Bouzov
Obec Bouzov patří k nejnavštěvovanějším obcím regionu díky své dominantě a to hradu Bouzov. Obec se nachází západním směrem od města Litovel v…

více o Bouzov

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Bouzov
Články redakce vybrat: vše / nic

Krajem pohádkového hradu Bouzov na kole

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Za sportem Do přírody

Je začátek cyklistické sezony, tak sedací část nám zatím stále nepříjemně dává najevo, že na dlouhé sezení na kole je ještě čas. Mozek je však jiného názoru a rozhodne, že je na čase přeci jen vyzkoušet něco kapánek delšího. Však to zadek vydrží. Nic jiného mu také nezbude.

Z Olomouce vyrážíme za příjemného slunného počasí směr Litovel. Cesta vede rovinatou Hanou a není nikterak zajímavá.

Celá fotogalerie:

Foto: hanakova

Ani nevím, proč zaměňujeme jízdu po cyklostezce vedoucí nádhernou krajinou Litovelského Pomoraví za otročinu po silnici s docela hustým provozem. Asi zatemnění mysli před jízdou, jinak si to nedovedu vysvětlit. Takže naše první kilometry vedou přes Křelov a Příkazy a my se skoro až do Litovle můžeme kochat tak akorát projíždějícími kamiony, protože stará cesta z Olomouce do Litovle vede z velké části paralelně s dálnicí. „Vůni“ benzínu v Litovli s nadšením měníme za krásnější okolí. Provoz výrazně zřídne a nás čekají první dvě stoupání přes Sobáčov do Bílé Lhoty, kde projíždíme kolem vyhlášeného arboreta, ve kterém lze spatřit přes pět set druhů domácích i cizokrajných dřevin. Některé z nich pocházejí z doby vzniku parku, takže jejich stáří je kolem tří set let.

Z Bílé Lhoty se přesouváme do Červené Lhoty a před námi je docela náročné stoupání do Hrabí. První pořádný kopeček nám dává řádně zabrat a Jarní sluníčko, která už má sílu nás nemilosrdně spaluje. Koupeme se ve vlastním potu, ale šlapeme. Odměna přichází v podobě zvolnění terénu, vjezd mezi lesy a sjezd do obce Podolí a před námi je první cíl dnešní jízdy.

Bouzov  •  Foto: hanakova

Poslední krátké, ale prudší stoupání a vítá nás Bouzov svým pohádkovým hradem. Hrad míjíme. V mysli mi proběhne myšlenka, jaká je ostuda, že ač skoro místní, tak na Bouzově jsem naposledy byla na prvním stupni základní školy na výletě a od té doby už nikdy. Je vidět, že turistická sezona už je v plném proudu a vesnička Bouzov nápadně připomíná počtem lidí Staromák v Praze. Ne, i tentokrát si necháme ujít možnost zavítat na státní hrad a raději šlápneme do pedálů a pěkně bez námahy pádíme z kopečka směrem do Kozova. V jedné ze serpentin vyzývají k odpočinku klády s impozantním pohledem na siluetu hradu Bouzova.

Po pauze ještě sjíždíme dál až do Kozova a odtud pokračujeme podél říčky Trnávky, kterou už sjíždí první vodáci, směrem do Hartinkova. Míjíme ceduli s nápisem Pardubický kraj a míříme do lesů. Já v blažené nevědomosti si libuji, že se konečně v lese dostaneme do stínu. Můj spolujezdec mě však v tomto líbivém stavu dlouho nenechá. „Ten kopec před námi musíme přejet,“ hlásí a já pátrám zrakem, jestli nepovede cesta nějakým údolím. Marně. Kopec skutečně musíme přejet. A tak je před námi několik kilometrů docela tvrdého stoupání. Za každou zatáčkou očekávám, že se konečně vyloupnou první chalupy v Hartinkově a pořád nic. Místo chalup se objeví další zatáčka a tak to jde několik kilometrů. Slibovaný stín v lese nacházíme, ale kvůli sklonu a délce stoupání nám pot teče do očí a barvu v obličeji máme jako spařená prasata.

Foto: hanakova

S první chalupou však nepřichází úleva. Cesta stoupá i vesnicí a až na křižovatce za ní se konečně dostáváme na rovinku. Ale ty výhledy, ty jsou. Krásná odměna doplněná o radost se zdolaného kopce.

