Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Prášily

Výstup na Polom – šumavská hřebenovka.

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Na hory

Vrchol Polomu od jihu
Vrchol Polomu od jihu  •  Fotografie (31)  • Foto: Bohumir

Šumava nabízí několik krásných hřebenových cest. Ta dnešní patří hřebenovce zcela neznámé a dá se říci, že se zde člověk potká spíše s tetřevy než s turisty. Navíc tudy nevede žádné značení a velmi obtížná je i orientace na prvních kilometrech. Hřebenem prochází hlavní evropské rozvodí Labe – Dunaj. Nebudu dále čtenáře napínat. Jedná se o hřeben ve směru sever – jih a přechází se vrcholy Toku ( 1023 m.n.m.), Sklářského vrchu ( 1195 m.n.m.) a Polomu ( 1295 m.n.m.). Konečná je na nižším, jižním vrcholu Polomu ( 1292 m.n.m.). I když délka podle mapy je asi 4 km, musí se počítat s protažením na 6 až 7 km a s více jak 300 m převýšením. Obtížnost ale vynahradí nádherné výhledy během cesty do všech světových stran. Celý hřeben je obklopen prstencem hor a od Sklářského vrchu na Polom zcela chybí les. Pro začátek cesty jsem si vybral parkoviště u Hůrecké silnice pod Tokem. Jezdí tudy každý den autobus ze Sušice do Železné Rudy – Alžbětína.

Výstup z parkoviště na Tok je spíše procházkou a volně lesem to trvá asi 20 minut. To horší začíná výstupem na Sklářský vrch. Chtěl jsem využít starých cest, bohužel ty končily buď před stěnou hustého mlází nebo v bažině. Navíc si je pro domov vybralo skoro metrové borůvčí, které mě po pár minutách zcela promočilo od pasu dolů. Kompas si také nedal moc říci a stále ukazoval do houštiny. Obrat nastal objevením příkopu, ve kterém byly vždy po desítkách metrů rozmístěny tyčky s oranžovým koncem. Dovedl mě až k silničce, za kterou následoval strmý výstup svahem Sklářského vrchu. Kameny, staré i čerstvě poražené stromy, větve natahané na starou původní cestu a vysoká tráva se staly překážkovou dráhou. Pot ze mě stékal po stružkách a interval zastávek se zkracoval. Konečně byl přede mnou svah s houštinou, kde se skrývá vrchol. Ukázalo se, že od severu to nahoru nepůjde. Zato na opačné straně mě přivítal krásný palouk a za ním v houští vykoukla červenobílá tyč. Na jižním svahu vylézám na skalisko, ze kterého je mimořádný rozhled především k východu a na cílovou horu. Cesta svahem dolů se dala jen tušit, ale pomohla mně několik set metrů dlouhá kamenná zídka, která končila až na svahu Polomu. Pozůstatky stromů ukryté v trávě jsou vlhké a neviditelné a tak svahem procházím velmi opatrně. Těsně pod vrcholem nacházím stezku od Železné Rudy a tím je vyhráno. Na vrcholu si vybírám odměnu v mimořádných rozhledech a na památku i razítko na jízdenku. Přechod na jižní vrchol je otázkou 10 minut. Zde je malá meteorologická stanice. Cestou se setkávám s tetřevem, který doprovází své dvě dámy. Nádherný rozhled do všech stran je výjimečný. Bohužel čas se nedá zastavit. Rozhoduji se pro sestup do Železné Rudy. Prudký svah, který si pro sebe vybralo i několik stružek, je klouzavý a kamenitý a jsem rád, když jej mám za sebou. Radost ale trvá jen krátkou chvíli. Lesní cesta je rozježděná hrůzným způsobem a na povrchu uschlé bahno občas povolí. Konečně vycházím na louku a pohled na městečko pode mnou je docela příjemný. Cesta je u konce.

Jídlo a pití je nutné mít sebou. I když se z několika pramenů během cesty lze napít bez následků. Ubytování v Železné Rudě není žádným problémem.

Krásné výhledy a poměrně zachovalá příroda jsou pohlazením na duši. Po celé cestě jsem nikoho nepotkal. I když pohled na mrtvý les je trochu smutný a jeho nahrazení je otázkou mnoha desítek let, přesto věřím, že i tuto úlohu by příroda bez zásahu člověka zvládla. Setkání s tetřevem je také mimořádnou událostí. Za padesát let co chodím po Šumavě se dají spočítat na prstech jedné ruky. Hodně šokuje současná těžba. Je naprosto bezohledná a jsem přesvědčen, že kůrovec neubližuje těmto horám tolik jako lidé. Hrůza jsou lesní cesty rozježděné těžkými stroji a zřejmě to nikoho nezajímá. Samozřejmě, že s kácením mizí i zákonem chráněná fauna a flóra. Prostě po nás potopa.

