Příbram

Příbram leží na řece Litavce pod Brdskou vrchovinou. Příbram má přibližně 35 tis. obyvatel. Příbram je proslulá jako historické hornické město, což připomíná Hornické muzeum.

Tip:
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Rožmitál pod Třemšínem / Město Sedlčany Ubytování Příbram
Turistické cíle / Mapa Příbrami Plešivec / Padrťské rybníky Ski areál Monínec
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Toulava

Výšlap kolem tajemných rozvalin hradu Zvěřince

Tipy na výlet Pro zdatnější Vycházka - půldenní Do přírody

0. Pohled na zbytky hradu Zvěřince.
0. Pohled na zbytky hradu Zvěřince.  •  Fotografie (38)  • Foto: jokabuki

Z hradu Zvěřince, nalézajícího se se v lesích Českého Meránu, zbyly již jen trosky. Přesto stojí za to, jej vidět, už pro historické okolnosti. Dost možná zde dlíval u svého přítele Václava ze Zvěřince Mistr Jan Hus, který i v okolí kázal. O pár set let později hrad navštěvoval Karel Hynek Mácha.

1. Kamenný kříž z roku 1859 v Lidkovicích.

Hrad Zvěřinec.
Zakladatelem hradu byl zřejmě Martin nebo také Mareš ze Zvěřince. Založil i farní kostel v nedaleké Jesenici.
Martin držel hrad po dobu delší než třicet roků. Ve znaku měl tzv. polotrojříčí vedené pokosem. Jeho dědici byli snad jeho synové. V r. 1396 měli spor s jesenickým farářem Buzkem ohledně neplacení desátku. Spor se táhl dva roky. Pak oba bratři pozvali faráře a všechny zúčastněné „na hrad Zvěřinec ke čtyřhrannému stolu před velkou světnicí“, kde mělo jednání probíhat. Tato zpráva je zároveň jediná, která popisuje architekturu hradu. Nám dnes zbývají ke zkoumání skrovné zbytky.
Bratři Bohuslav a Mikuláš postupně ze Zvěřince odešli. Nejdříve Mikuláš do Hořic u Chýnova a později i Bohuš do severních Čech.
Novým majitelem hradu i zboží se stal Václav ze Zvěřince, snad syn jednoho z bratří. 2. září 1415 pečetil stížný list české šlechty na protest proti upálení Mistra Jana Husa. To je první zpráva o novém majiteli a zároveň na třicet let poslední.
Mistr Jan Hus pobýval dva roky mimo Prahu. V té době, bohužel písemně nedoložené, snad pobýval u svého příznivce, rytíře Václava ze Zvěřince. Čas, který mohl na Zvěřinci strávit, je vymezena červencem a listopadem r. 1413.
Jedinými důkazy jsou lípy a kameny na Sedlecku a Sedlčansku pojmenované po Husovi. I jeho dobrý přítel, mistr Jan z Rejštejna, který s ním jel do Kostnice na jednom voze, farářoval v té době v Petrovicích a Vrchotových Janovicích. Důkazem by také mohlo být, že ke stížnému listu se připojil nebývale velký počet šlechticů z našeho kraje.
Nevíme, jak se hradu dotkly husitské války. Po husitských válkách byl zřejmě majitelem hradu Zvěřince Arnošt z Leskovce, ale zabrali mu jej neprávem Táborští. Jak spor dopadl opět nevíme, ale někdy po r. 1442 získali zvěřinecké zboží Růtové z Dírného. Roku 1539 je už hrad Zvěřinec uváděn jako pustý.
Jak a kdy zanikl není známo. Mohlo se to stát za občanských válek za Jiřího Poděbradského, jak píše Vlasák nebo v pozdější době pro poškození z válek. Ale také z toho prostého důvodu, že posádka hradu měla nouzi o vodu, protože hrad neměl studnu. V druhé polovině 16. století patřilo zboží Měděncům z Ratibořic, kteří už sídlili v Úlehli pod Zvěřincem.
Dispozice hradu byla dvojdílná. Jádro zaujalo skalnatý vrchol převýšený oproti předhradí. Ve středu jádra na centrální skalce se nacházela nejspíše dřevěná stavba, asi obytná věž. Skalku obíhala částečně zděná hradba. Na severní straně nebyla potřeba, protože je tam téměř kolmá skalní stěna. Vstup do jádra bránila druhá brána. Vlevo od této brány byla k hradbě přiložena budova, snad palác. Tady bychom měli hledat r. 1398 zmiňovanou velkou světnici, můžeme si jí představit jako hodovní síň.
Největším problémem hradu, a nejen Zvěřince, byl nedostatek vody. Příkop je na východě uzavřen valem, tzn., mohla se v něm zadržovat dešťová voda. Když navštívil před sto lety Zvěřinec historik a znalec hradů August Sedláček, existovaly ještě směrem k Zadním Boudám zbytky vodního hospodářství. Asi 50 metrů pod hradem našel zbytky dvou rybníčků, u nich stavení z kamene a sesutou studnu. Odtud zřejmě vodu dopravovali na hrad.
Zvěřinec se proslavil také návštěvami Karla Hynka Máchy. Máchův otec pocházel z Měšetic a Karel Hynek zde trávíval prázdniny. Díky jeho vrstevníkovi A. N. Vlasákovi víme o prvním výletu party studentů na hrad Zvěřinec v roce 1829. Na zříceninu se pak Mácha vracel i sám a několikrát zde přespal.
26. července 1936, v době stého výročí básníkovy smrti, mu byla slavnostně odhalena deska na centrální skalce hradu. Byla pořízena nákladem Turistického spolku v Sedlci. Z okolí přišly davy lidí, kromě toho přijelo šest aut a čtyři žebřiňáky. Slavnostní projev J. Spirhanzla přečetl Dr. Černý. Na desce je text: Zde dlíval a sny své spřádal, K. H. Mácha, pěvec „Máje“, student z Měšetic.

