Přerov

Přerov je město ležící na řece Bečvě a má přibližně 45 tis. obyvatel. První písemná zmínka o Přerovu pochází z roku 1141. Historie Přerova je spjata s působením jednoty bratrské a šlechtickými rody Pernštejnů a Žerotínů.

Tip:

Z Přerova k soutoku Bečvy s Moravou - okružní cyklotrasa

Trasy Cyklotrasa Střední náročnost

číslo 1 Přerov – nádraží ČD Asfalt 0,0 km
  Na trasu jsme se vydali od nádraží. Vpravo je podjezd pod tratí, kudy vede silnice do Troubek a tam také vede cyklotrasa.
číslo 2 Henčlov Asfalt 4,5 km
  V Henčlově konečně cyklotrasa Bečva odbočuje vpravo a za obcí vlevo do polí.
číslo 3 Troubky Asfalt 8,9 km
  Cyklotrasa Bečva objíždí Troubky ze severu a až na konci obce se vjíždí opět na hlavní silnici.
číslo 4 Troubky - na hlavní silnici Asfalt 10,4 km
  Odbočuje se vpravo na most přes Bečvu a ještě kousek dál.
číslo 5 Odbočka z hlavní Šotolina 11,9 km
  Ještě než se dojede k řece Morava, odbočují vlevo cyklotrasa i červená turistická trasa. Oboje vede k soutoku.
číslo 6 Soutok Moravy a Bečvy Šotolina 12,8 km
  Tady je vidět, jak je Morava špinavější. Tady je také jeden ze stojanů naučné stezky Po stopách bitvy u Tovačova 1866. V Tovačově a blízkém okolí je celkem 8 památných míst na boje, které zde probíhaly 15. července roku 1866. Přes tato místa vede 10 km dlouhá naučná okružní stezka. Začíná i končí u zámku v Tovačově, kde v 1. patře je stálá expozice věnovaná této válce. Na silnici a k mostu přes Bečvu se musí stejnou cestou.
číslo 7 Před mostem přes Bečvu Šotolina 14,4 km
  Před mostem odbočuje vlevo podle Bečvy červená turistická trasa, po které jsme se vydali. Problém byl jediný. Cesta byla posekaná, neshrabaná, nebo ještě neposekaná, takže se na kole po ní jelo hodně špatně.
číslo 8 Odbočka do Rokytnice u Přerova Šotolina 18,3 km
  Z cesty jsme omylem odbočili na lepší cestu, která vedla do Rokytnice.
číslo 9 Rokytnice u Přerova Šotolina 19,8 km
  Ještě jsme to však nevzdali a při vjezdu na silnici – jen kousek před nádražím – jsme odbočili vpravo zpátky k Bečvě.
číslo 10 Vrbovec – pomník letcům 20,8 km
  U řeky na nenápadném místě je pomník obětem letecké bitvy dne 17. 12. 1944. Tehdy se odehrála největší letecká bitva nad územím tehdejšího protektorátu Čechy a Morava. Přibližně v těchto místech zahynuli čtyři američtí letci, které sestřelili německé stíhačky. Když jsem viděla pokračování turistické trasy, odmítla jsem už po ní jet. Neodbočili jsme tedy po červené a pokračovali k trati a po šotolinové cestě se vydali podle tratě.
číslo 11 Dluhonice Asfalt 23,1 km
  Tady jsme se napojili na cyklostezku č. 5042 a po ní dojeli do Přerova
číslo 12 Přerov – most Míru Asfalt 26,5 km
  Kousek před mostem Míru jsme se spojili s cyklostezkou Bečva. Jsme v cíli.
Fotografie (8)  • Foto: jircak
Foto: jircak

Když už jsme zvládli víc jak 100 km dlouhou trasu z Bumbálky podle Rožnovské Bečvy do Přerova, musíme cyklostezku Bečva dojet až k soutoku s Moravou. Zvláštní je, že z Přerova vede podle Bečvy jen turistická trasa. Cyklotrasa Bečva vede po silnicích, bohužel kousek i po hlavní silnici. Takže tam jsme pokračovali po cyklo, zpátky jsme to chtěli vzít po turistické trase. Tu jsme si jednou prošli, tak by to neměl být problém. Jenže jsme netušili, že situace bude trochu jiná. Kombinovali jsme turistickou i cyklotrasu, najeli celkem 34 km, ale zvládli jsme to.
Poslední aktualizace: 10.9.2017

