Vsetín

Vsetín leží v malebném údolí řeky Vsetínská Bečva. První zmínka je z roku 1297 a dnes zde žije přibližně 30 tis. obyvatel.  Kromě jiných památek zde můžete navštívit renesanční zámek.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Rozhledna Bůřov / Arboretum Semetín Ubytování Vsetín
Turistické cíle / Mapa Vsetína Přehrada Karolinka / Kobylské Ďury Jurkovičova rozhledna
Beskydy, Javorníky, Valašsko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Beskydy, Javorníky, Valašsko

Lačnovky - Pulčiny - Huslenky ( Retro 1984)

Lačnovsko
Lačnovsko  •  Fotografie (21)  • Foto: Franta

pátek

Už dlouho jsem svému nejmladšímu bráškovi Staňovi sliboval, že ho sebou vezmu na pořádný čundr a tak jsme jedno páteční srpnové odpoledne na konci měsíce srpna vyrazili na cestu. Vlakem do Horní Lidče a odtud už po svých k čarokrásným Lačnovským rybníkům. Protože tu mají otevřenu " Rybárnu", což je krčma pro žíznivé rybáře, kupujeme si zde nějaké občerstvení a po pivu a limu sebou. Po silničce, vedoucí do kopců a na horní konec obce Lačnova, se dostáváme k místnímu JZD. Pokocháme se výhledem na celou oblast jižního Valašska a seběhneme dolů k potoku. Cestou necestou přes louky s ostrovjemi na lesní cestu a za vidlicí potoků už v hustém lese odbočujeme k Prostředním Lačnovským skalám.

Pulčiny
Pulčiny  •  Foto: Franta

Tak jako všechny ostatní zdejší pískovcové skály jsou i tyto vyzdobeny velkými dutinami a výklenky, najdeme tu vějíře voštin a jiné pozoruhodnosti. Hlavní blok skal má tvar písmene L. Tyto skály ale zná spíše jen horolezecká veřejnost, protože leží stranou od všech přístupových cest. Necháváme si tu s bráškou batožiny a vydáváme se hledat nějaký seník na přespání. Cestou objevujeme překrásnou skalní stěnu ( Dolní skály) o které jsem až dosud neměl ani tušení !! Pod hřebenem nacházíme kýžený seník, bohužel je k našemu velikému zklamání prázdný - to nejdůležitější pro luxusní nocleh - uschlá píce - v něm chybí... Začíná se nám pomalu smrákat a tak se přes hřeben Vrátnice s Horními skálami - táboří tu nějací trampové - vracíme k našim batohům. Tady v černém smrkovém lese už je tma jako v pytli, vystrašený Staník mne zůstává čekat pod skálami a já jdu pro ukryté batožiny.

Rozděláváme oheň, opékáme kabanos a slaninu a pak popíjíme limo a pivo a když se bratříček tak krásně v lese bojí, tak neodolám a vyprávím mu před spaním hrůzostrašné příběhy...

sobota

Ráno se budíme už před 8.hodinou a s úžasem zjišťujeme, že jsme doslova obklíčeni hřiby, které tu kolem nás přes noc vyrostly !!! Staník je chce hned sbírat. Já ho ale zarazím : napřed v klidu posnídáme, ony zatím ty suchohříbečky trochu povyrostou... I tak jich máme plnou velikou igelitovou tašku ! Moc z toho nadšený nejsem - před námi ještě 2 dny cesty - určitě se nám houby v tom horku zapaří !!

Foto: Franta

Pak si balíme pinkle a jdeme prozkoumat tu dlouhou a krásnou skalní stěnu Dolních skal. Od nich vystoupáme na hlavní hřeben Vizovických vrchů a odtud už po modré značce - za občasné konzumace chutných lesních plodů ( malin a ostružin) - směr Čertovy skály. Cestou míjíme na jednom vršíčku v lese ( kóta Laz ) zajímavé skalky s tak velkými otvory ( tafoni), že se Staňa do toho největšího celý vlezl !! Pak kolem četných velikých mravenišť až pod vrchol Zámčiska ( Kopce) ke skalám a jeskyním. Procházíme s bratrem skalnaté příkopy a propadlin a protože sebou máme i baterku, tak si prolézáme hlavní pseudokrasové puklinovité sluje a nacházíme i vchody do dalších " ďůr"... A pak dolů lesem po strašně strmém svahu k Čertovým skalám. Horolezců a čumilů je tu jak naseto ! Po prohlídce impozantní skalní hradby z hrubozrnného pískovce a slepence zdola i zhora ještě osvěžit v nedaleké studánce a hurá na Pulčiny ! Když v údolí potoka Pulčiňáku svačíme, tak nás míjí skupinka velice hezkých čundraček. Na skalách 5 kostelů se nezastavujeme, protože zde mají sraz horolezci snad z celého Severomoravského kraje a tak pokračujeme k hlavním Pulčinským skalám, kde doháníme ty čundračky. Leží tu vyvalené na louce u potoka a moc nahlas a hrozně falešně zpívají !!

