Přes Trutnov do Javorníků - 11. den - odpoledne: Hoštejn-zřícenina hradu a památník dostavby železnice Praha-Olomouc; Lupěné-NS Na opuštěném tělese dráhy a železniční skanzen; Nemile-přehradní nádrž Nemilka; Bludov-koupaliště Vlčí důl
Čtvrtek 28. 8. 2025 - odpoledne
Po obědě pokračujeme. Stále se pohybujeme v místech, které si Ota pamatuje z vlaku, když jezdíval z Přerova do školy v České Třebové.
Cestou z Třebařova jsem mírně zazmatkovala a navigovala jsem na cestu, která se na chvíli změnila na cyklotrasu. Ta vede v údolí, které si Ota pamatuje z cesty vlakem. Je spokojený, ani mu nevadí, že kus té cesty je příšerný. Nějakým záhadným způsobem se mi mapa totiž přepla do režimu cyklo. Na hlavní původní trasu už to máme jen kousek. Vracet se nemusíme. Dokonce jsme to měli trochu kratší.
Cestou z Třebařova jsem mírně zazmatkovala a navigovala jsem na cestu, která se na chvíli změnila na cyklotrasu. Ta vede v údolí, které si Ota pamatuje z cesty vlakem. Je spokojený, ani mu nevadí, že kus té cesty je příšerný. Nějakým záhadným způsobem se mi mapa totiž přepla do režimu cyklo. Na hlavní původní trasu už to máme jen kousek. Vracet se nemusíme. Dokonce jsme to měli trochu kratší.
Jen jsme vyjeli na hlavni silnici, už mne Ota upozorňuje na mohylu na kopci - je to památník dostavby železnice Praha - Olomouc. I ten zná z vlaku. Chvíli váháme, zda tam půjdeme, je to docela na kopci. Koukám do mapy. Z parkoviště v obci Hoštejn to není daleko - jen 250 - 300 m, i když do prudkého kopce. Zkoušeli jsme autem vyjet na konec silnice, ale tam auto nechat nejde. Vystupuji a Ota se vrací zaparkovat na vhodnější místo.
Výstup nakonec tak hrozný nebyl. Cesta je upravená, vede šikmo svahem, pro pohodlnější výstup jsou místy schody. Cestou zjišťuji, že památník je v areálu bývalého hradu. Takže budeme mít rovnou dva zážitky.
Hrad Hoštejn byl založen v pol. 13. století na vrcholku nad Moravskou Sázavou. Byl to dvoudílný hrad, okolo byl val s příkopem, na který navazovaly další ohrazené areály. V historii severní Moravy měl významné místo. V době husitských válek ho rakouské vojsko pobořilo a už nikdy nebyl zcela opraven. Aby se nestal útočištěm lapků, byl nakonec stržen. V 19. století byla většina zbývajícího zdiva použita na stavbu železniční trati z Olomouce do Prahy. Po jejím dokončení byl na nejvyšším bodě r. 1847 postaven kamenný památník.
Stoupali jsme po červeně značené trase, takže nejdřív jsme dorazili ke zbytkům zmiňovaného hradu. Moc tam toho není, ale na informační tabuli je plánek, jak asi hrad vypadal a kde byly další stavby. Je to tam i popsáno, takže víme, že to, co vidíme, jsou zbytky zdiva paláce a obvodových hradeb. Obelisk - památník dostavby železnice Praha - Olomouc je postaven na kuželu suti v místech bývalé velké věže. Na všech čtyřech stranách památníku jsou umístěny informační tabule. Jedna je věnována bratrům Kleinovým, kteří se v počátcích svého podnikání zaměřovali na úpravy parků a stavbu silnic. Od pol. 19. století začali se stavbou železničních tratí, tedy i této. Je tu však celá řada dalších informací o nich a jejich činnosti. Druhá tabule je věnována severní státní dráze. Kromě zajímavého textu zde jsou i zajímavé obrázky - stejnokroje zaměstnanců státních drah a první osobní vozy této dráhy I. - IV. třídy. Na další tabuli jsou informace o stavbě této dráhy. Projekt na stavbu tratě z Olomouce do České Třebové byl schválen 8. srpna r. 1842, o necelý rok později 25. května 1843 byl schválen projekt na stavbu tratě z České Třebové do Prahy. Provoz na celé trati byl zahájen 20. srpna 1845. Za tu dobu prorazili 508 m dlouhý Třebechovický tunel (byl to náš první železniční tunel), postavili 160 převážně zděných objektů, 14 dřevěných mostů přes Moravskou Sázavu a samozřejmě museli položit koleje v délce přibližně 250 km. Samozřejmě je zde i řada dalších zajímavosti. Poslední tabule je věnována historii železnice, a to nejen u nás. Údajně nejstarší železnice je řecká dráha Diolkos ze 6. století př. n. l., která prý sloužila k přetahování lodí bez nákladu. První veřejná železnice zahájila provoz r. 1825 na anglické trati ze Stocktonu do Darlingtonu. Je tam toho napsáno samozřejmě daleko víc.
