Železná Ruda

Barokní kostel s cibulovou bání Panny Marie Pomocné z Hvězdy vybudován na místě původní kaple v letech 1729 – 1732. Jeho zvláštností je půdorys šesticípé hvězdy a dvě kopule s hvězdou.

Kam vyrazit?

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Černé jezero Chaty a chalupy Železná Ruda
Turistické cíle / Mapa Železná Ruda Rozhledna Špičák / Hora Pancíř Ubytování Šumava

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Šumava

Túra na Šumavě: Železná Ruda-Čertovo jezero-Černé jezero-Pancíř-Železná Ruda.

Otevřené dveře na Pancíři.
Otevřené dveře na Pancíři.  •  Fotografie (14)  • Foto: Zdenek7
Čertovo jezero.

Šumava nabízí bezpočet krásných pěších túr. Jedna z nich je okolo Železné Rudy. Auto nechávám na parkovišti pod Špičákem. Scházím k viaduktu a po žluté turistické stoupám podél sjezdovky proti proudu Jezerního potoka k Čertovu jezeru. Hladina je zamrzlá, ale po sněhu týden před Vánoci ani památka. Pokračuji na Rozvodí a po červené sestupuji k Černému jezeru. Jeho hladina je naopak bez ledu a slunce krásně hladí celý západní břeh jezera. Ideální čas na občerstvení a to u obří lavičky..... po půlhodince se nerad zvedám a pokračuji v cestě. Po žluté, Jezerní cestou okolo Boží skalky se vracím na Špičácké sedlo. Tady začíná krátký výstup na Pancíř a to po červené. Chata je samozřejmě zavřená a tak se spolu s několika dalšími turisty občerstvujeme z vlastních zásob. Otevřenými dveřmi obdivuji pohled západním směrem na Ostrý, na který jsem vystoupal při včerejší túře. Po nezbytných fotkách pokračuji po červené k Tomandlovu kříži. Tady se otáčím a jdu k prameni Úhlavy. Je to v podstatě hezky upravená studánka s přístřeškem. Zpátky do Rudy se vracím zase po červené. Ale Pod Šumavským dvorem odbočím vlevo a lesní neznačenou cestou se dostávám zpět k parkovišti.

Poslední aktualizace: 28.12.2020
Autor: Zdenek7

Železná Ruda

Příspěvky z okolí Túra na Šumavě: Železná Ruda-Čertovo jezero-Černé jezero-Pancíř-Železná Ruda.