Nyní nás čeká po klikaticím se chodníčku průstup hlavním hřebenem skal, které jsou dobře čtvrt km dlouhé. Vpravo vidíme skálu " Trtol". Lidově to znamená žábu, ale my bychom spíš řekli, že nám ta veliká skála připomíná žraloka. Na jejím vrcholku je pěkná skalní mísa s vodou. Když docela razantně vystoupáme až na horní konec skal, jsme zpocení jak myši. Odkládáme batožiny pod nejvyšší skálu - Ludmilinu - a lezeme na vyhlídku, která je opravdu úchvatná. Pod námi malebné louky a svahy, naproti na vršku první domky dědinky Pulčín. Z maličkého hradu zbyly ve skále vytesané 3 schodky. Jeho historie nebyla dlouhá, z jeho majitelů byl nejproslulejší jeden loupeživý rytíř. Ten v nedaleké soutěsce Lomensko u Čertových skal přepadal kupecké karavany. Podle hesla "vrána k vráně sedá..." měl za manželku ženu " nevalných mravů"...

Když se vracíme dolů pro batohy, tak s hrůzou vidím, že mi brácha hodil ten můj do h ... a ! Pardon - do lidského extrementu !!! A tak musí i přes slzičky v očích "za trest" nést oba batohy až nahoru do Velkého skalního města k Jelení studánce. Zde velké čištění a praní pískem, aby byl ten zápach aspoň trochu přehlušen. Než se tak stane, procházíme si okruh zdejšími skalními městy na vrcholu Hradiska a já po usmíření ukazuju bratříčkovi všechny význačnější skalní útvary : Skalní hrad a Jeskyni Hladomornu, Kazatelnu,Želvu, rokli Propadlého hradu a další skály...

Foto: Franta

Naše další cesta vede na rozcestí Pod Kyčerou a z kopce dolů do velké obce Zděchov. Na horním konci jsme se usadili na zastávce busu a rozdělili se o vepřovou konzervu, pak návštěva zdejšího hotelu. Obsluhuje tu překrásná šenkýřka a když se dozví, že Staňa není můj syn, ale bratr, tak značně pookřeje a je u našeho stolu skoro pořád ! Pročež se nám tu velmi líbí - hlavně mně, Staník má teprve 11 let a ještě z toho nemá rozum !! V průběhu večera si od nás ty zapařené suchohříby kupuje za štamprli borovičky a čokoládu jeden děda, jenže mezitím co stojím u pultu a vybavuju se s šenkýřkou, tak mu je další dědek sprostě ukradne a utíká k východu. Je ale přistižen a je z toho málem rvačka, ale to prý je tady normální... (a o to víc se tu cítím jak u nás doma !) Jsem ale zodpovědný i za mladšího sourozence a tak nechci čekat, až se semele něco horšího a tak platím, s veliků lítosťů v srdéčku sa lúčím s tú krasaviců a na závěr od ní dostávám tip na nocleh, že je u blízkého JZD veliký hangár se senem.

Byl tam a je to něco parádního ! Spí se tam jako doma v peřinách, v noci nás sice na chvilku budí přeháňka, ale to nevadí...

neděle

Ráno to ale už moc dobře nevypadá. Mraky jsou na spadnutí a tak bohužel musím zrušit naši další cestu, kterou měl být odjezd vlakem do Velkých Karlovic a přechod části hlavního hřebene Javorníků. Proto posnídáme, vyklepeme si seno z oděvů a po omytí ve zdejším potoku jdeme pěšo do Huslenek na vlak k domovu. Je to docela daleko, autobus žádný nejede a po chvilce začíná pršet a to tak, že moc !! Staňa má pláštěnku, já - starší a "rozumnější" vůbec nic - a tak nehorázně promokám...

