číslo 1 Parkoviště u chaty Tesák Šotolina 0,0 km
  K chatě se dostanete vlastním autem, ale také je zde zastávka autobusu Rajnochovice Tesák. Autobus sem jezdí např z Přerova, z Bystřice pod Hostýnem i ze Vsetína. Z Bystřice pod Hostýnem sem vede i cyklotrasa. U zastávky je kamenná chata Tesák, která byla postavena v 30. letech 20. století. Když se stavěla silnice z Bystřice pod Hostýnem do Vsetína. Chata dnes patří Klubu českých turistů, je tam občerstvení a nabízí i levné turistické ubytování. Jen nedaleko je Sport hotel Tesák, kde je ubytování komfortnější a samozřejmě i dražší. Po občerstvení v chatě vyrážíme po žluté turistické značce. Zpočátku skoro po rovině, ale pak už to pěkně stoupá.
číslo 2 Čerňava Šotolina 1,4 km
  Procházíme pod vrcholem Čerňavy (844 m). Na svazích jsou zajímavé skalní útvary. Naštěstí jsme je v těch mracích nepřehlédli.
číslo 3 Rozcestí Pod Čerňavou Šotolina 1,7 km
  Pokračujeme vpravo stále po žluté.
číslo 4 Hemenec - rozcestí Šotolina 2,2 km
  Zde má být odbočka vlevo k zemljance partyzánů. Neviděli jsme ani ten rozcestník.
číslo 5 Rozcestí Jehelník – památník Šotolina 3,6 km
  Mají zde být mezníky z roku 1827, které vytyčovaly hranice dvou panství – Bystřické a pánů z Kelče. Jenže my jsme se v těch mracích sotva všimli rozcestníku. Neviděli jsme tedy ani pamětní desku prof. Ladislava Jaroše, milovníka těchto hor, který byl ředitelem gymnázia a také starostou Sokola a později i členem odbojové skupiny Obrana Národa. R. 1941 byl gestapem zatčen a v dalším roce popraven.
číslo 6 Rozhledna Kelčský Javorník (865 m n.m.) Šotolina 4,3 km
  Ještě že rozhledna stojí přímo v cestě. Jinak bychom ji snad také minuli.Je však dostatečně Vysoká (35 m), má tvar štíhlé šišky – i to jsme v obrysech viděli. Dvanáct prohnutých ohýbaných lamel je spojeno ocelovými tyčemi tak, že tvoří vždy kruh. Lamely jsou symbolem továrny TON na ohýbaný nábytek v Bystřici pod Hostýnem. Uvnitř je točitě schodiště se 156 schody, takže za hezkého počasí se postupně otevírají určitě nádherné výhledy. Jednotlivé podesty jsou označeny písmeny, také si můžete přečíst, v jaké nadmořské výšce se nacházíte. Za dobré viditelnosti jsou vidět moravské a slovenské hory a vrchoviny - Králický Sněžník, Hrubý Jeseník, Beskydy, Bílé Karpaty, Malá Fatra, Strážovské vrchy, Povážský Inovec, Drahanská a Zábřežská vrchovina, Chřiby, Nízký Jeseník a Oderské vrchy. Vidíte i města Kroměříž, Přerov, Olomouc, Lipník, Hranice, Valašské Meziříčí, Vsetín, Bystřici pod Hostýnem. Určitě nepřehlédnete hrad Buchlov a poutní kostely na Hostýně a Svatém Kopečku u Olomouce. My jsme si to pouze mohli představovat, protože z vrcholu rozhledny jsme neviděli ani stromy pod námi. Ale i tak to byl super zážitek. Až při zpáteční cestě jsme z podesty C ve výši 869,51 m n.m. viděli lavičky, které byly necelých 5 metrů pod námi. Pár metrů od laviček jsou v lese dvě kadibudky – ani ty jsme však neviděli.
číslo 7 Holubova chata (689 m) Šotolina 5,7 km
  dyž jsme klesali k této chatě, mraky se už trochu protrhaly a my konečně viděli, že jsme fakt v kopcích. Je to bývalá lovecká chata, která je v majetku Lesní správy.
číslo 8 Rozcestník Pod Černou bařinou Šotolina 6,9 km
  Přes Černou bařinu (653 m n.m.) jsme došli k rozcestníku s odpočívadlem a opustili zelenou turistickou trasu. Pokračujeme vpravo po žluté.
číslo 9 Rozcestí Rosošné – hájenka Šotolina 8,1 km
  Dostali jsme se mezi pár domků na okraji Rosošné, části Rajnochovic. Odbočujeme vpravo po cyklostezce a naučné stezce Hostýnské vrchy, která nedaleko – u zastávky autobusu končí. Začíná na Svatém Hostýně, ale tam až nedojdeme. Celkem měří 12 km a je na ní 11 zastavení. My jsme si prošli jen okolo posledních čtyř.
číslo 10 Teodorův pramen Šotolina 11,6 km
  Vlevo při cestě je hezky upravený Teodorův pramen, na druhé straně teče potok Rosošný s technickou památkou, kde si můžete prohlédnou památku - tzv. Klauzu - přehrážka s výpustným zařízením, které umožňovalo plavení dříví na pilu do Rajnochovic na pilu. Naposledy se dříví plavilo v únoru 1914.
číslo 11 Rozcestí se žlutou Šotolina 12,8 km
  Po NS jsme se dostali skoro až k chatě Tesák. Zbývalo nám už dojít jen kousek. Však už byl nejvyšší čas. Sluníčko rychle zapadalo. Ota volí neznačenou odbočku vlevo. Přece nepůjdeme po stejné cestě.
číslo 12 Kopeček Šotolina 13,3 km
  Vedle cesty je nízký kopeček - jediné místo, kde lze zahlédnout poutní kostel na Hostýně. Ani se mi tam nechtělo, ale stálo to za to. Byl to zajímavý pohled. Jen fotka není nic moc. Nyní už jen kousek z kopečka směrem vpravo.
číslo 13 Chata Tesák Šotolina 13,7 km
  Jsme v cíli – a zklamaní. Je po 18. hodině, je nám zima a máme hlad, ale chata je už zavřená. A to se Ota těšil na jelení guláš. Ještě že do Přerova to máme kousek. V tomhle počasí v autě spát nehodláme.

