Svitavy

Svitavy leží na řece Svitavě, na hranici mezi Čechami a Moravou. Samotně město Svitavy se začalo budovat v polovině 13. století. Centrum Svitav je městskou památkovou zónou. Nejslavnějším svitavským rodákem je Otakar Schindler.

Turistická oblast: Svitavsko

Tipy na výlety Svitavy / Trasy  Litomyšl / Hrad Svojanov Ubytování Svitavy
Turistické cíle / Mapa Svitavy Moravská Třebová / Zámek Litomyšl Bohuňovské skály

Svitavskou pahorkatinou ze Semanína do Svitav

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

Gajer
Gajer  •  Fotografie (10)  • Foto: Isolda11
Foto: Isolda11

Na pěkný výlet nepříliš frekventovaným Svitavskem jsme vyrazili ze Semanína, malé staničky dosti daleko od stejnojmenné obce poblíž České Třebové, kudy jsme tuším loni při jednom z předchozích výletů procházeli. První 2 kilometry krásnou lesní silničkou na rozcestí Psí kuchyně jsme tedy znali, dále směrem na Opatovský les ale už ne. Po necelých 2 km jsme se však dali jinou silničkou Doprava po cyklotrase směrem na Gajer. Tuto nevelkou obec jsme prošli a na jejím druhém konci u benzínky narazili na žlutou značku, po níž jsme se vydali k osadě Brlenka (2 km). Za touto zapadlou vískou už jsme se zanořili do pořádných hlubokých lesů a zvolna stoupali na vrch Sněžník (569 m n. m., 3,5 km). Po dalších 2 kilometrech jsme narazili na rozcestí Na Stráni, také už kdysi navštívené v rámci jiné trasy, a pokračovali k pěkné lesní Studánce Pod Strání (3 km). Zde už jsme začali potkávat i turisty a cyklisty, neboť do Svitav zbývaly poslední 3 kilometry pohodlnou cyklotrasou kolem polí a zahrádek. V cíli nás kromě malebných památek potěšila třeba i obnovená cukrárna na náměstí, která byla v době naší poslední návštěvy mimo provoz..

