Vsetín

Vsetín leží v malebném údolí řeky Vsetínská Bečva. První zmínka je z roku 1297 a dnes zde žije přibližně 30 tis. obyvatel.  Kromě jiných památek zde můžete navštívit renesanční zámek.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Rozhledna Bůřov / Arboretum Semetín Ubytování Vsetín
Turistické cíle / Mapa Vsetína Přehrada Karolinka / Kobylské Ďury Jurkovičova rozhledna

Beskydy, Javorníky, Valašsko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Beskydy, Javorníky, Valašsko

Cesta za tragédií Vařákových pasek

Fotografie (17)  • Foto: Franta

Dnešní pouť nebude cestopisem v pravém slova smyslu. Navštívíme sice překrásné místo na hlavním hřebenu Vizovických vrchů, ale my podnikneme spíše cestu do minulosti - do doby, kdy tady ještě stávaly usedlosti valašských kopaničářů. Místo se jmenuje Vařákovy paseky a postihl je stejně tragický osud, jako nedalekou Ploštinu a dědinu Prlov. Odvažuji se tvrdit, že stejně jako v případě Ploštiny byl tragický osud zdejší osady zapříčiněn hlavně "hrdinným" chováním partyzánů.

starý pomník
starý pomník  •  Foto: Franta

Za časů mého mládí mělo slovo partyzán dráždivou příchuť. Byl to neohrožený bojovník, který se nelekal větru, deště, mrazu a na potkání likvidoval značné procento fašistických nepřátel. Díky komunistické propagandě byl pro nás téměř nepřemožitelným hrdinou, jak jsme se ostatně mohli dočíst v mnoha knihách. Souběžně s periodiky umocňoval legendu o partyzánech nejeden film, běžící v kinech. Na 1. či 2. programu ČTV běžel nekonečný sled seriálů o hrdinných partyzánech. Byly to seriály nejen sovětské, vzpomínám hlavně na jeden obzvášť "dokonalý" buharské provenience s názvem "Na každém kilometru" - přeborníkem v kvantitě se staly produkty Slovenské televize. ( Velmi sledovanýma díky reprízám také oblíbeným hitem byl polský seriál "Čtyři z tanku a pes" - ten ale nebyl o nepřemožitelných partyzánech ...) Díky několika mimořádně stupidním seriálům ve mně poprvé zahlodal červíček pochybností - jestli byli ti partyzáni skutečně takoví hrdinové a sami pobili většinu Němců na okupovaných území - s tím zbytkem potom přece už neměla postupující Rudá armáda téměř žádnou práci ...

Foto: Franta

V době, kdy jsem chodil do 6.třídy a vstoupil do oddílu Orientačního běhu, zúčastnili jsme se jednu nepracovní sobotu všichni členové pochodu "Po stopách padlých hrdinů". Start i cíl této asi 30 km dlouhé trasy byl ve Valašských Kloboukách. Na konci města jsme okolo kaple sv.Cyrila a Metoděje vystoupali lesem na silničku, vedoucí po hřebeni do Lačnova. Zanedlouho náš vedoucí zabočil vpravo do lesa a dovedl nás k památníku. Toto místo se nazývá Březinka a klobucký gestapák Adler zde na samém sklonku války nechal popravit 14 zajatých partyzánů. Měli jsme veliké štěstí na vedoucího oddílu, který byl člověkem velmi vzdělaným a dokázal odpovědět i na dětské dotazy, na které bychom v komunistickém tisku nikdy nenalezli odpověď. Bohužel mnohé místa a věci byly v té době tabu, jak jsme se mohli sami přesvědčit při návštěvě dalších míst. Těsně před Lačnovem jsme minuli novostavbu pěkného kostelíka, který se ale směl používat jen jako smuteční síň. V Lačnově jsme si v obchůdku koupili limonádu a kondenzované mléko v tubě, které bývalo našim oblíbeným dětským pamlskem. Po krátkém odpočinku jsme se vyplazili na horní konec dědiny, potěšili se dalekým rozhledem na to naše Valašsko krásné a pak nás čekalo stoupání po lesní cestě nahoru na hlavní hřeben. Stejně jako kdykoliv teď, tak ale samozřejmě především tehdy - jsem byl ohromen ohromnou plochou louky tvaru srpu, táhnoucí se v délce 1 km těsně pod hřebenem. Vedoucí nás zavedl k pomníčku se šesti jmény a vysvětlil nám, že se nacházíme na místě, kde stávaly Vařákovy paseky.Němci je vypálili a některé obyvatele zabili.Víc chudák sám nevěděl ... Toto místo na mne silně zapůsobilo a už tehdy jsem si umínil, že se o něm musím dozvědět co nejvíce ... stejně jako o Ploštině, která byla hlavním cílem našeho pochoďáku ...