Navíc je z vrcholu nádherný výhled nejen na obec Hoštejn, ale i na kopečky Zábřežské vrchoviny. Na vrcholu se pasou kozy, takže není nutno prostor sekat.
Jsme spokojeni, že jsme se sem vydali. Je to tady hezké, Ota si vše čte, já si to ofotila a přečtu si to až doma. Zatím odpočívám na lavičce. Jediné, co nám to tady znepříjemňuje, je hrozný vítr. Fouká to celý den, ale tady to chvílemi připomíná vichřici. Občas mám strach, že mne to sfoukne. Jsem však spokojená i proto, že jsem to poměrně snadno zvládla, i když pomalu. Však ani Ota nespěchá. Dolů to šlo už dobře.
Pokračujeme dál východním směrem. Na přání Oty vkládáme zastávku s procházkou. Parkujeme v obci Lupěné hned za Moravskou Sázavou. Po cyklostezce jdeme pěšky k expozici železničního skanzenu, kde je parní lokomotiva Škoda řady 317 z r. 1950 (je otevřená, nechá se do ní vylézt a prohlédnout si vnitřek), služební vagón (ten je zavřený) a vodní jeřáb z nádraží v Ústí nad Orlicí (já jako laik bych řekla vodní pumpa). Jsou tu i staré semafory a dřevěná závora. Jsme totiž na náspu bývalé železniční tratě. Odtud po náspu od r. 2011 dál vede cyklotrasa, ale také 2,8 km dlouhá naučná stezka Na opuštěném tělese dráhy. Vede přes kamenné milníky i drážní domky a také přes tři původní původní železniční mosty, které patří mezi technické unikáty. Jeden z nich pochází z r. 1902. Na 5 zastaveních se seznamujeme s historií této železnice i jejího okolí. Je odtud i výhled na portál nového železničního tunelu na funkční trati č. 270 Olomouc - Česká Třebová.
Právě po této - nyní zrušené trati Ota jezdíval do školy. Proto by si ji moc rád prošel. Zhruba polovinu jsme prošli spolu. Viděli jsme původní drážní domek, upravený na bydlení, přešli jsme přes jeden most, kde jsou vidět původní betonové pilíře. Ještě jsem šla kus dál, ale pak jsem se vrátila, abych nedopadla jako předevčírem, kdy jsem byla totálně zničená. Už jsme toho dnes přece jen prošli dost. Na Otu čekám u lokomotivy. Je tady hezky a je tu lavička, do auta se mi nechce.
Ota přišel zhruba za hodinu. Vybavila jsem ho svým foťákem, tak mi něco zajímavého vyfotil. Přešel ještě přes 2 mosty, došel k jednomu občerstvení, které je otevřené v jednom z bývalých drážních domků. Dal si jedno pivo a pokračoval na rozcestí Hněvkovský rybník - podjezd. Tady končí naučná stezka. Dál pokračuje do Hoštejna cyklostezka a nebo vpravo pod tratí se nechá jít lesem po naučné stezce Srní. Ta je 3,6 km dlouhá. Na 4 zastaveních jsou informace o lesnictví a o lesním hospodaření. Ale to už je zase jiná kapitola. Ota se tady otočil a svižným tempem se vracel.