Jídlo i pití z vlastních zásob.

Byl pěkný a docela teplý prosincový den, jako stvořený k pěšímu výletu.

Neplatilo se nic.

Poslední aktualizace: 13.12.2020
Autor: jokabuki

Jesenice

Příspěvky z okolí Výšlap kolem tajemných rozvalin hradu Zvěřince

Předvánoční toulání pod hradem Zvěřincem
Lehounký sněhový poprašek milosrdně pokryl krajinu i s blátem a navodil tak předvánoční atmosféru. Rozhodl jsem se toho využít a trochu se potoulat lesy obklopujícími nejvýznačnější památku Českého Meránu. Vypravi…
V letošním roce jsem se rozhodl rozjet novou sérii výšlapů po památných nebo i jen zajímavých kamenech v Českém Meránu a okolí. Vzhledem k tomu, že řada z nich ani není zanesena v mapě, rád bych zároveň doplnil jejich pozice pro další zvědavce a obdivovatele. Bude to nadlouho a nebude to rozhodně snadné šlapání, přesto mě to láká. Některé jsem již dříve viděl, některé ještě vůb…
Toulání zapomenutou krajinou ve vnitřním pohraničí. Mrazivé ráno se postupně přehouplo do krásného slunečného dne, jako stvořeného pro toulky venkovskou krajinou. Měl jsem v plánu nalézti dva zajímavé a památné kameny, nakonec jich bylo opět více, a nádavkem k tomu byla čarokrásná krajina, takříkajíc za humny Českého Meránu.Tak jestli se chcete podívat, budu rád. Jídlo a pití z…
V letošním roce jsem se rozhodl rozjet novou sérii výšlapů po památných nebo i jen zajímavých kamenech v Českém Meránu a okolí. Krásný slunečný den přímo sváděl k nějaké potulce za kameny. Musel jsem tentokrát došlapat o něco dále, ale zajímavé památky minulosti rozhodně stály za to. Hned v Nových Dvorech stojí kamenný stůl před léty vylovený z rybníka. U sousedního je zasazený…
Po hřebenech Českého Meránu až do země nikoho, tak to byla oblast mého dnešního toulání. Léto je nejméně vhodné roční období na výšlapy přírodou. Lesy jsou zarostlé býlím, kopřivami a trním. pokácené a zanechané n…
Poměrně fyzický náročný výšlap po kopcích kolem kamenů. Javorová skála svou výškou 723 m převyšuje rozsáhlé okolí a nejbližším vyšším kopcem jsou 25 km vzdálené Batkovy v Křemešnické vrchovině. Javorová skála tak …
Sportrelax centrum Monínec najdete na Javorové skále 70 km jižně od Prahy na pomezí Středočeského a Jihočeského kraje nedaleko města Sedlec-Prčice. Monín…
Na procházku jsme vyrazili až před desátou. V plánu jsem měl okruh přes hrad Zvěřinec. Kamarádi se projevili jako lumpové. Čekal jsem na posledního, abych převzal klíče od bydlení, ale bylo mi rezolutně oznámeno, že mé zápisky¨z našich cest opravdu četli, a žádné klíče mít nebudu. Dokonce se vedly nějaké řeči, že by mi měly být zabaveny i klíče od auta. Prý abych se neflákal.…
Vycházeli jsme zase po zelené, ale na opačnou stranu než včera. Chvilku po silnici, vzápětí byla odbočka Doprava, kterou chlapci zase přešli. Opět jsem je zezadu jistil. Lesní cesta vedla do kopce, ale byla poměrn…
Těmi nejstaršími dochovanými „památkami“ světa jsou bezesporu takzvané megality, tedy hrubě opracované kameny, samostatné nebo různě seskupené, každopádně magické a opředené pověstmi. Mezi ně se právem řadí kamenn…
V letošním roce jsem se rozhodl rozjet novou sérii výšlapů po památných nebo i jen zajímavých kamenech v Českém Meránu a okolí.Další toulání jsem věnoval největším obrům v okolí, ale opět jsem nezapomněl ani na me…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky,  tentokrát bych vás rád pozval na tajemné místo, na zříceninu hradu Zvěřinec. Vycházíme z náměstí v obci Jesenice okr. Příbram a jdeme po zelené značce, společně s cyklotrasou…
Dnešní putování po místech spojených s pobytem významných osobností našich dějin. Nejdříve jsem navštívil osadu Měšetice, nalézající se jen pár kroků od centra Českého Meránu. Zde má původ rod Máchů, předků slavné…
