Loading...

Malá vodní elektrárna ve Smiřicích

Turistické cíle Elektrárna

Tato elektrárna s jezem byla vybudována v rámci regulace řeky Labe. Ředitelství pro stavbu vodních cest v Praze vypracovalo projekt na úpravu horního toku Labe v trati Josefov – Smiřice – Lochenice, výstavbu pohyblivého jezu ve Smiřicích, 2 náhradních silničních mostů, náhradního melioračního zařízení a vodní elektrárny ve Smiřicích, který byl schválen již v roce 1901, ale od té doby se na něj nějak zapomnělo.

Teprve v letech 1924 a 1932 byl nahrazen původní projekt vodní elektrárny za projekt hydrocentrály na smiřickém jezu, neboť ta podle originálních a neuskutečněných plánů měla stát úplně jinde. Uplynulo však ještě mnoho let, než došlo k její výstavbě.

Nejprve bylo na přelomu let 1929 a 1930 zavezeno staré řečiště, sousedící s parkem Dr. O. Malburga. Následně se na regulační práce přijel 28. června 1930 podívat ministr veřejných prací Ing. Jan Dostálek. Téhož roku byl při regulačních pracích vystavěn na suchu nový železobetonový silniční most, a to na pozemcích panské zahrady v rozpětí 37 m. Teprve po vystavění jezu za Merglovými bylo Labe vedeno novým řečištěm pod již zmíněným mostem. Tato regulace byla o to důležitější, že severní a jižní část Labe od Smiřic byla již regulována, čímž byl odtok urychlen k velké škodě smiřických obyvatel, a to zejména na Šternberském nábřeží, jak bylo zjevné při velké vodě v roce 1930.

Jez byl postaven náhradou za 2 původní pevné jezy ve Smiřicích a Černožicích a jeho budování bylo zahájeno v roce 1930 firmou Kress z Prahy. Následně byla stavba pozastavena kvůli pochybnostem ohledně řešení a parametrů jezové stavby. Vliv na tuto věc však měla rovněž světová hospodářská krize. Na základě hydrotechnického výzkumu byl nakonec roku 1933 upraven projekt a zahájeny hlavní stavební práce, kterým se do cesty postavila koncem února 1935 příroda, neboť došlo k rozvodnění Labe. Následná povodeň odnesla řadu kamenů, jež zabezpečovaly labské břehy, a tudíž došlo k jejich trhání. Také byla odnesena polovina navážky starého řečiště a zřítil se kamenný teras u domku státního velkostatku.

Přesto se podařilo to, že 7. června 1935 v 11.20 hod. byl zahrazen v Labi na Šternberku přítok, takže od tohoto dne teklo Labe pouze zregulovanou částí přes nový jez a náhonem ke mlýnu. Díky tomu byla většina podjezí na Šternberku zasypána. Následně byl také koncem téhož roku rozebrán železný most nad jezem na Šternberku, který si za 3 500 Kč zakoupila firma bratří Hamplových z Hradce Králové. K zakončení úpravy Labe došlo v následujícím roce, kdy byla provedena převážná část plánovaných prací a pořízeno strojní a elektrické zařízení od ČKD Praha a firmy Křížík. 14.-15. března 1937 a 21.-22. března téhož roku způsobila velké škody další povodeň. Vše musela následně prozkoumat nejprve komise ministerstva veřejných prací, kterou vedl ministerský rada Dr. Rathouský, a 5. dubna 1937 zástupci ředitelství pro stavbu vodních cest vrchní rada Ing. Michl a vrchní rada Ing. Vonka. První věcí, jež následovala, byla prozatímní oprava podemletého mostu přes Smržovský potok. Poté opět vše na nějakou dobu usnulo.

