Krátké srovnání poddanství na smiřickém a hořiněveském panství koncem 18. století
Od dávných dob nebyl poddaný lid pánem svých pozemků a přesto se nesměl odpoutat od hroudy, kterou obdělával. Bez povolení vrchnosti se nesměl stěhovat, ženit či vdávat, dávat své děti vyučit řemeslu nebo na studia a těchto zákazů bylo obrovské množství. Vše vlastně záleželo na libovůli vrchnosti, panského úřednictva a jejich příkazy vykonávajících drábů. A jakoby to nestačilo, musel odvádět různé poplatky a úroky ze svých skrovných a tvrdě vydělaných příjmů a nebyl vlastně ani majitelem svých stavení, nýbrž pouhým držitelem vlastního domu, z něhož ho mohla vrchnost vždy vykázat a osadit ho jinou rodinou.
Každý tak pracoval od slunce východu až do západu, tedy až 16 hodin v létě, ba i v neděli a ve svátek, protože robotní dny si určovalo panstvo samo. Mnohdy bylo panské úřednictvo horší své vrchnosti a právě příkladem velmi tvrdého chování vůči svým poddaným bylo právě smiřické panství. Mnozí poddaní, kteří si chtěli stěžovat u vrchnosti nebo dokonce až v Praze, byli pochytáni, zbiti, vězněni nebo dokonce bez soudu zabiti. V roce 1771 a 1772 navíc nastala velká neúroda a drahota. Teprve v roce 1775 se čtvrtým patentem dostalo poddaným značné úlevy v podobě toho, že se směli bez panského svolení ženit, stěhovat a posílat syny na studia a vandr. Panstvo též již neurčovalo a nevyměřovalo daně, ale ještě jedna zásadní věc zůstala robota.
Poddaný se měl vyjádřit, zda se podrobuje ustanovením posledního patentu nebo chce-li robotit podle patentu z roku 1738. Sedláci se však nechtěli rozhodnout ani pro jednu z nabízených možností, protože se domnívali, že jim pravý patent vrchnost zadržuje a byli odhodláni domoci se svobody tuhým odporem. Již počátkem března 1775 se shlukovali sedláci na Smiřicku a následovali tak příkladu svých broumovských a náchodských kolegů. Na 200 sedláků ozbrojených kyji, holemi, kosami, podávkami a jiným nářadím vtrhlo 19. března do smiřického zámku, žádajíce mluvit s vrchním. Avšak setnina dragounů a poprava holohlavského sedláka Františka Špringera (psán i jako Špringer) a chalupníka Matěje Víznara, označených za hlavní původce vlkovské vzpoury 19. března téhož roku, zastrašila tyto lidové bojovníky, takže povstání na Smiřicku bylo udušeno již v počátcích, i když to se zatím rozlilo po celém českém severovýchodu. Více o tom lze najít v knize Ludvíka Domečky "Z pamětí Frant. Mart. Uhlíře, děkana holohlavského".
Po selské porážce u Chlumce nad Cidlinou byl na všechny účastníky bouří vydán zatykač, mnozí z nich tak raději uprchli za hranice. Klid nenastal ani po vydání srpnového patentu a všeobecná nespokojenost byla nakonec zlomena vojskem a velmi přísnými pokutami. Teprve po založení nových urbářů (na panství hořiněveském roku 1777, na smiřickém v roce 1780) nastalo ticho. Závadou patentu bylo, že se robota vyměřovala podle berních povinností, rozdělujících robotníky na 11 tříd. Podruzi robotili 13 dní v roce. Chalupníci, kteří platili 57 krejcarů berně, robotovali 26 dní v roce. Kdo měl polnosti, z nichž platil nejvýše 9 zlatých a 30 krejcarů daně, robotoval 3 dny v týdnu. Čtvrtláník, který odváděl až 14 zlatých daně, robotoval 3 dny týdně s jedním kusem tažného dobytka. Pololáník robotoval 3 dny v týdnu se 2 kusy tažného dobytka, celoláník 3 dny v týdnu s 4 kusy tažného dobytka. Mimo to posílal 1 osobu k ruční práci v čase žní a osevu (též 3 dny v týdnu). Za to dostal robotník 1 1/2 libry chleba. Rychtářům, pokud trvali v úřadě, a šenkýřům, kteří museli brát pivo z panského pivovaru, byla robota úplně slevena. Též obecní pasáci a invalidé byli od roboty osvobozeni. Baráčníci místo roboty drali v zimě panské peří.