Ono to ale nebylo tak jednoduché, jak se to na první pohled zdálo. Zatímco o Ploštině jsem nalezl v brumovské knihovně - ( počtem 15 000 svazků druhá největší v tehdejším Gottwaldovském okrese ) - "materiálu" víc než dost, o Vařákových pasekách neexistovala nikde žádná podrobnější zmínka ... Zato se mi ale do rukou dostala kniha Ve dvojím ohni, která pravdivě popisovala historii partyzánského oddílu Olga. Tady moje víra v mé hrdiny bez bázně a hany dostala povážlivé trhliny. Nejen podle vlastního textu, ale i mezi řádky jsem vyčetl, že do historie tohoto oddílu se sice mohly započítat četné hrdinné úspěchy, ale co si myslet o tom, že převážná část jejich činnosti spočívala v tom, že členové oddílu jako zbojníci "přepadali" hlavně obchody, řezníky a hospody - ( mnohdy za použití násilí ) - a brali si svévolně proviant, alkohol a kuřivo !!

Více literatury k mání nebylo ... A to jsem ještě tak jako ostatní netušil, jak byla veškerá fakta o partyzánech dovedně překroucena na samé pololži. Pravda vyplula na povrch až po sametové revoluci, začala vycházet kvalitní literatura faktu, z trezoru vyklouzl film o Ploštině - "Smrt si říká Engelchen", konečně znovu vyšla stejnojmenná Mňačkova kniha ... Jenom tomu tajemství osudu Vařákových pasek trvalo dlouho předlouho, než se plně otevřelo veřejnosti. O osudech pasekářů bylo možné se před nedávnem dočíst hned dvě verze, pod hlavičkou Toulavé kamery vznikl krátký dokument ... A jakže to tehdy vlastně bylo a co se tady stalo, to se vám pokusím přiblížit v krátké rekonstrukci :

současná podoba

Jakýsi Martin Vařák z Pozděchova si vyhlédl zdejší odlesněný hřeben a už před r. 1870 si tu postavil chalupu. O 20 let později tu stály tři usedlosti, které obývalo 18 osob. Za stejnou časovou periodu přibyl další pasekářský barák a počet obyvatel se zvýšil na 26. Všichni nesli příjmení Vařák, protože otcové rodin byli synové "patriarchy" Vařáka. Před koncem II. světové války zde stálo už 10 chalup - dvě stavení byla oddělena - a žilo zde 56 osob ! K obživě lidem sloužilo na 60 drobných, málo úrodných a dlouhých políček s pastvinami kolem. Protože pasekáři patřili svým náboženským vyznáním k evangelíkům, o nedělích navštěvovali kostel v Pozděchově. 9 stavení spadalo do katastru této obce, jedno patřilo k Lačnovu a podle toho navštěvovali děti také obecní školy. I přes svoji chudobu se pasekáři nebránili dávat z toho mála co měli partyzánům, kteří Vařákovy paseky mnohokrát využili jako své útočiště. Hlavně se tady a v bezprostředním okolí zdržovali po vypálení Ploštiny ( 18.4. 1945 ), čímž pasekářům působily dlouhodobé psychické strádání. Lidé se báli, chtěli se dožít brzkého konce války, ale zasáhl neúprosný osud a partyzánská zbrklost !

Němci sice při svých pravidelných pochůzkách po pasekářských osadách na ukryté partyzány nikdy nenarazili, ale zřejmě na udání byl zatčen Tomáš Vařák a na následky bití při výslechu dne 23.dubna zemřel. ( To byla první oběť Vařákových pasek ). 1.května navštívil tato místa německý raiotelegrafický oddíl, aby zde nainstaloval vysílačku. ( Jak vidno, ani blízká přítomnost fronty a doba do osvobození, která se počítala už jenom na hodiny, nezabrzdila chod rozjeté německé mašinérie !! ) Přichází 2.květen a tragický osud Vařákových pasek dochází svého naplnění ...