Dnes toho ještě nemáme dost. Ota se chce zajít podívat k hrázi přehradní nádrže Nemilka. I tu vždy viděl z okna vlaku. Auto necháváme na jižním okraji obce Nemile, jen kousek od silnice. K hrázi to je 0,5 km do mírného kopečka. Nádrž je na stejnojmenném potoce (0,6 km před ústím do Moravské Sázavy). V údolí potoka stával vodní mlýn. První písemná zmínka o něm je z r. 1617. R. 1971 byl zatopen právě vzniklou přehradou. Kamenitá sypaná hráz je dlouhá 151 metr. Byla zdrojem pitné vody pro Zábřeh, později i k rekreaci. Nyní je v soukromém vlastnictví a veřejnosti je nepřístupná. Je v krásném prostředí. Na hráz se prý nesmí, ale nevím, co zničím, když se po hrázi půjdu podívat, abych viděla přehradu v plné kráse. Ota mne nezrazuje, ale také nepodporuje. Samozřejmě se mnou nejde. To mne však neodradí. Vždyť bych si tu krásu ani nemohla vyfotit, sluníčko mi teď svítí přímo do objektivu. Jdu váhavě, na druhé straně hráze vidím auto, ale pak už dělám, jako že ho nevidím, stejně jako že nevím, že na hrázi nemám co dělat. Za chvíli jsem zpátky a spokojená.
Vracíme se k autu. Je skoro 5 hodin, už opravdu končíme s dnešním programem. Stále se cítím dobře a to je to hlavní. Mám dokonce přes 12 000 kroků, což je cca 8 km. Protože jsem mezitím měla delší pauzy, cítím se skvěle.
Na noc jedeme k našemu oblíbenému koupališti Vlčí důl v Bludově. Je to sice trošku z ruky, ale je to tam úžasné, vždy s čistou vodou, i když vždy studenou, protože bazénem protéká potok. Jsou tam toalety, vše je otevřeno 24 hodin. Každý rok je tam něco nového. Koupaliště je volně přístupné. Vždy čekáme, že přijedeme a bude se platit vstupné (to by tak hrozné nebylo) nebo že bude areál uzamčen (to by bylo horší). Zatím se tak neděje. Letos tady přibyl skokanský můstek.
Jak jsme přijeli, hned jsme se převlékli do plavek a vyrazili k vodě. Jako vždy je studená. Ota se zvládl ponořit rychle a už je ve vodě a spokojeně si plave. Já mám letos problém. Po chemoterapii jsem zmrzlá, stále mne zebou nohy, veškerá otužilost zmizela. Nakonec jsem to přece jen zvládla, ale asi po 10 tempech se otáčím ke břehu a vylézám. Jsem cela zmrzlá, ale spokojená. Je vedro, osvěžení bylo perfektní. Za chvíli jsem se zahřála, ale jdu se hned do auta převléct do suchého a hlavně do teplých ponožek. Až teď je mi fajn.
Pak večeříme. Jsme na parkovišti, kde je v noci klid. Nikam dál se přes parkoviště jet nedá. Protože je krásně, je tady dnes rušno až do tmy. Normálně bych si užívala posezení v křesílku, ale tady se to teď nehodí. Chvilku sedím na malé skládací židličce - naivně si myslím, že nejsem tak nápadná, ale není to moc pohodlné. Radši jdu do auta, ale dveře máme otevřené. Ať to trochu větrá. Je stále horko. Dnes to byl poznávací den, zítra snad zvládneme trošku pořádnější výlet.
V půl desáté si jdeme čistit zuby, jak je tady naším zvykem, tak do umývárny v areálu. Jsme překvapeni. Domečky jsou zamčené. Ota jde ještě k venkovním sprchám. Já přemýšlím, jak si bude pod sprchou čistit zuby, ale i tam je voda zavřená. Tak to je překvapení. To tu ještě nebylo. Ale nevadí to. Vody máme dost. Jdeme spát skoro v 10 hodin, v autě je 26 stupňů. To je docela hrůza. Necháváme větrací mezeru, já vytahuju tenkou deku.
