Travel blog Švýcarsko Cestovní pojištění  Ubytování Švýcarsko  Mapa Švýcarska

Švýcarsko je jedinečnou horskou zemí s velmi rozmanitou přírodní i kulturní nabídkou, paří k tradičním cílům rekreačních a turistických pobytů. Nechte se uchvátit krásou nedotčené přírody, hor a malebných měst. Hlavním městem je Bern. TIP: Praktické rady pro cestování do Švýcarska 2024.

Turistika.cz doporučuje: 40 tipů na zimní aktivity ve Švýcarsku

Oblíbené destinace a místa
 Ženeva   Lucern  >  Lausanne   Bodamské jezero  >  Rýnské vodopády   Matterhorn   Jungfraujoch
Příspěvky ze Švýcarska od zkušených turistů a cestovatelů  (398)
 Tipy na výlet (36)     Turistické cíle (252)     Trasy (7)     Cestopisy (65)    Fotogalerie (3)

Kolem Matterhornu (1) - St. Niklaus - Gruben

Zaledněné čtyřtisícovky v dáli.
Zaledněné čtyřtisícovky v dáli.  •  Fotografie (14)  • Foto: pajas76

Přejezd z Čech do Švýcarska

Trek kolem Matterhornu (Tour of Matterhorn) jsem měl v plánu už dlouho, ale až konečně letos se ho podařilo opravdu realizovat. V pátek po práci jsme tedy zvedli zadky z našich kancelářských židlí a vyrazili strávit týden na treku kolem jedné z nejkrásnějších hor Alp, symbolu Švýcarska - Matterhornu.

Cestu z Prahy do Švýcar zahajujeme v Praze kolem 18. hodiny od Lenky, která nás ještě u sebe hostí výborným koláčem se švestkami a čímsi neidetifikovatelným mezi nimi :-). Milan se mezitím snaží venku co nejjefektivněji narvat batožinu do mé Lačetky (vysvětlení: mého auta značky Chevrolet Lacetti, na které padla volba našeho transportu do hor).

Po pohoštění a naložení si Lenka sedá dopředu na sedadlo spolujezdce navigátora - prý prozatím, než v Plzni nabereme Jirku. Nějakou souhrou náhod a osudu, však již toto místo osídlí natrvalo :-)

Křížek.
Křížek.  •  Foto: pajas76

V Plzni u Tesca s dinosaurem kompletujeme naši skupinu o Jirku a nyní již v plné sestavě (tedy já, Lenka, Milan a Jirka) vyrážíme přes Rozvadov vstříc alpským kopečkům. Po přejezdu Německa a malého kousku Rakouska (který projíždíme s adrenalinem bez dálniční známky), jsme konečně ve Švýcarsku. Po dalších asi sto kilometrech dálnice začíná poslední cca 150 km dlouhý úsek cesty po úzkých švýcarských silničkách vedoucích od dna údolí až po vysoko položená sedla, kde se cesta zlomí a klesá zase zpátky až do dna údolí.
Dochází benzín, ale všechny pumpy jsou tu bezobslužné - automat na kartu, do toho se nám moc nechce. Musíme už dotankovat a tak se rozhodujeme zkusit to s tím automatem. Trochu překvápko je, když po vložení karty a zadání PINu karta vyjede k odebrání. Naštěstí z německého textu vyrozumíme, že nyní můžeme tankovat. Natankuji tedy plnou nádrž a odložím hadici na stojan. Na stojanu dál svítí odebraná suma benzínu.

'Ták a teď na tebe může tankovat celý švajcársko", říká Milan svým moravským přízvukem a já zkoumám, jestli má pravdu. Naštěstí nemá a z hadice dál už nic nevyždímu :-).

Etapa č.1: St. Niklaus - Gruben

Ještě za tmy (kolem 5:45) přijíždíme do městečka St. Niklaus, plánovaného startu naší pěší cesty. Chvíli potmě pojíždíme po vesnici sem tam a hledáme vhodné místo na zaparkování našeho vozu tak aby šance, že na nás týden počká, byla co největší.  Nakonec ho necháváme na neplaceném štěrkovém parkovišti hned vedle silnice, kde již odstavili svůj vůz nějací francouzi a němci.
Rozhodujeme se půl hodinky prospat v autě do světla, ale unaveni cestou zabíráme nakonec téměř na hodinu. Kolem sedmé opouštíme celí rozlámaní auto a přebalujeme všechny ty krámy, co s sebou potáhneme tak, aby se daly nést co možná nejpohodlněji.

Tak tu máme ty panorámata jako v televizi.

