Loading...

Tyršův most přes Labe ve Smiřicích

Turistické cíle Most

Původně se v těchto místech nacházel dřevěný most, který byl většinou často se vyskytujícími povodněmi poškozen nebo zničen, a tak musel být mnohokrát obnovován. V roce 1877 byl nakonec místo starého dřevěného mostu přes Labe zbudován nový železný most, a to nákladem 3 500 zlatých, přičemž starý dřevěný most, rozebraný a následně daný dohromady během prusko-rakouské války roku 1866, stál 1 200 - 1 500 zlatých. Železná konstrukce byla objednána v hutích knížete Fürstenberga. Avšak v roce 1897 přišla ničivá povodeň, jež strhla tento most, takže hned po povodni byl vybudován most nový, ale i ten postupem času přestal vyhovovat.

Stavba Tyršova mostu byla zahájena ve velmi složitém a tíživém období světové hospodářské krize, což rovněž pomohlo zdejší zaměstnanosti. Nebýt probíhajících regulačních prací na řece Labi, určitě by k výstavbě nového mostu nedošlo, alespoň ne tehdy, ale spíše až v pozdějších letech.

K jeho počátkům citujme z „Pamětního spisu zastupitelského okresu Jaroměřského předloženého jménem obyvatelstva měst Jaroměře, Josefova, Smiřic a venkovských obcí okresu pánům ministrům veřejných prací Dru Františku Spinovi, zemědělství MUDru Otakaru Srdínkovi, národní obrany Františku Udržalovi a zástupcům úřadů a korporací u příležitosti jejich návštěvy při pojížďce po Labi, uspořádané na pozvání Středolabského komitétu ve dnech 3. a 4. října 1927“: „Od Josefova až do Lochenic není žádné bezpečné komunikace silniční, ač jedná se o kraj hospodářsky a průmyslově vyspělý. Výstavbou řádného mostu ve Smiřicích o potřebné nosnosti zajistila by se okresní silnice z Hradce Králové přes Čibuz a Smiřice, která po odstranění zátop na levém břehu odpadnutím 10 dnes po rekonstrukci volajících inundačních mostů mohla by býti upravena co řádné a výhodné spojení obou břehů.“

Na přelomu let 1929-1930 bylo v rámci úpravy Labe zavezeno staré řečiště, sousedící s parkem JUDr. O. Malburga. Část nově vzniklého pozemku byla využita právě na jeho rozšíření. V roce 1930 byl pak na suchu vystavěn na pozemcích panské zahrady nový silniční železobetonový most o rozpětí 37 m. Teprve po vybudování jezu za Merglovými bylo Labe svedeno do nového řečiště pod předem vystavěným mostem.

Úprava této části řeky Labe byla o to žádoucí, že na sever i na jih byla již zregulována, a tudíž odtok vody byl urychlen k velké škodě obce Smiřic a jejích obyvatel. Tato akce byla rovněž bedlivě sledována z vyšších míst, např. 28. června 1930 zavítal na obhlídku regulačních prací ministr veřejných prací Ing. Jan Dostálek.

Nově vzniklý obloukový most, vybudovaný královéhradeckým podnikatelstvím staveb Ing. Josef Khaml & Novák (úprava Labe u Smiřic jí byla zadána v roce 1926 za 1 397 000 Kč a stavba mostu 12. června 1929), o výšce 6 m a šířce 7,4 m byl pojmenován na počest 100. výročí narození zakladatele Sokola prof. PhDr. Miroslava Tyrše jako Tyršův most, a to na žádost výboru TJ Sokol Smiřice z 8. června 1932. Slavnostně byl pojmenován v září 1932, o čemž píše obecní kronika toto:

„V týž den |. v neděli 18. září 1932.| odpoledne prošel slavnostní průvod se státní vlajkou v čele a s městskou hudbou městem od Pácaltových k novému labskému mostu. V průvodu šli: starosta města Josef Vychroň, členové městské rady a obecního zastupitelstva, legionáři v krojích, místní Sbor dobrovolných hasičů, Národní jednota střelecká, Tělocvičná jednota „Sokol“ a j.

Slavnost zahájila hudba zahráním státní hymny. Nato promluvil odb. učitel Jan Černý o činnosti dr. Miroslava Tyrše, načež starosta města Josef Vychroň po krátkém proslovu pojmenoval nový labský most mostem dr. Miroslava Tyrše. Pak byly přestřiženy stuhové pásky most uzavírající a pochůzkou přes most slavnost ukončena.“

Na konci 2. světové války byl most silně podminován, ale Němci ho nakonec do povětří nevyhodili. Svému účelu tak sloužil až do roku 1981, kdy byl vedle něho otevřen nový silniční most, k jehož slavnostnímu předání do provozu došlo 30. července 1981 (naplánován byl již v roce 1977 s termínem plnění v letech 1979-1980). Generálním dodavatelem stavby byl odštěpný závod Staveb silnic a železnic Hradec Králové a k jeho vybudování se vztahuje řada vyprávění o tom, že starý most nevyhovoval svojí velikostí i nosností k tomu, aby sovětská armáda s ČSLA mohla převážet rakety na svou základnu mezi Smržovem a Novým Plesem, a tak musel vzniknout nový. Od té doby slouží starý most pouze cyklistům a pěším. Na závěr ještě dodejme, že díky existenci tohoto mostu byla čtvrť na Šternberku 7. října 1948 přejmenována na nábřeží dr. Miroslava Tyrše. Více o mostě se dá zjistit zde: http://www.smirice.eu/voda/most.htm.
Poslední aktualizace: 15.2.2024
Tyršův most přes Labe ve Smiřicích na mapě
fotka uživatele Boris-Jelínek
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
sdílet na facebooku poslat emailem poslat messengeremposlat viberemposlat whatsappem
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Tyršův most přes Labe ve Smiřicích