Teprve 6. prosince 1938 se objevila v „Lidových novinách“ krátká zmínka: „Nová elektrárna ve Smiřicích. Po delší době oživlý projekt smiřické hydrocentrály bude nyní urychleně uskutečněn. Se stavbou hydrocentrály se začne v nejbližších dnech. Zatím byl dokončen jez a ostatní přípravné práce. Řeka má spád devět metrů a získá se 3500ks, z nichž se vyrobí 14 mil. kilowatových hodin ročně. Náklad na hydrocentrálu bude asi 4 miliony Kč.“ Nic se však nakonec nedělo, protože v roce 1939 Nejvyšší správní soud rozhodoval stížnost Státního fondu pro splavnění řek, vybudování vodních sil a spol., zastoupeného finanční prokuraturou v Praze, proti rozhodnutí ministerstva zemědělství z 11. března 1936 o schválení projektu Labského vodního družstva Smiřice n. Lab.-Předměřice n. Lab. To bylo nakonec 16. června 1939 soudem zrušeno. Pokračování ve stavbě tak již nic nebránilo, ale pouze z hlediska úředního. Mnohem větším zádrhelem se stalo vypuknutí 2. světové války a jí předcházející povodně 25. srpna a 11. září 1938. Jedinou věcí, jež tehdy vznikla, byla železobetonová lávka u Malburgovy vlečky přes mlýnský náhon, kterou roku 1938 vybudoval stavitel V. Volt za rozpočtenou částku 8 726,22 Kč, i když tato stavba se regulačních prací nijak netýkala a byla plně v obecní gesci.

V roce 1939 tak byla firmou Kunc prováděna regulace Labe mezi Smiřicemi a Černožicemi a společnost Martinovský dokončovala regulaci na Smržovském potoce. Pravý břeh Labe byl při regulačních pracech zvednut o 0,5 m výše než levý břeh, aby se v případě povodní voda nevylila a nezaplavila Smiřice a Černožice a unikla do luk. Nad jezem se 2 otvory vzniklo nadržením vody umělé jezero, jehož vody později začala využívat elektrárna pro svou turbinu. Vzdutím vody bylo docíleno značného spádu – 9 m. Postup těchto prací však začal být bržděn nedostatkem pracovních sil a nedostatkem potřebného vybavení, protože příslušným firmám Němci postupně zabavovali stroje a zařízení, jež byly k provádění regulace potřebné. 14. a 15. března 1940 bylo navíc řečiště zahrazeno ledem, který byl vyhozen do povětří pyrotechniky wehrmachtu a vládního vojska.

Ve většině současných pramenů se uvádí, že vodní elektrárna byla postavena v letech 1942-1953 a jejím hlavním účelem byla stabilizace spádových poměrů, zlepšení odtokových poměrů, využití vodní energie, zajištění průtoku v Mlýnském náhonu a odběru povrchové vody pro průmysl a zemědělství. Ohledně uvedených let si však dovolím polemizovat. Pokud bylo něco v roce 1942 zahájeno, tak jen na úrovni úřední, ale i o tom pochybuji. Spíše jde o tiskovou chybu, jež se šíří dál a dál.

K realizaci díla totiž došlo až v roce 1946, kdy byly provedeny různé pochůzky, politická a úřední vyjednávání a následné řízení ohledně vyvlastňování potřebných pozemků, a to až po únorové povodní téhož roku. Po nich následovaly zemní práce, výkopy řečiště, násypy hrází a opravy po výše zmíněné velké vodě. 7. dubna 1947 došlo při převážení pramice se stavebními hmotami k tragédii. Říční proud strhl loď přes jez a následně ji roztříštil. Dělníci Jaroslav Fikejz z Rasošek, František Hůlka z Pěčína, Josef Kolovratník z Hoříněvsi, Josef Kučera z Rasošek a Gabriel Společník ze Smiřic utonuli, pouze jejich kolega Ladislav Rezek z Rasošek se zachránil. V letech 1947-1948 (obecní kronika udává roky 1948-1950) došlo k zavezení tzv. jalového Mlýnského náhona, který protékal od bývalého mlýna kolem Dvorany a kostela směrem k dnešnímu toku Labe. Řečiště Labe bylo opět probagrováno, a to až do Předměřic nad Labem. Roku 1947 bylo vydáno povolení ke stavbě obytného domu pro pracovníky budoucí elektrárny a byly zahájeny práce na výstavbě železobetonového mostu v Černožicích (vybetonování základů levé mostní opěry, beranění železných štětovnic pro pravou mostní opěru, jezdit se přes něj začalo 21. dubna 1949). O 2 roky později byl zrušen malý jez, který zvedal hladinu Labe mezi jezem a tzv. betonkem proti tehdejší vodárně přibližně o 120 cm. Náhradou za zrušený bývalý jízek na Labi bylo postaveno stavidlo a rozšířeno řečiště, čímž se odstranilo strojní přečerpávání vody z hlavního řečiště. Poklesem hladiny v Labi však došlo ke ztrátě vody ve 180 smiřických studních.