Následující trasa se nese v duchu nahoru, dolů, nahoru, dolů. Ale což. Je krásný Jarní den, někteří lidé už na zahrádkách grilují dobroty a nám vůně připomíná, že vlastně máme i hlad. Projíždíme Kladky a Dětkovice a v Ludmírově už nemůžeme s prázdným žaludkem dále čichat ty nehorázné vůně. Zastavujeme na mostku uprostřed vesnice a vytahujeme také dobrotu – musli tyčinka není sice žádné voňavé maso, ale má také něco do sebe. Spořádáme rovnou dvě najednou.

S plnými bříšky opět usedáme na kolo a přes Hvozd pádíme do Bohuslavic a Olbramic a pak už nás čeká příjemný sjezdík do Náměště na Hané.

Foto: hanakova

V Náměšti měníme tvrdé sedlo bicyklu za ještě tvrdší lavičku na zahrádce v jedné z místních hospůdek. Zlatavý mok, ale především pauza nám vlévají do žil nové síly a my se rozhodujeme, že nezamíříme podle plánu do Slatinic a odtud přes Lutín domů, ale cestu si ještě protáhneme a pár svých sil věnujeme několika dalším kopečkům. Naše další trasa povede tedy přes Čechy pod Kosířem.

Do Drahanovic je cesta příjemná a v podstatě rovinatá. V Drahonovicích cesta ale opět nabírá na sklonu. Kopec do Lhoty pod Kosířem však není nikterak vysilující a navíc za Lhotou nás čeká příjemný sjezd do Čech pod Kosířem. Pak už nám nezbývá než minout Stařechovice a Čelechovice na Hané a odtud už je to coby dup do Smržic, kde je vyhlášená cyklistická hospůdka. Na zahrádce se občerstvíme a pak už jen zdolat poslední kopeček tzv. Smržičák a projet vesnicemi Dubany, Blatec a Kožušany a na závěr ujet posledních pár kilometrů po silnici s již zase hustším provozem zpět do Olomouce.

Arboretum Bílá Lhota

Otevírací doba: duben a říjen (víkendy) 9 – 17 hod.

květen až září (mimo pondělí) 8 – 18 hod.

Vstupné: dospělí 30 Kč, zlevněné 15 Kč

• park byl založen kolem roku 1700 a některé dřeviny jsou k vidění dodnes
  • v parku jsou vysázeny nejen domácí, ale i exotické dřeviny
  • kapelník vídeňské opery Kreutzer tady komponoval hudbu k opeře Noc v Granadě
  • v parku je vysázeno přes pět set druhů okrasných dřevin

Hrad Bouzov

Otevírací doba: poprvé otevřeno 31. 3. 2012

duben a říjen (víkendy a svátky) 9 -16 hod.

květen a září (mimo pondělí) 9 – 17 hod.

červen (mimo pondělí) - 9 - 18

červenec, srpen (mimo pondělí) 10 – 19 hod.

Vstupné: dospělí 120 až 150 Kč, možnost rodinného vstupného

Zajímavosti:

• na hradě se pravděpodobně narodil budoucí král Jiří z Poděbrad
  • současná podobna hradu vznikla relativně nedávno, a to v letech 1895 až 1910
  • velká část mobiliáře pochází ze soukromých sbírek Evžena Habsburského
  • zámek s oblibou vyhledávají filmaři. Natáčela se tady celá řada pohádek, mimo jiné například O létajícím ševci a princezně Jasněnce či film pro mládež Kopretiny pro zámeckou paní

Zámek v Náměšťi na Hané

Otevírací doba: duben a říjen (víkendy a svátky) 9 -16 hod.

květen až září (mimo pondělí) 9 – 17 hod.

Vstupné: dospělí 20 až 120 Kč, zlevněné 40 až 100 Kč

• na zámku lze shlédnout dětské kočárky, nejstarší z nich pochází z roku 1850
  • zámek obklopuje park, ze kterého do čtyři světových stran vedou lipové aleje

Zámek v Čechách pod Kosířem

Otevírací doba : duben až říjen (mimo pondělí) – 9 – 17 hod.

Vstupné: dospělí 60 Kč, zlevněné 10 Kč

Zajímavosti:

• na zámku pobýval malíř Josef Mánes. Během svého působení zde vytvořil přes stovku prací.
  • Největší sbírka kočárů a luceren v ČR.

