Travel blog TIC Trutnov Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Trutnov a okolí
Město Trutnov (nazývané východní brána Krkokoš) leží na řece Úpě v podhůří Krkonoš. Historické centrum je památkovou zónou, dochovaly se zde fragmenty někdejšího Městského opevnění. Bez povšimnutí nelze minout ani Památník generála Gablenze, to proto, že byste přišli o unikátní výhledy.
TIP:
 Trasy Trutnov a okolí (164)

Bernartice - rozhledna Eliška - Zámecké skály - Trutnov

číslo 1 Bernartice, náves (foto 1) Asfalt 0,0 km
  Po modré značce společně se zelenou jdeme pod železničním mostem (foto 2) k rozcestí na okraji obce.
číslo 2 Bernartice, rozcestí Asfalt 0,7 km
  Kolem malé farmy (foto 3) po silnici téměř po rovině. Občas se rozhlédněte kolem dokola (foto 4 - 7).
číslo 3 Křenov (foto 8) Asfalt 2,8 km
  Zde odbočuje žlutá do Prkenného Dolu. My jdeme po modré.
číslo 4 Prkenný Důl, rozcestí 4,6 km
  Zde modrá značka končí, přejdeme na zelenou a stoupáme dost prudce lesem na Stachelberk.
číslo 5 Pevnost Stachelberg (foto 10) Šotolina 6,0 km
  Ještě chvilku do kopce s krásnými výhledy (foto 9 a 11).
číslo 6 Rozhledna Eliška (foto 12 - 18) Šotolina 6,2 km
  Od rozhledny jdeme zvlněnou krajinou po pohodlné cestě kolem kamenolomu a několika křížků.
číslo 7 Nad Babím Šotolina 8,8 km
  Zde odbočuje žlutá značka do Horního Starého Města.
číslo 8 Za Zámeckým vrchem (foto 25 - 27) 9,8 km
  Další značka, která se od naší cesty odděluje, je zelená. Opět do Horního Starého Města.
číslo 9 Zámecký vrch 10,3 km
  Nejvyšší bod tohoto úseku. Před ním je hezký pohled na Vraní hory (foto 28).
číslo 10 Vébrovka (foto 29) 11,2 km
  Za budovou sejdeme z cesty vpravo neznatelnou pěšinou, dostaneme se na hranu skalnatého svahu Zámeckých skal a dále půjdeme podél té hrany (foto 30 - 41).
číslo 11 Pod Zámeckými skalami Šotolina 12,1 km
  Jsme znovu na červené.
číslo 12 Bučina (foto 42) 12,9 km
  Z cesty sestoupíme prudce k Novým Dvorům (foto 43).
číslo 13 Nové Dvory (foto 44 a 45) Asfalt 13,1 km
  Místními uličkami se propleteme až do Trutnova (foto 46).
číslo 14 Trutnov, nádraží Asfalt 15,8 km
  Konec trasy
1-Bernartický kostel
1-Bernartický kostel  •  Fotografie (46)  • Foto: HonzaC8
2-Železniční most

Dostal jsem v průběhu let pár dotazů, proč svoje trasy směřuju skoro vždy odněkud do města a ne obráceně, když spousta lidí hledá spíš trasy z toho města ven. Pokusím se rychle vysvětlit. Na drtivou většinu našich pochodů využíváme vlaky a autobusy, víc si to spolu užijeme, než kdybychom jeli autem. Při plánování našich tras z místa A do místa B (tedy ne okružních) se i kvůli tomu vždy snažím dodržovat několik osvědčených zásad. Jedna z nich říká, že výchozí místo A může být kdekoliv, tedy i největší p...l světa nebo zastávka v lese, hlavně když tam ráno vůbec nějaký spoj dojede. Místem B by pak mělo být lidské sídlo trochu větší. Ideálně, když z něho jezdí vlak nebo autobus naším směrem aspoň jednou za hodinu a když je možné čas do odjezdu strávit v nějaké příjemné občerstvovací stanici, což v té p...li světa nebývá a autobus nebo vlak tu jede dvakrát za den. Proto trasy, které tu popisuji, mívají někdy dost zvláštní a netradiční startovní místa.
Tím úvodem se ale nechci nijak dotknout bernartických patriotů, v případě této obce bych si onen přisprostlý přívlastek ani náhodou nedovolil. Naopak. Bernartice u Trutnova jsou velice hezké, docela velké a stojí za návštěvu. Dokonce tu mají i vlastní minipivovar. Jenže málo platné, to spojení s ostatním světem je přece jen horší než v případě Trutnova. Proto doporučím raději se ráno nějak dostat z Trutnova do Bernartic a do Trutnova už si dojdete pěšky dle libosti.
V Bernarticích se můžete pokochat místním kostelem (tady) a poté hned vyrazit společně s modrou značkou pod další zajímavost, historický dvoupatrový železniční most (zde). Kousek za ním se od nás odkloní zelená značka do Žacléře. My po modré projdeme Křenovem. Za ním je rozcestí Prkenný Důl - rozc., tam modrá končí. Místo ní nás povedou zelené značky a to pěkně do kopce, neboť musíme vylézt na Stachelberg. Tady je těch atrakcí víc. Nejdřív projdeme kolem dělostřelecké tvrze, nad kterou se tyčí rozhledna Eliška a u ní i dřevěná socha Elišky Rejčky, co ji my Hradečáci máme rádi. A taky je tu možnost občerstvení, což se po docela náročném výstupu může hodit.
Dál už půjdeme po červeně značené Cestě bratří Čapků až do Trutnova. Jedná se o velice pohodlnou cestu krásnými lesy, sem tam se otevře výhled a v druhé polovině trasy kolem Zámeckého vrchu se objeví i nějaké ty skály.
Důležitým bodem je rozcestí Vébrovka. Z něho ta červená značka vede po široké lesní cestě, ale zároveň z něho vpravo odbočuje téměř neznatelná pěšina značená značkami naučné stezky. Bohužel už dnes nejsou moc znát, na jaře 2019 volaly po obnově. Po pěšině ale dojdete na hranu Zámeckých skal a když po té skoro kilometr dlouhé hraně půjde milovník skal, srdéčko se mu bude tetelit blahem. Moc hezká lokalita a prakticky neznámá. Pak už se zase napojíme na tu červenou a dojdeme přes Nové Dvory až do Trutnova.
Na trase ujdeme asi 15,5 km. Náročnější je na ní výstup na Stachelberg, ale to je všechno. Jinak trasa velice pohodlná, zvládne ji snad každý.