Podzimní Šumavou-Špičák-Čertovo jezero-Černé jezero-Bílá Strž-Hojsova Stráž.
I další den nám přálo počasí a tak jsme vyrazili auty do Železné Rudy. Zaparkovali jsme u vlakového nádraží, což se posléze ukázalo jako velmi prozíravé. Po…
Špičácký tunel, nejdelší nejenom tenkrát v Rakousko-Uhersku, ale až do roku 2007 také nejdelší železniční tunel v Česku, se nachází na trati Plzeň – Železná Ruda. Na jeho vybudování v letech 1874 až 1877 se podíle…
Číslo dvanáct je opředeno mystikou i symbolismem a je možné ho nalézt v posvátných textech různých náboženství. Já na to však šel z jiné strany, od Železné Rudy.Základní nivelační body (ZNB) slouží k zajištění České státní nivelační sítě. Je jich celkem dvanáct a jsou vhodně rozmístěny na našem území ve vybraných lokalitách stanovených na základě geologických posudků. Stabiliza…
OREA Wellness Hotel Horizont ***  24.-31.10.2014  Hotel stojí pod vrcholem Pancíře v horském středisku Špičák - Železnorudsko, Šumava ve výšce 1.100 m n.m na louce obklopené lesy.  Byl postavený v r.1984. Nábyt…
Kdo bude putovat ze Železné Rudy směrem na Špičák po zelené turistické značce neměl by po cestě minout místo, kde je krásně k vidění stavební aktivita bobrů, kteří se zde zabydleli na jednom z přítoků do Jezerního…
 V Železné Rudě, v těsné blízkosti vlakového nádraží, se u hlavní silnice do Nýrska nachází jedna malá, ale hezká kaplička.   Jmenuje se kaple svatého Antonína a svaté Barbory a byla tady postavena na zhruba čtver…
Ze špičáckého sedla jsme se nejdřív vypravili na Pancíř.Šli jsme po modré značce k Tomandlovu křížku a dále po žluté. Došli jsme se podívat i k pramenu Úhlavy a pak jsme se kousek vrátili zpátky a vyšli na Pancíř.Po občerstvení a pokochání se výhledy jsme se po červené vrátili na špičácké sedlo.Po obědě jsme sjeli autem k nádraží Špičák a odtud šli po bílé a dále po žluté…
Půjdete-li ze Železné Rudy po modré značce na Pancíř, vymotáte se do kopce z městských uliček nad městečko (krásný výhled) a vstoupíte do lesa. Zde cesta vede podél Křížové cesty, o které si podrobnosti přečtete na přiložené fotce. Křížová cesta končí na kopci u kaple sv. Anny na Belvederu u horní stanice lyžařských vleků. Kaple je nová, byla znovu vystavěna v roce 1995.
Pokud máte štěstí a vydáte se za dobré vyditelnosti na Špičák, můžete spatřít Alpy. Můžeme využít buď lanovku z nástupní stanice lanové dráhy Pancíř- Špičák a vyst…
Špičácký tunel
Špičácký železniční tunel (1747 metrů)    Na tunel narazíte cestou ke sportovnímu areálu Špičák.   Kvůli obchodnímu spojení mezi Čechami a Bavorskem a pro…
Zimní krajina plná sněhu, stromy jako malované, zahalené do běloskvoucího pláště a až oslepující odlesky slunečních paprsků. Přesně na to se naše oči a srdce celý rok těší. V Plzeňském…
Křížová cesta v Železné Rudě vede takřka z centra města na severovýchod na Hladový vrch ke kapli svaté Anny. Je tvořena čtrnácti žulovými sloupky s nikou.   Patrně největší zásluhu na vybudování křížové cesty, kte…
Z centra města Železná Ruda vede severovýchodním směrem křížová cesta. Na jejím začátku, kousek pod Hladovým vrchem stojí kaple svaté Anny.   Jak známo, komunisté takovým stavbám moc nepřáli, a tak se není, co div…
Pivovar Belveder Železná Ruda
V létě roku 2007 byl v hotelu Belveder, kousek nad Železnou Rudou otevřen a vysvěcen zdejší pivovárek. Pivo se konzumuje přímo ve varně a hosté si můžou vybrat dle nabídky až z pěti druhů různých piv. Pivo vaří …
  Lyžařský areál Nad nádražím najdeme na kraji města Železné Rudy. Autem se sem lze dostat za každého počasí, parkování je zde zdarma vzdálené od areálu 300 m. Není problém se sem dopravit i vlakem, Zastávka je …
Z Železné Rudy na Čertovo jezero, Černé jezero, přes Špičák zpět k hotelu (a také pivovaru - doporučuji ochutnat  ) Belveder.
Sjezdovka Pancíř je sjezdovkou na severním svahu hory Pancíř. Sjezdovka je dlouhá 800 metrů (vlek 739 metrů) s převýšením 169 metrů. Sjezdovka Hofmanky - sjezdovka o délce 1 600 metrů, nahoru se lze dostat pom…
Železná Ruda leží v Západních Čechách, jižním směrem od města Klatovy a v těsné blízkosti hranice s Rakouskem. Město se rozkládá v chráněné krajinné oblasti Šumava. Železná ruda je vyhledávaným celoročním rekreačn…
Z prvního seníku v bývalém zakázaném pásmu, do růžova vyspaní vyrážíme po trempské snídani, krásnými panenskými lesy dál. Zažíváme absolutní pocit svobody. Zatím na JZ. V lepším směru nic…
Krásné, i když trochu chladné říjnové ráno je pro nás signálem, že se dnešní výlet na Šumavu může vydařit. Autobus ze Sušice do Železné Rudy odjíždí od sušického nádraží poloprázdný. V…
V Železné Rudě je nyní ve výstavbě Naučná stezka, která turisty seznámí s vojenskými opevněními budovanými na katastru města v době tzv. studené války. Již nyní se na informačních tabulích v okolí Belvederu a lyž…
Jen takový menší výšlap Železnorudskou hornatinou. Dovolenou jsem trávila ve svém rodišti  Horšovském Týně, kam jsem si odskočila po 40 letech z Valašska. Toulali jsme se okolím, ale chtěla jsem se kouknout i do m…
Velice zvláštní a krásná dominanta centra Železné Rudy. Kostel byl postaven v letech 1729 - 1732 vlastníkem zdejšího panství hrabětem Wolfem Jindřichem Nothafem. Zajímavostmi kostela jsou jeho půdorys šestiboké hv…
Na proslulá šumavská jezera Černé a Čertovo se obvykle pohodlně chodí (nebo jezdí) ze Špičáku, resp. Špičáckého sedla. Popisovaná trasa je sice náročnější, ale mnohem méně frekventovaná a tím i kli…
Lyžování a snowboarding na Špičáku - Špičák nabízí nejlepší možnosti lyžování na české straně Šumavy. Příležitost si dobře zalyžovat zde najdou všechny skupinu lyžařů od začátečníků přes rodiny s dětmi až po lyžařské experty. …
Vyrazili jme řádně nabaleni ráno 29.května vlakem z Brna. Hlavní cil je dosáhnout osamocené hospody Na Pleši na hřebenu Českého Lesa ve výšce něco přes 860 m n.m. Dlouhým sezením ve vlaku jsme poněkud zatuhli a tu…
Hlavním cílem tohoto výletu je vrch Pancíř, který se nachází kousek od Železné Rudy a odkud jsou při pěkném počasí krásné výhledy na Šumavu. Výlet začneme v Železné Rudě, z které se vlakem vydáme do tři kilometry …
Známý vrchol Železnorudska ve vypíná do výšky 1.202 m nad stejnojmennou rekreační obcí asi 4 km severně od Železné Rudy. Na svazích Špičáku byl vybudován rozlehlý lyžařský areál, který nabízí na celé řadě různor…
Černé jezero
Přírodní rezervace Černé a Čertovo jezero (175 ha) byla vyhlášená již roku 1911 k ochraně dvou z osmi šumavských jezer ledovcového původu na úbočích Jezerní hory (1343 m). Černé jezero (zvané též Bystřické, Dešenické,…