V půl desáté si jdeme čistit zuby, jak je tady naším zvykem, tak do umývárny v areálu. Jsme překvapeni. Domečky jsou zamčené. Ota jde ještě k venkovním sprchám. Já přemýšlím, jak si bude pod sprchou čistit zuby, ale i tam je voda zavřená. Tak to je překvapení. To tu ještě nebylo. Ale nevadí to. Vody máme dost. Jdeme spát skoro v 10 hodin, v autě je 26 stupňů. To je docela hrůza. Necháváme větrací mezeru, já vytahuju tenkou deku.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(49.877, 16.777)
Poslední aktualizace: 29.11.2025
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Hoštejn
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Přes Trutnov do Javorníků - 11. den - odpoledne: Hoštejn-zřícenina hradu a památník dostavby železnice Praha-Olomouc; Lupěné-NS Na opuštěném tělese dráhy a železniční skanzen; Nemile-přehradní nádrž Nemilka; Bludov-koupaliště Vlčí důl
Hoštejn, hradní kopec
Tipy na výlet
Do Hoštejna, komu název moc neříká, jde o vesničku na moravsko-české hranici nedaleko Zábřeha. Stylové by bylo dojet vlakem, protože památka s železnicí poněkud souvisí a nakonec nějaké couráky tu i stojí. Ale nem…
0.4km
více »
Zřícenina hradu Hoštejn
Tipy na výlet
Míříme do obce Hoštejn, která se nachází asi 10km západně od Zábřeha. Nad obcí se vypíná pahorek, na kterém stával mohutný hrad. Do Hoštejna je možné dojet aute…
0.4km
více »
S kolem a dronem přes Hoštejn, Kosov(o) a Růžové údolí k Eskymo Welzlovi
Cestopisy
Svého času jsme na veškeré památkové dny opouštěli své příbytky a vyráželi na kole v různém složení křížem krážem po celé republice. Poslední dobou jsme tuto aktivitu sice silně omezili, ale…
0.4km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Hoštejn
Zřícenina
Skromná zřícenina hradu Hoštejn stojí na návrší nad stejnojmennou obcí na Šumpersku v Olomouckém kraji. Zachovala se pouze soustava příkopů a Valů. V nejzápadnějším cípu je zbytek zdí paláce a pod ním sklep. Na …
0.4km
více »
Hoštejn
Vesnice
Hoštejn je nevelkou podhorskou obcí se 450 obyvateli a najdeme ji pod západními vrcholky Zábřežské vrchoviny, západním směrem od města Zábřeh. Obec se rozkládá u soutoku Moravské Sázavy a řeky Březné a v jihozápadní části přírodního parku Březná. Od okrajových částí obce se rozprostírají malebné lesy. Jihovýchodně od obce jsou na kopci pozůstatky po hradu Hoštejn. Kolem jižní části obce vede železniční trať na trase Zábř…
0.6km
více »
Cesta z Hanušovic do Rakouska (den 2.)
Cestopisy
Cesta pěšky z Hanušovic do Rakouska (díl 2.)Zábřežskou vrchovinou z Heroltic přes Lázek a Hoštejn na Bozeňov
Na to, že to byla první noc na treku, se spalo docela dobře. Možná je to tím, že mám za sebou již ten osmnáctidenní trek z Jeseníku do Prahy, který jsem šel v červenci. A nebo tím pivem? Kdo ví. Párkrát jsem se probudil, ale to nevím zda za to mohlo nepohodlí, nebo ten s…
0.8km
více »
Hoštejn – Koupaliště
Koupaliště
Meteorologové nás straší, že příští týden (12.–16. srpen 2024) přinese nebývalá horka, v aktuálním roce prý největší. V takových dobách kde kdo vyhledává nějaké občerstvení a ochlazení. Spousta lidí to vyřeší, že …
0.9km
více »
Hoštejn – Bozéňov
Trasy
Mezi Hoštejnem, Hněvkovem, Leupěným a vlastně i Dolním Bušínovem se díky cyklostezce, cyklotrase i nové asfaltce na Bozéňov (jak se Bušínovu lidově říká) prohání za příznivého počasí stovky cyklistů (nepočítáno br…
1.1km
více »
Kosov – kaple sv. Jana Nepomuckého
Kaple
Pokud našinec vyjede někam za naše hranice do civilizovaného světa, myšleno více na západ, případně tak ještě k jihozápadu, velmi často se setká s faktem, že se dá nahlédnout, leckdy i prolézte do většiny tamních kostelů, kaplí a jiných podobných zařízení. Ty bývají zavřené většinou až někdy v nočních hodinách. U nás se s takovým faktem setkáváme málokdy, spíše vůbec.
