Kroměříž

Město Kroměříž získalo přezdívku Hanácké Athény. Historické jádro města leží na pravém břehu řeky Moravy. Nejvýznamnější památkou Kroměříže je do UNESCO zařazený Arcibiskupský zámek se zahradami. V Kroměříži najdeme i zachovalou židovskou čtvrť.

Tipy na výlety Kroměříž (71)  Zámek Chropyně / Kazatelna v Chřibech Ubytování Kroměříž
Turistické cíle / Mapa Kroměříže Bystřice pod Hostýnem / Svatý Hostýn Rozhledna Kelčský Javorník

Beskydy, Javorníky, Valašsko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Beskydy, Javorníky, Valašsko

V zimě - z Tesáku kolem Čerňavy

Fotografie (30)  • Foto: JENNY-JANA

Nejsme sice příznivci zimního počasí, ale kvůli tomu nenecháme naše toulavé boty sténat celou zimu doma . Jednu zimní sobotu se rozhodujeme pro výlet do okolí a je to Tesák s Čerńavou a vodopády s kasádami na Bystříčce. Hned ráno jedeme sedmým autobusem ze Zlína na konečnou stanici a vystupujeme na zastávce v údolí Bystřice, nad kterým stojí rekreační areál " Na Valaškách ".

Foto: JENNY-JANA

Je krásný zimní den s modrým nebem, vidíme zde krásný chráněný strom - mohutný dub zimní. Jdeme po silnici dolinou, po jednom km odbočujeme na lesní cestu vpravo - vede okolo potoka Bystřice a další nás dovede k vodopádům a kaskádám na Bystřičce. Místy se boříme ve sněhu, ale kaskády musíme vidět. Pod svahem Bludného je i spousta skalisek a balvanů. Manžel " průzkumník " trochu v kanadách prošlapává cestu, ale v tom množství sněhu ani to místy nepomáhá, takže dál pokračujeme po silnici až k Tesáku.

Údolí Bystřice bylo dost studené, úbočí Čerňavy, na které vycházíme je nádherně prosluněné a krajina se sněhem a bučinatým lesem nádherně nasvícená. Od poslední zatáčky pod Tesákem - silnice pokračuje smrkovým lesem. Kousek pod vrcholem mi manžel odkráčí po lesní cestičce za svými milenkami - skálami, já si zatím fotím nějaká zákoutí, projdu se směrem k chatám a lyžařskému vleku, a pak už očekávám " svého skalního maniaka "  - v hospodě u Tesáku.

Foto: JENNY-JANA

Moc nadšeně se nevracel - cesta totiž byla pokryta zledovatělým sněhem a až k vrcholu Smrduté tak nebyla pěšina prošlápnutá, takže se jen bořil sněhem. Vracel se nějakou zkratkou, aby nemusel po stejné cestě zpět, ale nebylo to šťastné rozhodnutí. Asi jeden km se brodil sněhem asi  do výše - 40 cm . Dost unavený byl rád, že se dobořil k silnici a konečně mohl za mnou k Tesáku.

Hospoda na Tesáku je útulná, vyřízený manžel si dal jedno nealko pivo na ex a konečně promluvil, jakými útrapami z toho kousku cesty prošel - no jo - zase na mě nedal ! Na zahřátí si dal Teplou fazolovou polévku, a pak už jsme museli na zastávku autobusu, který nám zanedlouho odjížděl domů - do Zlína.

Tesák i údolí Bystřičky rádi navštěvujeme, v zimním krásném sobotním dni jsme si prošli kaskády potoka s mnoha krajkovými obrazci - bylo co vidět i fotit.

Areál na Valaškách - je rekreační středisko mezi hlubokými lesy v přírodním parku Hostýnských vrchů. Leži v polosamotě. Na ubytování je vhodné celoročně a je k němu výborná dostupnost.

