ZÁBŘEŽSKÁ VRCHOVINA

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Putování (více dnů) Do přírody Na hory Na kole

Turisticky stále přitažlivější Zábřežská(někdy nazývána jen moravská) vrchovina je krásným, ale především turisticky zcela nedoceněným pohořím Moravy. Kromě několika turistických cílů jako je hrad Bouzov, Javoříčské či Mladečské jeskyně a nebo Velký a Malý Kosíř , tady turistu téměř nepotkáte. Poněkud to napravuje stále bouřlivěji se rozvíjející cykloturistika této oblasti.Narazit zde ale můžeme na několik úchvatných míst.Pojďme tedy společně,alespoň letmo nahlédnout do této pestré oblasti.

Na severu je Zábřežská vrchovina ohraničená podhůřím Hrubého Jeseníku, Orlických hor, na jihu pak Drahanskou vrchovinou, na niž plynule navazuje.Západní a východní okraj této vrchoviny je lemován příkrými okrajovými svahy, které spadají do sníženin Podorlické tabule, Mohelnické brázdy,oblasti Českomoravského Pomezí a Hornomoravského úvalu s Litovelským Pomoravým.

Oblast je z geologického hlediska tvořena hlavně rulou,svorem a droby.Na Bouzovsku vybíhají devonské vápence v přírodních rezervacích a turisticky lákávých Javořičských a Mladečských jeskyní.

Nejvyššími vrcholy oblasti je Lázek (s rozhlednou)(714 m n. m.), Kančí vrch (606 m n. m.), Velký Kosíř (442 m n. m.).Známější říčky jsou zde Březná,Moravská Sázava,Mírovka,Třebůvka,Šumice.

Podíváme-li se na některé turistické zajímavosti tak na od severu je to Lázecko s vrcholem Lázek(714), na kterém stojí rozhledna.Jde o dřevěnou věž o výšce 20 metrů s vyhlídkovou plošinou ve výšce 17 m, na kterou vede 87 schodů. Současně s ní byla vybudována i chata, pojmenovaná po berním úředníkovi Františku Reichlovi ze Zábřehu. V roce 1989 byla rozhledna vrácena KČT, v roce1995 přešla do soukromých rukou.Přístup je po zelené značce z města Lanškroun nebo po červené z města Štíty.K rozhledně je možné dojet autem.Po Žluté značce můžeme od Lázku sestoupit do údolí Šumvaláku a dojdeme lesní silničkou a klidným lesem až k osadě Drozdovská pila(bývalé rekreační středisko).Nad osadou je pomník Háječka jako připomínka part.hnutí v oblasti.Pěkné je také údolí Březné a okolí Hoštějna.Nad obcí Hoštějn jsou nepatrné zbytky zříceniny hradu.Kousek dál stojí kamenný jehlan, postavený sem v r. 1845, aby připomínal vybudování železniční tratě spojující Olomouc s Prahou. Síť turistická a cykloturistická se rozbíhá do všech koutů.Na okraji města Zábřeh najdeme v.n.Nemilka v Růžovém údolí.Ještě více romantiky na nás dýchne v Dolním Bušínově s přírodním koupalištěm a pěkným penzionem.Asi 1km odtud je menší přehrada Krchleby.Na dosah ruky je také legendární Mírov.Na bývalém středověkém hradě je dnes věznice se zvýšenou ostrahou, která má mimo jiné také oddělení pro doživotně odsouzené.