Se samou výstavbou elektrárny se začalo až později a zabudována byla do levého pilíře jezu. V roce 1948 byla zřízena střední jímka a z většiny byl proveden výkop pro základy strojovny. Betonáž jejích základů byla dokončena 5. prosince 1949. Základy této stavby dosahují hloubky až 18 m pod hladinou řeky, aby nedošlo k obdobné katastrofě jako v předměřické elektrárně v roce 1932. Tehdy se objevily i různé další těžkosti, ale díky píli, obětavosti a vynalézavosti bylo vše zdárně překonáno. Roku 1950 byl dobetonován vtok ve střední jímce, vybudována a vyzděna vrchní část strojovny a rozvodny, zřízena horní jímka, kde byly vybetonovány základy vtokových zdí.

V roce 1951 bylo zahájeno svážení strojního a elektrárenského zařízení a vlastní montáž turbiny, kterou prováděli montéři ČKD Blansko. Následovala montáž generátoru, jehož rotor vážil 35 tun. Na výstavbě vlastní rozvodny pomáhala navíc i budoucí obsluha elektrárny, jež sem přišla v létě 1952, aby ji dobře poznala a zapracovala se. Elektrárna byla připojena k elektrické síti 1. října 1952, kdy dodala své první vyrobené kilowatthodiny. Následovalo období nutných zkoušek a následného zkušebního provozu. Po měsíčním provozu byl zahájen garanční chod, který trval 1 rok. Během něho byly opraveny všechny poruchy a odstraněny různé nedostatky. Následně ministerstvo energetiky předalo hydrocentrálu k užívání jejímu provozovateli – Hradeckým energetickým rozvodným závodům v Hradci Králové. V dubnu 1953 byl navíc celý tábor romských pracovníků, pracujících na výstavbě elektrárny, přemístěn do Černožic a dosavadní dřevěný barák na Šternberku byl zbourán. Od té doby pracuje smiřická elektrárna bez poruchy až do dnešní doby. Naposledy byla zrekonstruována roku 2011, kdy získala rovněž současné modré zbarvení. Další informace o ní se dají nalézt zde: http://www.smirice.eu/voda/jez.htm.
Poslední aktualizace: 21.8.2025
Malá vodní elektrárna ve Smiřicích na mapě
fotka uživatele Boris-Jelínek
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
sdílet na facebooku poslat emailem poslat messengeremposlat viberemposlat whatsappem
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Malá vodní elektrárna ve Smiřicích

