Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Hradec Králové
Hradec Králové leží na soutoku Labe a Orlice. Patří mezi věnná města a je centrem duchovního života, kultury a vzdělanosti východních Čech. Díky výjimečným stavbám a ojedinělému architektonickému konceptu je město nazýváno „salon republiky“.
TIP:
 Trasy Hradecko a okolí (60)

Bonsai centrum v Libčanech

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Altánek
Altánek  •  Fotografie (28)  • Foto: dupis

Pro odpolední výlet jsme si vybrali obec Libčany, přesněji zdejší známé Bonsai centrum.

Libčany se nacházejí 10 km západně od Hradce Králové. Odbočit se k nim dá ze silnice I/ 11 vedoucí z východočeské metropole do Chlumce nad Cidlinou.

Návštěva Bonsai centra předčila naše očekávání. Několik zde strávených hodin bylo pro nás pěkným zážitkem.

Nejdříve jsme se zúčastnili semináře suiseki (scenérie z kamenů vyjadřujících krásu přírody, především hor a vodstva, jinak sui=voda, seki=kámen), na který se sjeli vyznavači tohoto umění z celé republiky. Předesílám, že nejsem odborník. Raději vás na konci článku odkážu na pár webových stránek. Pro prvotní informace o suiseki doporučuji webové stránky manželů Taťjany a Karla Šerákových: http://serak-suiseki.com/.

Suiseki  •  Foto: dupis

Obsahem semináře byla výstavka nových kamenů či hotových suiseki od jednotlivých sběratelů. Nad kameny se vedla diskuze o jejich tvarech a možnostech osazení na podložku (daizu). Nadšení sběratelů bylo přímo nakažlivé. V druhé části semináře probíhalo promítání fotografií suiseki v jednotlivých kategoriích od nejznámějších čínských, japonských a dalších sběratelů. Všechny fotografie byly komentované. U některých se vedla diskuze.

Po poučném semináři jsme si prohlédli skleník se stovkami bonsaí (volně přeloženo: strom v misce, bon=miska, sai=strom). Vybrali jsme si čínský pepř, což je jedno z nejstarších čínských koření. Říká se mu také koření dlouhověkosti a v Číně je velice vážené a uctívané. Jeho plody i lístky se dají v nepatrném množství konzumovat. Nepatrným množstvím je myšlena podle odborného výkladu kulička plodu nebo lístek. Po požití se má dostavit zdřevěnění úst, které by nás však nemělo znepokojit. Přiznám, ještě jsem plod ani lístek do úst ještě nevložil.

Velice zajímavé také bylo povídání s majitelem Bonsai centra panem Jaroslavem Pišlem o jeho obchodních cestách do Japonska.

Po semináři a prohlídce skleníku jsme navštívili skvost zdejšího Bonsai centra, a to zahradu upravenou v japonském stylu. Nechybí tu altánek, jezírko s rybami, vodopád a další charakteristické prvky.

Suiseki  •  Foto: dupis

U zahrady je malý ZOO koutek, který potěší hlavně ty nejmenší. K vidění je zde převážně ptactvo. Po zakoupení zrní z dávkovače děti mohou krmit drůbež v ohradě.

Bonsai centrum pořádá pro zájemce o bonsaie pravidelné semináře a další akce. Čas od času se zde sejdou vyznavači suiseki. Bonsai centrum má svoje webové stránky, na kterých lze získat bližší informace. Viz http://www.bonsaicentrum.cz/

V obci je hospoda. V době naší návštěvy byla zavřená.

Vedle bonsaí se nám líbilo nadšení sběratelů suiseki. S jakým zapálením se věnují svému koníčku. Nejvíce jsme ocenili zahradu, která je výsledkem mnohaleté práce majitelů rodiny Pišlových.

Návštěvu Bonsai centra můžeme vřele doporučit.