Když srovnáme výšky okolních kopců s fyzičkou našich ochablých těl, rozhodujeme se zkrátit si první část treku a vyjet lanovkou prvních 900 výškových metrů (do 1998 m.n.m.) do Jungu lanovkou. Start není úplně nejpovedenější, Milanovi praská přezka u ledvinky a já ztrácím sluneční brýle :-(. Naštěstí ani jedno není zas až tak fatální věc, že bychom museli jet domů, takže naše cesta pokračuje dál.

Po výstupu z lanovky a pokocháním se nádhernými výhledy se pod sálajícím sluncem plahočíme kolem vrcholu Troara přes sedlo Augstboardpass (2894 m.n.m.).

Naše dřiny odvyklá těla se zatím těžko smiřujou s požadovanou zátěží, jsme všichni celkem hotoví a tak se nám dnešní etapu nedaří dotáhnout až do plánovaného cíle - Grubenu a se soumrakem zakládáme nocoviště na loukách vysoko nad ním. Milan s Lenkou staví stan a já s Jirkou se rozhodujeme spát v tisíci hvězdičkovém hotelu - pod širákem.

Výhledy z pod modřínu.

Odkazy na všechny díly treku kolem Matterhornu:

Poslední aktualizace: 16.3.2017
Autor: pajas76

Saint Niklaus

Příspěvky z okolí Kolem Matterhornu (1) - St. Niklaus - Gruben

Grachen
Ze švýcarské obce Grachen se vydáme po vrstevnici na sever. Po příjemné 4 km trase, většinou se jde lesem po upravené pěšině, dojdeme na vyhlídku Hohtschuggen. Z vyhlídky je nádherný výhled…
Obec Graechen se nachází ve švýcarském kantonu Wallis na terase nad údolím Mattertal, poblíž Sankt Niklaus. Podobně jako na jiných místech ve Švýcarsku není zde povolen provoz aut po obci. V létě Graechen působí t…
Etapa č.2 - Neděle 19.8. - Gruben - Zinal Ráno vstáváme chvíli po rozednění. Ani nám s Jirkou pod širákem, ani Lenče s Milanem ve stanu zima nebyla, jen máme trochu otlačené boky. To než si…
Turistické středisko, ať už letní nebo zimní, Saas-Balen leží na jihu Švýcarska v kantonu Wallis, cca 120 km od hlavního města Bernu. Saas-Balen je jednou ze čtyř oblastí v údolí Saas a je ideálním místem pro horskou turistiku. Ostatní střediska jsou Saas-Fee, Saas-Grund a Saas-Almagell. V obci se nachází velmi zajímavý kruhový kostel Mariä Himmelfahrt, který hned na první pohled zaujme svou atypickou architekturou. V obci lze shlédnout také pěkný vodopád na říčce Fellbach. Vodopád má 3 části, z nich…
Cesta do Švýcarska zabere nějakých 10-12 hodin. Zaparkovat lze v Saas Grund u lanovky, která může ušetřit nějakých 1000 výškových metrů, ale jinak serpentiny krásnými alpskými loukami za…
Další krásný výlet ve Walliských Alpách byl ze Saas Grundu  přes Trifalp na Kreuzboden a dále k horské chatě Weissmieshütte, která leží přímo pod Jagëhornem. …
První zářijový víkend se koná po roce opět výprava do Švýcarska, dle hesla: za málo času hodně muziky, rozuměj kopců... Čímžto se stává od začátku poněkud bláznivou, hektickou jak za časů…
Saas Grund je příjemné městečko v údolí Saastal. My jsme ho navštívili při našem výletu na Kreuzboden. Odpoledne jsme sešli z hor na hlavní ulici, kde právě…
Příjezdové místo: Vysokohorské středisko Saas-Fee je 1803 m  nad mořem a nachází se ve švýcarském kantonu Wallis. Rozsáhlé placené parkoviště je u vjezdu do střediska. Od roku 1951 je do střediska zakázán vjezd mo…
Návštěva perly  Alp, vysokohorského střediska Saas Fee, posazeného v údolí Saastal (1 800 m.n.m.) v oblasti  Vispu, byla (po neviditelném Matterhor…
Švýcarsko - Walliské Alpy (1): Údolí Saastal a Mattertal (08/2015) Walliské Alpy (něm. Walliser Alpen, franc. Alpes valaisannes), nazývané také Penninské Alpy (ital. Alpi Pennine, franc.…
Bishorn 4153 m - nachází se v kantonu Wallis v sousedství dominantního Weisshornu a říká se o něm, že je to lehčí čtyřtisícovka. Výstup je hodnocen obtížností F. Po technické stránce určitě patří ke snadnějším vrc…