Samozřejm…
1.4km
více »
Bledule pod Drozdovskou Pilou
Údolí
Když vyrostou bledule, je většinou jasné, že jaro nezadržitelně přišlo. Sice vyrostou skoro stejně jako sněženky (± pár dní), ale jsou tak nějak hmatatelnějším důkazem změny ročního období.…
1.4km
více »
Kosov – Válečný pomník
Pomník
Proč se vedou války i v dnešní době, kdy svět prošel dvěma zničujícími katastrofami ve 20. století je vlastně v podstatě nepochopitelná věc. Ze ziskuchtivosti, ješitnosti, pobavení nebo jiných vyšších i nižších cílů. Ti kteří války připravují a vyvolávají asi neviděli populární pohádku se šíleně smutnou Helenkou Vondráčkovou. Tam si vlastně jinak celkem kamarádští králové nahlas domlouvají, jaké by to bylo vyhlásit válku.…
1.4km
více »
Kosov • kaple Panny Marie
Kaple
V postranní uličce v horní části obce najdeme malou kapličku zasvěcenou Panně Marii. Kaple je postavena na čtvercovém půdorysu s půlkruhovým závěrem.
Střecha kaple je sedlová s půlkuželovýn zakončením. Na hřebeni střechy latinský kříž. Na nároží a v bocích jsou pilastry na oblých patkách. Dříky mají římsu s oblouny, ozdoby ve formě lilie…
1.4km
více »
Kosov-bývalá rychta
Rychta
Ve východní části obce u silnice ve směru na Zábřeh se nachází chráněná kulturní památka, budova bývalé rychty s pěkně dochovanou původní dispozici, s klenutými chlévy a fasádou z r. 1838. Ve středu budovy je rizal…
1.5km
více »
Březná - údolí říčky
Údolí
Říčka nebo potok Březná pramení v Hanušovické vrchovině přesněji řečeno v její nejvyšší části, Jeřábské hornatině. Její tok směřuje údolím od Svaté Trojice k Moravskému Karlovu, k Červené Vodě a přes okraje Mlý…
1.8km
více »
Kosov - Kosovská rychta - výstava, kde pobývala slavná spisovatelka Růžena Svobodová
Rychta
O tomto místu psal také turista hanakz hor, více informací se dozvíte právě na www.kosovskarychta.cz. Dalším tipem je, že občas v rychtě jsou různá vystoupení (na vánoce, velikonoce), můžete si právě prohlédnout v…
1.9km
více »
Kosov – Lipová alej
Památný strom
Rok 2018, kdy jsme si připomněli výročí vzniku samostatné republiky byl plný akcí, které tuto událost připomínaly. A aby se na to nezapomnělo, leckdy k tomu vznikla nějaká hmatatelnější připomínka. Klidně to mohla…
2km
více »
Partyzánský bunkr u Drozdova
Pevnost, opevnění
V místech, kde tomu přírodní terén, krajina i zalidnění dovolovaly v průběhu války a hlavně ke konci, když se blížila fronta, vznikaly větší či menší partyzánské jednotky. Právě takový terén se nachází i v Zábřežské vrchovině. Poměrně členitá krajina s množstvím hlubokých lesů umožnila rozvoj záškodnických skupin. Z jedné takové skupiny ze Zábřeha se zformovala v r. 1944…
2.6km
více »
Hněvkovský Balaton
Rybník
Vlastně jen malý rybník, který zpestřuje krajinu v údolí Moravské Sázavy. Díky blízké cyklostezce po opuštěné dráze od Lupěného do Hněvkova ho mine řada cyklistů, ale i inline bruslařů, kteří po místní silničce dá…
2.7km
více »