Smiřice - pomník odboje a 2 sv. války
Smiřice - pomník odboje a 2 sv. války
Pomník
hodnoceni 7/10
V blízkosti kaple Zjevení Páně a zámku se nachází monumentální pomník…
0.6km
více »
Pomník odboje a obětem 2. světové války ve Smiřicích
Pomník odboje a obětem 2. světové války ve Smiřicích
Pomník
O pomníku, který by byl věnován místním odbojářům a padlým ve 2. světové…
0.6km
více »
Krátké srovnání poddanství na smiřickém a hořiněveském panství koncem 18.  století
Krátké srovnání poddanství na smiřickém a hořiněveském panství koncem 18. století
Zajímavost
Od dávných dob nebyl poddaný lid pánem svých pozemků a přesto se nesměl odpoutat od hroudy, kterou obdělával. Bez povolení vrchnosti…
0.6km
více »
Smiřice - zámecká kaple Zjevení Páně
Smiřice - zámecká kaple Zjevení Páně
Tipy na výlet
hodnoceni 10/10
Jedeme cca 15 km severně od Hradce Králové, do Smiřic.     Jedeme za poznáním Smiřic, které jsou prvně historicky doloženy r. 1361,…
0.7km
více »
Kaple Zjevení Páně s kaplí Zmrtvýchvstání Páně ve Smiřicích
Kaple Zjevení Páně s kaplí Zmrtvýchvstání Páně ve Smiřicích
Kaple
Na místě tohoto kostela či kaple (tento objekt je od svých počátků různými…
0.7km
více »
Smiřice - sousoší sv. Jana Nepomuckého s anděly
Smiřice - sousoší sv. Jana Nepomuckého s anděly
Socha
hodnoceni 7/10
Při západní straně kaple Zjevení Páně se nachází krásné sousoší sv. Jana Nepomuckého se dvěma anděly. Dílo vzniklo zřejmě v dílně…
0.7km
více »
Bod vojenské triangulace z let 1862-98 u Vlkova
Bod vojenské triangulace z let 1862-98 u Vlkova
Technická památka
hodnoceni 10/10
Popisovaný objekt, který se nachází jižně od obce Vlkov, jsem velmi dlouho nedokázal identifikovat, mylně jsem ho pokládal za pomník…
1.2km
více »
Holohlavy - sochy, sv. Pana Marie a sv. Jan Nepomucký
Holohlavy - sochy, sv. Pana Marie a sv. Jan Nepomucký
Socha
hodnoceni 10/10
Sochy sv. Pany Marie a Sv. Jan Nepomucký v sou…
1.2km
více »
Smiřice
Smiřice
Kostel
hodnoceni 7/10
Základní kámen byl položen roku 1699. Stavba však byla roku 1700 přerušen…
1.3km
více »
Propadlina po zemníku pod Číbuzí
Propadlina po zemníku pod Číbuzí
Fotogalerie
Tato vodní plocha vznikla severovýchodně od Číbuzi v lokalitě "U obory",…
1.3km
více »
Holohlavy - kostel sv. Jana Křtitele
Soutěž 1 bod
www.turistikaprozivot.cz
Holohlavy - kostel sv. Jana Křtitele
Kostel
hodnoceni 9/10
Holohlavy - obec prvně písemně doložená roku 1318 jako majetek Pusty z…
1.4km
více »
Kostel sv. Jana Křtitele v Holohlavech
Kostel sv. Jana Křtitele v Holohlavech
Kostel
Nejstarší zpráva o kostele v Holohlavech pochází z roku 1357, pokud nepočítáme zmínku v popise pražské diecéze z let 1344-1350, kdy …
1.4km
více »
Železniční stanice ve Smiřicích
Železniční stanice ve Smiřicích
Žel. stanice
Stejně jako okolní obce, tak i Smiřice se dočkaly železničního spojení v…
1.5km
více »
Vlkov
Vlkov
Vesnice
hodnoceni 6/10
Vlkov - obec na rozhraní bývalého Náchodského a Hradeckého okresu. Historie osady Vlkov spadá zřejmě do 12. - 13. století do doby…
1.9km
více »
Čibuz - kostel sv. Václava
Soutěž 1 bod
www.turistikaprozivot.cz
Čibuz - kostel sv. Václava
Kostel
hodnoceni 10/10
Renesanční Kostel sv. Václava v Čibuzi je dominantou nejen obce, ale i blízkého okolí. Nachází se na okraji obce v místech bývalého…
1.9km
více »
Hubíles
Hubíles
Vesnice
hodnoceni 9/10
Hubíles - název obce napovídá, že je odvozen od místa vzniklého na…
2km
více »
Černožice
Černožice
Vesnice
hodnoceni 6/10
Černožice - první písemná zpráva o osadě u okraje pohraničního pralesa pochází z roku 1197 z análů opatovického kláštera.…
2.2km
více »
Cyklostezka Hradec Králové - Josefov - Kuks
Cyklostezka Hradec Králové - Josefov - Kuks
Tipy na výlet
hodnoceni 10/10
Vyrážíme na cca 28 km dlouhou cyklostezku spojující Hradec Králové,…
3.5km
více »
Josefov - pevnost, vstup do podzemí
Soutěž 5 bodů
www.turistikaprozivot.cz
Josefov - pevnost, vstup do podzemí
Pevnost, opevnění
hodnoceni 9/10
Pevnost Josefov byla postavena z popudu císaře Josefa II v letech 1780 až…
5.2km
více »
zavřít reklamu