Předvánoční výšlap lesy ze Sedlčan do Sedlce Počasí připomínalo spíše předjaří než zimu. Vylouplo se i sluníčko, takže krajina tak nějak zkrásněla a šlapalo se rozhodně veseleji. Prošel jsem kousek nové Krčínovy c…
Ač konec léta byl spíše nevlídný, říjnový čas vše dosyta vynahradil. Zářivé slunce svými teplými paprsky dalo vyniknout veškeré kráse podzimní krajiny. Hry barev na každém kroku, daleké výhledy do kraje, ale i sposta drobností, to vše se nabízelo oku dychtivého tuláka. Stačilo se jen uvolnit a oprostit od všedních starostí a vnímat tu nádheru okolo. I tyto fotky jsou pouze nedo…
Po hřebenech i svazích jižní části údolí Českého Meránu obkružujícího dvojměstí Sedlec-Prčice. Jméno Český Merán, původně se říkalo krátce Meran podle tyrolského města, nosí naše kotlina už více než sto let. Souvi…
Do malebného kraje zvaného někdy vnitřní pohraničí Za vrcholky Českého Meránu svět nekončí. Rozkládá se tu krajina jako vystřižená z filmů pro pamětníky. Louky tu jsou posypané balvany, malá políčka, kamenné tarás…
V letošním roce jsem se rozhodl rozjet novou sérii výšlapů po památných nebo i jen zajímavých kamenech v Českém Meránu a okolí. Tentokrát jsem se vydal do zapomenutého kraje za hřebeny Českého Meránu hledat další …
Krajinou kamenů k několika nejzajímavějším. Chlístovské menhiry.Kouzelná krajina Českého Meránu nabízí širokou škálu nejrůznějších lákadel, milovníky megalitických staveb však nejspíše zaujme ojedinělý komplex žul…
Nejvyšší bod celého Českého Meránu je Javorová skála, měří 723 m.n.m. Pokrývají ji lesy převážně bukové a smrkové, byť s mnoha holinami po kůrovcové těžbě. Přesto je to krásný a zároveň trochu tajemný prostor, kte…
Zapomenutým krajem okolo Čertovy hrbatiny přes balvany a bučiny. Krásný relax, kdy si člověk vyčistí hlavu a srovná myšlenky. Pastviny, lesy, rozhozené vesničky, po deštích nadmíru rozvodněné cesty a potoky, kdy b…
Od Prčice zase k Prčici. První letošní výšlap s charitativním podtextem. Okruh Českým Meránem v první den nového roku byl nádherně projasněn sluníčkem. Krajina byla příjemně klidná, skoro jako bez života. Cestou b…
Po stopách pochodu, jenž má již půlstoletí. Vzhledem k situaci, jež panuje, se 50. ročník pochodu Čertova podkova Českým Meránem stále posouvá. Rozhodl jsem se proto v rámci svých výšlapů po krajině projít jednu z…
Po zajímavých a neprávem opomíjených místech Českého Meránu. Všude je něco k vidění, co jinde nemají, chce to mít jen oči otevřené a vnímat krajinu. Před pár dny napadla vydatná sněhová nadílka, a tak nebylo úplně…
Před Hulínem, v Hulíně i za Hulínem. Letošnímu prvnímu výšlapu docela přálo počasí, bylo spíše jarně. Vybral jsem si trasu pokud možno málo prochozenou a okoukanou, kde bych zase viděl a zažil něco nového. Cíl výšlapu se tentokrát nacházel výjimečně vprostředku trasy, šlo o příspěvek na turistiku. Cesta vedla velmi pěknými lesy, až jsem byl překvapen. No a na závěr osvěžení v o…
                     Čertova podkova V sobotu 17. 3. 2012 jsme se vydali na start pochodu, který byl u Ateliéru v městečku  Prčice. Ano právě tento název je někdy předmětem dohadů. A tak jsme se zeptali organizát…
Nejvyšší vrchol Středočeské pahorkatiny, Javorová skála (723 m), leží severně od Jistebnice (8 km) a severovýchodně od Milevska (15 km). Na vrcholku se skalní rozsochou je již z dálky dobře vid…
Pěší toulání za Javorovou skálou. Za hřebeny Českého Meránu svět nekončí, ale rozkládá se tu nepříliš známý a prozkoumaný kout naší země, někdy zvaný vnitřní pohraničí. Vyznačuje se pěknými lesy, malými políčky a …
Sedlčany leží ve Středních Čechách, východním směrem od města Příbram. Město se rozkládá pod vrcholky kopců Středočeské pahorkatiny. Město Sedlčany jsou známé zdejší továrnou na výrobu hudebních nástrojů. Nejen výrobou hudebních nástrojů jsou Sedlčany známé. Nedaleko města je motokrosařský areál, kde se pořádají proslulé závody. Město najdeme na levém břehu říčky Mastník. V…