Sousedem smiřické hraběnky Marie Terezie ze Šternberka, manželky Jana Leopolda hraběte z Paaru a po jeho smrti v roce 1747 Jana Daniela z Gastheimu, byl na panství hořiněveském, do roku 1661 součásti Smiřicka, Jan Josef hrabě Špork. Obyvatelstvo tohoto panství mělo velké štěstí na svoji vrchnost, neboť uvedený hrabě byl o mnoho lepší než přísná a nekompromisní hraběnka, která byla navíc ortodoxní katoličkou a v otázkách víry by nechala odpadlíka klidně umučit k smrti. Však by bývalé kobky smiřického vězení mohly o zde provedených ukrutnostech až dlouze vyprávět! Na rozdíl od řízných odpovědí a tvrdě prosazovaných zákazů smiřické hraběnky vyhověl vždy většině žádostí a stížností, zvláště ve válečných letech 1745-1746 byli jeho poddaní s ním spokojeni, protože nejen že přihlížel k válečným škodám, ale pomohl i těm, kteří neměli obilí k setí, přišli o příbytek nebo neměli dříví na topení. Těm, kteří na tom byli lépe zase slevil na daních či robotě. Stejně tak působil i jeho nástupce - Jan Karel hrabě Špork. Pomoc občas směřovala i těm, kteří si zasloužili spíše trest. Za příklad můžeme dát Jana Havla z Břízy, který neoprávněně kácel a obchodoval se dřevem z panských lesů. Protože však v roce 1733 jeho stavení vyhořelo, byly mu vrchností zapůjčeny 2 korce žita a korec zadiny, k čemuž přibyly též nějaké hotové peníze. Těm, kterým bylo půjčeno panské obilí, zvláště roku 1752, byla dána podmínka, aby ze všeho obilí pátý věrtel spolu s dluhem po žních odvedli, ale ten se jim nakonec daroval, „aby s ním vlastní kassu neb forotu nějakou založiti mohl.“ Zmíněného roku takto vypůjčil svým poddaným celkem 1 355 korců žita. Díky tomu jeho poddaní poctivěji a horlivěji vykonávali všechny své povinnosti než na jiných panstvích. V roce 1738 byla všem podruhům na jejich žádost zmírněna o 1 den robota. Klesly též některé vrchnostenské poplatky. Roku 1752 zase na žádost obcí slevil 4 neděle roboty jízdní, „aby poddaní role svá vzdělati mohli“, takže bychom mohli ještě dlouze pokračovat.
Z výše zmíněného je vidět, že Šporkové byli mnohem lidštější než ostatní šlechta, a to přesto, že v roce 1744 byli všichni sedláci pokutováni, když „skrze jejich tvrdošíjnost a protivení velikou škodu učinili, takže obilí s pole do stodol se neodvezlo a v setí mizerně se zaškrábalo“. Jak je vidět, vždy záleželo na konkrétních lidech, i když v tehdejších dobách byli Šporkové skutečně spíše výjimkou, a proto byli mnohým „trnem v oku“. Naopak na smiřickém panství přišla skutečná změna až po 1. lednu 1780, kdy přešlo do majetku císařské koruny. K tomu ještě dodejme, že od šlechty se příliš nelišilo ani měšťanstvo, protože stav na sousedním panství královéhradecké obce byl až příliš podobný. A to člověk nehovoří o náboženské nesvobodě a pronásledování všech, kteří s římským katolictvím nechtěli mít nic společného. Ti si kolikrát užili ještě více příkoří než jiní rebelanti.
Každý tak pracoval od slunce východu až do západu, tedy až 16 hodin v létě, ba i v neděli a ve svátek, protože robotní dny si určovalo panstvo samo. Mnohdy bylo panské úřednictvo horší své vrchnosti a právě příkladem velmi tvrdého chování vůči svým poddaným bylo právě smiřické panství. Mnozí poddaní, kteří si chtěli stěžovat u vrchnosti nebo dokonce až v Praze, byli pochytáni, zbiti, vězněni nebo dokonce bez soudu zabiti. V roce 1771 a 1772 navíc nastala velká neúroda a drahota. Teprve v roce 1775 se čtvrtým patentem dostalo poddaným značné úlevy v podobě toho, že se směli bez panského svolení ženit, stěhovat a posílat syny na studia a vandr. Panstvo též již neurčovalo a nevyměřovalo daně, ale ještě jedna zásadní věc zůstala robota.
