Staré Město - Králický Sněžník - Klepáč - Horní Morava

Trasy Pěší trasa Velká náročnost

číslo 1 Staré Město pod Sněžníkem, nádraží 0,0 km
  Od nádraží (foto 1) se jde chvilku po asfaltu, který ale brzy přechází do klasické polňačky. Zpočátku stoupání, pak skoro rovina.
číslo 2 Stříbrnice, pod kostelem (foto 2) 3,7 km
  Rozcestí se žlutou značkou. Odbočíme pěšinou do stráně nad obcí, čekají nás pěkné výhledy (foto 3 - 6) a chůze stále vzhůru.
číslo 3 Lesní kaplička (foto 7) 5,6 km
  Přidává se k nám červená značka, po ní jdeme dále.
číslo 4 Adélin pramen (foto 8) 7,0 km
  Hezké odpočinkové místo s vodou.
číslo 5 Rozcestí Nad Adéliným pramenem Šotolina 7,6 km
  I nadále stoupáme po červené. Končí zde žlutá značka ze Stříbrnic. (foto 9)
číslo 6 Rozcestí Pod Ludmilou Šotolina 8,8 km
  I zde končí žlutá značka ze Stříbrnic.
číslo 7 Stříbrnická, sedlo (foto 10 a 11) 9,6 km
  Zde se naopak odděluje modrá značka na Sušinu.
číslo 8 Rozcestí Franciska, horská chata 10,4 km
  Zde odbočuje opět žlutá značka do Horní Moravy.
číslo 9 Slůně 11,2 km
  Kdo by neznal symbol Králického Sněžníku (foto 13). A dále stoupáme.
číslo 10 Pramen Moravy (foto 15 - 17) 11,5 km
  Napít, načerpat vodu do lahví a hurá poslední kopeček na vrchol.
číslo 11 Králický Sněžník (foto 18 - 22) 11,8 km
  A jsme na vrcholu. Teď pro změnu klesání, zpočátku docela krkolomné. Později už pohodlně lesem s častými potůčky (foto 23) a občas i s výhledem (foto 24).
číslo 12 Nad Zbojnickou chatou 16,2 km
  Odbočuje tu žlutá značka do Dolní Moravy. My teď půjdeme spíš mírně do kopce.
číslo 13 Sedlo Puchača 17,5 km
  Naše červená značka se napojuje na polskou zelenou a spolu stoupají přes Góru Puchacz (foto 25) na Klepáč.
číslo 14 Klepáč 20,0 km
  Výhled z rozhledny není možné si nechat ujít (foto 26 - 32). Pak už další sestup (foto 34) dolů.
číslo 15 Horní Morava, hranice Šotolina 21,4 km
  Opouštíme polskou zelenou a zároveň hranice ČR a Polska.
číslo 16 Parkoviště pod Klepáčem Asfalt 22,1 km
  Po modré značce sestoupíme od parkoviště (foto 35) do Horní Moravy (foto 36 - 38).
číslo 17 Penzion Na Rozcestí Asfalt 23,9 km
  Konec trasy. Zde je možné nuď nasednout na autobus nebo pokračovat do Horní (vlevo) nebo Dolní (vpravo) Moravy.

Vůči Králickému Sněžníku jsem už dlouho pociťoval určitý dluh. Vylezli jsme ve východních Čechách i na Moravě už na kdejaký bezvýznamný kopec a na Králičák pořád nic. Několikrát jsme i plánovali zdolání jeho vrcholu při zpáteční cestě z Jeseníků, ale nikdy to nevyšlo. A tak zůstával mojí jedinou vzpomínkou na tuto horu zážitek ze skautského tábora v červenci 1968. Tábor jsme tehdy měli na palouku v lese u Prudkého potoka nad Vysokými Žibřidovicemi a výstup na Králický Sněžník se tak přímo nabízel. Skutečně jsme ho s malou partičkou těch starších a zdatnějších uskutečnili a byl to vskutku velký zážitek. Přepadla nás totiž bouřka a my ji přestáli uvnitř v té době ještě stojící rozhledny. No, a od té doby jsem tam nebyl.