Cesta je náročná na fyzičku, ale především na orientaci. I když je to něco přes deset kilometrů, je nutné počítat s více hodinami. Nelze se odtud ani dovolat, zkoušel jsem to několikrát. Ale je odtud vidět značná část známých hor Šumavy. Na západě Velký Javor, SZ nabízí Jezerní horu a Špičák. Na severu je Pancíř, Javorná a Hadí vrch na SV. Křemelná na východě a k jihu Poledník s rozhlednou a Plesná. K tomu samozřejmě desítky dalších. Nejbližší vlaková stanice je Železná Ruda – centrum. Vše je na mapě KČT č. 64 Šumava – Železnorudsko.

Poslední aktualizace: 30.08.2011
Autor příspěvku: Bohumir
Výstup na Polom – šumavská hřebenovka. - Služby, informace
Výstup na Polom – šumavská hřebenovka. na mapě

Příspěvky v okolí Výstup na Polom – šumavská hřebenovka.

Kaple v bývalém pohraničním pásmu v zaniklé obci Hůrka, mezi Železnou Rudou a Hartmanicemi, zrekonstruovaná jako památník obětem ozbrojené ostrahy hranic.
Je sobotní podvečer a my stojíme v místech bývalé šumavské osady Hůrka. Běžkaři už dávno sjeli do údolí a tak teď, když poslední sluneční paprsky zalévají okolní pláně, vládne tady nahoře téměř posvátné ticho. Jen občasný poryv větru zašumí v korunách vzrostlých javorů, lemujících cestu ke zrekonstruované kapli, která jako jediná připomíná časy, kdy tady všude okolo žili…
Jedno z šumavských jezer, západně od Prášil.
Železná Ruda leží v Západních Čechách, jižním směrem od města Klatovy a v těsné blízkosti hranice s Rakouskem. Město se rozkládá v chráněné krajinné oblasti Šumava. Železná ruda je vyhledávaným celoročním rekreačn…
Velice zvláštní a krásná dominanta centra Železné Rudy. Kostel byl postaven v letech 1729 - 1732 vlastníkem zdejšího panství hrabětem Wolfem Jindřichem Nothafem. Zajímavostmi kostela jsou jeho půdorys šestiboké hv…
Největší turistické a lyžařské centrum Šumavy, hraniční přechod do Německa.
Rozhledna Poledník je původně vojenský objekt ,který sloužil armádě od 60. do konce 80.let jako pozorovací,odposlechové radiolokační stanoviště /podobně jako např.Dyleň/ sousedního Německa.Již ve 20.letech 20.stol…
Hlavním cílem tohoto výletu je vrch Pancíř, který se nachází kousek od Železné Rudy a odkud jsou při pěkném počasí krásné výhledy na Šumavu. Výlet začneme v Železné Rudě, z které se vlakem vydáme do tři kilom…
Turistická trasa dlouhá 11 km vede většinou po úbočí známé hory Pancíř. Na vrchol se vyvezeme lanovkou, ale dále se budeme spoléhat na vlastní nohy. Po vyhlídce z rozhledny na Pancíři se vydáme po červené tur…
Hora Pancíř (1.214 m) je jedním ze tří vrcholků známé šumavské hřebenové trasy Prenet, Můstek, Pancíř. Tyčí se nad Železnou Rudou vzdálený asi 6 km severovýchodním směrem od středu města. Hora tvoří evropský vod…
Nejjednodušší Doprava do Prášil je pochopitelně autem od Srní. Přijet sem můžete i od Železné Rudy. Z hlavní silnice od Železné Rudy odbočíte na Gerlově huti, po okresce pokračujete až na Skelnou, kde odbočít…
Osada vznikla koncem 18. století, kdy kolem skelné hutě, vystavěné Lorencem Gattermayerem v roce 1739, vyrostly první obytné domky. Panství v této oblastivlastnil mimo jiné i rod Lobkoviců, který zavedl v obci výr…
Jedná se o trasu,která se dá v úseku Frantův most-odbočka k Poledníku projít jen v období od 1.7. do 30.9.Cestu zahájíme z Prášil po červené značce pohodlnou cestou k Frantovu mostu.Odtud cesta začíná stoupat po z…
