Ženeva - hradní Ostrovní věž (Genève - Tour de l’Ile)
Turistické cíle • Pevnost, opevnění
Ženevský Ostrov (Île de Genève) na řece Rhôně je turisticky oblíbeným místem s velmi zajímavou a dlouhou historii. Tu zde mj. zastupuje výrazná věž, která je posledním pozůstatkem středověkého hradu. Svého času se právě v těchto místech - nazvaných podle mostu Pont de l'Ile – nacházel jediný kontrolní bod evropské severojižní kupecké stezky. Pamětní deska však připomíná, že Julius Caesar nechal tento most zničit už v roce 58 př. n. l. a tím vlastně Ženevu zapsal do historie. Jeho rekonstrukce totiž vzápětí proměnila město v obchodní centrum evropského významu, místo, kde byl ve 13. století také postaven – již zmíněný - opevněný hrad.
Údajně je dnes Tour de l'Ile neboli Věž na ostrově jednou z nejznámějších historických památek v Ženevě i symbolem bohaté historie tohoto švýcarského města a dokladem jeho strategického významu.
Hrad – a tedy i Ostrovní věž – nechal ve 13. století postavit biskup Aymon de Grandson jako ochranu Ženevy před potenciálními nájezdníky z druhé strany mostu, spojujícího ostrov s pevninou. Strategická poloha na malém ostrově uprostřed řeky Rhôny z věže udělala klíčovou součást obrany města. A přesto, že byl hrad pobořen již v 17. století, Tour de l'Ile se zachovala až do současnosti. Je přitom zajímavé, že i když věž není přístupná veřejnosti, zůstává významnou a vyhledávanou turistickou atrakcí, kterou mnozí nejraději pozorují z nedaleké restaurace Brasserie des Halles de l'Ile,
Ženevský hrad byl dokončený v roce 1219 a jednalo se o impozantní stavbu, která sehrála zásadní roli v obraně města. Jeho vojenský význam však postupně klesal, a tak byl v roce 1677 zbořen. Je přitom zajímavé, že strategický význam Ženevy vedl k jejímu rozsáhlému opevnění, takže v průběhu 15. století bylo město obehnáno dvojitými hradbami i příkopy a stalo se dokonalou pevností. Toto opevnění bylo zcela odstraněno teprve v roce 1849.
Ostrovní věž prošla několika významnými rekonstrukcemi a archeologickými výzkumy, zejména v letech 1898, 1938 a 1957. Archeologové zde tehdy zjistily mnohé o její konstrukci a historickém významu. A hodně z toho si zde můžete přečíst na informačních tabulkách.
Ve III. čtvrtině 19. století byla Tour de l'Ile vybavena třemi hodinami, které měly usnadnit cestování železnici (ta do města dorazila v roce 1858). Centrální hodiny ukazovaly místní čas, levé hodiny pařížský čas (-15 minut a 16 sekund) posunutý o 20 minut dopředu, aby se předešlo zpoždění cestujících společnosti PLM a pravé hodiny bernský čas (+5 minut a 6 sekund).
Některé informační prameny uvádějí, že Tour de l'Île - známá také jako Velká věž - kdysi bývala také mýtnou stanicí. Tuto skutečnost se však nepodařilo nikdy prokázat (mýtná stanice však zřejmě opravdu byla součástí mostu). Naopak je téměř jisté, že se zde nacházelo vězení, a to ještě minimálně v prvních desetiletích 16. století. V 17. století pak byla věž využívána jako sýpka, barvírna a sklad střelného prachu.
Příspěvky z okolí Ženeva - hradní Ostrovní věž (Genève - Tour de l’Ile)




