TURISTIKU PODPORUJÍ
61 689 turistů a cestovatelů
115 735 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 462 679,- odměny za články

Trenčínský kraj

>> Cestování na Slovensko

Trenčínský kraj se svou rozlohou řadí k menším krajům na slovenském území. Nalézá se v obklopení čtyř krajů: Žilinský kraj, Banskobystrický kraj, Nitranský kraj a Zlínský kraj, který leží na území České republiky. Kulturní centrum regionu je Trenčín, město výstav a mezinárodních veletrhů zejména v oblasti módy. Trenčínský hrad tvoří jedinečnou dominantu města.

Turistika Trenčínský kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Náučný chodník Jeleň - Baračka Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Trenčianské Teplice - kúpalisko Vrcholy Machnáč a Sokolí kameň

Beskydy, Javorníky, Valašsko
Cestování a výlety
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Beskydy, Javorníky, Valašsko
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky

Javorníky

Cestopisy

Javorníky
Javorníky  •  Fotografie (15)  • Foto: JiříHonsnejman

Javorníky

Povážská Bystrica – Malý Javorník – Velké Karlovice

Trasa

                Pohoří Javorníky, po kterém z části prochází česko-slovenská hranice, je součástí řetězu pohoří Vnějších západních Karpat, které ze severu bezprostředně lemují Bradlové pásmo, oddělující Vnější a Vnitřní Karpaty. Na západě navazují v průlomovém údolí říčky Senice u Lidečka na hřeben Vizovických vrchů, východní ohraničení tvoří údolí řeky Kysuce mezi Čadcí a Žilinou, které je odděluje od Slovenských Beskyd. Celková délka pohoří je asi 80 km. Pohoří je nápadně asymetrické. Zatímco severní svahy spadají výrazně jen krátkými rozsochami do údolí Vsetínské Bečvy a Kysuce, směrem na jih k Váhu se od hlavního hřebene táhnou 20 až 30 km dlouhé hřebeny, oddělené hlubokými rovnoběžnými údolími. Ty se jen velmi neochotně snižují a dlouho si udržují výšku hlavního hřebene. Ta se pohybuje většinou kolem 900 m, jen ve střední části pohoří přesahuje 1 000 m. Nejvyšším vrcholem je Veľký Javorník (1 071 m), který se nachází již na slovenské straně, byť v bezprostřední blízkosti státní hranice, která z historických důvodů prochází jen několik stovek metrů severně od vrcholu úbočím. Celé pohoří je silně zalesněné. Na severní straně je typická mozaika střídání lesa a luk, vzniklá valašskou kolonizací, směrem k jihu jsou lesy kompaktnější a osídlení se více váže na dlouhá údolí.

                Turisticky využívaný je zejména hlavní hřeben, kde se nachází i několik chat s ubytováním a občerstvením a navazující severní strana pohoří. Jižní slovenská strana je využívána méně, neboť je obtížněji přístupná a vzdálenosti dlouhé.

Povážský hrad z Podhradie

                Již delší dobu mi lákalo projít si Javorníky nikoliv po hřebeni, ale napříč, od údolí Váhu ke Vsetínské Bečvě. Tušil jsem, že tato strana pohoří by díky své odlehlosti mohla být krásná. Za výchozí bod jsem zvolil Povážskou Bystricu, město na březích Váhu, které je ze střední Moravy dostupné ranními vlaky, takže již před osmou hodinou vystupuji na nově opraveném nádraží. Nádraží ostatně není to jediné, čím Slovensko udivuje. Již v Horní Lidči přestupuji z letité, špinavé a otřískané soupravy ČD do čistého klimatizovaného vlaku, osobní vlak z Púchova do Žiliny je ještě luxusnější. Cestou podél Váhu pozoruji z okna velkorysou přestavbu trati s mosty a tunely. Ostatně rozsah budování dálnic a železnic je očividný, za pár desetiletí budeme Slovákům jen tiše závidět… Vkrádá se otázka, proč to nejde u nás.