Weissmieshütte (chata Weissmies) je horská chata švýcarského alpského svazu. Nachází se ve výšce 2726 m/m. Původně se zde nacházel "hotel" (ve skutečnosti malá soukromá chata) přebudovaná a zakoupená v roce 1925 SAC. V roce 1958 vedle staré chaty postavili novější, obě budovy jsou stále funkční. Od roku 2004 v souvislosti se zbudováním nedalekého lyžařského areálu mezi Hohsaas…
Příjezdové místo:  Vysokohorské středisko Saas Fee je 1803 m nad mořem a nachází se ve švýcarském kantonu Wallis. Nad Saas Fee v nadmořské výšce 3 500 metrů stojí otočná restaurace, ke které vede lanovka a nejvýše…
Weissmies je jedna z více než osmdesáti alspkých čtyřtisícovek a pro svou polohu patří mezi ty poměrně hodně navštěvované. Normální výstup na ni ze západní strany vede z horní stanice lanovky Saas Grund - Hohsaas …
Výstup na nejmenší švýcarskou „4000“ patří normální trasou po západním hřebeni mezi ty mixové. Pochopitelně záleží do značné míry na podmínkách – skalnatý horní úsek může být ještě začátkem léta celý pod sněhem …
Švýcarsko - Walliské Alpy (5): Lanovkou na Hohsaas, pěší okruh "18 čtyřtisícovek"  (08/2015) Dnes předpověď počasí neslibuje celý den krásně a tak volíme dlouhou cestu lanovkou a krátkou…
Vrchol Hohsaas (3.142 m.n.m.) se nachází v údolí Saas ve Walliských Alpách. Na vrchol se dostanete nejvyšší gondolovou lanovkou ve Švýcarsku. Cca po deseti…
Švýcarsko - Walliské Alpy (4): Lanovkou na Felskinn a trasa k Plattjen  (08/2015) Dnes vyrážíme na horskou túru nad střediskem Saas-Fee a nad údolím Saastal. Z konečné stanice lanovky…
Lagginhorn je 46. nejvyšší hora Švýcarska. Na rozdíl od řady okolních vrcholů (Weissmies, Dom...) se jedná o mohutný skalní (amfibolitový) útvar. Ze západní strany jej neobklopuje pravý ledovec, ale pouze rozsáhle…
Příjezdové místo:  Bezpečné neplacené parkování je u hřiště za obcí Randa směrem do Zermattu v kantonu Wallis. V další obci Täsch lze zaparkovat pouze na placeném parkovišti. Do Zermattu je vjezd individuálním tur…
Umístění Zermattu na úpatí Matterhornu a uprostřed obrovského turistické a lyžařské oblasti z něj činí jedno z nejatraktivnějších míst v Evropě. Městečko…
Jeden z nejkrásnějších výletů, který jsme během týdenního pobytu ve Walliských Alpách absolvovali, byl výstup na Gornergrat. Jednak nám přálo počasí a pak…
Po probuzení a snídani opouštíme stany a vcházíme do Cervinie. Vrcholek Matterhornu není vidět, protože od nočního deště je hodně nízké oblačnosti. Vypadá to každou chvíli na déšť. Proto se…
Výchozím místem vycházky je městečko Täsch, kam se dostaneme buď vlastním autem, nebo využijeme ve Švýcarsku velmi dobře fungující vlakové a autobusové spojení. Všichni motorizovaní návštěvníci této oblasti musí z…
Švýcarsko - Walliské Alpy (2): Zermatt - Gornergrat a kolem jezer na Sunneggu (08/2015) Ze střediska Zermatt jsme si naplánovali dvě trasy na dva (meteorology avizované) slunečné dny. Do Zer…
Naše další cesta mě zavedla po několika letech zase do Walliských Alp. Známý ze Švýcarska nám nabídl ubytování ve svém horském apartmánu v Rosswaldu u Brigu a tomu se nedalo odolat. Tak jsme si na celý týden naplá…
Rosswald je  vesnička ve švýcarských Alpách, v kantonu Valais. Nachází se ve východní části kantonu, v Simplonské oblasti, v nadmořské výšce 1819 m. Obec se…
Při našem pobytu ve Walliských Alpách jsme se nejvíce těšili na trek pod Matterhorn. Několik dnů jsme čekali na ideální počasí, ale vyplatilo se . Zubačkou jsme vyjeli do stanice Riffelapl a pak jsme za krásného …