Deštné v Orlických horách - sklář na zahradě muzea
Deštné v Orlických horách - sklářské výrobky na zahradě muzea

Středa 26. 8. 2020
Kupodivu se v noci výrazně neochladilo. Možná i proto, že se zatáhlo a občas sprchlo. Na dnešek hlásí vichřici, takže další změna počasí. Poslední dobou to vždy odnesu tím, že mizerně spím.
Už ráno to začíná pěkně foukat. Naštěstí se na kopečky nechystáme. Včerejší výlet by nám to asi pěkně znepříjemnilo. Dnes máme přejezdový den.
Sjíždíme do Deštné v Orlických horách. O moc jsme neklesli, ale je tu výrazně tepleji. Jsme v největším středisku turistiky, rekreace i zimních sportů v Orlických horách. V hlubokých lesích údolí říčky Bělé a Deštenského potoka ji před r. 1350 založili cysterciáci z kláštera Svaté Pole u Třebechovic. Tehdy se zde hlavně těžilo dřevo, pálil se popel na výrobu potaše pro sklářství, byly tady pily, milíře, mlýny. Velký význam měla zdejší sklárna, založená před r. 1595, kterou později vlastnili Kolowratové. Jen zde se vyrábělo barokní luxusní sklo, tzv. kolowratský křišťál – výrobky se vyvážely do celé Evropy. Sklo tady maloval Ignác Preissler, osobní malíř hraběte z Kolowratů.
V současné době tady sklárna už není, vzpomínkou na toto období je expozice ve zdejším muzeu. V zahradě je vidět i malá sklářská pec na tavbu skla i řada zajímavých skleněných výtvorů. To vše je volně přístupné.
V centru obce je barokní kostel sv. Maří Magdalény, který byl v letech 1723-1726 postaven podle projektu proslulého stavitele J. A. Santiniho. Jemu předcházel gotický kostel, který tu byl postaven při založení obce. Před kostelem je sousoší z r. 1781.
Jako rozcvičku dáváme procházku ke křížové cestě a dřevěné poutní kapli Blahoslavené Panny Marie. Po modré je to od kostela něco přes kilometr. K jejímu vzniku se váže příběh - na přelomu 18. a 19. století zavěsil jeden rolník na vysoký strom blízko studánky papírový obrázek Panny Marie jako poděkování za uzdravení. Brzy se k tomuto místu začaly konat poutě. V obci se uskutečnila sbírka a byla postavena dřevěná kaplička, kam byl umístěn obrázek ze stromu a také socha Panny Marie Královny (tzv. Deštěnské). Ze základů kaple vyvěral pramen s údajně léčivou vodou. Postupně přibyla křížová cesta ze 14 pískovcových sloupů. Po 2. světové válce zůstalo místo opuštěno a pustlo. Dle jedněch pramenů byla kaple r. 1990 zrekonstruována, jinde se píše, že stará kaple byla stržena a r. 1990 postavená nová dřevěná. Je fakt, že tam stojí a v neděli po 26. červenci se u ní konají poutě. Jen ten pramen jsem neviděla. Nenašli jsme ani poslední tři sloupy křížové cesty, které mají být v lese nad kaplí. Les je v těch místech hustý a cestičku k nim jsem žádnou nenašla. Možná jsem jen špatně hledala. Nad kaplí je upravený prostor, kde jsou obelisky s pamětními deskami JUDr. Jindřicha Štemberka, průkopníka české turistiky v Orlických horách a spisovatelů Aloise Jiráska a Karla Michla.
Naproti je momentálně opravovaná horská chata Panorama, která je spjata se začátky turistiky – dle plakety na domě ji r. 1929 nechal postavit Josef V. B. Pilnáček, průkopník zdejší turistiky a lyžování. Vedle je Jiráskův dům.
Tím jsme se trochu seznámili se zdejší historii a pomalu se vracíme do centra. V malém dřevěném domečku nedaleko centra je trafika, kde prodávají i suvenýry – naštěstí i pohlednici rozhledny na Velké Deštné. Dokonce tam mají pivo z minipivovarů. Kupuji si tam devítku Rampušáka Ale z Dobrušky. Oba jsme spokojení a odjíždíme.