Poslední aktualizace: 13.2.2020
Autor: HonzaC8

Bernartice

Příspěvky z okolí Bernartice - rozhledna Eliška - Zámecké skály - Trutnov

Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Bernarticích
Projíždíte-li Bernarticemi na Trutnovsku, nemůžete si nevšimnout kostela stojícího u silnice. Je to nejvýznamnější církevní památka v obci a v blízkém okolí. Přibližně koncem 13. století byl na témže místě postav…
Železniční viadukt na trati č. 043 z Trutnova do Královce, postavený v letech 1866-68. Klene se přes údolí říčky Ličné ve výšce 30 metrů. Pod ocelovým železničním mostem z plnostěnných nosníků vede další most, který je kamenný s plochými,…
[Viz též turistický cíl Královecký špičák] Cílem této výpravy byl průzkum Vraních hor, Mirošovských stěn a dalších pohraničních míst. Předpověď počasí byla sice velmi teplá, ale zato slibovala minimálně jednu krá…
Rozcestí leží v lese na úbočí Královeckého Špičáku. Směrníky ukazují průběh modré značky, která vede: JV směrem - Mravenčí vrch, Bernartice, Křenov SZ směrem - Královec, Černá Voda, Růžový Palouček, Žacléř, Vízov, Roh hranic V směrem - odbočka na vrchol Královeckého Špičáku
První podzimní sobota připomínala spíše teplý letní den a zvala ven do přírody. Vypravili jsme se do Vraních hor, kte…
Úterý 22. 8. 2023 Dveře jsme zavírali až k ránu, to se už docela ochladilo, navíc provoz na nedaleké silnici do Polska kupodivu zesílil. Vstáváme v 8 hodin, chceme stačit autobus z Královce…
Nejvyšší vrchol Vraních hor nad Královcem, na české straně Okrzeszynského výběžku.Kopec je zalesněný, ale při výstupu jsou otevřené partie a z vrcholu se otvírá nezapomenutelný pohled na vých…
Klub Žlutý pes vznikl na začátku 90. let jako jeden z prvních rockových klubů v porevolučním Československu. Hudební produkce se zde odehrávala ještě dříve než byla původ…
Rozcestí leží v lese pod vrcholem Mravenčího vrchu. Vedou tudy tyto trasy: modrá J směrem - Bernartice, Křenov modrá S směrem - Královecký Špičák, Královec, Černá Voda, Růžový Palouček, Žacléř, Vízov, Roh hranic žlutá SV směrem - Malé sedlo (polské turistické trasy)
Turistické rozcestí leží na hlavní silnici č. 16 z Trutnova do polské Lubawky, asi 200 metrů od železniční stanice Královec a asi 500 m od centra obce. Směrníky ukazují průběh modré značky, …
Vraní hory se svým Královeckým Špičákem mě lákaly už dávno. Teď jsme se tam konečně s manželkou dostali, tak vám naši trasu předložím k následování. Měří přes 25 km, je dost náročná svými "d…
Kaple v Rybníčku
Osadu Rybníček najdeme nedaleko česko-polských hranic pod Janským vrchem. V současnosti je součásti obce Bernartice. Vznikla na počátku 18. století kolem rybníka, vybudovaného jezuity. Upros…
Město Žacléř, ležící u polských hranic severně od Trutnova, je známé především svojí hornickou minulostí. První zmínka o dobývání uhlí se datuje z roku 1570, kdy povolení k hledání a těžbě získal Jakob Rabem z O…
Prkenný Důl – rybník a rybí přechod na Sněžném potoce
Soutěž 3 body
Sněžný potok pramení na luční enklávě Sněžné Domky na Rýchorách. Po prudším spádu Černou roklí jej pod horskou chatou Ozon posílí levostranný přítok Vizovského potoka. Poté vody Sněžného potoka dotečou Sněžným údo…
      Mesto Žacléř leží v najvýchodnejšej časti Krkonošského výbežku blízko Královeckého sedla u česko - polských hraníc. Prvé zmienky o meste pochádzaju z roku 1334. Pôvodný nazov mesta bol Bornwlos, neskôr Berns…