Foto: Franta

Tehdy desetiletá Božena Vařáková vzpomíná, jak to tehdy bylo : před polednem přišli na paseky v dobrém úmyslu čtyři němečtí vojáci z radiotelegr.oddílu, kteří si své zbraně odložili ke skříni v jejich chalupě. Mezitím, co se chystali odejít na Rozhlednu k vysílačce, kontaktovala pobíhající a hrající si děti u lesa skupinka partyzánů. Vyzvídali po nich, co tu Němci dělají ... a pak, aniž by děti varovali, aby se se svými matkami schovaly ... rozhodli se na neozbrojené Němce zaútočit. Výsledkem jednostranně vedené přestřelky byl jeden mrtvý Němec a partyzán Josef Mikulín !! ( Jeden Němec uprchl). "Hrdinní" partyzáni následně Vařákovy paseky opustili, zoufalí lidé se utekli schovat do lesa. Padal ale sníh, bylo tam zima a tak se později vrátili do svých domovů ...Protože ten samý den předtím v lese partyzáni zastřelili další 3 Němce, přihnal se sem v podvečer německý trestný oddíl. Všichni lidé byli vyhnáni z chalup ven, z chlévů také dobytek a 8 domů Němci podpálili. ( Dva domy, stojící o kus dál a které odsud nebylo ve večerní tmě vidět, ohnivému "kohoutu" unikly ). Střecha jedné ze stodol byla pokryta v té době módním eternitem, ten začal v žáru praskat a "střílet", což vedlo Němce k domněnce, že to vybuchuje ukrytá partyzánská munice ! Jen pláč a křik obyvatel a jejich zoufalé prosby, než se to vysvětlilo, zabránily tomu, aby je fašisté na místě všechny nepostříleli. Všech zadržených 16 osob pak hnali nocí až do Valašské Polanky. ( Němci se prý v lese tak báli partyzánského útoku, že by se při jednom jediném jejich výstřelu dali na útěk ! Partyzáni ale nezaútočili a později se vymlouvali na to, že museli operovat jinde ...) Na přímluvu faráře v Polance - ale hlavně jeho německé hospodyně - byly matky s dětmi propuštěny na svobodu. Ale František Žák, Jan Polčák, teprve 20 - letý Karel Vařák a Růžena ( Rozálie ) Šopová, což byla 22 - letá slečna, která na paseky přijela v tento den na návštěvu a ocitla se tak v nesprávný den na nesprávném místě ... tak tito byli gestapem převezeni do Hošťálkové, kde byli v noci na 3.května brutálně umučeni !!!

Stalo se tak v den, kdy už v mnohých valašských obcích slavili jejich obyvatelé své osvobození rumunskými oddíly, které byly součástí Rudé armády !!

Těsně po válce opustily lokalitu Vařákových pasek i obyvatelé těch dvou nevypálených chalup a meze původních políček byly časem rozorány. Na místě tragédie zůstalo stát několik ovocných stromů a dvě lípy. V roce 1965 - při 20.výročí události - tu byl slavnostně odhalen pomník se šesti jmény obětí. V roce 2005 byly při 60.výročí obě lípy vyhlášeny za památné stromy a od té doby nesou jména dvou nejmladších obětí - Lípa Karla Vařáka a Lípa Růženy Šopové. A konečně v roce 2009 dochází k další úpravě tohoto místa a památník získává mnohem důstojnější podobu ...

Foto: Franta

Vařákovy paseky jsou dnes přístupné nejen po modré značce, která je jakousi hřebenovkou Vizovických vrchů, ale i po trase Naučné stezky Vařákovy paseky a ta začíná v Horní Lidči. Kromě jiného vás provede okolo krásných Lačnovských rybníků, z návrší nad nimi a z horního konce obce Lačnov vám nabídne kouzelné výhledy na krajinu Jižního Valašska a navštívíte také moc hezké Dolní i Horní Lačnovské skály. U hlavního cíle pak prosím věnujte alespoň krátkou tichou vzpomínku na zcela zbytečná lidská neštěstí a oběti, za které nesou vinu především ti všude oslavovaní "hrdinní" partyzáni ...

( K článku čerpány fakta z tabulí NS a také z článků ve Valašském deníku).

