…
Mariánské Lázně najdeme v Západních Čechách, jižním směrem od Karlových Varů. Město se rozkládá u jižního okraje Slavkovského lesa. Mariánské Lázně jsou naše…
Chebský hrad stojí na ostrohu nad řekou Ohří v Karlovarském kraji. Rozsáhlý románský hrad je jednou z nejcennějších památek svého druhu u nás. Chebský hrad je jediným reprezentantem stavebního typu císařských fa…
Rozhledna Hamelika leží na stejnojmenném vrchu nad Mariánskými Lázněmi.Je 20 m vysoká a vede na ní 120 schodů.Byla otevřena v roce 1876. Je volně přístupná a je z ní krásný výhled na Mar…
Cheb leží v Západních Čechách, na okraji Ašského výběžku. Městem protéká řeka Ohře, na které je u západního okraje města vybudována přehradní nádrž Skalka. U jihovýchodního okraje Chebu je na protékající řece Odra…
Františkovy Lázně leží v Západních Čechách, severně od města Chebu na východním okraji ašského výběž…