Přerov

Příspěvky z okolí Z Přerova k soutoku Bečvy s Moravou - okružní cyklotrasa

Přerovská fortna
Fortifikace (obrana) středověkého města, se zakládala na hradbách symbolu města, bastionech a příkopech. Vstup do města pro pěšáky, povozy nebo jezdce na koních byl možný městskými branami. Pro pěší existovala ještě jedna možnost jak vstoupit do města nebo ho opustit a tou byla tzv. fortna, branka s úzkou chodbou umožňující vstup do prostoru mezi hradbou a parkánovou zdí. Fortny se lidově nazývaly myší díry. A jednou ta…
V Přerově na náměstí Na Marku je na místě domu, který tu stával a v němž se narodil 19.června 1885 Jan Gayer umístěn mramorový pomník. Pomník připomíná osud přerovského rodáka Jana Gayera absolventa přerovské hospodářské školy, který bojoval v I. světové válce v řadách rakousko-uherské armády. V roce 1915 byl zajat Rusy. Po návratu ze zajetí vstoupil v Rusku do nově se tvořících čs. legiích. Velel 4. čs. střeleckému pl…
Přání ve městě založit tuhletu školní instituci se v místních hlavách „pomazaných“ zrodilo již v šedesátých letech devatenáctého století. Ale teprve až se stal hlavním iniciátorem farář Arnošt Vychodil, profesor o…
Přerov leží na Severní Moravě, jihovýchodním směrem od města Olomouc. Město se rozkládá v oblasti zvané Moravská brána. V Přerově je důležitá železniční křižovatka. Městem protéká řeka Bečva. Severním směrem od …
Velmi zajímavým a skoro až snovým výjevem působí pohled na zástavbu Komenského ulice u jejího průsečíku s ulicí Palackého. Hlavní dopravní tepnu lemuje blok krásných načinčaných stavení vystavěných ve stylu sec…
Nachází se jen několik minut chůze od autobusového nádraží, v blízkosti menšího upraveného prostranství - náměstí Fr.Rasche. Tento rynek je ale mnohem větší a převážnou část jeho plochy pokrývá park. Náměstí Svo…
Jakýchsi informací se nám o „slavné“ vzpouře vzpouře námořníků v Boce Kotorské v hodinách dějepisu sice dostalo, ale ty byly vesměs povrchní a ne zcela pravdivé. Jeden z hlavních vůdců byl přerovský rodák František Rasch, který se narodil do německo-české rodiny. Po dovršení dospělosti se přihlásil k rakousko-uherskému námořnictvu, v němž si odsloužil sedm let. Roku 1913 byl…
Domnívám se, že lidstvo ve svých dějinách nikdy nezažilo větší kolektivní šok, než byl začátek první světové války. Vždyť kdy naposledy se Evropa potkala se skutečnou válkou? Bylo to skoro padesát let, co Bismarckovo Prusko zaútočilo na Rakousko a posléze na Francii. V roce 1914 už jen námět vyprávění senilních dědečků, které stejně nikdo neposlouchal. Od těch dob se velmoci vo…
  Historicky nejhodnotnější částí města Přerova je soubor zachovalých v jádru renesančních měšťanských domů na Horním náměstí prohlášený v roce 1992 za městkou památkovou zónu. Nejvzácnějším domem…
Nachází se na jihozápadním okraji města v těsné blízkosti vlakového nádraží. Odjíždí odtud všechny autobusové spoje jak dálkové, tak i do obcí přerovského regionu. Orientační plánek a…
Narazíme na něj poblíž náměstí Přerovského povstání u křižovatky třídy 17.listopadu a ulice Šířavy. Ta je připomínkou toho, že zde kdysi stála stejnojmenná samostatná dědinka, která byla k městu připojena až později. V Šířavě stával už před koncem 15.století menší kostelík. Ten současný sakrální objekt (s jednou lodí ukončenou kruhovou uzávěrou a vysokou a štíhlou hranolovou věž…
Původně gotický kostel svatého Vavřince v Přerově byl založený po r. 1256. Další písemná zmínka o něm pochází z roku 1324, kdy papež Jan XXII. povolil pražskému kanovníkovi Mikuláši Meinhardovi podržeti si prebendy kostela sv. Prokopa na Starém Brně a kaple sv. Vavřince v Přerově a kostely dáti spravovati způsobilým prokurátorem. V husitských válkách byl Přerov dobyt v červenci…
Nachází se v historickém jádru Přerova poblíž jeho hlavního rynku na Kratochvílově ulici. Jeho předchůdce tu stával již roku 1256. Začátkem 16.století byl kostel přestavěn, ve třicetileté válce spolu s farou Švédy vypálen a posléze opraven. Zásadní přestavba v duchu baroka do podoby, jakou známe i dnes, se začala odvíjet od roku 1716 a protáhla se díky zařizování interiérů a…
Narazíme na ni na náměstí Přerovského povstání (dříve náměstí Klementa Gottwalda), kde se vypíná nad obrubou novodobé fontány od roku 1983. Byla zhotovena z pískovce sochařem B.Teplým (1932 – 2020), rodákem z Olomouce, který v letech 1960 – 78 vyučoval na tamní Univerzitě Palackého kresbu a sochařství. Podle názoru některých místních takováto neudržovaná betonová monstra město …
