Tipy a novinky Chaty a chalupy Karlovy VaryChaty a chalupy  Mapa Karlovy Vary

Karlovy Vary jsou světově známé a vyhledávané lázeňské město, které se rozkládá u soutoku řek Ohře a Teplé.  Město leží pod vrcholky Krušných hor, Doupovských hor a Slavkovského lesa. Každoročně  se zde pořádá Mezinárodní filmový festival. Za návštěvu stojí výletní areál Diana s rozhlednou i Motýlí dům v Karlových Varech.

Trasy Karlovy Vary (42)
Krušné hory a Podkrušnohoří
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Krušné hory a Podkrušnohoří

Perninské rašeliniště
Perninské rašeliniště  •  Fotografie (38)  • Foto: jircak

Pondělí 6. 5. 2024 - odpoledne
Po dopoledním programu a po obědě jedeme do penzionu Tomášovi pro pořádné boty.
Jen děláme krátkou zastávku u Perninského rašeliniště, kde je 250 m dlouhá naučná stezka Rašeliniště Pernink. Zde se těžila v minulosti rašelina, nyní se oblast revitalizuje. Postupně se obnovuje původní typická fauna a flóra. Oblast se nechá projít po povalovém chodníku. Cestou jsou informace o rašeliniště, její těžbě a využití. Jsou zde dokonce 2 vyhlídky a pro děti skládačka a kvízové otázky.

Doma jsme se chvíli zdrželi. Děti dostaly teplý čaj, my si dali odpolední kávu. Zjistili jsme, že zdejší sušárna je perfektně zařízená, mají tam elektricky vyhřívané sušáky na boty. To je přesně to, co potřebujeme, aby Tomovi ty boty uschly, i když už je asi ani potřebovat nebude. Snad jen na cestu domů.
Koukáme na počasí, k večeru má zase začít pršet, to je dle předpovědi za 2 hodiny. Budeme tomu věřit. Zatím je docela slušně. Přesto s sebou bereme vše proti dešti.
Jdeme ještě na krátkou procházku do skalního města Jindřišské skály - na Strašidlech. Skály jsou vysoké 6 - 25 m. Podle pověsti je tu prý ukryt poklad zlatých a stříbrných mincí. Skály se však otevírají na Velikonoce, tehdy je možné najít i klíč pokladům. Tak to jsme přišli pozdě.
Jak děti slyší o skalách, procházce se nebrání, dokonce ani Karolína, která neustále tvrdí, že nikam jít nechce. Je to celkem asi 4 km. Raději půjdeme stejnou cestou tam i zpátky - to je po zpevněné, teď suché cestě. Kdyby nebylo vše tak podmáčené, vrátili bychom se po lesní a polní cestě. Ale riskovat další promáčení bot už nechceme.
Odcházíme po červené jako včera na Blatenský vrch. Značená cesta ke skalám nevede, jen je v obci u odbočky z červené šipka. Máme však mapu, tak bychom to zvládli i bez ní.
Procházíme městečkem okolo vilek i penzionů. Najednou jsme u kaple, kterou jsme včera při zpáteční cestě viděli. Její historie je zajímavá. R. 1909 nechal Johann Wurst u svého domu pod Jelení horou na dnes již zaniklé cestě v pohraničí postavit kapli, která byla po něm pojmenována. V překladu je to kaple Klobása. Tak ji také tehdy Češi nazývali. Byla to jednoduchá domovní a cestní cihlová kaple čtvercového půdorysu se dvěma zamřížovanými okny a dřevěnou verandou s dřevěnými lavicemi. Uvnitř kaple byl malý oltář s obrazy a postavami světců. Po odsunu německého obyvatelstva byly domy zbořeny, kaple zničena, cesta nebyla téměř využívána. R. 2017 se stát rozhodl, že postaví novou kapli Klobása, ale trošku jinde - na využívané stezce. Byla navržena ve složitější podobě s osmibokým půdorysem. Ve třech rizalitech jsou okna, ve čtvrtém dveře s malým oválným okénkem nad nimi. Je zasvěcena archandělu Michaelovi .