Povážský hrad

                Povážská Bystrice (290 m) je nevzhledné panelákové město, Slováci bohužel více než my doplatili na industriální rozvoj v éře socialismu, kdy z relativně malých sídel rychle vyrostla města střední velikosti. Tyto jizvy se budou dlouho hojit. Od nádraží vychází modře značená cesta, která by mě měla po 35 kilometrech dovést na hraniční hřeben. Přecházím po mostě přes Váh a všímám si dlouhého, vysokého a velkolepě pojatého dálničního mostu, který překlenuje řeku i celé město. Na druhém břehu na několik kilometrů opouštím modrou značku, chci se podívat na zříceninu hradu nad městem. Znamená to projít asi dva kilometry průmyslovým předměstím po rušné silnici, naštěstí je tu chodník. V části Podhradie vládne už naštěstí normální zástavba. Náhle se na vysokém kopci objevuje sluncem krásně osvětlený hrad. Tady, na samém konci Podhradie, začíná žlutě značená cesta, která vstupuje do lesa a stoupá do sedla (370 m), oddělující hradní kopec. Odsud serpentinami strmě stoupá cesta k hradní zřícenině. Hrad se sice opravuje, ale přístup je volný, ani se neplatí vstupné.

                Povážský hrad (431 m) je poměrně velký a je odsud krásný výhled na město, do údolí Váhu, na Súľovské skály i do Manínské tiesňavy. Stojí to za to sem vylézt. Jsou tu k dispozici i brožurky o historii hradu. Hrad byl postaven ve 13. století a záměrně pobořen po Thököliho povstání na konci 17. století. Sestupuji zpět do sedla a netuším, že dělníci na hradě jsou na dlouhé hodiny poslední lidé, které potkám. Ze sedla už mírněji stoupá žlutě značená cesta lesem, z pasek se místy otvírá výhled k Váhu a na hory za ním. I když je jasno a vedro, přesto je viditelnost víc než výborná. Postupně se stoupání zvyšuje, ale v polovině lesního údolí je vyznačena odbočka ke studánce s výbornou chladnou vodou. Po osvěžení cesta lehčeji vystoupá do sedla Lopatina (525 m), kde se napojí zpět na modrou značku.

Vrch Klapy s Nosickou přehradou

                Ze sedla pokračuje cesta výrazně pohodlněji skoro po rovině a dokonce mírně z kopce ke kraji lesa. Postupně se otevírá se výhled k jihu na Nosickou přehradu, Strážovské vrchy a Bílé Karpaty, kde rozeznávám bradlo Vršatce. Dominantou však je blízký skalnatý vrch Klapy. Přítomnost vápencového bradla dává tušit, že se nacházím na okraji bradlového pásma, dál už budou jen pískovce. Cesta vede úvozem starým sadem a po přirozených loukách s dechberoucím množstvím druhů květin a motýlů. Hold přirozené louky a vápence v podloží. Začíná klesání a konečně i panoramatický výhled na Javorníky. Jen ta dálka k místu, kde tuším hlavní hřeben, je trochu deprimující. Klesání dále pokračuje až do sedla mezi Jasenicou a Udicou (395 m), kudy prochází silnička, mimochodem jediná na trase.

                Blíží se les a v něm strmější stoupání pod vrchol Lopušné (555 m). Lesní cesta začíná mírně klesat. Malinko scházím z cesty na louku, ale nelituji, je tu krásný výhled na Strážovské vrchy. V mělkém sedle je v lese pár chat rekreačního střediska. Vystoupám na užší hřebínek a po něm houpavým terénem k vedlejšímu vrcholu Bukoviny (583 m). Následuje kratší strmější klesání k loukám nad obcí Popradno a s výhledy na hřebeny Javorníků. Opět ztrácím výšku pod 500 m, abych si mohl lépe vychutnat velmi strmé stoupání lesem na Bukovinu (643 m). Vrchol Bukoviny tvoří protažený úzký hřebínek, po jehož překonání následuje stejně prudké klesání. Před sedlem (550 m) je přístřešek se studánkou. Abych nevyšel ze zvyku, další strmé stoupání na Chrcholinec (640 m) a klesání do sedla Pod Chrcholincom (575 m).