Poddaný se měl vyjádřit, zda se podrobuje ustanovením posledního patentu nebo chce-li robotit podle patentu z roku 1738. Sedláci se však nechtěli rozhodnout ani pro jednu z nabízených možností, protože se domnívali, že jim pravý patent vrchnost zadržuje a byli odhodláni domoci se svobody tuhým odporem. Již počátkem března 1775 se shlukovali sedláci na Smiřicku a následovali tak příkladu svých broumovských a náchodských kolegů. Na 200 sedláků ozbrojených kyji, holemi, kosami, podávkami a jiným nářadím vtrhlo 19. března do smiřického zámku, žádajíce mluvit s vrchním. Avšak setnina dragounů a poprava holohlavského sedláka Františka Špringera (psán i jako Špringer) a chalupníka Matěje Víznara, označených za hlavní původce vlkovské vzpoury 19. března téhož roku, zastrašila tyto lidové bojovníky, takže povstání na Smiřicku bylo udušeno již v počátcích, i když to se zatím rozlilo po celém českém severovýchodu. Více o tom lze najít v knize Ludvíka Domečky "Z pamětí Frant. Mart. Uhlíře, děkana holohlavského".
Po selské porážce u Chlumce nad Cidlinou byl na všechny účastníky bouří vydán zatykač, mnozí z nich tak raději uprchli za hranice. Klid nenastal ani po vydání srpnového patentu a všeobecná nespokojenost byla nakonec zlomena vojskem a velmi přísnými pokutami. Teprve po založení nových urbářů (na panství hořiněveském roku 1777, na smiřickém v roce 1780) nastalo ticho. Závadou patentu bylo, že se robota vyměřovala podle berních povinností, rozdělujících robotníky na 11 tříd. Podruzi robotili 13 dní v roce. Chalupníci, kteří platili 57 krejcarů berně, robotovali 26 dní v roce. Kdo měl polnosti, z nichž platil nejvýše 9 zlatých a 30 krejcarů daně, robotoval 3 dny v týdnu. Čtvrtláník, který odváděl až 14 zlatých daně, robotoval 3 dny týdně s jedním kusem tažného dobytka. Pololáník robotoval 3 dny v týdnu se 2 kusy tažného dobytka, celoláník 3 dny v týdnu s 4 kusy tažného dobytka. Mimo to posílal 1 osobu k ruční práci v čase žní a osevu (též 3 dny v týdnu). Za to dostal robotník 1 1/2 libry chleba. Rychtářům, pokud trvali v úřadě, a šenkýřům, kteří museli brát pivo z panského pivovaru, byla robota úplně slevena. Též obecní pasáci a invalidé byli od roboty osvobozeni. Baráčníci místo roboty drali v zimě panské peří.
Sousedem smiřické hraběnky Marie Terezie ze Šternberka, manželky Jana Leopolda hraběte z Paaru a po jeho smrti v roce 1747 Jana Daniela z Gastheimu, byl na panství hořiněveském, do roku 1661 součásti Smiřicka, Jan Josef hrabě Špork. Obyvatelstvo tohoto panství mělo velké štěstí na svoji vrchnost, neboť uvedený hrabě byl o mnoho lepší než přísná a nekompromisní hraběnka, která byla navíc ortodoxní katoličkou a v otázkách víry by nechala odpadlíka klidně umučit k smrti. Však by bývalé kobky smiřického vězení mohly o zde provedených ukrutnostech až dlouze vyprávět! Na rozdíl od řízných odpovědí a tvrdě prosazovaných zákazů smiřické hraběnky vyhověl vždy většině žádostí a stížností, zvláště ve válečných letech 1745-1746 byli jeho poddaní s ním spokojeni, protože nejen že přihlížel k válečným škodám, ale pomohl i těm, kteří neměli obilí k setí, přišli o příbytek nebo neměli dříví na topení. Těm, kteří na tom byli lépe zase slevil na daních či robotě. Stejně tak působil i jeho nástupce - Jan Karel hrabě Špork. Pomoc občas směřovala i těm, kteří si zasloužili spíše trest. Za příklad můžeme dát Jana Havla z Břízy, který neoprávněně kácel a obchodoval se dřevem z panských lesů. Protože však v roce 1733 jeho stavení vyhořelo, byly mu vrchností zapůjčeny 2 korce žita a korec zadiny, k čemuž přibyly též nějaké hotové peníze. Těm, kterým bylo půjčeno panské obilí, zvláště roku 1752, byla dána podmínka, aby ze všeho obilí pátý věrtel spolu s dluhem po žních odvedli, ale ten se jim nakonec daroval, „aby s ním vlastní kassu neb forotu nějakou založiti mohl.“ Zmíněného roku takto vypůjčil svým poddaným celkem 1 355 korců žita. Díky tomu jeho poddaní poctivěji a horlivěji vykonávali všechny své povinnosti než na jiných panstvích. V roce 1738 byla všem podruhům na jejich žádost zmírněna o 1 den robota. Klesly též některé vrchnostenské poplatky. Roku 1752 zase na žádost obcí slevil 4 neděle roboty jízdní, „aby poddaní role svá vzdělati mohli“, takže bychom mohli ještě dlouze pokračovat.