Dubany
Dubany  •  Foto: hanakova

Poslední aktualizace: 27.3.2012
Autor: hanakova

Příspěvky v okolí Krajem pohádkového hradu Bouzov na kole

Z Bouzova, přes Loštice do Moravacampu Hrad Bouzov, který se tyčí na začátku výletu, patří k nejnavštěvovanějším a točilo se zde mnoho pohádek. Okolo hradní věž…
S Arabelou na tvarůžky Hrad Bouzov, který se tyčí na začátku výletu, patří k nejnavštěvovanějším a točilo se zde mnoho pohádek. Okolo hradní věže nap…
Hrad Bouzov na Olomoucku je typickým romantickým sídlem se všemi znaky adaptace z konce 19. století, zvýrazněné cimbuřím, arkýři, střílnami, bezpočtem věží a bašt, parkem a dvěma dlouhými mosty, které se klenou na…
V zimní období je většina hradů a zámků pro návštěvníky uzavřena. V sezónu atraktivní místa jsou opuštěná, liduprázdná, plná nostalgie a zdánlivého smutku.    Pro většinu turistů památky uložené k zimními spánku nejsou dostatečně lákavým cí…
O bouzovském farním kostele sv. Gotharda lze ve zkratce napsat, že se jedná o jednolodní stavbu s boční kaplí, v jejíž předsíni se nachází reliéf Panny Marie.  Kostel byl…
Hrad Bouzov se nachází nedaleko Mohelnice na Olomoucku. Můžete přijet od Zábřehu na Moravě, Moravské Třebové i od Olomouce. Odnikud to nemáte daleko a můžete se ponořit do pohádek. Jeden z našich filmaři nejoblíbenějších hradů můžete vlastně…
Hrad Bouzov jak ho dnes známe je výsledkem takřka totální přestavby z let 1895–1910. V podstatě zpustlý objekt se dočkal nového vzhledu, který měl ovšem charakterizovat romantickou…
Putovní letní kulturní festival Hrady CZ se po Veveří přesouvá 26. a 27. srpna na Bouzov na Olomoucku.  Dále se představí na českém Bezdězu a letos historicky poprvé svou pouť pod…
Hrad Bouzov (445 m n.m.) najdete v mírně zvlněné lesnaté krajině na ostrohu nad potokem Špránkem západně od vesnice stejného názvu, pokud na cestě z Olomouce do Zábřehu odbočíte vlevo. Působí dojmem dobře zachovan…
Po celkové rekonstrukci zdobí střed náměstí v Bouzově krásný pískovcový kříž. Když se řekne v Bouzově (ale i jinde v okolí), má se na mysli ten z Maletína. Kříž je umístěn na dvojitém podstavci s volutami. V čelní straně podstavce je reliéf Máří Magdaleny s lebkou v pravici. Na lichoběžníkovém dříku jsou znázorněny mučící nástroje. Na římse je umístěn jetelový kříž s Kristovým korpusem. Kříž je ohrazen zajímavou balustrádou s…
Místní svaz zahrádkářů pořádal další letošní  akci. Byla  legrace   skutálet se z (nedávno navštívených) rakouských hor rovnou do tvarůžkárny, ale  výlet se vydařil a opět se potvrdilo, že země Česká je moc hezká. Vyrazili jsme autobusem  v brzkých ranních hodinách z Brna na  Olomouc a   odtud přes  Litovel směrem na Mohelnici. První za…
V krajině Drahanské vrchoviny, v okrese Olomouc, leží malá obec Bouzov. První písemně doložená zmínka o obci se datuje na počátek 14. století, kdy také započala výstavba zdejší dominanty…
Hudebně-kulturní festival Hrady CZ se po Hradci nad Moravicí představí v pátek a sobotu 25. a 26. srpna na Bouzově. Zcela poprvé si mohou fanoušci festivalu Hrady CZ vychutnat koncert Arakai…
V Galerii V Podhradí najdeme Trojského koně. Je to 15 m vysoký dřevěný kůň v blízkosti hradu Bouzov. Jedná se o největšího dřevěného Trojského koně v Evropě. Také zde najdeme sbírku napodobenin různých středověkých palných a dobývacích strojů. Prohlídka je spojena s přednáškou o těchto zbraních.