Žacléř leží v Severních Čechách, severním směrem od města Trutnov a nedaleko hranice s Polskem. Město se rozkládá pod východními vrcholky Krkonoš. Až do roku 1992 probíhala v okolí města těžba černého uhlí. V so…
Medvědí doupě na Janském vrchu
Janský vrch (697 m n. m.) je součástí česko-polského hraničního hřebene pokračujících Jestřebích hor. Hřeben se vyznačuje i více než dvacetimetrovými skalními stěnami z cenomanského pískovce. Přibližně sto metrů …
Dvorský les na Rýchorách je oblíbeným cílem fotografů, protože tady se mohou opravdu vyřádit. I pro mě je to jedno z nejkrásnějších míst Krkonoš, kam se rád často vracím. Zejména na podzim, …
Dle názvu Stachelberg by jsme se mohli domnívat, že jedeme za hranice ČR, není tomu tak. Naším cílem je nedokončená impozantní pevnost, která se nalézá u obce Babí, na hřebenu mezi Žacléřem a Trutnovem. Nedokončen…
Rozhledna Eliška na Stachelbergu
V areálu tvrze Stachelberg nad Babím byla v roce 2014 v rámci projektu „Místa plná rozhledů v Euroregionu Glacensis“ postavená dřevěná rozhledna Eliška vysoká 24,5 m. Vyhlídkové plošiny se nacházejí ve výškách 9,4 m a 20,8 m nad terénem. Projektant Ing. Václav Jakeš z Pardubic se snažil podobou konstrukce rozhledny  navodit představu typické vojenské pozorovatelny a začlenit…
Pevnost Stachelberg
Dělostřelecká tvrz Stachelberg je součástí stálého železobetonového opevnění budovaného v letech 1935 - 1938 jako obrana proti fašistickému Německu. Díky Mnichovské dohodě v roce 1938 však nebyla dostavěna. V j…
Eliška Rejčka. Moje sedm set let stará láska. Trutnov. Orlické hory.
Kdybych žil před sedmi sty lety… Kdybych žil před sedmi sty lety, všechny bych kvůli ní vyzval na souboj. Krále Václava. Krále Rudolfa. Nakonec i toho padoucha Jindřicha z Lipé… Královna Eliška Rejčka. Moje celoživotní platonická láska. Když se mi před osmi lety narodila dcera, o jméně nebyly žádné pochyby. Eliška. „To je ale chytrá a hezká holčička“, slýchával jsem často při na…
Kruczy Kamień Je skalní útvar kousek za hranicemi České republiky, na Polském území.. Zdvíhá se zde skalní masiv až do výše 30 m. Nejsnažší cesta vede z…
Smírčí kříže vídáme nejčastěji na místech hrdelních zločinů nebo neštěstí, připomínají staletí staré hrůzné události. Většinou to byla církev, kdo zprostředkoval vrahovi nebo násilníkovi kontakt s postiženou rodin…
Dojedeme do Teplic nad Metují a odtud pokračujeme asi 2km k městečku Adršpach. Nejlépe se sem dostaneme autem nebo na kole, jezdí sem ale také autobusová doprava či vlak.Aktuální info 2020 ÚPLNÁ UZAVÍRKA SILNICE M…
Obec Adršpach, dělící se na dvě části Horní a Dolní, leží na řece Metuji nedaleko česko-polské státní hranice. Je jedním z hlavních výchozích míst do Adršpašsko-teplických skal, které jsou hojně navštěvovanou tur…
Trutnov - vstupní brána do východních Krkonoš na jejichž úpatí se, podél řeky Úpy, město nachází. První doložená zmínka u Trutnově spadá do roku 1260. Historické centrum města se nalézá v prostoru kol…
Adršpašské skály
Adršpašské skály je přírodní rezervace, kde najdeme pískovcové skály, skalní soutěsky a jezírka. Roste tady také řada původních a chráněných rostlin. Adršpašské skály najdeme severovýchodně od města Trutnov …
Sněžka
Sněžka - nejvyšší hora České republiky, s pramenem Labe jednoznačně nejnavštěvovanější cíl Krkonoš. Do počátku 19. století byl náš nejvyšší vrchol znám pod německým názvem Scheekoppe. První český název vrcholu byl…