Moje oblíbené
Cestování do Rakouska 2022 Cestovní pojištění  Ubytování Rakousko zima  Mapa Rakousko
Dvě třetiny plochy Rakouska zaujímají Alpy. Na severu leží Tyrolské a Salzbugské Alpy. V centrální části Vysoké Taury s nejvyšším rakouským vrcholem Grossglockner (3797 m). Na jihu jsou to Ötztalské, Zillertalské a Karnické Alpy. Na severních a východních úbočích Alp se rozkládá, velmi důležitá oblast země, Podunajská nížina. Největší spolkovou zemí jsou Dolní Rakousy, další spolkové země jsou Horní RakousyBurgenlandŠtýrskoSalcburskoKorutany.
Oblíbené destinace a místa
 > Vídeň   > Zámek Schönbrunn  > Linz  > Innsbruck  > Innsbruck  > Krimmelské vodopády
Příspěvky z Rakouska od zkušených turistů a cestovatelů  (2 070)
   Tipy na výlet (218)     Turistické cíle (1 382)     Trasy (73)     Cestopisy (141)    Fotogalerie (39)

VHT okruh Berliner Höhenweg

Už na konci 2. etapy je v dáli vidět přehrada Schlegeisspeicher
Traverzujeme strmý sráz

V červenci jsme hledali nějaký pěkný horský přechod, který bychom si lupli během prodlouženého víkendu. Jak už jsem zmínila v minulé reportáži, z několika důvodů vyhrála trasa Berliner Höhenweg. Při našem prvním pokusu jsme přešli jen půlku plánované trasy, protože nás zastavila vydatná sněhová pokrývka (už od výšky cca 2500 m.n.m.) O měsíc později jsme si opět vyhradili jeden prodloužený víkend na hory a rozhodli jsme se, že dáme druhý pokus o zdolání této krásné horské cesty.
Krátce před odjezdem řešíme opět spaní na horských chatách. Jsme rádi, že se nám podaří na první noc zarezervovat místa na chatě Friesenberghaus. Půjdeme tedy proti směru hodinových ručiček (opačný směr oproti minulému pokusu). Pokud by nás náhodou opět zastavilo nejvýše položený bod Schönbichler Horn (3133 m), tak bychom alespoň viděli druhou půlku trasy Berliner Höhenweg.