Tato asi 300 metrů dlouhá ulice je důležitou spojnicí mezi náměstím T.G.Masaryka a jednou z hlavních městských komunikací – Komenského třídou. Její výstavnější horní polovina je zastavěna honosnými a (z estetického i turistického hlediska) velmi zajímavými objekty, jakými jsou např.Městský dům, sídla několika bank, kostel sv.Vavřince a před ním stojící kaple Panny Marie Bolestn…
Při projížděním vlakem přes město Přerov si mnohý cestující, ani turista neuvědomí o jak významné místo z hlediska Dopravy, tak železniční historie se jedná. Železniční stanice v Přerově je významným železničním uzlem republikového i mezinárodního význ…
   Kafemlejnek, někdy také „Nazdárek, Třistadesítka“  jsou slengové názvy malé tendrové třínápravové parní lokomotivy vyráběné v letech 1878 až 1913 pro Císařsko-rakouské státní dráhy pod označením 97. ČSD po roce 1918 tyto lokomotivy označovaly jako řadu 310.0. V současné době jsou schopné provozu pouze čtyři lokomotivy a to v Jaroměři, Plzni, Českých Budějovicích a v Turnově. Některé lokomotivy řady 310 stojí jako památní…
Jedná se o poměrně velký obdélníkový rynek o stranách 100 x 40 metrů, který se těsně dotýká historického jádra města. Z turistického hlediska moc atraktivní není. Většinu jeho plochy pokrývá parkoviště (v sever…
Po opětovném přejítí Bečvy přes lávku u loděnice jsme prošli pod opravenými městskými hradbami až na jejich konec, za nimi nakoukli do uličky vedoucí k Hornímu rynku, a poté už vkročili na nejvyšší bod svažitého náměstí T.G.Masaryka, které má půdorys čtverce. Objekt magistrátu mu dodával na monumentálnosti, jenže tato novodobá několikapatrová „laminátová“ radnice je přítom monst…
Vlakové nádraží v Přerově je charakteristické čtyřmi nástupišti pro odbavování osobní Dopravy. Za povšimnutí stojí nástupiště číslo 2., které si v plné míře zachovalo původní charakter z…
Náměstí T.G.M. je pro Přerov hlavním náměstím. V jeho blízkosti se nachází řada důležitých budov a objektů. Namátkou můžeme jmenovat Městský dům, budovu staré radnice, poštu, banku, Kostel sv. Vavřince. Z rohů n…
Při našich toulkách po Olomouckém kraji jsme také navštívili město Přerov. První písemná zmínka o hradišti pochází z roku 1141, avšak na královské město je povýšen teprve až v roce 1256. …
Toto muzeum se nachází v Přerovském renesančním zámku. Bylo založeno roku 1888. Jeho součástí jsou hrad Helfštýn a Ornitologická stanice ORNIS. Má své dlouhodobé instalované expozice např. školní třídy ze 17. století nebo Památník Jana Amose Komenského. My jsme se podívali na Archelologii Přerovska. Expozice je umístěna do šesti místností a seznámila nás s archeologickýmy…
Loňský říjen se mimořádně vyvedl a my využili každou sobotu k nějakému výletu. Na jeden dvojvýlet jsme ale museli zvolit neděli: cílem jeho první části byl „průzkum“ zástavby města Přerova, no a v té druhé přesun do Tršic na prohlídku městečka a muzea ve tvrzi, které bohužel v sobotu nebývá otevřeno.   V brzkém dopoledni nás poněkud rychlejší vláček přivezl do prosluněného P…
   Je polovina března 2005, při pohledu přes okenní tabuli to vypadá na první Jarní den. Proto se ny výlet oblékáme jen nalehko, to jsme ale netušili, jak jsme venkovní počasí krutě podcenili. Ve vlaku z Otrokovic do Přerova je to půlhodina blaha v teple: Jana poslouchá z discmanu hudbu a já si čtu v knize o skalách. Pak nám pohled na pět komínů a vjezd přes vyhýbky na obrovské nádraží napovídá, že už jsme v…
Zastávka vlaku. Zde nebo v nejbližším okolí jsou k dispozici tyto služby:vnitrostátní pokladní přepážkamezinárodní pokladní přepážkaautomat na jízdenky ČDČD centrumčtečka in-karetvýdej in-karetplatba platební kartouplatba v eurechČD Kurýrčekárna pro cestujícíúschovna zavazadelúschovna KolWCpoštamobilní zvedací plošinapřístupnost pro zrakově postiženépřístupnost pro sluchově pos…
Renesanční zámek s nápadnou válcovou věží se nachází v Přerově v Olomouckém kraji. Zámek je dvoupatrová trojkřídlá budova, zachoval se renesanční vstupní portál a renesanční okenní ostění, v jihovýchodním křídle…
Přerov leží v 22 km jihovýchodně od Olomouce na řece Bečvě, přibližně 210 m nad mořem. Město je důležitou dopravní křižovatkou. Je sídlem mnoha významných průmyslových podniků - Precheza, Přerovské strojírny, Meop…
Téměř padesátitisícové město Přerov, ležící na řece Bečvě v Olomouckém kraji, bývá mnohými vnímáno převážně jako město nevábné, nezajímavé, silně průmyslové a zcela neprůjezdné. Setkal jsem se i s názorem – a zřejmě nepříliš nadsazeným – že cesta z Prahy do Přerova trvá přibližně stejně dlouho, jako samotný následný průjezd městem. Přes úvodní konstatování však lze připustit, že i Přerov má turistům c…