Zde je také umístěna informační tabule, kde se seznamujeme s důlním revírem Jelení hora, jejíž nejhlubší šachtou byla šachta Karel. U cesty nic nevidíme, ani ji nehledáme. Už těch propadlin bylo dnes dost. Pokračujeme dál, ale sledujeme cestu v tabletu, abychom včas a správně odbočili ke skalám. Nejdřív se zastavujeme u Blatenského dvojvěží a skalního útvaru Ohnisková. Jsou blízko sebe. Jana obchází skálu z druhé strany a domnívá se, že ji děti budou postrádat a hledat. Jenže Tomáš zjistil, že z té vzdálenější strany se nechá nahoru hezky vylézt. V tom momentu ho maminka nezajímá. Standa neví, zda má sledovat, kam Tomáš leze nebo hlídat Karolínu, aby někde nespadla. Spoléhá na to, že Tom má nějaký pud sebezáchovy a leze nahoru za ním s Kájou. Té musí trochu pomoct, aby se tam dostala. Já to nejdřív fotím, ale samozřejmě za chvíli lezu za nimi. Standa si nejdřív myslí, že bude mít další osobu na hlídání, ale pak zjišťuje, že to zvládám sama. Hned ten neřád konstatuje: Podívejte se na tu babičku, jak tady v sedmdesáti leze jako kamzík. To totiž netuší, že skály miluju a zatím na ně neumím koukat zezdola.
Když Jana viděla, že ji nikdo nehledá, přišla za námi sama. Cestiček je tady spousta, směr kontrolujeme na mapě, abychom těch skal tady prošli co nejvíc. Kam to jde, tam lezeme. Samozřejmě, jak příšla Jana, už má Tomáš po volném pohybu. Má o něj víc strachu než já. A to je co říct. Přelézáme skalní útvar Východní. Tom je nadšený nejen skalami, ale také tím, že jsou tu docela pěkné výhledy.
Pod skalou Polední vidíme tábořiště. Nakonec se k němu dostáváme. Tato skála je lezecký terén a na ní je mapka skalisek. Standa s Janou to zkoumá, Karolínka je u nich, my s Tomášem mizíme. Chci se dostat na vyhlídku. Podle mapy je mimo cestu, ale cest je tady spousta. Objevuji jednu, která vypadá, že by mohla na vyhlídku směřovat. Jdu napřed, Tomáš za mnou, občas si vybere i svou cestičku. Jeho radost nezná mezí. Konečně jsme nahoře a pravděpodobně na té vyhlídce. Odtud je vidět hlavně česká část Krušných hor a menší skály - podle mapy skály Borůvčí, Sluneční, Strašidlo - horní vrchol, možná i Strašidlo - dolní vrchol. Ještě však musíme najít skálu s oknem, odkud je prý vidět do Německa. Tomáš to taky slyšel a protože těch skal tolik nezná a nemá ani tolik zkušeností, tak si představuje klasické okno, co mají doma v obýváku. Jen říká, že tam asi nebude to okno prosklené. Vysvětluji mu, že je to skalní okno, tj. díra ve skále. Hned je spokojenější. To určitě bude zajímavé.
Koukám na mapu a před námi je skála Okno. To musí být tam. Vyhlédli jsme si pěšinku a mizíme našim z dohledu. Karolínka je přece jen pomalejší a Jana nechala Tomáše na starost mně. To netuší, že mu nechávám volnost, jen koukám, kam jde, abych ho včas zabrzdila, když by se mi ztrácel z dohledu. Občas je to malej neposlucha, ale tady to respektuje.
Přicházíme ke skále Okno, začíná drobně mrholit. Také to mohlo chvilku počkat. Ale ten kousek už tam dojdeme. To okno musíme vidět. A vidíme. Tomáš je nadšený, už do okna leze, ale to ho raději držím a zakazuji mu lézt daleko, aby se to s ním nevydrolilo a nesletěl na druhou stranu. Samozřejmě mám taky o něj strach. Zbytek rodiny taky dorazil. Domlouváme se, že končíme. Po vlhkých skalách s dětmi nepolezeme. Nechceme riskovat, že někdo na skále uklouzne.