Poslední aktualizace: 7.2.2013
Autor: JENNY-JANA

Rajnochovice

Příspěvky z okolí V zimě - z Tesáku kolem Čerňavy

Tesák - vyhlídkový SKI areál
  Od tesáckých restauračních zařízení nás zelená značka po necelém půl kilometru přivede na okraj Ski areálu, který je překvapivě dobrým výhledovým místem. Cvičná louka zde prudce spadá v délce 200 metrů k východu…
Na konci ledna proběhla v médiích zpráva o požáru chaty na Tesáku, která všechny milovníky Hostýnských vrchů zasáhla hluboko do osrdí a obalila jejich duše smutkem. Vždyť právě toto pohostinné zařízení patřilo k t…
  Pouhých dvacet metrů za kamennou chatou na Tesáku většina turistů bez povšimnutí míjí starý nefunkční bazén, v jehož z poloviny nezarostlé části se dosud leskne hladina vody. Jen málokoho přitom napadne, že se na tomto místě jedná o kuriozitu – o chráněnou přírodní památku. Pod názvem PP Nádrž Tesák byla vyhlášena v červnu 2015 na ploše přibližně 1.3 ha. Ta pochopitelně n…
Při naší podzimní dovolené, kterou jsme zaměřili na návštěvy rozhleden a minipivovarů, nemůžeme nenavštívit rozhlednu na Kelčském Javorníku. Vyrazili jsme bohužel za naprosto nevhodného počasí – jenže to si jeden …
  V horkém srpnovém sobotním ránu mne posedlo volání modrých dálek a touha zajet někam do hor se zchladit - co takhle do Hostýnek na Tesák? Už nějaký čas jsem v těch končinách nebyl... Bus projíždí okolo důvěrně z…
Přírodní památka Nádrž Tesák se nachází, jak jinak než na Tesáku, turistickém středisku a křižovatce turistických tras Hostýnských vrchů. Nevelkou vodní plochu s přilehlým pásem náletových…
  Intenzivní poznávání krás naší vlasti je jistě zasloužilým počinem, ale co si budeme namlouvat – jakékoliv obdivování památek či přírodních zajímavostí nás přestane bavit v okamžiku, kdy nám začne žaludek kvílet…
   Podzim se překulil do své druhé půli, dal vale zářivě barevnému babímu létu a nastal nám čas daleko pochmurnější a smutnější. První sobotu po svátku Památky zesnulých vyjíždíme ranním busem nahoru na Tesák. Pod…
Vyjet na kole z Chvalčova až na Tesák je dřina. Kdo zkusil, potvrdí. Ne nadarmo tu kdysi o vrchařské body bojovali i jezdci pelotonu Závodu míru. Velmi pochybuji, že by si kdokoliv z nich všiml malého kamenného po…
  Před chatou na Tesáku se vlevo mezi stromy skrývá památník padlým II.světové války. Na černé desce se skví nápis Čest a sláva hrdinům, padlým za naše osvobození a pod ním jména šestice mužů.   Jan Kotulák (24 le…
Po celou dobu se držíme jedné turistické značky - červené. Trasa prochází jak lesy (pro tuto oblast časté smíšené, hlavně jedlobukové), tak otevřenou krajinou. Občas narazíme na samotu nebo menší osadu pasekářského charakteru. Hojně tu pramení potůčky a je tu dostatek studánek, v poslední době v okolí Držkové obnovovaných a udržovaných místním mladým nadšencem. Před cílem cesty …
Jednoho srpnového rána vyjíždíme dálkovým autobusem, na Tesák, kde vystupujeme naproti turistické chaty. Odtud se jdeme podívat nejdříve kousek  po silnici, pak lesem k nedaleké trampské chatě …
Předpověď počasí na první červencovou sobotu byla všelijaká, po obvyklé výměně názorů s manželem, kam, že se to vypravíme na výlet, jsme se shodli na trase z Tesáku přes Skaliska Sochová Do Rajnochovic a…
  Porovnávat zbytky našich pralesů s jejich mnohem jižněji položenými tropickými kolegy nelze, přesto to i v těchto horských hvozdech kypí životem. Na gorily v mlze bohužel nenarazíme, ale i tak je v nich živočišs…