Míříme dál na sever do Olešnice v Orlických horách. Jen na chvilku se zastavujeme v Sedloňově. Dočetli jsme se, že právě tady – na kopečku jen kousek od silnice je stará památná lípa - nejmohutnější v CHKO Orlické hory. Tuto raritu musíme vidět. Je to dvoják, v minulosti byla odborně ošetřena, suché větve byly ořezány, koruna stažena lany a dutiny ve kmeni zakryty, aby tam netekla voda. Nyní má 5 větví, které vyrůstají z dutého kmene ve výšce 3 metrů. Je 450 let stará, podle měření r. 2000 je 25 m vysoká, obvod kmene je 885 cm a průměr koruny 25 m. Ta dosahuje na několika místech až k zemi. I teď je to stále ještě nádherný strom.
Do Olešnice jedem kvůli dalšímu unikátu – je zde nádherný původně mechanický Utzův Betlém. Zdejší rodák Josef Utz, nadaný technik a mechanik, se na poč. 20. století pustil do výroby jedinečného mechanického betléma s dřevěnými figurkami. Chtěl vybudovat betlém s dokonalejší mechanikou než je ten v Třebechovicích. Je 5 metrů dlouhý. Jenže r. 1944 ho smrtelně zranila cirkulárka a betlém zůstal nedokončený, i když funkční. Jeho manžela ho dala sestře, ta ho ukryla u známých, kteří ho nabídli r. 1967 Národnímu muzeu. Nakonec zůstal uložen v depozitáři muzea v Rychnově nad Kněžnou, předem byl ošetřen proti červotoči. R. 1999 byl vrácen do Olešnice, je nainstalován v budově obecního úřadu a je zpřístupněn veřejnosti.
Při vjezdu do centra obce najednou vidím na papíře namalovanou šipku k rozhledně. To jsou šoky. O ní jsme nevěděli. Však ji také otevírali asi před měsícem. Je zima, zatahuje se, fouká to, ale vyrážíme k rozhledně Faistův kopec. Po zelené je to 1 km, samozřejmě do kopce. Je to kovová rozhledna, je vysoká 26 m, jednotlivá patra i vyhlídka, na kterou vede 140 schodů, mají dřevěné zábradlí. Rozhledna je od dubna do října (od 7-20 hod) přístupná zdarma, ale přes turniket. S tím jsme se ještě nesetkali. Slouží jen k tomu, aby nebyl překročen maximální počet návštěvníků. Po stisknutí červeného tlačítka turniket umožní vstup. Pokud by byl na rozhledně maximální povolený počet lidí, tlačítko se rozsvítí, turniket se neotevře  a je nutno počkat. Když se z rozhledny odchází, musí se zmáčknout zelené tlačítko, turniket se odblokuje a můžete vyjít ven. Mají to vymakané.
Tentokrát jsem se při výstupu však bála. Kdyby nebyl Ota už nahoře, tak bych se snad vrátila. To byly poryvy, úplná vichřice. Ještěže je tam to zábradlí, jinak by mne to snad sfouklo. Ale rozhledna je pevná, ani se nezhoupla. To jsem ocenila. Výhled je moc hezký - na Orlické hory, Bystřické hory, Vrchmezí, Rozkoš, jen jsme ho měli trochu zamlžený. Zatím tu žádné panoramatické tabule nejsou. Jestli budou, nevím. U rozhledny je dřevěná socha krále permoníků, který je patronem Olešnice v Orlických horách.
Vracíme se zpátky. Míjíme barokní kostel sv. Máří Magdalény, který byl postaven v letech 1702 - 1704 na místě původního gotického kostelíku ze 14. století. Po požáru byl r. 1861 postaven znova. Největší zajímavosti je vstup krytým schodištěm.
Prohlídka betlému je vždy v celou. Máme něco přes půl hodiny času. Jdeme na oběd. V tomto vichru bychom sotva něco na vařiči uvařili. Hned v centru je restaurace Lovecký zámeček,  jsme tam skoro sami, takže jsme to za půl hodiny krásně zvládli. V infocentru, kde se kupují vstupenky, jsme jen o chvilku dřív. Pouští nám krátký film o výrobě betlému a samozřejmě betlém vidíme v pohybu. Je to tak hezky udělané, že ani není vidět, že tam něco chybí.
Nyní nás čeká trochu delší přejezd - přes Deštnou v Orlických horách, sedlo Šerlich a podle česko-polské hranice na jih. Směřujeme do Neratova, kde je pivovar a odkud chceme vyrazit zítra na výlet. Jenže když přijíždíme, žasneme – je tady úžasný kostel Nanebevzetí Panny Marie se skleněnou střechou. U silnice je zatím na trávě velké parkoviště. Parkujeme, na pivovar skoro zapomínáme a jdeme ke kostelu.