Lačnovsko
Lačnovsko  •  Foto: Franta

Na nádraží si chvilku povídáme se správným borcem výpravčím a protože máme ještě dost času, tak si odskakujeme do blízké hospody na kofolu a pak už jen Cesta na Vsetín, přestup na další vlak a domů...

Poslední aktualizace: 7.1.2011
Autor: Franta

Lačnov

Příspěvky z okolí Lačnovky - Pulčiny - Huslenky ( Retro 1984)

Láz
Rozcestí Láz leží na modré turistické značce táhnoucí se z Lidečka přes Čertovy skály na Vařákovy paseky. Odbočuje zde žlutá na Lačnovské skály a na druhou stranu na Trubiska. Místo je bez výhledu, na všechny s…
   Dnes je krásná říjnová sobota, volání modrých dálek je zvlášť nutkavé a tak rychle na tůru ! Z útrob vsetínského autobusu jsme se vykulili v centru Pozděchova. Pomaličku stoupáme dědinkou na jej…
  Dnes navštívíme dřevěný lovecký zámeček Trubiska, ukrytý v hlubokém lesnatém údolí nedaleko Pozděchova,mrkneme se na Horní a Dolní Lačnovské skály, pokocháme se výhledy na  pozoruhodnou krajin…
Centrála cestovního ruchu Východní Moravy pracuje na propagaci Zlínského kraje vůči návštěvníkům z tuzemska a zahraničí, ale také inspiruje obyvatele Zlínského kraje k návštěvě zajímavých míst a k aktivn…
  Máme u nás na Valašsku všelijaké skály a jejich seskupení. Milovníci starých pověstí a báchorek mohou poobdivovat například velikou skalní zeď u Lidečka, kterou prý má na svědomí samotný satanáš. Anebo nahoře na kopci nad nimi, na Zámčisku, hledat mezi skalkami vstupní otvor té "pravé" sluje, vedoucí do samotného pekla ...    Z geologického hlediska jsou skalní útvary na Valašsku tvořeny pískovci a…
Tento tip na příjemný výlet je určen všem obdivovatelům drsné krásy valašské KRAJINY, jejich oblých vrcholků, lesů, luk a pasek i atraktivních skalních útvarů. Celá trasa je vhodná pro pěší turisty i příznivce bic…
   Utékly rovné 2 dni od mojéj poslední návštěvy týchto krásných míst a dneskaj si tam dávám s našima repete, protože má byt úplně stejný a krásný deň ! Dneskaj je to ale už bez foťáku, protože je týdeň před výpla…
  V hlubokém údolí Vizovických vrchů se na sever od hlavního hřebene u rozcestí několika turistických cest nalézá hezky upravený odpočinkový areál. V něm nalezneme pod korunami dvou javorů tábořiště a lavičky na o…
Již nějakých pár let každoročně vyrážíme za bigbítem do hlavního města slivovice Vizovic. Protože ale našinec není jen příznivcem hardrockových koryfejů, dospěje do stadia, že se chce podívat i kousek za humna val…
Dnes máme na programu trochu delší výlet a tak už brzy ráno odjíždíme busem do Pozděchova. Z malebné valašské obce napřed vidíme siluety dvou kostelů - barokního katolického a také evangelického, které stojí na ná…
   Pokud by se u nás na východní Moravě pořádala soutěž o "Pískovcovou skalní MISS Valašské republiky," horkou favoritkou na vítězství by se zcela jistě stala Horní Lačnovská skála. Před jejími mírami - (délka 9…
Říká se, že když je něčeho vzácného málo, je ho jako šafránu. To ale neplatí o jednom valašském koutu - nádherném Lačnovsku, kde je naopak jeho výskyt velmi bohatý. Samozřejmě nemám na mysli šafrán setý, ale ten b…
  Dnes už jsou Lačnovské skály známým turistickým pojmem, ale za časů mého mládí je znali jen trampové a horolezci. Navíc nebyly vůbec vyznačeny na mapách a bylo nutno je pohledat. Což nebylo až tak zlé, neboť moje tulácká a objevitelská duše přitom slastně chrochtala blahem. A pranic jí nevadilo, že jsem ke skalám, než jsem je všechny našel, musel na několikrát. Kupodivu se ne…