Prášily se nachází v nadmořské výšce 910 m n.m. na území Národního parku Šumava. Dostanete se k nám po silnici spojující Železnou Rudu a Srní. Prášilynabízí mnoho způsobů jak strávit příjemnou a aktivní dovolenou. Četné turistické stezky a přírodní zajímovosti nabízí spoustu možností jak příjemě trávit svůj volný čas. Prášily nabízí ubytování v penzionech rozdílných kategorií,…
Významné východisko tras k rozhledně Poledník, Prášilskému jezeru a jezeru Laka.
Naše společná cesta začíná na silnici č. 27 Plzeň - Železná Ruda. Po příjezdu do Železné Rudy směřujeme na Alžbětín a před čerpací stanicí odbočíme doprava a směřujeme na Nýrsko. Před koncem Železné Rudy je hotel …
Známý vrchol Železnorudska ve vypíná do výšky 1.202 m nad stejnojmennou rekreační obcí asi 4 km severně od Železné Rudy. Na svazích Špičáku byl vybudován rozlehlý lyžařský areál, který nabízí na celé řadě různor…
Jedeme autem do Železné Rudy, kterou jsme si zvolili za výchozí i cílové místo pro dnešní výlet. Chceme jít přes Pancíř k Čertovu jezeru a zpět na základnu, tedy do Železné Rudy. Auto můžete nechat na některé…
Čertovo jezero (1030 m.n.m.) leží na jižním svahu Jezerní hory a je vzdáleno vzdušnou čarou od Černého jezera jen 1,5 km. Mezi nimi po hřebeni Jezerní hora - Špičák probíhá hlavní evropské rozvodí mezi Severním a Černým mořem.
Přírodní rezervace Černé a Čertovo jezero (175 ha) byla vyhlášená již roku 1911 k ochraně dvou z osmi šumavských jezer ledovcového původu na úbočích Jezerní hory (1343 m). Černé jezero (zvané též Bystřické, Dešenické,…
Velký Javor (Gr. Arber), ležící na německém území, je nejvyšší vrcholem Bavorského lesa a zároveň Šumavy. Je vzdálený cca 7 km od Železné Rudy a cca 3 km od Bavorské Rudy. V blízkosti hl…
Horská obec a rekreační středisko Srní leží v nadmořské výšce 858 m 16 km jižně od města Sušice v okrese Klatovy na Šumavských pláních v Povydří v Národním parku Šumava. Původně dřevařs…
Čeňkova Pila leží na soutoku říčky Křemelné s řekou Vydrou 4 km od Rejštejna v Šumavských pláních v okrese Klatovy v nadmořské výšce 670 m. Soutokem Křemelné a Vydry tu vzniká řeka Otava. V 19. století byla při …
Kaňonovité údolí Vydry s peřejnatým řečištěm, obřími hrnci vymletými v žulových balvanech unášením drobného písku a štěrku proudem říčky. Odvedením části vod do Vchyninsko-Tetovského kanálu je síla toku Vydry zn…
Pozdně gotický Hrad Velhartice patří k ojedinělým dílům české hradní architektury. Hrad se nachází na Klatovsku v Plzeňském kraji. Hrad Velhartice lze navštívit v dubnu a říjnu pouze o víkendech a svátcích a v kvě…
Dvorec Antýgl, dřevěná rázovitá usedlost, leží na počátku Naučné stezky Povydří ve výšce 928 m nad mořem při silnici ze Srní do Modravy v klatovském okrese v Šumavském národním park…
Obec a rekreační středisko Modrava leží v nadmořské výšce 980 m v údolí při soutoku Modravského, Roklanského a Filipohuťského potoka. Nachází se v okrese Klatovy asi 20 km západně od Vimperka. Původně dřevařsk…
Dobře zachovaná zřícenina gotického hradu se tyčí na skalnatém ostrohu na horním toku řeky Otavy ve Svatoborské vrchovině 3 km severně od Kašperských Hor. Svojí polohou 886 m n. m. je nejvýše položeným královským …
Jezerní slať je velmi pěkné rozvodnicové vrchovištní rašeliniště, které se rozprostírá v horském sedle mezi Kvildou a Horskou Kvildou. Jezerní slať je součástí národního parku Šumava. Rašeliniště bylo vytvořeno…
Hrad Rabí Znovu sedíme v naší škodověnce „Feďovi“ a pokolikáté už míříme na milovanou Šumavu, majíce pocit, že…