Pro zájemce o bonsaie a suiseki uvedu ještě pár dalších odkazů:

www.bonsai-dnes.cz

Libčany

Příspěvky z okolí Bonsai centrum v Libčanech

Libčany - kostel Nanebevzetí Panny Marie
Obec Libčany se nalézá na výrazném Návrší západně od Hradce Králové. Nejstarší písemný záznam o obci je z r. 1073. Dominantou Libčan je původně románský kostel Nanebevzetí Panny Marie, postavený kolem roku 1225, g…
Starou dřevěnou Zvonici, jedinou svého druhu v okolí, najdeme v blízkosti kostela Nanebevzetí Panny Marie. Ve zvonici jsou čtyři zvony. Střecha i dřevěné opláštění stavby zvonice byly obnovena počátkem devadesátých let minulého století.
Tento chrám byl založen v románském slohu někdy ve 13. století jako tribunový kostel s obdélnou lodí zakončenou apsidou. V letech 1352, 1384, 1395 a 1397 byl kostel v rejstříku papežského desátku zmiňován jako far…
Pomník se sochou sv. Panny Marie, najdeme pod Libčany v křižovatce cest ve směru ke státní silnicí. Pomník zde vytváří zajímavý krajinotvorný prvek. Datum vzniku sochy a kým byla věnována mi znám není, dyž by tato data někdo věděl může je doplnit do diskuze.
Na počátku této firmy byla prostá libčanská dílna Josefa Včeláka, který v ní od roku 1880 vyráběl záclony do oken. Tehdy mu to dalo hodně práce, sehnat 50 zlatých do svých začátků. Jeho počátky byly velmi těžké a …
Hvozdnice - první písemné zmínky o osídlení jsou udávány k r. 1073, ale nálezy kosterních hrobů únětické kultury v blízké obci Želí dokazují osídlení daleko dřívější. Jméno obce je odvozeno z přídavného jména hvozdná, tedy ves ležící ve hvozdu, v hlubokém lese. Vzhledem k poloze obce na jižním svahu mírného návrší jsou od ní daleké výhledy do Polabí a k Železným horám.
Přestože je existence zdejšího pivovaru doložena pouze od 18. století, tak se vzhledem k jeho položení, tj. nedaleko místní tvrze, přestavěné později na zámek, uvažuje, že mohl vzniknout o mnoho let dříve, někteří…
Tato obec leží na návrší mezi Hradcem Králové a Libčany, přičemž je obklopena ovocnými sady, v nichž se vždy pěstovaly zejména třešně, višně a později též jablka. Podle jedné teorie byla původně nazývána jako Vozn…
Tento vodní tok o délce 7,47 km býval dříve zván rovněž jako Roudnice (v 80. letech 19. století jsou zmínky o tom, že byl pojmenován jako Kočár, podle stejnojmenného rybníka - „...am Teiche Kočár und im benachbart…
Pěstování čekanky je u nás dnes skoro již neznámá věc, ale dříve byla tato plodina v severovýchodních Čechách velmi oblíbená a přinášela řadě rolníků značné prostředky. Do našich zemí se dostala počátkem 19. stole…
První zmínka o této obci pochází z roku 1365, kdy Svatomír a Hynek z Hořic učinili vklad do zemských desk o tom, že po svém otci Jakušovi z Hořic zdědili 2 díly Hořic, 2 díly Březovské Lhotky, 2 díly na 4 mlýnech v Březovicích, ves Radíkovice, celou ves Želí (Žely), 3 kopy grošů ve Hvozdnici, 20 kop grošů ročního platu v Myštěvsi.Dříve ves nosila též pojmenování Žely, Želá, Zel…
Výše uvedená kaplička byla postavena na nejvyšším místě obce, takže dříve bývala její dominantou. Díky pozdější zástavbě jí již není. Vybudována měla být na místě původní dřevěné zvoničky a kapličky z roku 1736, kterou však nenajdeme zanesenou v I. vojenském mapování z let 1764-1768 a ani v jeho rektifikaci z let 1780-1783 (viz http://oldmaps.geolab.cz/map_viewer.pl?lang=cs&map…
Lhota pod Libčany, jak je již vidět ze samého názvu, tak byla od dávných dob přifařena do Libčan a jedinou věcí, co vlastně měla, byla vlastní zvonička. Původně se v obci zvonilo právě jen z obecní zvoničky, do ní…
Lhota pod Libčany - ves, kterou založil Opatovický klášter, tehdy jako dřevorubeckou osadu, kolem roku 1375 v místě bývalého lesu Trávník. Roku 1421 byl Opatovický klášter vypálen a Lhota připadla Diviši Bořku z Miletínka. Dalšími majiteli obce byl např. Jiří z Poděbrad, rod Pernštejnů a Habsburků. Zlomovým rokem pro obec byl rok 1580, kdy ji zakoupil císařský hejtman…