   Celý rok jsem zlobil -  přesto se ale Ježíšek zachoval velkoryse a prostřednictvím manželky Jany mi nadělil spoustu hezkých dárků. Kromě jiného jsem dostal také 3 zbrusu nové turistické mapy od Shocartu s neo…
Pískovcový skalní utvar na hřebeni Vizovických vrchů. Přístup nejlépe po žluté značce na jižní straně hřebene. Jde o dvě skupiny cvičných skal (Horní a Dolní). Nejvhodněji kombinovat s hřebenovkou Vizovi…
  Součástí areálu Loveckého zámečku Trubiska bývaly i dva rybníky. Menší - Hubertek, nalezneme asi 200 m odtud níž v údolí, větší Kačeňák leží 500 m od Trubisek. Na něm se členové rodu Stillfriedů, kteří zámeček p…
   Součástí okruhu nové trasy a Naučné stezky "Okolo šesti dědin" je také informační panel pátého zastavení. Je umístěn u starobylého pomníku patrona lovců a myslivců. Místo se nachází na modré turistické stezce z …
   Jako nevlastní odvržená sestra si nejspíše připadají Prostřední Lačnovské skály. I když je v jejích stěnách vyznačeno několik horolezeckých cest, "skálolezci" nijak zvlášť oblíbeny nejsou a turistické veřejnost…
  Tímto neobvyklým přízviskem už od pradávna obyvatelé Lačnova nazývají skalní útvar s velikou pravidelnou dutinou, do které se hravě vleze nejen hlavička dítěte, ale dokonce  i dospělého jedince. (Možná se teď pl…
  Lačnovské pískovcové trojskalí disponuje stěnami zdobenými nejen pavučinami voštin, ale i takovým množstvím kulovitých otvorů, že lze tyto objekty neživé přírody s klidným svědomím přirovnat k obligátnímu sýru…
  Oblast moravských Karpat se může pochlubit mimořádně bohatým výskytem pískovcových skalních útvarů, z nichž ty „nejděravější“ najdeme ve Chřibech a Vizovických vrších. Hlavní část druhého pohoří tvoří předlouhý K…
  Dnešní pouť nebude cestopisem v pravém slova smyslu. Navštívíme sice překrásné místo na hlavním hřebenu Vizovických vrchů, ale my podnikneme spíše cestu do minulosti - do doby, kdy tady ještě stávaly usedlost…
  Je sobota 28.března. Včera jsme byli s Janou na prvním „rouškovém“ výletě a prošli se ze Všeminy do Jasenné okolo pasekářských obydlí na Trávnících. I dnešní brzké ráno obyvatele Česka přivítalo sluncem, jenže osvětlení je mnohem příznivější a ostřejší. Včera to holt Oskar trochu flákal... Krátce po šesté vyjiždím busem, do kterého se nastupuje zadními dveřmi (a ve kterém se …
   Poslední z hlavních lačnovských "trojčat" najdeme jihovýchodním směrem od její Horní sestry, při žluté turistické značce a trase nové NS Vařákovy paseky. Od rozcestí a odbočce k Horním skalám sestoupíme lesní c…
Přírodně velmi hezké je údolí potoka Trubiska, jímž prochází po celé jeho délce (asi 3.5 km) zelená turistická trasa a cyklotrasa. V horní části údolí se za areálem bývalého loveckého zámečku nachází tur.rozcestí,…
  Nedůvěra v meteorology se nevyplácí a může se krutě vymstít - příkladem budiž náš včerejší výlet. Podle předpovědi měla od rána přes Moravu přecházet studená fronta s dešti a bouřkami, namísto toho jsme se ale r…
 "Březen, za kamna vlezem, duben, ještě tam budem" - moc pěkné pranostiky si vymysleli ti naši předci - peciválové. (Docela by mne zajímalo, v jakých fázích proběhla jejich proměna na lid turistický.) To my, Valaš…
 O zajímavém mrazovém srubu pod kótou Krajčice (730 m) jsem již psal. Turista, procházející od Čertových skal na hlavní hřeben Vizovických vrchů o něj není ochuzen, neboť značená cesta prochází na dohled od skalis…