Stejnou cestou přes skály jít nechceme, snad najdeme cestičku v lese. Jdeme směrem na skálu Ztracená, ale už vidíme cestičku vpravo - tam, kam potřebujeme. Jsou tu také kameny a menší skalky, přes které se musíme dostat. Tentokrát jdu já vzadu, ale Standa v těžších úsecích na mne čeká, zda nepotřebuji pomoc. Zvládla jsem to vždy sama, ale potěšilo mne, že má o maminku starost. Dostáváme se z druhé strany pod skály Blatenské dvojvěží a za chvíli jsme na zpevněné cestě, ze které jsme ke skalám odbočili. Zatím moc neprší, ale než jsme došli ke kapličce lije pěkně. Děti mají nepromokavé bundy, nasazují kapuci, já vytahuji deštník, rodiče pláštěnky - ponča.
Během čtvrt hodiny jsme doma, ani Karolína nezdržovala, že ji bolí nožičky. Tentoktrát máme mokré boty všichni, i když naštěstí ne zcela promočené. Přidáváme je k Tomášovo mokrým botaskám, do rána to bude vše suché. Je tam teplo, necháváme tam i bundy a kalhoty.
Jsme spokojeni, den se fakt vydařil. Spokojené jsou i děti, a to je to hlavní. Ty mají za dnešek skutečně spoustu zážitků.
Doma večeříme, odpočíváme. hrajeme si.
Venku přestalo pršet, dokonce svítí sluníčko, je otázka, jak dlouho. V noci má opět pršet, ale to nám nevadí. Má pršet i zítra, ale doufáme, že to tak strašné nebude a že si ještě něco tady projdeme. Jisté je jen to, že ráno půjdeme naproti do muzea. Tam pršet nebude.
Poslední aktualizace: 12.5.2024

Potůčky

Příspěvky z okolí Krušné hory: Perninské rašeliniště; procházka 4 km: skalní město Jindřišské skály – Na strašidlech

Horní Blatná, díl třetí
Když jsme tu před těmi už desítkami let s dětmi pobývali, byli jsme tak dvakrát na výletě ve vesnici (či městečku?) Potůčky. Věděli jsme, že tam je už všechno jinak, ale procházka přes lesy to tenkrát byla pěkná, inu na poslední výlet jsme se vypravili tam. Dokonce jsme i pohrdli značenou cestou a vydali se ke kapličce severně od náměstí. Ani potom jsme značku nehledali a…
Před lety mnoha (dohodli jsme se zhruba na dvaadvaceti), když byly naše dětičky malé a poměrně roztomilé a Pavlína byla ještě poměrně začínající lékařkou v nemocnici, jsme byli na dovolené v rekreačním zařízení, které sice patřilo kladenským dolům, ale nemocnici tam místo taky poskytovali. Bylo to v Krušných horách, na kraji městečka Horní Blatná a nám se tam tehdy dost líbilo…
Teď už jsme nechtěli jít po vlastních stopách, alespoň většinou. Už kdysi jsem z jakési výstavy přinesl leták, ve kterém bylo popisováno zrekonstruované vodní dílo Blatenský příkop. Byl postavený během čtyř let v 16. století a zásoboval vodou doly kolem Horní Blatné, kde se těžil převážně cín. Vede od Božího Daru a vlévá se do Blatenského potoka. Neměli jsme zrovna pocit, že…
Už od poloviny 19. století stojí téměř na okraji Horní Blatné v ulici U kapličky pozdně barokní Kaplička sv. Anny. Kaplička s polokruhovou apsidou je pokrytá šindelovou valbovou střechou s trojúhelníkovým štítem nad vstupním průčelím s obdélným polokruhově zakončeným vchodem. V poslední době kaplička sv. Anny prošla rekonstrukcí a tvoří velmi pěknou kulisu na okraji městečka.