Z výše zmíněného je vidět, že Šporkové byli mnohem lidštější než ostatní šlechta, a to přesto, že v roce 1744 byli všichni sedláci pokutováni, když „skrze jejich tvrdošíjnost a protivení velikou škodu učinili, takže obilí s pole do stodol se neodvezlo a v setí mizerně se zaškrábalo“. Jak je vidět, vždy záleželo na konkrétních lidech, i když v tehdejších dobách byli Šporkové skutečně spíše výjimkou, a proto byli mnohým „trnem v oku“. Naopak na smiřickém panství přišla skutečná změna až po 1. lednu 1780, kdy přešlo do majetku císařské koruny. K tomu ještě dodejme, že od šlechty se příliš nelišilo ani měšťanstvo, protože stav na sousedním panství královéhradecké obce byl až příliš podobný. A to člověk nehovoří o náboženské nesvobodě a pronásledování všech, kteří s římským katolictvím nechtěli mít nic společného. Ti si kolikrát užili ještě více příkoří než jiní rebelanti.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.299, 15.871)
Poslední aktualizace: 21.8.2025
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Smiřice
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Krátké srovnání poddanství na smiřickém a hořiněveském panství koncem 18. století
Smiřice
Zámek
Zámek Smiřice se nachází ve stejnojmenném městě v Královéhradeckém kraji. Zámek je čtyřkřídlá dvoupatrová budova, otevřená do nádvoří arkádami na čtyřhranných pilířích. Hlavní průčelí bylo rozčleněno mělkým středn…
0.1km
více »
Kaple Zjevení Páně s kaplí Zmrtvýchvstání Páně ve Smiřicích
Kaple
Na místě tohoto kostela či kaple (tento objekt je od svých počátků různými prameny vydáván současně jak za kostel, tak za kapli) stávaly původně 2 domy, které zakoupil a nechal zbořit Leopold hrabě ze Šternberka. …
0.1km
více »
Smiřice - pomník odboje a 2 sv. války
Pomník
V blízkosti kaple Zjevení Páně a zámku se nachází monumentální pomník odboje a obětí 2. sv. války. Socha ženy má znázorňovat republiku, po její levé ruce jsou umístěny sochy vojáka, partyzána a bojujícího dělníka…
0.1km
více »
Pomník odboje a obětem 2. světové války ve Smiřicích
Pomník
O pomníku, který by byl věnován místním odbojářům a padlým ve 2. světové válce, se začalo hovořit krátce po osvobození, ale nakonec byl zařazen až do prací pětiletého plánu v letech 1949-1953, jehož rozsah byl sch…
0.1km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Smiřice - zámecký park
Park
Historie Zámeckého parku spadá zřejmě do období, kdy byla původní tvrz za Jana ze Šternberka, koncem 17. století přestavována na zámek. V té době byl však o mnoho větší než dnes. V letech 1863-82 byl park upravová…
0.3km
více »
Smržovský potok
Potok
Tento potok o délce více než 9,6 km a povodí 24,20 km2 pramení v polích v místě zvaném „V paloucích“, jež se nachází na západ od obce Jasenná a odtud teče do Lejšovky, před níž byl na jeho toku zřízen rybník nazýv…
0.4km
více »
Tyršův most přes Labe ve Smiřicích
Most