Smiřice - pomník odboje a 2 sv. války
Smiřice - pomník odboje a 2 sv. války
Pomník
hodnoceni 7/10
V blízkosti kaple Zjevení Páně a zámku se nachází monumentální pomník…
0.6km
více »
Pomník odboje a obětem 2. světové války ve Smiřicích
Pomník odboje a obětem 2. světové války ve Smiřicích
Pomník
O pomníku, který by byl věnován místním odbojářům a padlým ve 2. světové…
0.6km
více »
Krátké srovnání poddanství na smiřickém a hořiněveském panství koncem 18.  století
Krátké srovnání poddanství na smiřickém a hořiněveském panství koncem 18. století
Zajímavost
Od dávných dob nebyl poddaný lid pánem svých pozemků a přesto se nesměl odpoutat od hroudy, kterou obdělával. Bez povolení vrchnosti…
0.6km
více »
Smiřice - zámecká kaple Zjevení Páně
Smiřice - zámecká kaple Zjevení Páně
Tipy na výlet
hodnoceni 10/10
Jedeme cca 15 km severně od Hradce Králové, do Smiřic.     Jedeme za poznáním Smiřic, které jsou prvně historicky doloženy r. 1361,…
0.7km
více »
Kaple Zjevení Páně s kaplí Zmrtvýchvstání Páně ve Smiřicích
Kaple Zjevení Páně s kaplí Zmrtvýchvstání Páně ve Smiřicích
Kaple
Na místě tohoto kostela či kaple (tento objekt je od svých počátků různými…
0.7km
více »
Smiřice - sousoší sv. Jana Nepomuckého s anděly
Smiřice - sousoší sv. Jana Nepomuckého s anděly
Socha
hodnoceni 7/10
Při západní straně kaple Zjevení Páně se nachází krásné sousoší sv. Jana Nepomuckého se dvěma anděly. Dílo vzniklo zřejmě v dílně…
0.7km
více »
Bod vojenské triangulace z let 1862-98 u Vlkova
Bod vojenské triangulace z let 1862-98 u Vlkova
Technická památka
hodnoceni 10/10
Popisovaný objekt, který se nachází jižně od obce Vlkov, jsem velmi dlouho nedokázal identifikovat, mylně jsem ho pokládal za pomník…
1.2km
více »
Holohlavy - sochy, sv. Pana Marie a sv. Jan Nepomucký
Holohlavy - sochy, sv. Pana Marie a sv. Jan Nepomucký
Socha
hodnoceni 10/10
Sochy sv. Pany Marie a Sv. Jan Nepomucký v sou…
1.2km
více »
Smiřice
Smiřice
Kostel
hodnoceni 7/10
Základní kámen byl položen roku 1699. Stavba však byla roku 1700 přerušen…
1.3km
více »
Propadlina po zemníku pod Číbuzí
Propadlina po zemníku pod Číbuzí
Fotogalerie
Tato vodní plocha vznikla severovýchodně od Číbuzi v lokalitě "U obory",…
1.3km
více »
Holohlavy - kostel sv. Jana Křtitele
Soutěž 1 bod
www.turistikaprozivot.cz
Holohlavy - kostel sv. Jana Křtitele
Kostel
hodnoceni 9/10
Holohlavy - obec prvně písemně doložená roku 1318 jako majetek Pusty z…
1.4km
více »
Kostel sv. Jana Křtitele v Holohlavech
Kostel sv. Jana Křtitele v Holohlavech
Kostel
Nejstarší zpráva o kostele v Holohlavech pochází z roku 1357, pokud nepočítáme zmínku v popise pražské diecéze z let 1344-1350, kdy …
1.4km
více »
Železniční stanice ve Smiřicích
Železniční stanice ve Smiřicích
Žel. stanice
Stejně jako okolní obce, tak i Smiřice se dočkaly železničního spojení v…
1.5km
více »
Vlkov
Vlkov
Vesnice
hodnoceni 6/10
Vlkov - obec na rozhraní bývalého Náchodského a Hradeckého okresu. Historie osady Vlkov spadá zřejmě do 12. - 13. století do doby…
1.9km
více »
Čibuz - kostel sv. Václava
Soutěž 1 bod
www.turistikaprozivot.cz
Čibuz - kostel sv. Václava
Kostel
hodnoceni 10/10
Renesanční Kostel sv. Václava v Čibuzi je dominantou nejen obce, ale i blízkého okolí. Nachází se na okraji obce v místech bývalého…
1.9km
více »
Hubíles
Hubíles
Vesnice
hodnoceni 9/10
Hubíles - název obce napovídá, že je odvozen od místa vzniklého na…
2km
více »
Černožice
Černožice
Vesnice
hodnoceni 6/10
Černožice - první písemná zpráva o osadě u okraje pohraničního pralesa pochází z roku 1197 z análů opatovického kláštera.…
2.2km
více »
Cyklostezka Hradec Králové - Josefov - Kuks
Cyklostezka Hradec Králové - Josefov - Kuks
Tipy na výlet
hodnoceni 10/10
Vyrážíme na cca 28 km dlouhou cyklostezku spojující Hradec Králové,…
3.5km
více »
Josefov - pevnost, vstup do podzemí
Soutěž 5 bodů
www.turistikaprozivot.cz
Josefov - pevnost, vstup do podzemí
Pevnost, opevnění
hodnoceni 9/10
Pevnost Josefov byla postavena z popudu císaře Josefa II v letech 1780 až…
5.2km
více »
zavřít reklamu