Ve čtvrtek večer přijíždíme do městečka Finkenberg. Přespíme v autě a v pátek po 7 hod ráno vyrážíme na trasu. Jsme překvapeni, jak rychle vystoupáme na chatu Gamshüttte, kde končí první etapa. Od chaty pokračujeme po stezce „nur für geübte“ (jen pro zkušené). Od chaty se vyšvihneme ještě kousek nahoru, ale potom už nás čeká dlouhý traverz. Na mapě vypadá jako nenáročná stezka, ale opak je pravdou. Jdeme strmým srázem, každou chvíli překračujeme nějaké prameny a kameny, na promočené stezce si musíme dávat pozor, abychom nesklouzli dolů do údolí.
Šetříme síly, nikam nespěcháme, často pauzujeme a kocháme se nádhernými výhledy. Stihneme také koupačku v jedné větší říčce (teda já jsem jen smočila nohy, koupal se ten můj otužilec). Nikde nikdo, jen občas na nás vykuknul svišť. Postupně nás zvlněná cestička vyhoupne nad 2500 m.n.m. a zhruba v této výšce se nachází také naše dnešní ložnice. Obsluha na Friesenberghaus je velmi příjemná, je tady super atmoška.
Ráno nás na rozehřátí čeká jedno krátké stoupání a následuje dlouhé mírné klesání až k přehradě Schlegeisspeicher. Cestou spočneme u chaty Olpererhütte, z jejíž terasy jsou krásné výhledy na přehradu. Od chaty dolů začíná zdravící maraton – ta masa turistů, kteří se k přehradě vyvezli v autech a autobusech, má pocit, že se musí s každým turistou v protisměru pozdravit. Říkáme si, že by se v horách mělo zdravit až od určitých nadmořských výšek (resp. až po zdolání určitého převýšení po svých).
U jezera dáme kafčo a Apfelstrudel a pokračujeme na náročnější úsek dnešního dne. Stoupání na chatu Furtschaglhaus (450m+) nám uteče jako voda. Na chatě usedáme na terasu k jedinému stolu se stínem, mažeme další vrstvu opalovacího krému a kocháme se výhledy na okolní ledovce. Pokračujeme dalších 850 výškových metrů až na vrchol Schönbichler Horn. Tentokrát bez obav, bez sněhu. Naopak, počasí je netradičně letní a naše oděvy připomínají plážový outfit. Z vrcholu pokračujeme moc pěknou feratkou. Následuje technické klesání po hřebenu a následně přecházíme na pohodovou turistickou stezku, která nás po dlouhém sestupu přivede až na Berliner Hütte.
Dnes nás čeká náročný den, a proto vyrážíme z chaty už v 6:30hod ráno. Stoupání do sedla Nördliche Mörchenscharte (2872 m) je technicky nenáročné. Když se blížíme do sedla, porovnáváme si zážitky z naší minulé cesty, kdy jsme tato místa brodili v hlubokém sněhu. Při sestupu ze sedla postupujeme po feratě, kterou jsme posledně jen krátce zahlédli zpoza sněhové pokrývky. Je neuvěřitelné, že jsme tady v červenci v tom sněhu prošli. Dnes se cesta nedá vůbec srovnat, podmínky jsou skvělé (až na to horko). Dole u říčky Floitenbach se jen krátce osvěžíme a pokračujeme nahoru na chatu Greizer Hütte, kde si dopřáváme delší pauzu na oběd. Chata, u které vegetí kozy na stole a u které můžete i vy vegetit, v hamakách. Dalo by se tady sedět i déle, ale my máme před sebou ještě kus cesty.
Stoupáme známou cestou do sedla Lapenscharte (2701 m). Na vrcholku už vidíme chatu Kesseler Hütte. Ačkoliv je chata na dohled, my moc dobře víme, že nás od chaty dělí hodiny. Cestou ze sedla se opět nestačíme divit, jak se krajina změnila, když není zahalena do sněhové záclony. V traverzu cestou k chatě už nepřekračujeme sněhová pole, všude okolo nás hučí říčky, které tečou z tajících ledovců. A co je nejdůležitější – poslední velká řeka před chatou MÁ most. Ano, tu řeku, která nás posledně připravila o spoustu času, tentokrát pohodlně překračujeme po novém mostu.
U chaty se všichni návštěvníci začínají stahovat do svých pokojů, my ovšem po krátké pauze pokračujeme dále. Čeká nás ještě asi 5 km technickým terénem. Mapy.cz si myslí, že tento úsek půjdeme 4 hodiny. Cesta mi nepřijde tak náročná, jako když jsme tady šli posledně a po cca 2 hodinách přicházíme k bivaku Aschaffenburger. Byl to opravdu náročný den, s pauzama jsme byli na treku přes 13,5 hodiny. Jen krátce se pokocháme výhledy na západ slunce a pak už rychle uléháme do postele.
Dnes nás čeká relativně nenáročná trasa. Ráno si užíváme stínu, který na nás vrhají okolní štíty. Přeskakujeme přes poslední velké balvany a pomalu se loučíme s alpským terénem. Po 11 hodině jsme už u chaty Edelhütte, kde si dopřejeme delší pauzu na oběd. Dále už nás čeká jen nekonečné klesání do vesnice Mayerhoffen. Klesání je náročné – kromě toho, že s klesající nadmořskou výškou stoupá teplota okolního vzduchu, tak mi začne být špatně od žaludku. Nebylo moudré se na oběd dosyta najíst, můj žaludek úplně nezvládal trávení a pohybovou aktivitu najednou.
Okolo 14 hodiny se konečně doplazíme do vesnice. Nechávám Laďovi batoh a jdu pro auto. Spoléhám na to, že mi nějaký řidič zastaví a že nebudu muset stoupat k autu dalších cca 200 výškových metrů. Poštěstilo se a krátce po 15 hodině vyrážíme zpátky domů.

RADY NA ZÁVĚR:
Berliner Höhenweg je 85 km dlouhý vysokohorský okruh. Na její zdolání nepotřebujete žádné speciální vybavení (feratový set apod.) Ale je třeba trek vhodně načasovat. Každá sezóna je jiná, ovšem doporučuji vyrazit na trasu až v druhé půlce léta, aby Vám cestu neztěžoval sníh.
Pro zdolání trasy byste se neměli bát výšek, některá místa jsou více exponovaní, některé traverzy vedou po hodně strmém svahu. Za mokra může být trasa velmi nebezpečná.
Trasa je doporučována pro 7-8denní turistiku. Některé úseky jsou náročnější, ale zkušení vytrvalci mohou celý okruh projít za necelé 4 dny tak, jak se to podařilo nám.
Myslím si, že vhodnější je projít trasu proti směru hodinových ručiček.
Na mnoha místech je možné z trasy sestoupit do údolí.
Bivakování je zde oficiálně zakázáno, na mnoha místech k tomu nejsou ani dobré podmínky. Na chatách se Vám oplatí roční horské pojištění Alpenverein, díky kterému budete mít na horských chatách výrazné slevy.
Poslední aktualizace: 31.8.2020