Straň se Danajských když dávají dary nabádá už prastaré přísloví. Ačkoliv kněz Laokón varoval Trojany před přijmutím svérázného daru, který před hradbami zanechali Řekové při svém zdánlivém odeplutí od marného obléhání, nikdo nedbal věštcových rad. Jak nakonec celá patálie dopadla je celkem všeobecně známo. Zřejmě i z toho důvodu bouzovský kastelán nenechal vtáhnout repliku Trojského koně za hradby a ta tedy neustá…
Tento kostel je zřejmě nejstarší sakrální památkou nejen celé oblasti, ale i jedním z nejstarších na historickém území Moravy vůbec. Filiální hřbitovní kostel sv. Máří Magdalény přesto…
   V 8 hodin ráno se zdravíme s mými rodiči, kteří pro nás přijeli z Brumova autem a chystáme se na společný výlet. Protože jsou na dnešní odpoledne hlášeny silné bouřky, chceme jet s Janou jen do Tovačo…
Ubytování, adresa: Kozov 7, BouzovTelefon: +420585346312,+420585346315, e-mail: info@valaskuvgrunt.czKapacita: 63 místMožnost ubytování na jednu noc, Nabídka energeticky vydatných snídaní s minimem tuků, Možnost v…
Bývalý zámeček Kozov najdete pod Pohádkovým Hradem Bouzovem, ke kterému v minulosti patřil. Do Kozova místní části Bouzova se dostanete po projetí městečkem Bouzovem dolů pod hrad, kde se na křižovatce napojíte na…
Obec Podolí, místní část Bouzova je vzdálena 5,5 km jižně od městečka Loštic a také 13 km západně od Litovle na silnici směrem na Bouzov. Podolí je v turisticky atraktivní oblasti s Pohádkovým Hradem Bouzovem,rozhled…
První ráno na dovolené u hradu Bouzova jsme do kopce vyrazili oba. Pavlína samozřejmě chtěla na kárlštejn. Rozmluvil jsem jí to. Dneska máme jiný cíl a do hradu se je…
V úterý na naší moravské dovolené už měly Kárlštejny otevřeno, Pavlína si Bouzov nemohla nechat ujít. Do romanticky přestavěného hradu se mi nechtělo, počkal jsem v parku na lavičce. Četl jsem si a pozoroval davy. Prohlídka trvala asi hodinu. Potom jsme se vydali na poslední kousek neprochozeného okolí. Narazili jsme na kus lesa, kde se to jen h…
Zajímavá lokalita nad údolím říčky Třebůvky v Zábřežské vrchovině. Hradisko na podlouhlém návrší nedaleko osady Markrabka mezi Vlčicemi a Jeřmaní. Opodál bychom dnes mohli najít jeden nevýznamný hojně navštěvovaný…
Tentokrát s námi jedou na výlet i Frantovi rodiče, jedeme jejich autem. Vyzvednou nás kolem 8. hodiny ráno. Nejdříve se chceme podívat do jeskyní Javoříčko, které leží na sever od Drahanské vrchoviny v Javoř…
Do Loštic celkem nepodstatná trasa, ale pro zájemce o cestu na kole může být trasa údolím Třebůvky do Vlčic a Jeřmaní (pod hradem Bouzov) a od osady Bouzov – Doly údolím potoka Javoříčka,…
Výlet začneme prohlídkou Javoříčských jeskyní a pak se projdeme naučnou stezkou Špraněk. Auto zanecháme na parkovišti vzdáleném asi 600m od vstupu do jeskyň v obci Javoříčko (GPS: N49…
Pokračujeme v našem výletu a po návštěvě Javoříčských jeskyní vyrážíme naučnou stezkou Špraněk. Stezka obepíná zalesněný vápencový vrch Špraněk s nejvyšším bodem Špláz 593m n. m.…
JAVOŘÍČKO : Javoříčko leží v horském úžlabí Českomoravské vysočiny, vzdáleno asi 14 km západně od Litovle, Severozápadním směrem protéká vesnicí potok Javoříčka, podél jehož obou břehů…
Loštice leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od Olomouce. Městečko je známé především výrobou tak zvaných Olomouckých syrečků. V Lošticích je této pochoutce věnováno i muzeum, kde jsou k vidění stroje a…