Poslední aktualizace: 11.7.2016
Autor: Isolda11

Opatov

Příspěvky z okolí Svitavskou pahorkatinou ze Semanína do Svitav

Zádolka
Jedná se o malou osadu, která se nachází v plochém údolí Zádolského potoka a je dnes místní části městyse Opatov. Leží asi 0,4 km od vlakové zastávky Semanín. Nachází se zde asi 10 domů a domina…
Nachází se na okraji malé osady Zádolka, nesprávně uváděné jako Nový Rybník, která je součástí městyse Opatov. Prochází tudy modře a zeleně značená turistická cesta. Modrá vede k vlakové zastávce Semanín, kde končí a na druhou stranu přes rozcestí Psí kuchyně a Opatovský les směřuje do Svitav. Zelená vede kolem vlakové zastávky Semanín k rybníku Hvězda a končí na zastávce…
Krátká vycházka do jedné z největších lokalit bledule jarní ve svitavském okrese. Začíná u vlakové zastávky Semanín a po zeleně značené trase doje do malé osady Zádolka. K…
Rozhodli jsme se oslavit začátek jara výletem do přírody, za tak ryze Jarními květinami jako jsou bledule. Byť je to chráněná rostlina, lokalit s jejím výskytem je dostatek, stačilo si jen vybrat. Protože jsme nem…
Nachází se jihozápadně od vlakové zastávky Semanín v pramenné oblasti Zádolského potoka na katastru obce Opatov. V brzkojarním období zde v podmáčeném plochém lesnatém údolí vykvétá…
Mezi silnicí spojující Semanín s Novým Rybníkem a úpatím Kozlovského hřbetu se rozprostírá zajímavá a biologicky ceněná plocha o rozměrech přibližně 900 m x 350 m, bývalá vojenská střelnice. K zásadní přeměně l…
Zdejší území bylo v minulosti obhospodařováno jako pole a louky. Po roce 1945 se stává tato rozlehlá bezlesá enkláva Farského lesa střelnicí Československé armády. Tu po roce 1968 zabírá ke svému účel…
Rozcestí se nachází na okraji významné lesní rezervace Psí kuchyně. Prochází tudy modře a zeleně značená cesta. Modrá značka jedním směrem končí brzy u vlakové zastávky Semanín. Opačným směrem vede Opatovickým lesem až k samotě Starý Valdek, dále pak rozlehlými lesy k pramenu řeky Svitavy a kolem rybníku Rosnička, projde Svitavami až na nádraží ČD. Zelená značka vede jedním směrem na zastávku Samotín, rozlehlý rabník Hvězda…
Přírodní rezervace Psí kuchyně o rozloze 113,61 ha se nachází jižně od obce Semanín, mezi městy Česká Třebová a Svitavy a vlastní území leží v okrese Svitavy. Předmět ochrany: Ochrana zachovalého ekotypu jedlových bučin charakteristických pro Třebovské mezihoří.Fotografie pořízeny 28.11.2018 převážně na východním svahu v centrální části rezervace severně od vrcholu Psí kuchyně …
Lokalita byla vyhlášena s důvodu ochrany zachovalých společenstev květnatých bučin s výskytem řady ohrožených druhů rostlin a živočichů. Z rostlin jsou to např. aron plamatý, česnek medvědí…
O uplynulém víkendu jsme se vydali relaxovat do krásných lesů v okolí České Třebové na příjemný asi 15kilometrový výlet. Ze zmíněného města jsme popojeli ještě jednu zastávku motoráčkem do Třebovic v Čechách, odkud jsme se po krátké prohlídce obce pustili po silnici asi 1 kilometr vzhůru na rozcestí červené turistické značky a Cyklotrasy Třebovice, rozcestí.                  …
Třebovice jsou větší obcí s 810 obyvateli a najdeme ji v oblasti Třebovské vrchoviny, jihovýchodním směrem od České T…
Nachází se na hrázi rozlehlého rybníka Hvězda, který napájí říčka Třebovka. Prochází tudy zeleně značená turistická cesta. Jedním směrem vede k vlakové zastávce Semanín, dále k rozcestí Psí k…
Po úbočí Kozlovského hřbetu, pod Planinou, vede v nadmořské výšce 490 metrů krásná Buková alej. Buky zde lemují okraj lesa a cesta mezi nimi patří k nejromantičtějším partiím Semanínské naučné stezky. Ze Semanína…
Jedná se o patrovou čtyřbokou zvonici, která má zděné přízemí a dřevěnou patrovou část. Nachází se ve střední části obce v areálu kostela sv. Bartoloměje. Původně byla zapojena do ohradní zdi hřbit…
První zmínka o kostelu je z roku 1350. Dnešní barokní objekt pochází z konce 17. století. Okolní hřbitov navazující na kostel je obehnán vysokou kamennou zdí se dvěma vstupy. Před hlavním vstupem se…
Ačkoliv všeobecně máme spojené rybníkářství s jižní částí Čech, tedy Českobudějovickou a Třeboňskou pánví, rybníkářství se rozvíjelo i jinde a ba co víc klidně ještě v době, kdy Štěpánek…
Nachází se uprostřed parku na obcení návsi. Začíná zde modře značená turistická cesta, která směřuje přes Semanínskou kapli, chatu Maxe Švabinského a údolí Křivolík do České Třebové. Dále je zde začátek naučné stezky, která vede po zdejších většinou přírodních zajímavostech a je dlouhá 6 km. Turistická mapy: KČT 1:50 000 č.49 Českomoravské mezihoří - Českotřebovsko/C3, GOL 1:25 000 Orlicko-Třebovsko
Leží v údolí Semanínského potoka a z větší části je obklopen lesy a loukami. První zmínka o obci je z roku 1347. Významným objektem obce je barokní Kostel sv. Bartoloměje z roku 1696 a…
Semanín je středně velká obec s 560 obyvateli a najdeme ji v oblasti Třebovické pahorkatiny, jižním směrem od města Česká Třebová. Obec se rozkládá podél toku Semanínského potoka a na úpatí vrcholku Kamenný vrch ( 555 m.n.m.), jež se zvedá západně nad obcí. Západním směrem od obce se rozprostírají rozlehlé lesy. Severovýchodním směrem od obce je nevelká vodní nádrž a za ní je třebovské seřazovací nádraží. V Semaníně se kři…
Přibližně 200 metrů od rozcestí U Salaše, v zalesněném údolí zařezávajícím se od východu do Kozlovského hřbetu, se nachází Schafferova štola (též Štola s průvanem nebo U cesty). Je jednou ze tří štol, která doklád…
V centru menší východočeské obce Semanín, nacházející se nedaleko železničního uzlu (Česká Třebová) a – relativně - i dvou okresních měst (leží na půli cesty mezi Ústím nad Orlicí a Svitavami), můžeme objevit něko…
Tento jednoobloukový kamenný most se nachází v horní části návsi naproti základní škole. Byl postaven začátkem 19. století při budování silnice, která spojila Českou Třebovou s Litomyšlí. Původně byl…
Vydáte-li se ze středu obce Semanín u České Třebové po modré turistické značce ve směru na Kozlovský kopec, dojdete po čtyři sta metrech ke knajpovišti, neboli zařízení určenému pro knajpování. Knajpování je neje…
V zalesněných kopcích na jihozápad od České Třebové se nachází hned několik míst, která stojí za návštěvu. Ta, která zde zmíním, se dají všechna obejít v rámci středně náročného celodenního pěšího výletu s východiskem i cílem v tomto městě. Je také možné zařadit je do programu delšího cyklovýletu (dobře se dá dojet třeba do Litomyšle nebo Svitav). Pokud pojedete na kole, moc hezký je sjezd z Kozlova …
Semanínský smírčí kříž je všeobecně považován za nejstarší pamětihodnost této východočeské obce. Semanín u České Třebové, ve kterém dnes žije přibližně 600 obyvatel, je poprvé písemně zmiňován v roce 1347, kdy byla vesnice vlastněna litomyšlským biskupem (založena však byla zřejmě již ve II. polovině 13. století). V té době se obec nazývala Vila Zimeri, tedy Zimerova ves,…
Hlavně z časových důvodů jsme zvolili jednodenní výlet, a sice do České Třebové a jejího okolí. Rád spojím návštěvu pěkných míst s neméně pro mě zajímavou návštěvou některého minipivovaru.  Kvůli plánované návštěv…
Česká Třebová leží v Pardubickém kraji, severně od města Svitavy. Město je důležitou železniční křižovatkou. V České Třebové je největší vlakové seřadiště v České republice. Na západ i na východ jsou kolem města…
Litomyšl
Litomyšlský zámecký areál je národní kulturní památkou a v roce 1999 byl zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Areál tvoří soubor několika budov, část z nich získalo město zpět v r…