Finkenberg

Příspěvky z okolí VHT okruh Berliner Höhenweg

Berliner Höhenweg (etapa 8 - etapa 5) + Orlí hnízdo
Berliner Höhenweg je cca 85km dlouhý okruh v Zillertálských Alpách s převýšením okolo 6600m+. Trasa s výhledy na alpské ledovce se táhne téměř po celé délce v n…
Ledovec Hintertux se nachází v údolí Zillertal v Tyrolsku a díky Vysoké nadmořské výšce se na něm dá lyžovat celý rok. Nejvyšší vrchol Olperer se nachází v nadm…
Loňský podzim sem prožil v jižním Tyrolsku. Úplně prozaicky: sběrem jablek. Práce je to zdravá, i když poněkud monotónní. Naštěstí neděle byly obyčejně volné a my jsem si mohli udělat nějaké výlety do okolí. Navíc…
Pro nadšené vyznavače zimních sportů je Zillertal opravdu špičková destinace. Od lyžování ve všech variantách, přes sáňkování, běh na lyžích a bruslení – každý si tu najde to své. Pohled na 55 zasněžených třítisíc…
Horské léto je v módě. Stejně jako letní dovolená na horách zažívá nový boom i stará dobrá turistika. Skialpy a horská kola patří v tyrolském údolí Zillertal ke standardu, ale můžete tu…
Při příležitosti loňského 25. výročí byl vysokohorský přírodní park Zillertalské Alpy rozšířen o 43 km² na celkových 422 kilometrů čtverečních. Pokrývá 40 % údolí Zillertal. Přírodní park…
Peter Habeler z rakouského Zillertalu patří svými výkony mezi nejlepší horolezce historie, jeho parťákem byl slavný Reinhold Messner, a přesto ho znají jen lezečtí zasvěcenci a klienti jeho horolezecké a lyžařské …
Peter Habeler z Mayrhofenu, horolezec, který spolu s Reinholdem Messnerem jako první zdolal Mount Everest bez kyslíkového přístroje a sám má na kontě řadu dalších prestižních vrcholů světa,…
Už jste si naplánovali letní dovolenou? Krajina Jižního Tyrolska/Südtirol na severu Itálie uprostřed vrcholků Dolomit, jabloňových sadů, širokých údolí a vinic nabízí mnoho možností:…
Máte už dost přeplněných pláží i měst a nejradši byste se viděli někde daleko od civilizace? Řešením je útěk do srdce jihotyrolské přírody na vysoko položené farmy sdružení Roter Hahn, kde…
V sobotu ve 20:00 odjíždíme z Prahy směr Plzeň, Rozvadov a pak dále přes Německo do Rakouska do údolí Pitztal. Cesta probíhá celkem rychle. Většinu noci v autobuse různě pospáváme. Nad ránem se ale probouzíme do…
Dalším místem, které stojí za navštívení v okolí Innsbrucku je Swarovski Kristalwelten. Místo najdete na okraji Městečka Wattens. Dostupné autem(velké parkoviště), na kole, pěšky, z Innsbrucku do Wattens jezdí vla…
Lago di Neves (Neves Stausee) se nachází v Itálii v Jižním Tyrolsku v údolí Mühlwald v nadmořské výšce 1860 m. Jedná se o přehradu, jejíž hráz je nejvyšší v Jižním Tyrolsku, měří 94,66 m. Jezero obklopují tři nejz…
Pokud pojedete autem do Rakouska a budete míjet Innsbruck nezapomeňte se zastavit ve městě Wattens, kde má svoji továrnu na výrobu broušených krystalů pan Swarovski. Můžete navštívit svět kouzelných a třpytivých k…
                          Wiedersberger Horn 2127 m n.m. Kitzbühelské Alpy, Tyrolsko, Rakousko  21.8.2018 Dneska vyrazíme do městečka Alpbach (840 m n.m.). Zajímavost: v obci trávil poslední léta svého života a je zde také pohřben rakouský fyzik, zakladatel kvantové fyziky a nositel Nobelovy ceny Erwin Schrödinger.  Zaparkujeme na parkovišti u lanovky Wiedersbergerhornbahn. Tady jsme překvapení, že se za parkování u lanovky platí. S tím jsme jinde nesetkali, ani v Tatrách, i když pravda letos v Trojano…