Název pochází pravděpodobně z "tesání dřeva" v místních lesích. Za bystřického starosty Františka Fryšáka byla prosazena nová silnice z Bystřice přes Tesák a Troják směrem ke Vsetínu. Silnice sledovala horní tok…
Čerňava - PP Orlí hnízdo
Loňský rok (LP 2015) byl k přírodě Hostýnských vrchů i k jejich návštěvníkům velmi přívětivý: v září byla na vrcholu Kelčského Javorníku veřejnosti zpřístupněna krásná Rozhledna a ochrany se dočkala i další část mé…
Narazíme na něj u silnice vedoucí z Tesáku do Bystřice pod Hostýnem, pod velkou zatáčkou asi 800 metrů od rekreačního střediska naproti první pasece. Pomník je umístěn na kraji lesa hned pod cestou. Skládá se z ni…
Pokud poctíte svou návštěvou PP Orlí hnízdo a vyšplháte se až bizarním skalám nad trampskou chatou, doporučuji se nevracet stejnou cestou zpět, ale navštívit i skalní útvary „Vraního hnízda.“ Leží už mimo oblas…
Zástavba v údolí Rosošné je neodmyslitelnou částí rozlehlé rekreační obce Rajnochovice, rozkládající se v několika dalších hluboce zaříznutých dolinách v severozápadní části Hostýnských vrchů. Nejvyšší dominantou …
Kaskády na Bystřičce - Hostýnské vrchy
Ačkoliv je to k nevíře, i kousek od Zlína se můžeme zaposlouchat do šumění a hukotu kaskád a malých vodopádků. Lokalita se nachází v centrální části Hostýnských vrchů pod rekreačním střediskem na Tesáku poblíž veliké levotočivé zatáčky, ze které ale bohužel není kvůli lesním stromům vidět. Nejsnažší přístup je následující: pokud pojedete autem z Tesáku do Bystřice pod Hostýnem…
  Rád jezdím na hostýnskou „horu“ Čerňavu (844 m), která se mi stala důstojnou náhražkou za milované Pulčiny, a s blaženým pocitem na duši se toulám jejími romantickými zákoutími. Zákoutími plnými balvanů, skalek …
První Sobotu v listopadu vyjíždíme ráno autobusem na Tesák.Mnohokrát jsem četla,že je podzim nejlepším malířem na světě - ano je to tak ! Na měsíc říjen se těším asi nejvíce z celého roku - barvy září všude kolem,…
    Horu Čerňavu (844 m) tvoří mohutný táhlý hřbet, který je dobře přístupný turist.značkami od Tesáku. Ještě docela nedávno celou Čerňavu pokrýval původní smíšený porost - buk s příměsí smrku, břízy, jeřábu a jav…
   Pomalu se blíží čas, kdy se dnešní tropický den přehoupne do své druhé poloviny a já stoupám po silničce, která má od umělé vodní nádrže pod Sochovou do sedla s rozcestím pod Čerňavou velice nesympatický úklon.…
  Už při mojí první návštěvě hory Čerňava (844 m) v Hostýnských vrších mne zaujalo okolí vrcholové kóty. Hned vedle turistického rozcestníku se nacházel palouček, posetý balvany a nízkými skalkami a na jedné z nic…
Za docela pěkného (ale chladného) dubnového sobotního jitra jsem na zlínském autobusovém nádraží spolu s mnoha dalšími pasažéry nastoupil do busu jedoucího přes Hostýnské vrchy do Bystřice pod Hostýnem a nechal…
Pískovcové skály Hostýnských vrchů přináležící k zlínskému, lukovskému anebo rusavskému souvrství račanské jednotky magurského flyšového pásma jsou už na první pohled zcela jiné, než „děravé“ skály z Vizovických vrchů, se kterými jsem vás na stránkách Turistiky seznámil posledně. Hostýnské jsou tvořeny převážně hrubozrnným pískovcem, místy s bohatou příměsí slepence. Samozřejm…
  Hezkou ukázku "čerňavského kamení" můžeme vcelku pohodlně shlédnout, pokud se v sedle za Tesákem rozhodneme ignorovat žlutou turistickou značku, vedoucí na vrchol Čerňavy (844 m) a vydáme se lesem vlevo po asfal…
 Po divokých dohadech s manželkou, kam dnes vyrazit - (je 5.7. a tudíž státní svátek) - se rozhodujeme pro Hostýnské vrchy. Manželka někde na netu spatřila obrázek nové dřevěné Rozhledny u Rajnochovic a zaplála na…