Tento barokní kostel byl postaven v letech 1723 – 1733. V obci tehdy bylo několik set obyvatel. Na konci války – 10. 5. 1945 byl zasažen protitankovou střelou vypálenou vojákem Rudé armády. Požár zničil střechu, dřevěné schodiště, hodinový stroj i zvon. Sice se brzy začalo s opravou, jenže komunistický režim tomu nepřál, německé obyvatelstvo bylo vystěhováno a obec téměř zanikla. R. 1956 skončily i práce na záchraně kostela. Podmáčené klenby se zřítily. Kostel byl navržen na demolici – r. 1960 (tomu zabránili památkáři, kteří dřív chtěli přemístit cenné vstupní rokokové schodiště do zámku Skalka) a r. 1973 (naštěstí na to nebyly peníze). Od r. 1990 se v kostele začaly pořádat bohoslužby - nejdříve pod otevřeným nebem. Od počátku 21. století tady probíhá rekonstrukce. R. 2006 získal částečně prosklenou střechu. Nyní jsou přístupné i obě věže, které byly dostavěny. Tam dokonce byla zřízena i meditační místnost. Oltář je nahrazen skleněnou pannou Marií se skleněnými obláčky – když tam svítí sluníčko, je to něco neskutečně nádherného.
U kostela z trubky vytéká pramen, bohužel nikde není psáno, zda je pitná. Dokonce se nikde ani nepíše, že je léčivý. Za kostelem jsou dokonce i toalety.
R. 1992 bylo založeno Sdružení Neratov, které pomáhá lidem s postižením a společně s nimi se podílí na obnově poutního místa a návratu života do kdysi vysídlené vesnice. Cestu si sem našli chalupáři i rekreanti, desítky lidí s handicapem tady našli svoje chráněné bydlení, ale také práci. Mají tady i svoji zahrádku a své výpěstky prodávají. Je tady i pivovar - po 10 letech přípravy tady od r. 2017 vaří své pivo Prorok.
Nakonec jsme ho našli – v blízkosti staveniště, kde se buduje nové kulturní centrum. Koupili jsme jednu jedenáctku, získali i tácek. Točí ho v nedaleké Neratovské hospodě, za rohem je obchod. Máme tady pohromadě tedy vše, co bychom mohli potřebovat. Jdeme se podívat, zda na šikmém travnatém parkovišti najdeme kousek rovného místa na přespání. Docela se povedlo. Konečně jdeme na pivo. Uvnitř se nám nelíbí, je to tam jak v závodní jídelně - bílé stoly bez ubrusu, docela hrůza. Sedli jsme si raději ven, tam je to hezčí, ale zase to docela protahuje. Ota dává světlou dvanáctku a polotmavou čtrnáctku. Je spokojený. Já jsem si dala jen jejich limonádu Chmelovku. Jsme vlastně na polských hranicích, je tu víc Poláků než Čechů. A to se týká i zaměstnanců hospody. Žízeň jsme zahnali, dlouho se nezdrželi a šli si sednout do auta. Tam to aspoň nebude foukat. Je zataženo, čekáme, že už cestou zmokneme. Vichr to však rozfoukal.
Rychle mažu chleba k večeři a jdeme si sednou do kabiny, kde je příjemné teplo. Večeři zapíjíme výborným Fanoušem, ale já jsem opatrná, jen ochutnávám. Když se držím zkrátka, tak mne dna nezlobí, také se mi lépe chodí. Desítku mám povolenou a skutečně vím, že ta mi neškodí. Tak si otvírám svoji devítku Rampušáka a jsem také spokojená. Je fakt dobrá. Ota den končí ambrem z Cloku. I já ho na závěr ochutnávám. Je to příjemný závěr. Večer se podle předpovědi vítr skutečně uklidnil a najednou je venku teplo. Pod rouškou tmy se můžeme v klidu umýt.
Jsme zvědavi, jak bude v noci. Peřinu zase odkládám a uvidím. Nechávám ji však v pohotovosti. Je to jako na houpačce.