Původně se v těchto místech nacházel dřevěný most, který byl většinou často se vyskytujícími povodněmi poškozen nebo zničen, a tak musel být mnohokrát obnovován. V roce 1877 byl nakonec místo starého dřevěného mos…
0.4km
více »
Smiřice - Tyršův most
Most
Dokladem silničního stavitelství našich předků je obloukový Tyršův most ve Smiřicích. Postaven byl v letech 1930-1933, provozu sloužil do roku 1981, kdy byl otevřen most nový. Dnes je obloukový Tyršův most přístup…
0.4km
více »
cykloturistické rozcestí Smiřice - u mostu
Rozcestí
Cykloturistický rozcestník, který se nachází u mostu přes Labe ve Smiřicích, ukazuje cykloturistům cestu po trasách KČT v několika směrech. Číslem 24 je značena Labská trasa, trasa č. 4264 směřuje do Jeníkovic, tr…
0.5km
více »
Smiřice
Kostel
Základní kámen byl položen roku 1699. Stavba však byla roku 1700 přerušena tragickou smrtí majitelů panství, Jana Josefa a Marie Violanty ze Šternberka. Za jejich osiřelou, tehdy roční dceru Marii Terezii Violan…
0.6km
více »
Malá vodní elektrárna ve Smiřicích
Elektrárna
Tato elektrárna s jezem byla vybudována v rámci regulace řeky Labe. Ředitelství pro stavbu vodních cest v Praze vypracovalo projekt na úpravu horního toku Labe v trati Josefov – Smiřice – Lochenice, výstavbu pohyb…
0.6km
více »
Smiřický jez - vodní elektrárna na Labi
Jez
Smiřický jez s elektrárnou samozřejmě není klasický turistický cíl, ale zajímavost.
Stavba jezu byla zahájena v roce 1930, v rámci realizace vodocestného programu úpravy středního Labe až po Jaroměř, jako náhrada…
0.6km
více »
cykloturistické rozcestí Smiřice - u biocentra Obora
Rozcestí
Cykloturistický rozcestník, který se nachází u biocentra Obora u Smiřic, ukazuje cykloturistům cestu po trasách KČT v několika směrech. Číslem 24 je značena Labská trasa ve směru Hradec Králové - Vrchlabí, trasa č. 4264 ve směru Smiřice - Jeníkovice a č. 4252 ve směru Piletice - Velichovky.
0.7km
více »
Holohlavy - sochy, sv. Pana Marie a sv. Jan Nepomucký
Socha
Sochy sv. Pany Marie a Sv. Jan Nepomucký v souvislosti s umístěním v krajině vytvářejí nádherný krajinotvorný prvek mezi holohlavským ko…
0.7km
více »
Železniční stanice ve Smiřicích
Žel. stanice
Stejně jako okolní obce, tak i Smiřice se dočkaly železničního spojení v souvislosti s vybudováním železniční trati z Pardubic do Liberce. Na počátku jejího vzniku stáli: továrník Jan baron Liebig, Vojtěch Lanna a…
0.8km
více »
Biocentrum Obora
Rybník
Stejně jako jinde v okolí stála na počátku této smiřické vodní plochy těžba štěrkopísků, protože jinak tato lokalita mezi místy zvanými "Malá louka", "V lukách", "U obory" a "V oboře" sloužila zejména jako pastvin…
0.9km
více »
Smiřice - biocentrum Obora
Rezervace
Jihovýchodně od Smiřic se nalézá Biocentrum Obora, které patří k významným uměle vytvořeným krajinným prvkům. Biocentrum Obora zde tak částečně nahrazuje původní přirozené vodní plochy slepých ramen a meandrů Labe.