O Krimmelských vodopádech se ví poměrně dost. Nejčastěji se stávají cílem mladých rodin, rodin početnějších, ale i starších lidí. Turistická trasa krimmelských vodopádů nabízí mnoho…
Ráno skutečně lépe bylo – tedy alespoň v tom smyslu, že nepršelo a obloha byla i o něco světlejší. Vyrazil jsem proto rychle do centrální části městečka Bruck an der Großglocknerstraße, abych si alespoň něco nafotil. Koneckonců bylo celkem jasné, že i dnešní den bude hlavně o vodě. A to nejen díky mnoha vodopádům, které jsme měli vidět. Kostel byl zavřený, a tak mi musely stačit e…
Vodopády na toku říčky Krimmler Ache patří nejen mezi nejzajímavější přírodní úkazy v pohoří Vysoké Taury, ale také beze sporu k těm nejnavštěvovanějším místům celé této oblasti. Do různých TOP žebříčků by se tyto…
Dalším výletem v této oblasti byl výjezd údolím proti proudu řeky Salzach přes Mittersill ke Krimmlerským vodopádům. Na rozhraní Národního parku Vysoké Taury a Zillertalských Alp naleznete jeden z nejúchvatnějšíc…
Městečko Krimmel v národním parku Vysoké Taury.  Rozvadov - Regensburg - Mnichov - Kufstein - Reith im Alpbachtal - Krimmel 475 km, 4 hodiny 42 minut Avšak lepší je ubytovat se v Rakousku a navštívit vodopády p…
Vyrazili jsme do Národního parku Vysoké Taury na Krimmelské vodopády, které ročně navštíví až 400 tis. turistů z celého světa a není divu. Zaparkovat se dá pohodlně hned na 4 parkovištích, které jsou odstupňované po cca 100 m od sebe. Komu se nechce moc chodit , tak může auto zaparkovat na P4, kde mu před projetím na parkoviště vypadne malý žetonek. Parkovné je na 2 hodiny za 2 EUR, každá následující hodina je za 0,50 centů…
Na letošní dovolenou jsme byli připraveni již koncem roku 2019. V prosinci jsme si koupili letenky do Skotska, zarezervovali jsme s předstihem ubytování i půjčení auta a hlavně naplánovali podrobně trasu a program…
Uprostřed Rakouska, v spolkové krajině Salcbursko, na konci údolí Pinzgau (to je známé zejména chovatelům hovězího dobytka) nad horskou vesnicí Krimml se nachází pohádkové místo - divoké vodopády. Domácí lokálpatr…
Krimmelské vodopády leží asi 130km jihozápadně od Salzburgu v národním parku Vysoké Taury u vesničky Krimmel v horní části údolí Salzachtal. Napájí je pramen z ledovce Krimmel Kees, říčka Krimmel …
Krimmler Wasserfälle (Rakousko) Krimmlerské vodopády jsou největšími rakouskými, ale i evropskými kaskádovými vodopády. Třístupňové vodopády napájí vodou z ledovců horní tok řeky Salzach. Celkov…
Rum je obec v Rakousku v Tyrolsku. Velmi blízko Innsbrucku. Zaujal mne název a proto jsme se tam vydali. Žije zde téměř 9000 obyvatel. Ještě jsem také navštívil dříve ostrov stejného jména. Dá se najít n…
Jezero Achensee je perlou mezi rakouskými jezery. Samotní Tyrolané ho favorizují na absolutní top. Voda v jezeře je pitná a čirá (z dálky pak nabízí tyrkisovo-bílou barvu) Achensee není daleko od Innsbrucku. K je…
Město vzniklo na soutoku řek Sill a Inn v místě starého přechodu přes řeku. Původní sídliště bylo roku 1239 povýšeno na město. Za vlády Maxmiliana I. (1459-1519) dosáhlo největšího rozkvětu, a dokonce se stalo h…
Každý, kdo přijede na návštěvu Innsbrucku, hlavního města Tyrolska, si okamžitě všimne úzkého propojení kultury a přírody. Toto spojení je viditelné všude kolem, a to i uprostřed…