Poslední aktualizace: 19.1.2021

Bartošovice v Orlických horách

Příspěvky z okolí Směřujeme na severovýchod republiky – 7. den – Orlické hory – Deštné v Orl. horách-středisko turistiky a křížová cesta, Olešnice v Orl. horách-Utzův betlém a rozhledna Feistův kopec, Neratov-kostel Nanebevzetí Panny Marie se skleněnou střechou a pivovar

Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Neratově a místní hospůdka
Neratov byl významným poutním místem již od 2. poloviny 17. století. Na pouť sem přicházelo údajně až čtyři tisíce poutníků, z důvodu zázračné moci sošky Panny…
Čtvrtek 27. 8. 2020 Večer bylo příjemně, klid, ale já nemohla dlouho zabrat. Tyhle změny počasí mne jednou zničí. Slyším, jak to venku ještě občas fučí. Usnula jsem dlouho. Při svítání jsem přes sebe přetáhla peři…
Rozcestník stojí u autobusové zastávky v Neratově pod kostelem Nanebevzetí Panny Marie. Vycházejí odtud od r. 2011 dvě turisticky značené trasy - modrá přes Hadinec, parkoviště pod Haničkou, Panské Pole a Rokytnici v Orl. h. do Žamberka a žlutá spojka na hřebenovku (Jiráskova cesta) na Mezivrší.
Tento tip na výlet vlastně vznikl víceméně náhodou. Potřebovali jsme prostě něco zařídit v jednom z východočeských krajských měst a přemýšleli jsme o nějakých zajímavostech, kterými bychom n…
Obšírně se rozepisovat o záchraně chrámu Nanebevzetí Panny Marie v Neratově myslím nemá cenu. Dost toho se najde i na Turistice. Poprvé jsem kostel, ale tady se klidně dá říct chrám viděl někdy v roce 1994 možná 9…
Neratov se veřejnosti v poslední době dostává do podvědomí díky postupně rekonstrukci zdejšího poničeného kostela (foto 1 a 2, viz např. https://www.turistika.cz/mista/neratov-orlicke-hory n…
Pohraniční ves (635 m) při pravém břehu Divoké Orlice. Roku 1550 se připomíná jako Bärenwald. Vznikla v souvislosti se založením sklárny na potoce Neratovci koncem 15. století. Přes Neratov vedla v minulosti důl…
Neratov – kostel Nanebevzetí Panny Marie
Přesto, že novodobá rekonstrukce kostela začala již v roce 1990, ještě v roce 2002 byl všeobecná označován jako zřícenina chrámu, ve které probíhají mše pod širým nebem. Zříceninu krásnou, monumentální a magickou, ale přesto jen zříceninu. V letech 2006 – 2007 však dostal chrám novou prosklenou - a interiér zesvětlující - střechu a stavba tím byla, zřejmě definitivně zachráněna. Kostel se nachází nedaleko česko - polských…
Jako bájný pták Fénix, který povstal z popela povstal ze svých trosek kostel Nanebevzetí Panny Marie v Neratově.Tento kostel je výraznou dominantou maličké vesničky Neratov v Orlických horách v blízkosti česko-pol…
Neratovský kostel byl postaven v letech 1723-33, v té době byl velmi známým poutním místem. Zásluhu na tom měla soška Panny Marie a pramen, který u kostela vyvě…
Anenský vrch je jedním z dominantních vrcholů Orlických hor s dlouho tradicí poutního a výletního místa. Od podzimu 2010 se stal velkým lákadlem díky nově vybudované rozhledně. Anenský vrch (991 m n. m.) lákal pou…
Dělostřelecká tvrz Hanička
Pevnost Hanička je nejznámější hraniční opevnění v Orlických horách. Provozovatelem je město Rokytnice v Orlických horách, ale samotná tvrz leží v lesích nedaleko záchytného parkoviště…
Rozhledna Anna
Rozhledna Anna Na stavbu byly použity jako sloupy modříny, vybrané z porostů v oblasti Rychnova nad Kněžnou. Podlaha odpočinkových plošin je ze dřeva dubového, dřevěné výplně zábradlí pak ze dřeva borového.
Po hřebeni Orlických hor za rozhlednou Annou a přenocováním v penzionu.  Za výhledy do okolí Orlických hor a za rozhlednou Annou. Ubytovali jsme se v penzionu Adelheid. L…
Turistické rozcestí leží na hřebenovce Orlických hor pod vrcholem Anenského vrchu. Prochází tudy hlavní hřebenová červeně značená trasa (Jiráskova cesta) z Olešnice v Orl. h. na Zemskou bránu. V místě je odbočka k rozhledně na Anenském vrchu. Začíná zde modrá značka do Říček, Hamernice, Pěčína a Vamberka a rovněž zelená značka do Horní Rokytnice.