Drozdov - farma s chovem býků, obora s daňky, kříže kam se podíváš, kostel
Tipy na výlet
Do Drozdova se dostaneme z města Zábřeh autobusem, jen o víkendu a svátcích pozor - moc to nejezdí, autem, na kole také - po cestě se lze občerstvit v restauraci Růžové údolí, v Drozdově…
2.9km
více »
Pivonín
Osada
Osada Pivonín spadá pod město Zábřeh vzdálené asi 3,5km. Ve vesnici najdeme kostel, hřbitov a několik domků. Ukázkou lidové architektury 19. století je chalupa č.5 s malou stodolou. Asi…
2.9km
více »
Hněvkov - Karlštejn (mini)
Zajímavost
Moravská Sázava na rozdíl od své slavnější bezpřídomkové jmenovkyně nemá takové štěstí, aby si dlouho udržela delší existenci a díky tomu nemá ani to štěstí, aby byla šňůrkou s navlečenými korálky hradů, zámků či …
3.1km
více »
Drozdovská Pila - U Záruby
Cyklo bar - hospůdka
V jedné písni se zpívá, že na konci cesty trnité stojí hrad. Na konci této cesty není hrad, nýbrž hospoda. A protože to není hrad, není to ani na konci cesty. Nicméně pro spoustu výletníků je právě tady konec.
To,…
3.1km
více »
Růžové Údoli – Restaurace, hotel - otevřeno
Cyklo bar - hospůdka
Údolíčko Nemiky s výletní Restaurací vždy patřilo k oblíbeným místům vycházek nejen obyvatel Zábřeha, který je vzdálený jen pár kilometrů, ale rádi se tu zastavili i přespolní výletníci. V poslední době však lét…
3.8km
více »
Cyklostezka Lupěné Hněvkov
Trasa
Pokud sdělovací prostředky nelžou a povětrnostní podmínky dovolí, někdy začátkem nebo v polovině listopadu (2011) by měla být otevřena nová cyklostezka mezi Lupěným a Hněvkovem, která využívá těleso zrušené železn…
4.1km
více »
Železniční skanzen
Technická památka
Stačilo natáhnout pár kolejí (cca 30m), přivézt trošku (asi 37t) šrotu a cyklostezka po bývalém tělese dráhy mezi Lupěným a Hněvkovem se stala expozicí železničního skanzenu. Samotnou expozicí je samozřejmě celá c…
4.1km
více »
Nemilka
Přehrada
Vodní nádrž Nemilka leží na stejnojmenné říčce, která odvádí vody od Horních Studének a Zborova v Zábřežské vrchovině a je posledním větším přítokem (tentokrát levobřežním) Moravské Sázavy. Samotná přehrada je vyb…
4.2km
více »
Naučná stezka po opuštěném tělese dráhy
Tipy na výlet
Cyklostezka po opuštěném tělese dráhy mezi zastávkou Lupěné a Hněvkovem je sice primárně určena pro cyklistický provoz, ale stezka je již oblíbená mezi inline bruslaři a nakonec i chodci. Stezka je dobře přístup…
4.3km
více »
Nemile-tvrz
Tvrz
Obec Nemile s v roce 1948 připojenou obcí Filipov a od roku 1960 také obcí Lupěné, byla do roku 1990 místní částí města Zábřeha, od kterého je západním směrem asi 2 km. Do obce se dostanete, když ze silnice na Ústí…
4.7km
více »
Štíty
Město
Štíty leží na Severní Moravě, západním směrem od Šumperka. Městečko se rozkládá pod severními vrcholky Zábřežské vrchoviny a na pravém břehu řeky Březná. Městečko je ze tří stran obklopeno lesy. Severozápadním směrem od městečka je na okraji lesa vyb…
9.3km
více »