Poslední aktualizace: 17.7.2013
Autor: Franta

Lačnov

Příspěvky z okolí Cesta za tragédií Vařákových pasek

Vařákovy paseky a šafrán bělokvětý
Říká se, že když je něčeho vzácného málo, je ho jako šafránu. To ale neplatí o jednom valašském koutu - nádherném Lačnovsku, kde je naopak jeho výskyt velmi bohatý. Samozřejmě nemám na mysli šafrán setý, ale ten b…
  Je nádherná neděle - začátek měsíce října - a protože zůstat trčet doma by bylo těžkým hříchem, rychle se rozhoduji pro výšlap do blízkého okolí. Jako obvykle je to do H.Lidče vláčkem motoráčkem a dneska odtud sm…
Dnes máme na programu trochu delší výlet a tak už brzy ráno odjíždíme busem do Pozděchova. Z malebné valašské obce napřed vidíme siluety dvou kostelů - barokního katolického a také evangelického, které stojí na ná…
  Nedůvěra v meteorology se nevyplácí a může se krutě vymstít - příkladem budiž náš včerejší výlet. Podle předpovědi měla od rána přes Moravu přecházet studená fronta s dešti a bouřkami, namísto toho jsme se ale r…
   Je začátek měsíce února. Jedu vlakem do Horní Lidče a zde dostávám téměř šok z okolních zasněžených svahů a plání - vždyť u nás v Brumově máme už skoro jaro a po sněhové pokrývce tam není ani památky ! Další…
  Dnes už jsou Lačnovské skály známým turistickým pojmem, ale za časů mého mládí je znali jen trampové a horolezci. Navíc nebyly vůbec vyznačeny na mapách a bylo nutno je pohledat. Což nebylo až tak zlé, neboť moje tulácká a objevitelská duše přitom slastně chrochtala blahem. A pranic jí nevadilo, že jsem ke skalám, než jsem je všechny našel, musel na několikrát. Kupodivu se ne…
                                                  pátek      Už dlouho jsem svému nejmladšímu bráškovi Staňovi sliboval, že ho sebou vezmu na pořádný čundr a tak jsme jedno páteční srpnové odpoledne n…
   Celý rok jsem zlobil -  přesto se ale Ježíšek zachoval velkoryse a prostřednictvím manželky Jany mi nadělil spoustu hezkých dárků. Kromě jiného jsem dostal také 3 zbrusu nové turistické mapy od Shocartu s neo…
  Tyto "skály" skutečně existují, ale víceméně se jedná o kartografický omyl na mapě 1: 40 000 ZLÍNSKO Hostýnské a Vizovické vrchy od vydavatelství  Shocart, která umístila ikonku Velké skály namísto Prostředních …
Rozcestí Láz leží na modré turistické značce táhnoucí se z Lidečka přes Čertovy skály na Vařákovy paseky. Odbočuje zde žlutá na Lačnovské skály a na druhou stranu na Trubiska. Místo je bez výhledu, na všechny s…
Pískovcový skalní utvar na hřebeni Vizovických vrchů. Přístup nejlépe po žluté značce na jižní straně hřebene. Jde o dvě skupiny cvičných skal (Horní a Dolní). Nejvhodněji kombinovat s hřebenovkou Vizovi…
  Dnes navštívíme dřevěný lovecký zámeček Trubiska, ukrytý v hlubokém lesnatém údolí nedaleko Pozděchova,mrkneme se na Horní a Dolní Lačnovské skály, pokocháme se výhledy na  pozoruhodnou krajin…
Již nějakých pár let každoročně vyrážíme za bigbítem do hlavního města slivovice Vizovic. Protože ale našinec není jen příznivcem hardrockových koryfejů, dospěje do stadia, že se chce podívat i kousek za humna val…
   Jako nevlastní odvržená sestra si nejspíše připadají Prostřední Lačnovské skály. I když je v jejích stěnách vyznačeno několik horolezeckých cest, "skálolezci" nijak zvlášť oblíbeny nejsou a turistické veřejnost…
   Pokud by se u nás na východní Moravě pořádala soutěž o "Pískovcovou skalní MISS Valašské republiky," horkou favoritkou na vítězství by se zcela jistě stala Horní Lačnovská skála. Před jejími mírami - (délka 9…