0.9km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Holohlavy - kostel sv. Jana Křtitele
Kostel
Holohlavy - obec prvně písemně doložená roku 1318 jako majetek Pusty z Pardubic. V té době stávala na místě dnešní děkanské zahrady tvz, která byla zničena tábority roku 1425. Dominantou Holohlav je původně go…
1km
více »
Kostel sv. Jana Křtitele v Holohlavech
Kostel
Nejstarší zpráva o kostele v Holohlavech pochází z roku 1357, pokud nepočítáme zmínku v popise pražské diecéze z let 1344-1350, kdy byl zařazen pod královéhradecký dekanát a archidiakonát. V roce 1352 bylo odsud odváděno 9 grošů papežského desátku. 30. května 1364 si směnil faru zdejší plebán Makarius (psán rovněž jako Macharias, někdy se uvádí, že ke směně došlo až o rok pozdě…
1km
více »
Propadlina po zemníku pod Číbuzí
Fotogalerie
Tato vodní plocha vznikla severovýchodně od Číbuzi v lokalitě "U obory", po níž je některými lidmi nazývána, ale oficiálně nenese dosud žádné pojmenování. Na jejím vzniku má zásluhu těžba hlíny a písku na přelomu …
1.3km
více »
Bod vojenské triangulace z let 1862-98 u Vlkova
Technická památka
Popisovaný objekt, který se nachází jižně od obce Vlkov, jsem velmi dlouho nedokázal identifikovat, mylně jsem ho pokládal za pomník prusko-rakouské války r. 1866. S vojenstvím tento „pomník“ však spojitost má. Ve skutečnosti se o pomník nejedená, ale je to jeden ze tří bodů vojenské triangulace, které probíhalo v letech 1862-98. Tento bod, ale i dva další byly postaveny v…
1.9km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Čibuz - kostel sv. Václava
Kostel
Renesanční Kostel sv. Václava v Čibuzi je dominantou nejen obce, ale i blízkého okolí. Nachází se na okraji obce v místech bývalého hřbitova. Historie založení kostela spadá do roku 1601, pohromou pro kostel byl rok 1750, kdy byl vypálen Pruským vojskem. Do téměř současné podoby byl opraven a přestavěn kolem roku 1772.
2.1km
více »
Černožice
Vesnice
Černožice - první písemná zpráva o osadě u okraje pohraničního pralesa pochází z roku 1197 z análů opatovického kláštera. Další doložené záznamy jsou z let 1365 a 1368. Dnes v obci, na okraji bývalého okresu Hradec Králové, najdeme dvě sochy sv. Jana Nepomuckého, starší socha, která je kulturní památkou byla vysvěcena dne 9.7.1712, mladší socha „sv. Nepo…
2.2km
více »
Vlkov
Vesnice
Vlkov - obec na rozhraní bývalého Náchodského a Hradeckého okresu. Historie osady Vlkov spadá zřejmě do 12. - 13. století do doby osídlování lesů. První písemná zpráva o vsi pochází z 15. století. Od druhé poloviny 18. století je osud obce ovlivňován stavbou a později životem blízké vojenské pevnosti Josefov. Název obce se postupně vyvíjel od Vlkovyje, Wlková y Vlková, který…
2.5km
více »
Chloumek - kostel sv. Václava
Kostel
Kostel sv. Václava na Chloumku stojí v místech původní kaple, která byla připomínána roku 1295. Současný kostel byl postaven nákladem Jana Bedřicha z Hustířan kolem roku 1580. Roku 1702 byl barokně upraven. Ve zde…
3km
více »
Cyklostezka Hradec Králové - Josefov - Kuks
Tipy na výlet
Vyrážíme na cca 28 km dlouhou cyklostezku spojující Hradec Králové, Smiřice, Josefov, Jaroměř a Kuks. Cyklostezka nás přivádí k významným památkám regionu jako je areál Hospitalu Kuks, pevnost Josefov a kaple Zjev…
3.8km
více »
Komár u Ruseku
Zajímavost
Komár u Ruseku není žádný obtížný létající hmyz, ale je to označení pro naváděcí lokátor, který se nachází severovýchodně od Ruseku a přistávací dráhy Letiště. Dnes areál tohoto bývalého vojenského prostoru využívá Hradecký klub vojenské historie. Pomník, který je umístěn před budovo…
4.1km
více »
Soutěž 5
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Josefov - pevnost, vstup do podzemí
Pevnost, opevnění
Pevnost Josefov byla postavena z popudu císaře Josefa II v letech 1780 až 1787 jako obranný prvek proti Prusku. Základní kámen položil sám císař Josef II dne 3.10.1780. Hradby pevnosti byly postaveny podle francou…
5.7km
více »
Jaroměř
Město
Jaroměř leží ve Východních Čechách, severním směrem od Hradce Králové. Město najdeme u soutoku řeky Labe a Úpy a nedaleko ústí Metuje do Labe. Východním směrem od Jaroměře se rozkládá Vodní nádrž Rozkoš. U severní…
6.5km
více »