Od nádraží v Horní Blatné po červené TZ přes městečko a po naučné stezce dojdeme k propadlině starého cínového dolu Wolfgang – Vlčí jámy. Propadlina  je dlouhá 120 metrů, široká 14 metrů a hluboká až 25 metrů. Ces…
Původní Městské muzeum v Horní Blatné vzniklo již před rokem 1938 a zaniklo počátkem padesátých let.V roce1977 vytvořilo Karlovarské muzeum novou expozici zaměřenou na těžbu cínu v Krušnohoří. K vidění jsou zde modely důlní techniky, mineralogické sbírky, cínové nádobí.Od roku 2001 bylo muzeum rozšířeno o malou regionální galerii. Muzeum je součástí naučné stezky Vlčí jámy.
Tentokrát nechávám auto na parkovišti v Horní Blatné a po cyklostezce  Karlova stezka táhlým stoupáním jedu přes Bludnou a Rýžovnu, zastavím se u vodní nádrže Myslivny a pokračuji na Boží Dar. Projedu si městečko a pak vystoupám na Boží vyhlídku. Tady je krásný výhled na Boží Dar a Krušné hory směrem ke Karlovým Varům. Dalším cílem je známý Trojmezný hraniční kámen. Od něho jedu po cyklostezce 2005A na Klínovec. Protože je krásné počasí, je tu plno lidí, zvlátě cyklistů, kteří sjíždějí na fullech trail…
Měšťanský dům č.p. 127 se nachází v Bezručově ulici. Jedná se o stavbu z roku 1754 se zděným přízemím a hrázděným patrem, polovalbová střecha je krytá šindelem. V přízemí dochované původní klenby. Vzhledem k zacho…
Neděle 5. 5. 2024 V době květnových svátků měl náš malý školáček ředitelské volno a tak syn zamluvil ubytování v Krušných horách v Horní Blatné v apartmánech U Muzea. Vybrali apartmán až…
V roce 1923 nechal odbor Národní jednoty sokolské v Horní Blatné postavit na Blatenském vrchu Památník Mistra Jana Husa. Tento památník s reliéfem Jana Husa, letopočtem 1918 a vytesaným nápisem s věnováním však už dnes na vrcholu Blatenského vrchu nenajdeme. Byl přemístěn přímo do centra Horní Blatné a nyní stojí v parku u kostela sv. Vavřince na stejnojmenném náměstí.
Popis trasy naleznete na adrese:http://ondra-pdvyv.wz.cz/odkazy/LVI-S.htm Další trasy naleznete také nahttp://ondra-pdvyv.wz.cz Zajímavé informace k trase najdete v Průvodci k průvodci III:http://ondra-pdvyv.wz.…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych Vás pozval na dětskou vycházku po okolím Horní Blatné. Na start se dostanete vlakem z Karlových Varů.. Od nádraží vyrážíme po červené přes náměstí, kolem MUZEA a dále…
Vlčí jámy jsou překrásná chráněná přírodně-technická památka, která zde vznikla středověkou důlní činností.Do dnešní doby se zde dochovali zbytky starých zřícených komor a chodeb. Vlčí jámy se nacházejí na jihozáp…
I v těchto parných dnech můžeme spatřit na našem území sníh. Je to opravdu ojedinělý úkaz na území České republiky. Mluvím o Ledové jámě, která se nachází na naučné stezce Horní Blatná - Blatenský vrch. Propadlina je 15 metrů hluboká. Byla zde vytvořena hlubinnou těžbou cínové rudy v dole Jiří. Důl dosahoval hloubky až 50 metrů. Vzhledem k teplotnímu profilu této průrvy zde…
Kostel svatého Vavřince v Horní Blatné je obdélníková jednolodní stavba se dvěma věžičkami na západních nárožích a mohutnou věží na východním průčelí. Stavební data se různí, založení roku…
Kaple svatého Kříže stojí na hřbitově na jihozápadním okraji obce, v ulici Jiráskova. Od roku 1958 kulturní památka. Zajímavé vnitřní vybavení (tři oltáře, lavice, varhany) vzalo za své koncem 20. století. 4 plastiky světců, v pozdním, vrcholně barokním stylu přemístěny do kostela svatého Vavřince. V roce 2000 proběhla rekonstrukce objektu.