Bouzov  •  Foto: radimm

Střední část pohoří od severní odděluje silnice mezi Mohelnící a Moravskou Třebovou.Můžeme hledat ztracený čas u bývalé obce Střítež nedaleko MOhelnice.Střítež byla ve 14. století lénem olomouckých biskupů, stával zde farní kostel a dvůr s tvrzí. Tvrz byla zničena na přelomu 14. a 15. století a Střítež definitivně zanikla začátkem 16. století. Z někdejší vsi zde zůstala jen myslivna.Na kopci stojí empírová kaplička.K myslivně vede řada lesních cest, od myslivny ke kapli je cesta zdobená křížovou cestou se čtrnácti zastaveními, tvořenými pískovcovými kvádry klasicistního slohu.Blízké by nám více mohlo být Údolí Třebůvky mezi mestečkem Loštice a Městečkem Trnávka.Nad druhým zmiňovaným stojí romatická zřícenina kamenného hradu, zv.Cimburk zal. kol. r. 1300 Ctiborem z Lipnice. Jméno získal podle erbu pánů z Lipnice, na kterém bylo cimbuří. V roce 1776 hrad úplně opuštěn, r. 1786 vyhořel.Dnes je dominantou Zábřežské vrchoviny a oblasti zvané Malá Haná.Nad údolím Třebůvky najdeme také nepatrné zbytky hradu Vranová Lhota.Hrad z poloviny 14. století. Připomíná se v r.1351 jako středisko panství,k němuž náleželo 7 okolních vsí. Za husitských válek zřejmě pobořen,neboť se r.1497 uvádí jako pustý.Snad tím největším lákadlem je zde nedaleký hrad Bouzov,lákající svoji dominantou a jedinečností.Působí dojmem dobře zachované středověké památky, jeho současná podoba však pochází z romantické přestavby z přelomu 19. a 20. století. Patří mezi nejnavštěvovanější památky v České republice a je vyhledávaným místem filmařů.Určitě neopomeňme také návštěvu Loštic a jedinečného muzea Olomouckých tvarůžků.Bouzovskou turistickou oblast rovněž doplňujé Javořičské a Mladečské jeskyně.Jeskyně Javořičské se nacházejí v ostrůvku devonských vápenců v masívu vrchu Špraněk (538 m n.m.) jenž je součástí Národní přírodní rezervace Špraněk . Podzemní prostory byly vytvořeny tokem (přesněji řečeno paleotokem) potoka Špraňku.Jedinečná krápníková výzdoba ve třech přístupných patrech dělá tyhle jeskyně skutečně úchvatnou záležitostí.Zhruba 1km po turistické značce směreme nad jeskyně dojdeme k fascinující skalní bráně Zkamenělý zámek.Na jejím vrcholu stával hrad.Mohutné vysoké vápencové skalisko se vzácným rostlinstvem, které se zvedá do výšky 54m nad hladinou potoka,je pastvou pro romantika. Níže, ve výši 25 m je částěčně zřícená skalní brána, v jejíž stěně najdeme vchod do velké ponorné jeskyně.Pohnuté a smutné osudy má bývalá obec Javoříčko.Současné malé osídlení je pozůstatkem velké osady, kterou 5. května 1945 srovnalo se zemí přepadové komando SS jako pomstu za podporupartyzánům. Byly vypáleny všechny budovy kromě kapličky a školy. Přitom byli také popraveni všichni muži starší 15 let, které SS-mani dopadli. O život jich přišlo celkem 38. Je zde zřízeno pietní místo- památník obětí druhé světové války vzpomínající na tuto událost. Mladečské jeskyně se nachází v krasové oblasti Třesín.Památku tvoří převážně zalesněný vrch Třesín (344,9 m n. m.) s povrchovými krasovými jevy a jeskynními systémy. Zde vyvinuté Mladečské jeskyně jsou paleontologické a archeologické naleziště evropského významu. Významnými zástupci jeskynní fauny je několik druhů zde každoročně zimujících netopýrů. V chráněném území se nacházejí fragmenty přirozených listnatých lesních porostů (bučiny), lokalita je severní hranicí výskytu některých na Moravě se vyskytujících teplomilných bylin.Na zalesněném vápencovém vrchu jsou umístěny novoromantické stavby z poloviny 19. století, jako např. zbytky „Rytířské síně“, „Čertův most“ a uměle upravená jeskyně „Podkova“.Ať už pěšky nebo autem,je to kousek k arboretu Bílá Lhota.Původní zámecký park byl nejvíce přeměněn v letech 1926–1945 tehdejším majitelem Quido Riedlem, který v něm provedl řadu úprav ve smíšeném francouzsko-anglickém stylu a vybudoval zde cennou dendrologickou sbírku okrasných i exotických dřevin.

Vápencový ostrůvek najdeme také nedaleko města Konice a u obce Hvozd.Dvě průchodné jeskyně jsou chráněny v přírodní rezervaci Průchodnice na červené tur.trase z Konice do Javoříčka.Nedaleko Hvozdu pramení říčka Pilavka,která poté protéká romantickým Rakoveckým údolím.Na jeho začátku vyvěrá Ochozská kyselka.Na konci údolí,nad obcí Krakovec stojí malebná barokní Kaple sv. Antonína.Už po několik století je známým poutním místem.

Bouzov  •  Foto: radimm

U vzdálenější vísky Hačky stojí pěkný větrný mlýn.Jen přes kopec bychom spočnuly u romantických BOhuslavických rybníků zbudovaných na Šumici.V blízkých lesích pramení "Hánácká Amazonka",říčka Blata. Šumice linoucí se zdejšími lesy ,než protne úrodné pole Hané,vytváří krásné Terezské údolí pod městečkem Náměšť na Hané.Náměšt je především znám svým krásným zámkem.Kousek odtud mimo skromných zřícenin hradu nalezneme nad obcí Ludéřov také Keltský Menhir.Zajímavostí může být zahradní železnice v obci Střížov.