Lhota pod Libčany patřila již od nepaměti mezi místa, kde se velmi projevoval velký nedostatek vody, což bylo řešeno množstvím různých nebeských rybníčků, jež byly většinou soukromým majetkem. První z nich se zde …
Místo, kde se dnes nachází Lhota pod Libčany, náleželo původně opatovickým benediktýnům, jejichž klášter byl zničen husity v roce 1421. Podle lidových podání vznikla Lhota pod Libčany jako dřevorubecká osada, neboť 24. ledna 1372 zakoupil opatovický klášter od českého krále Karla I., známého jako říšskoněmeckého císaře Karla IV., les Trávník mezi Osicemi a Libčany a lán lesa a …
Původně místní děti navštěvovaly farní školu v Libčanech, zřízenou v roce 1683. V 18. století činil desátek kantorovi při farní škole 16x 1 věrtel a 2x 2 měřice žita. Ve Lhotě pod Libčany se začalo vyučovat kolem …
Těchlovice byly mezi prvními obcemi na Královéhradecku, kde se zdejší obyvatelé dohodli na tom, že zřídí pomník svým padlým spoluobčanům, i když na počátku této myšlenky nestálo vedení obce, ale zdejší sokolští činovníci. Stalo se tak hned v roce 1919, kdy sokolové přišli s tím, že zamýšlený pomník nesmí být jen obyčejným kamenem s určitým a strohým nápisem, v němž by byli uved…
Jméno této obce mělo vzniknout od zakladatele Těchly (spíše jde o to, že původní zdejší kmeny měly blíže spíše těm polským než českým, a tak název obce je jak český přepis vsi Ciechłowice v Dolnoslezském vojvodství). Toho se drží i prof. Antonín Profous ve své knize „Místní jména v Čechách. Jejich vznik, původní význam a změny. IV. Díl. S-Ž“: „2. Těchlovice (lid. v Těchlovicích…
Těchlovice - první písemná zpráva o vsi zvané Tyechlowicz pochází z roku 1318. V obci najdeme pseudogotickou Kapličku sv. Panny Marie z roku 1900, sochu sv. Jana Nepomuckého z roku 1822, pomník ukřižování a pomník…
Na přelomu 20. a 30. let 20. století se po celé republice stavěly tzv. Švehlovy domy, jež byly budovány na počest významného čs. politika Antonína Švehly, označovaného za "jednoho z největších synů našeho národa" …
Radíkovice - obec západně od Hradce Králové a 2 km od zámku Hrádek (u Nechanic). Prvně písemně doložena je obec roku 1365 ve spojitosti s dělením rodového majetku bratrů Svatomíra a Hynka z Hořic. Do dnešních dnů …
Tato obec s protáhlou návsí měla obdržet svůj název podle toho, že zde žili moudří lidé, kteří si dovedli ve všem dobře poradit, alespoň podle Františka Ladislava Sála a jeho knihy „Pohádky, pověsti a národní písn…
Jedná se o zalesněné návrší o 260 m n. m. naproti motorestu Maják nad Urbanicemi u Hradce Králové, jež bývalo od 19. století obklopeno ovocnými sady. Je složeno z coniacko-santonských vápnitých jílovců, slínovců v…
Toto území, jež bylo osídleno již v době kamenné (doloženo několika nálezy provrtaných kamenných sekyrek na přelomu 19. a 20. století), patřilo původně opatovickému klášteru. Povídá se, že tu stávala tvrz, ale ta …
Hrádek u Nechanic
Zámek Hrádek u Nechanic je kromě zámku Hluboká nad Vltavou nejvýznamnější českou stavbou romantické architektury postavenou po vzoru anglické gotiky. Zámek se nachází na Lubenském vrchu, 10 kilometrů západně od Hr…
Místo, které si vysloužilo označení malá Hluboká snad ani není nutno připomínat, označení místa kam míříme nám to vysloveně napovídá. Tedy na zámek u obce Hrádek, cca 3 km jihovýchodně od Nechanic, necelých 15 km …
Turistický rozcestník, který se nachází u zástávka autobusu u Hrádku u Nechanic, ukazuje turistům cestu do více směrů. Po červené značce ve směru Nechanice - Osice, po značce zelené ve směru Prasek - Hrádek u Nechanic a po značce modré ve směru Všestary žst - Hrádek u Nechanic. V místě se nachází i rozcestník cyklotras KČT.
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králové, je označován jako jedno z nejstarších českých měst. Ve středověku šlo o věnné město českých královen a této době vděčí za gotickou katedrálu sv. Ducha na svém Velkém náměstí, která dnes vedle Bílé věže a Staré radnice patří mezi městské dominant…