Naučnou stezku Horní Blatná - Vlčí jámy tvoří necelých 5 km dlouhý okruh uzavírající se v Horní Blatné. V průběhu Naučné stezky se návštěvníci mohou seznámit prostřednictvým  sedmi informačních tabulí nejen s obcí…
Horní Blatná leží v Západních Čechách, severním směrem od města Karlovy Vary. Horní Blatná je horské hornické městečko, které se rozkládá v srdci Krušných hor a nedaleko hraničního pásma s Německem. Nejvýše polo…
Nádherná rodinná trasa plná zajímavostí měří 18 km. Začíná se v Horní Blatné, kde končil předcházející úsek toulek a vede stále jen po červené turistické stezce A. Gunthera, takže se nemůžete ztratit. Co cestou uv…
Vlčí jámy, Ledová jáma
Vlčí jámy jsou přírodní památkou poblíž krásné rozhledny Blatenský vrch. Skládají se z Vlčí jámy a Ledové jámy. Ledová jáma sahá do hloubky až 20 metrů. Jedná se o propadlinu, jež vznikla hornickou činností při těžbě cínových rud. Jde o pozůstatek dolu Jiří. Vlčí jáma je pak pozůstatkem dolu Wolfgang, je přes 120 metrů dlouhá, její šířka činí 15 metrů a její hloubka je…
Nedaleko města Horní Blatná, při cestě po červené turistické značce na Blatenský vrch, se v nadmořské výšce 990 až 1020 metrů nachází pozůstatek středověkého dobývání cínových rud v žulách…
  Horní Blatnou najdeme cca 20 kilometrů severozápadně od Ostrova v Krušných horách. Je to historické horní město založené roku 1532, kdy sasský kurfiřt Jan Bedřich koupil toto území od pánů z Tetova a podal přík…
Blatenský vrch je milou ukázkou, jak „chutná“ stáří. Roku 1912 je zahájena stavba hotelu s rozhlednou a o rok později, přivítá první návštěvníky. Projekt, pro Spolek pro zimní sporty, vypracoval K. Matusch. Po válce je objekt spravován pohraničníky a po nich je jeho stav tak žalostný, že je nutno věž opravit a hotel dokonce zbourat. Nyní se o dobrý stav starají ochránci…
Blatenský vrch je se svojí výškou 1043 metrů nad mořem třetím nejvyšším vrcholem Krušných hor. Cest na něj vede několik, ale asi jen na jedné z nich si v zimním období kvůli terénu nemohou překážet pěší turisté s běžkaři. Je to červeně značená turistická trasa z náměstí v Horní Blatn…
Vrch nad Horní Blatnou (městská památková rezervace). Na vrcholu rozhledna. Na západním svahu se nalézá přírodní památka Vlčí jámy - pozůstatky po dolování cínu (propadliny, ledové jámy, …
Blatenský vrch
Blatenský vrch je kupovitý vrchol nacházející se v pohoří a geomorfologickém celku Krušné hory, v podcelku Klínovecká hornatina, přibližně 1,5 km severovýchodně od města Horní Blatná. Je to současně také jedna z k…
Zaječí hora či Zaječí vrch lze na mapě objevit lehce, v terénu je to již maličko obtížnější. Ale určitě se vyplatí se tam vydat. Tento kopeček totiž má několik „nej“. Jedná se o nejvyšší…
Nedaleko města Horní Blatná, na Blatenském vrchu, se nachází v nadmořské výšce 1043 metrů jedna zajímavá rozhledna. Je vystavěná z kamene i dřeva a vyrostla do výšky 21 metrů. Z vyhlídkové…
R. 1848 panství Ostrov nad Ohří, kraj Loketský. V německých textech Bärringen, Peringer, Beringer, Peringa, Pärringen. Sídliště, založené asi v r. 1532, bylo snad založeno už jako město, nebo bylo nedlouho poté p…