Posledním článkem Zábřežské vrchoviny, je masív Velkého Kosíře.Přírodní park Velký Kosíř je chráněná lokalita v nejjižnějším výběžku Zábřežské vrchoviny. Stejnojmenný vrchol Velký Kosíř se svými 442 m n.m. je nejvyšším vrcholem Hané. Tento zalesněný plochý kopec s nejbližším okolím je přírodním parkem s naučnou stezkou o rozloze 19,6 km² a vyhlášen byl roku 2000 Okresními úřady v Olomouci a Prostějově. Jeho posláním je zachovat typický krajinný ráz s jeho přírodními, estetickými a biologickými hodnotami. Nejvýznamnějšími lokalitami parku jsou přírodní rezervace Malý Kosíř, národní přírodní památky Růžičkův lom, přírodní rezervace Andělova zmola a přírodní památka Studený kout.Pod jeho vrcholem leží Lázně Slatinice s prameny minerálních syrných vod.Na svazích Kosíře také zavítejme do obce Čechy pod Kosířem se zámečkem a rozsáhlím parkem.Jsou zde muzea kočárů a Hasičské techniky.V zámečku potom výstavní síň malíře J.Mánese.

Vřele doporučím-Drahanovice,restaurace Na Nové

chata Lázek

penzion v Dolním Bušínově

chata Jeskyňka u Javoříčka

Zážitkem je prohlídka jeskyní ,hrady a zámek Náměšt na Hané.Volná turistika oblastí je ideální pro romantiky.

jeden odkaz na Toulavou kameru

Poslední aktualizace: 29.3.2012
ZÁBŘEŽSKÁ VRCHOVINA na mapě
Autor: radimm

Příspěvky z okolí ZÁBŘEŽSKÁ VRCHOVINA

Kozov-místní část Bouzova-zámeček
Bývalý zámeček Kozov najdete pod Pohádkovým Hradem Bouzovem, ke kterému v…
Z Bouzova, přes Loštice do Moravacampu Hrad Bouzov, kte…
S Arabelou na tvarůžky Hrad Bouzov, který se tyčí na z…
Jednou z četných bouzovských památek je také zdejší historizující myslivna…
Trošku stranou všeobecné pozornosti před vstupem do krajinářského parku u hradu Bouzov stojí kaple zasvěcená Panně Marii. Možná i proto není považová…
Hrad Bouzov se nachází nedaleko Mohelnice na Olomoucku. Můžete přijet od Zábřehu na M…
Bouzov
Hrad Bouzov na Olomoucku je typickým romantickým sídlem se všemi znaky…
Hrad Bouzov, založený někdy na přelomu 13. a 14. století je asi natolik…
V zimní období je většina hradů a zámků pro návštěvníky uzavřena. V sezónu atraktivní místa…
V krajině Drahanské vrchoviny, v okrese Olomouc, leží malá obec B…
O bouzovském farním kostele sv. Gotharda lze ve zkratce napsat, ž…
V Galerii V Podhradí najdeme Trojského koně. Je to 15 m vysoký dřevěný kůň v blízkosti hradu Bouzov. Jedná se o…
Honosné romantické sídlo ze 13. a 14. století  - hrad Bouzov stojí na…
Tímto cestopisem, kterým se vracím k jedné pozdně-březnové a pamá…
Je začátek cyklistické sezony, tak sedací část nám zatím stále nepříjemně dává najevo, že na dlouhé sezení na kole je ještě čas.…
Bouzov - hrad
Soutěž 2 body
Hrad Bouzov (445 m n.m.) najdete v mírně zvlněné lesnaté krajině na…
Po celkové rekonstrukci zdobí střed náměstí v Bouzově krásný pískovcový kříž. Když se řekne v Bouzově (ale i jinde v okolí), má se na mysli ten z Mal…
Místní svaz zahrádkářů pořádal další letošní  akci. Byla  legrace   skutálet se z (nedávno navštívených) rakouských hor rovnou do tvarůžkárny…
Do obce Bouzov se většinou jezdí kvůli tamnímu pohádkovému hradu a za…
Původní umístění pomníku ve skupině stromů před budovou radnice je od roku 2015 minulostí. I současná podoba pomníku poněkud koresponduje s historick…
Trojský kůň
Straň se Danajských když dávají dary nabádá už prastaré přísloví. Ačkoliv kněz Laokón varoval Trojany před přijmutím svérázného daru, který před…
Tento kostel je zřejmě nejstarší sakrální památkou nejen celé obl…
Empírový pískovcový krucifix u bouzovského hřbitovního kostela sv. Máří…
Obec Kadeřín, místní část Bouzova se 27 (2005) obyvateli se nachází v…
   V 8 hodin ráno se zdravíme s mými rodiči, kteří pro nás přijeli z…
Do Loštic celkem nepodstatná trasa, ale pro zájemce o cestu na…
Hartinkov je malá horská obec s 60…
Obce, které zásluhou nacistů málem zmizely z povrchu zemského, nám…
Javoříčko - Javoříčské jeskyně
JAVOŘÍČKO : Javoříčko leží v horském úžlabí Českomoravské vysočin…
Loštice leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od Olomouce. Městeč…