Jako výchozí místo jsme zvolili Staré Město pod Sněžníkem, kam nás z Hradce Králové (odjezd v 5,03 hodin) dovezly postupně čtyři vláčky. Pravda, mohli jsme ještě počkat na autobus do Stříbrnic, ale časově bychom ušetřili sotva čtvrthodinku, to se radši projdeme. Vy to ale jinak klidně udělejte. Ne, že by modrá značka od nádraží do Stříbrnic vedla šerednou krajinou, koukat na co určitě je, ale žádný extra trhák to není a ušetříte 4 km. Ze Stříbrnic je možné jít nahoru třemi směry. My jsme zvolili modrou značku, která nám hned po pár metrech odkryla krásný výhled na okolí obce i na Jeseníky. Stoupání je sice stálé, ale ne nijak strmé. U Lesní kapličky se přidává značka červená a té se už držíme až na vrchol a dál. Projdeme kolem Adélina pramene, přejdeme čtvero rozcestí (třikrát dolů odbočuje žlutá značka, jednou modrá) a přes zbytky Lichtenstejnovy chaty s proslulým slůnětem dojdeme k pramenu Moravy. Krátké občerstvení a za dalších pár minut jsme na vrcholu Králického Sněžníku. Tady vás nejspíš čeká slušný nával lidí, velkou část budou tvořit Poláci, tak si můžete popovídat.

Pro cestu do cicilizace jsme zvolili pokračování červené značky. I proto, že byla před časem přeznačena a vede přímo k rozhledně na Klepáči (Trójmorski Wierch). Než se k ní dostanete, znamená to nejdřív trošičku náročnější sestup ze Sněžníku a pak dlouhý pochod převážně lesem přes sedlo Puchača a Góru Puchacz. Je to ale moc pěkná procházka. Rozhledna je fajn, výhled krásně kolem dokola a ještě kousek dál. Stále po červené značce pak sestoupíme ještě níž na parkoviště Pod Klepáčem. Poslední metry nad parkovištěm jdou rovnou lesní strání dolů, hrozný sešup. Na parkovišti začíná modrá značka a po té už to je docela kousek do Horní i Dolní (zkrátka Velké) Moravy.

Půjdete-li celkou trasu, jak zde vylíčeno jest, našlapete cca 24 km. Lehká procházka to není, jen na Sněžník se překonává převýšení 900 metrů. I dále to ještě nějaký ten kopeček je. K tomu navíc terén, který rozhodně nepřipomíná městský chodník. Čili jste-li takoví normální, průměrně zdatní turisté, bude tato trasa pro vás tak akorát.

Poslední aktualizace: 21.8.2014
Staré Město - Králický Sněžník - Klepáč - Horní Morava na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Staré Město - Králický Sněžník - Klepáč - Horní Morava

Staré Město,žel.st.-ch.Návrší-Stříb.sedlo-Králický Sněžník-zpět kol.Prud.potoka do Vys.Žibřidovic
Jedná se o pěší trasu cca 25 km zpočátku pohodovou ze Starého Města pod…
Zajímavá trasa spojuje lyžařská střediska na moravské straně Králického Sněžníku s dnes českým i když historicky vzato rovněž…
Staré Město (s přídomkem pod Sněžníkem) patří díky svému okolí k atraktivním cílům letní i zimní turistiky. Hlavním lákadlem je…
V zimách poněkud obvyklejších, než je prozatím ta letošní je Star…
V obdobné zimní variantě jsem trasu popsal nedávno, takže se k ním tentokrát vracím v letní variantě. Až na počáteční stoupání jde o…
První říjnová sobota 2020 měla být podle předpovědi slunečná, teplá a…
Ač pohoří Králického Sněžníku patří rozlohou spíše k těm menším, …
Nic není stejné jako včerejší den. Tak to klidně může platit o druhém…
Staré Město leží na Severní Moravě, severním směrem od města Šumperk. Měs…
  Kdo někdy zavítal do kotliny pod třemi pohořími v nejsevernějším výběžku Moravy, určitě mi dá za pravdu (snad na pár škarohlídů), že Staroměstsko patří k …
Staroměstská oblast pod Králickým Sněžníkem patří bezesporu k nejmagičtějším místům severozápadní Moravy a přes svou relativní odlehlost by ji neměl opomen…
Staré Město leží na rozhraní několika horských masivů. Na východě…
  Při návštěvě centra starého hornického městečka, ležícího na dohled od Králického Sněžníku, se vám asi nejvíc vryje do paměti…
Jednou z ozdob staroměstského náměstí Osvobození je bezesporu kašna v jihozápadní části prostranství. Čtyřhranný bazén obklopuje středový pilíř se so…
Kostel Sv. Anny stojí patrně na místě staršího kostela. Dnešní kostel byl postaven v r. 1618 jako renesanční stavba s dalšími…
Okružní výlet začíná ve Starém Městě pod Sněžníkem v železniční s…
Zimní období bývá různě štědré nebo naopak skoupé na příděl sněhu, takže…
Někdy to vypadá, že se dva kohouti na něčem nedohodli. Takový dojem vzbuzuje fakt, že na jednom místě (nebo skoro na jednom) mohou e…
Uděláme si 43 km dlouhý cyklovýlet po vesnicích, které…
Osada Štěpánov vznikla po roce 1772 v souvislostí s parcelací původního Staroměstského dvora. Nikdy to nebyla velká ves, nicméně v r. 1834 mělo žít v…