Při naší podzimní dovolené, kterou jsme zaměřili na návštěvy rozhleden a minipivovarů, nemůžeme nenavštívit rozhlednu na Kelčském Javorníku. Vyrazili jsme bohužel za naprosto nevhodného počasí – jenže to si jeden předem naplánovat nemůže. Nejdřív jsme v chatě čekali, až přestane pršet – zbytečně, pak stejně pršelo ze stromů, protože foukal silný vítr. Mraky byly nízko, takže výhledy se nám otevřely až při klesání na druhé straně kopce.
Zhruba 15 km dlouhá okružní trasa v Hostýnských vrších vede přes nejvyšší vrchol Kelčský Javorník, kde je stejnojmenná rozhledna. První část trasy rozhodně vhodná pro kolo moc není, výstup je poměrně náročný, ale nechá se to ujít. Když už se nahoru s kolem dostanete, tak se dolů docela dobře svezete po poměrně pohodlné cestě.
Poslední aktualizace: 1.4.2024
Chata Tesák – rozhledna Kelčský Javorník – Rosošné – po NS Hostýnské vrchy zpátky na Tesák na mapě

Příspěvky z okolí Chata Tesák – rozhledna Kelčský Javorník – Rosošné – po NS Hostýnské vrchy zpátky na Tesák

Pomník partyzánky pod Tesákem
Narazíme na něj u silnice vedoucí z Tesáku do Bystřice pod Hostýnem, pod…
Vyjet na kole z Chvalčova až na Tesák je dřina. Kdo zkusil, potvrdí. Ne…
Název pochází pravděpodobně z "tesání dřeva" v místních lesích. Za bystři…
Kaskády na Bystřičce - Hostýnské vrchy
Ačkoliv je to k nevíře, i kousek od Zlína se můžeme zaposlouchat do šumění a hukotu kaskád a malých vodopádků. Lokalita se nachází v…
  Před chatou na Tesáku se vlevo mezi stromy skrývá památník padlým II…
Na konci ledna proběhla v médiích zpráva o požáru chaty na Tesáku, která…
  Pouhých dvacet metrů za kamennou chatou na Tesáku většina turistů bez povšimnutí míjí starý nefunkční bazén, v jehož z poloviny…
Po celou dobu se držíme jedné turistické značky - červené. Trasa prochází jak lesy (pro tuto oblast časté smíšené, hlavně jedlobukové…
Přírodní památka Nádrž Tesák se nachází, jak jinak než na Tesáku,…
  Intenzivní poznávání krás naší vlasti je jistě zasloužilým počinem, ale…
   Podzim se překulil do své druhé půli, dal vale zářivě barevnému babímu…
  Hezkou ukázku "čerňavského kamení" můžeme vcelku pohodlně shlédnout,…
    Horu Čerňavu (844 m) tvoří mohutný táhlý hřbet, který je dobře…
   Pomalu se blíží čas, kdy se dnešní tropický den přehoupne do své druhé…
Nejsme sice příznivci zimního počasí, ale kvůli tomu nene…
Mohutný zalesněný masív Čerňavy je nejlépe přístupný od sedla, kterým…
  Na významné turistické rozcestí Pod Kyčerou (698m) narazíme, pokud se …
Ty daleké výhledy od rekreačního areálu a z Čerňavy jsou sice úžasné, ale…
  Tak dlouho jsem líčil krásy Hostýnských vrchů svému mladšímu kolegovi z práce, až nakonec neodolal a rozhodl se podniknout jeden výlet s námi. Je po…
Čerňava - PP Orlí hnízdo
Loňský rok (LP 2015) byl k přírodě Hostýnských vrchů i k jejich návštěvník…