Strážovské vrchy a Bílé Karpaty

                V sedle mě, mimo kříže, čeká šokující setkání s civilizací, neuvěřitelná hromada pivních plechovek, konzerv, papírů apod. Myslím si něco o místních čuňatech, jenže podrobnější průzkum odpadků vypovídá jasně o českém původu, ta zvířátka nejspíš utekla z našeho chovu a byla na motorkách. V duchu se slovenským přátelům omlouvám, hledám tašku a zaplňuji volné místo v batohu, jenže to skoro není poznat.

Louka pod Klapym

                Ze šoku mě osvobozuje krásný výhled z louky nad sedlem na Súľovské skály a Malou Fatru. V lese, který mě definitivně pohlcuje, začíná další strmé stoupání na Tisovou (733 m) a pak cesta pokračuje střídavým stoupáním a klesáním na Brusnou (773 m). Je zřejmé, že se dostávám k linii rovnoběžné s hlavním hřebenem, na které se masív Javorníků o 200 až 300 m zvedá. Pocítím to vzápětí při velmi prudkém stoupání na vrchol Ogoňovy Kyčery (957 m). Radost z nabrané výšky u dřevěné sochy Ogoňa mi však pokazí stejně prudké klesání do sedla Pod Kyčerou (795 m). Následuje postupné stoupání (přerušované ovšem občasnými klesáními, aby to nešlo tak rychle) pod Koniakovu skálu (975 m) a přes hřeben klesáním do sedla Adamkova (845 m). Konečně jsem těsně pod hlavním hřebenem, vzdáleným odsud necelý kilometr. Stoupání po široké cestě je docela snesitelné, okořeněné navíc přítomností studánky těsně pod hřebenem. V úmorném vedru tohoto dne je to přímo dar z nebes. Neodpustím si menší zacházku na vrchol Malého Javorníku (1 019 m), nejvyššího vrcholu Javorníků české části pohoří, který se nachází právě v místě, kde se začíná hranice od hlavního hřebene odklánět. Potkávám cyklistu, prvního člověka po více než 30 km.

Udice

Vracím se zpět do sedla pod Malým Javorníkem a po hřebenové, červeně značené cestě pokračuji k rozcestí Bukovina (985 m), ze kterého odbočuje zeleně značená cesta. Je tu na dnešní den docela provoz, potkávám dva cyklisty a jednoho borůvkáře. Cesta klesá severním úbočím Ztracence přes hranici k pasece v sedle Příschlop (830 m). Na rozcestí volím ze dvou možností pokračování po zelené, která vede pod horou Girulou přes několik samot s výhledy k severu na Vsetínské vrchy a Moravskoslezské Beskydy k louce s kapličkou pod Kyčerou (730 m). Opakuji volbu cesty, na dalším rozcestí volím žlutou do Velkých Karlovic, která je o půl kilometru kratší. Mám málo času, chci stihnout vlak. Cesta výrazně klesá, a když už jsem skoro nad Karlovicemi, zjišťuji, že jsem ze žluté o kus výše sešel. Nezbývá, než st závěrečné dva kilometry okořenit během. Po lesní cestě se úspěšně a včas dostávám k nádraží ve Velkých Karlovicích (525 m).

Cesta napříč Javorníky rozhodně nezklamala, vede nádhernou přírodou, hlubokými lesy, občasnými loukami s výhledy s téměř nulovým turistickým provozem. Je docela náročná (délka cca 42 km, převýšení kolem 1 600 m). Díky převýšení i strmosti některých úseků trvá déle, než by odpovídalo počtu kilometrů. Postranní hřeben Javorníků rozhodně není plochý. Není zde možnost žádného občerstvení, neboť cesta vede mimo civilizaci. Naštěstí i v letošním suchém létě nezklamaly studánky, neboť ve třicetistupňovém vedru spotřeba vody kolem 3,5 litru byla víc, než byly moje zásoby na zádech. Co překvapilo, bylo velmi dobré značení na slovenské straně hor.

GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor (49.293, 18.309)
Poslední aktualizace: 25.6.2020
Turistika.cz

Ajaj...

Vyskytla se nespecifikovaná chyba.

Je možné, že adresa je nesprávná, nebo že stránka již neexistuje.
Prosím, použijte vyhledávač k nalezení toho, co hledáte, nebo běžte na hlavní stránku, tam určite něco bude.

chyba 4xx