Na výlet jehož cílem jsou Orlické hory a Tvrz Hanička jsme se z Vysočiny vydali autem. Autem jsme dojeli do Říček v Orlických horách. Odkud jsme vyrazili po zelené turistické stezce na Mezivrší. Na Mezivrší, kde …
Vrchní Orlice  -  kostel sv. Jana Nepomuckého
Vrchní Orlice - kostel sv. Jana Nepomuckého
Vrchní Orlice od roku1603 samostatná obec, dnes osada nacházející se mezi Bartošovicemi a neratovem v Orlických horáchna česko - polské hranici. První písemný záznam o Vrchní Orlici pochází z roku 1567. Do roku 19…
Autem zaparkujeme na parkovišti, které se nachází vedle silnice vedoucí z Rokytnice v Orlických horách do Bartošovic v Orlických horách. Poté pokračujeme pěšky po Naučné …
Polozapomenutý kraj, kterému povšechně říkáme orlické Záhoří (nejen podle stejnojmenné obce) je dnes krajinou částečně podobnou rozlehlé Šumavě. Zapříčinil to hlavně poválečný odsun původního obyvatelstva, který p…
Děl. tvrz Hanička
Hanička je jednou z největších českých pevností postavených před druhou světovou válkou, vznikla v letech 1936 až 1938 za téměř 28 miliónů korun. Měla mít 426 mužů posádky. Úkolem pevnosti bylo posílení pásma ob…
Ten kdo se zajímá o vojenské opevnění z 2. světové války u nás, tak se vydejte do Orlických hor. Zde najdete několik linií těchto opevnění. Jedna linie se nachází kousek od Rokytnice. Auto…
bunkr Na Holém
Bunkr Na Holém, resp. pěchotní srub R-S-74 je součástí prvorepublikového pevnostního opevnění. Tento srub, který byl dokončen v prosinci roku 1937, zajišťoval protitankovou obranu sedla a zároveň sloužil jak dělos…
Pro milovníky vojenské historie je nedaleko Rokytnice v Orlických horách připravena NS Opevnění Rokytnicka. Tato stezka, která je dlouhá 4,5 km připomíná návštěvníkovi období let 1938-1939, kdy se v oblasti Orlick…
Turistický rozcestník, který se nachází v sedle pod Mezivrším (939), ukazuje turistům cestu do tří směrů. Po značce červené ve směru Šerlich, Velká Deštná, Pěticestí - Hanička, Zadní vrch, Zemská brána, po značce zelené ve směru Javornice, Bělá, Říčky - Černá Voda a nově i poznačce žluté ve směru Neratov -  Mezivrší. Kříží se zde i dvě cyklotrasy KČT č. 4075 a 4071.
Údolí horního toku Divoké Orlice, schované od vnitrozemí za hlavním hřebenem Orlických hor dnes patří k relativně nejopuštěnějším místům v naší zemi. Přesto bývaly doby, kdy bylo široké…
Pozoruhodné místo, které může být na Turistice uvedeno jako cyklo-bar, zajímavost i historická památka. A v neposlední řadě také jako úžasná galerie pod širým nebem. V podstatě se však hlavně jedná o ubytovací hos…
Zemská brána je část řeky Divoké Orlice, kolem něhož se nachází přírodní rezervace taktéž pojmenované Zemská brána. Rozloha chráněného území je 88.22 ha. Místo dostalo svůj název díky výrazným skalnatým útvaru okolo řeky, které jakoby připomínaly bránu. Názvu nahrává i samotný fakt, že přes řeku stojí obloukový most, po kterém vede silnice. Most byl v letech 2004-2005 zrekonstruován. Na místo se dá pohodlně dojet autem, kte…
  Čtvrtý den naší dovolené v Králíkách se budíme do nevlídného zataženého rána. Těžkou hlavu si z toho ale neděláme. Čeká na nás zajímavá cesta k přehradě pastviny a za krásami divočiny Divoké Orlice, a to počasí …
Barokní kaple Navštívení Panny Marie pochází z roku 1760. Je kruhového půdorysu a nachází se na hlavním hřebeni Orl. hor ve výšce 1035 m. Sloužila jako místo k bohoslužbě dřevařských dělníků, kteří většinou byli z Tyrol a do Orlických hor byli pozváni za prací. kaple byla během své existence několikrát zdevastována vlivem krajně nepříznivých podmínek na hřebení, ale vždy znovu obnovena. Poslední oprava probíhala po…