  Máme u nás na Valašsku všelijaké skály a jejich seskupení. Milovníci starých pověstí a báchorek mohou poobdivovat například velikou skalní zeď u Lidečka, kterou prý má na svědomí samotný satanáš. Anebo nahoře na kopci nad nimi, na Zámčisku, hledat mezi skalkami vstupní otvor té "pravé" sluje, vedoucí do samotného pekla ...    Z geologického hlediska jsou skalní útvary na Valašsku tvořeny pískovci a…
  Tímto neobvyklým přízviskem už od pradávna obyvatelé Lačnova nazývají skalní útvar s velikou pravidelnou dutinou, do které se hravě vleze nejen hlavička dítěte, ale dokonce  i dospělého jedince. (Možná se teď pl…
  Lačnovské pískovcové trojskalí disponuje stěnami zdobenými nejen pavučinami voštin, ale i takovým množstvím kulovitých otvorů, že lze tyto objekty neživé přírody s klidným svědomím přirovnat k obligátnímu sýru…
  Oblast moravských Karpat se může pochlubit mimořádně bohatým výskytem pískovcových skalních útvarů, z nichž ty „nejděravější“ najdeme ve Chřibech a Vizovických vrších. Hlavní část druhého pohoří tvoří předlouhý K…
  Je sobota 28.března. Včera jsme byli s Janou na prvním „rouškovém“ výletě a prošli se ze Všeminy do Jasenné okolo pasekářských obydlí na Trávnících. I dnešní brzké ráno obyvatele Česka přivítalo sluncem, jenže osvětlení je mnohem příznivější a ostřejší. Včera to holt Oskar trochu flákal... Krátce po šesté vyjiždím busem, do kterého se nastupuje zadními dveřmi (a ve kterém se …
   Poslední z hlavních lačnovských "trojčat" najdeme jihovýchodním směrem od její Horní sestry, při žluté turistické značce a trase nové NS Vařákovy paseky. Od rozcestí a odbočce k Horním skalám sestoupíme lesní c…
   Při průzkumu okolí "svaté trojice" hlavních Lačnovských skal není nouze o další nečekaná skalní překvapení . Na jaře jsme si s manželkou krátili cestu od skalek na Lázu k Dolním Lačnovským skalám přes rozsáhlou…
  V hlubokém údolí Vizovických vrchů se na sever od hlavního hřebene u rozcestí několika turistických cest nalézá hezky upravený odpočinkový areál. V něm nalezneme pod korunami dvou javorů tábořiště a lavičky na o…
Tento tip na příjemný výlet je určen všem obdivovatelům drsné krásy valašské KRAJINY, jejich oblých vrcholků, lesů, luk a pasek i atraktivních skalních útvarů. Celá trasa je vhodná pro pěší turisty i příznivce bic…
   Vizovické vrchy jsou součástí flyšového pásma Vnějších Západních Karpat a zdejší skalní útvary jsou proto tvořeny pískovci a slepenci. velice rozsáhlá vrchovina se rozkládá mezi Bílými Karpaty a Hostýnskými vrchy, na východě je ohraničena pásmem Javorníků a od Vizovic sahá až ke Vsetínu, na západě končí její poslední výběžky u řeky Moravy.   Po skalních útvarech bychom na většině území vrchoviny pát…
 "Březen, za kamna vlezem, duben, ještě tam budem" - moc pěkné pranostiky si vymysleli ti naši předci - peciválové. (Docela by mne zajímalo, v jakých fázích proběhla jejich proměna na lid turistický.) To my, Valaš…
 O zajímavém mrazovém srubu pod kótou Krajčice (730 m) jsem již psal. Turista, procházející od Čertových skal na hlavní hřeben Vizovických vrchů o něj není ochuzen, neboť značená cesta prochází na dohled od skalis…
Máte-li rádi přírodu a vše, co k ní patří, pak vám doporučujeme navštívit pískovcové skály, kterým se začalo říkat Čertovy podle pověsti o sázce chytrého valašského mlynáře s čertem. Jedná se o skalní stěnu charak…
Chráněný přírodní útvar Pulčínské skály se nachází poblíž obce Pulčín, jižně od Vsetína. Jsou součástí NPR Pulčín-Hradisko. Není bez zajímavosti, že skály byly útočištěm člověka již v prn…