Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Brdy

Valdek

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Fotografie (20)  • Foto: Tanathos

Naše společná cesta začíná na Exitu 41 dálnice D5. Odtud směřujeme směrem na Cerhovice, Újezd, Komárov, Chaloupky, Neřežín. V Neřežíně přejedeme po mostě Červený potok, na křižovatce se dáme doleva a na následující se dáme Doprava. Kousek od křižovatky začíná již Vojenské pásmo. Od začátku vojenského pásma ujedeme necelý 1,5 km a přijíždíme na parkovičtě 2 Valdek. Po vystoupení z auta již vidíme zastřešené posezení, odkud je zřícenina hradu Valdek vidět.

Foto: Tanathos

Území sahající od Žebráka přes Komárov do Brd náleželo ve 12. stol. rodu Buziců, od nichž odvozovali svůj původ i pozdější držitelé, Zajícové z Valdeka. V Dalimilově kronice se k r. 1110 píše o Dětřiškovi, synu Buzovu, který v tomto roce zahynul v bitvě proti Polákům. Letopis Vincenciův připomíná jednoho z jeho potomků, Jiříka, který byl maršálkem knížete Vladislava II. a zahynul r. 1148 na křížové výpravě. Na počátku 13. stol. žili Jiříkovi vnukové bratři Jan a Oldřich, od nichž lze sledovat linii Zajíců z Valdeka. Oldřich Zajíc z Valdeka byl královským číšníkem. Měl dva syny, Zbislav se psal z Třebouně, Oldřich se psal Zajíc a od r. 1263 z Valdeka. Býval purkrabím na Lokti a asi od r. 1265 zastával úřad purkrabího Pražského hradu. Na ochranu svého majetku postavili Zajícové z Valdeka dva významné hrady. Mladší z nich, Žebrák, postavený po r. 1280, ovládal důležitou mezinárodni komunikaci vedoucí z Prahy přes Plzeň do Norimberka a Řezna. Starší z hradů, podstatně rozsáhlejší Valdek, který se také stal rodinným sídlem Zajíců, byl postaven u méně důležité cesty, vedoucí z Hořovic brdskými lesy do Příbrami. Jméno hradu se vykládá jako „lesní roh"(Wald = les; eck = roh, výběžek). Hrad Valdek byl vybudován na ostrožně vybíhající z hřebenu hory Berance do údolí Červeného potoka, a to nejpozději v 50. letech 13. stol.. Byl to hrad klasické gotiky a patří mezi nejsložitější hrady sasko-hessenského typu s okrouhlou obrannou věží stojící volně za hradební zdí. Na severní straně hradu bylo značně rozsáhlé předhradí, do něhož se vstupovalo ze severu. Jeho opevnění tvořily příkopy a valy na severní a západní straně. Valy byly patrně ještě zvýšeny dřevěnou palisádou. Svahy valu a stěna čelního přikopu byly zpevněny zdivem z kamenů kladených nasucho. Z předhradí se vstupovalo do hradu po dřevěném mostě, jehož poslední část byla padací. Most vedl přes hluboký příkop vylámaný ve skále a na východní straně uzavřený hradbou. Na západní straně chránil hrad příkop navazující na západní část valu v předhradí. Do prvního nádvoří se vstupovalo branou v severovýchodním rohu hradu s brankou. Vlevo za branou, hned u hradební zdi, byla studna. Nádvoří v podobě nepravidelného obdélníka bylo obehnáno hradbou, kde byly hospodářské budovy. U jižní zdi stálo dvoupatrové stavení se stájemi a místnostmi pro čeleď. Do vnitřního hradu byl vstup možný jen brankou pro pěší. Branka vedla do malého nádvoří, sevřeného na levé straně zdí a mohutnou okrouhlou věží, 18 m vysokou, o průměru 10 m, se zdmi 3,6 m silnými. Věž měla 4 patra a byla přístupná z ochozu přilehlé hradby po pavlači gotickým portálkem na J straně věže ve výši třetího patra. Pravou stranu nádvoří tvořila hradební zeď. Na západní straně nádvoří byla mohutná zeď severního paláce. Do vnitřního nádvoří se vstupovalo úzkým průchodem mezi palácem a věží. Vnitřní hradní nádvoří mělo půdorys pravidelného obdélníka, na jehož severní straně stál severní palác, který měl v přízemí dvě místnosti s trámovými stropy. Patro mělo vstup z nádvoří a bylo určeno k obranným účelům. Jeho západní a východní stranu tvořily hradby, dosud zachované ve značné výši. Na jižní straně nádvoří, byl hlavní palác, jehož vnitřní zeď je dnes zřícená; měl čtyři podlaží z trámových stropů, v přízemí a v prvním patře byly tři komory, v druhém patře velký sál s krbem. V prvním patře byla pavlač. Je to tedy první případ sálové stavby s dvorní pavlačí u nás. K bočním zdem nádvoří byla přistavěna postranní křídla, z nichž se dochovala část východního křídla s věží. První, poměrně neurčitá zpráva o hradu Valdeku pochází z r. 1257. Druhá zpráva, z r. 1263, je již určitější, protože tehdy odtud zakládal Oldřich Zajíc z Valdeka první augustiniánsky klášter v Čechách, nazývaný původně Ostrov, později Svatá Dobrotivá u dnešního Zaječova. Po Oldřichově smrti došlo k prvnímu dělení rozsáhlého panství: Žebrák dostal Oldřich mladší, kdežto Valdek Zdislav. Z ostatních členů rodu Zajíců z Valdeka si zasluhuje pozornost Oldřichův vnuk Vilém. Do politického dění vstoupil r. 1307, kdy stál ve sporech o českou korunu na straně Jindřicha Korutanského proti králi Rudolfovi I. R. 1315 zajal Jindřicha z Lipé a stal se nejvyšším maršálkem a podkomořím Království českého. Také rozmnožil svůj majetek, neboť od krále Jana Lucemburského dostal do zástavy královská města Beroun a Domažlice a hrady Křivoklát a Přimdu. Stal se hlavním rádcem královny Elišky, na jejíž straně stál při sporech s králem Janem. Ještě téhož roku se však s králem smířil a vydal se do Bavorska, aby tam hájil zájmy krále Ludvíka Bavora proti Rakušanům. Na této výpravě však byl smrtelně raněn a v říjnu 1319 zemřel. Pochován byl v klášteře Svatá Dobrotivá. Ze šesti synů Viléma Zajíce z Valdeka zdědil hrad Valdek s panstvím druhý Oldřich, ale již v r. 1344 je prodal Protivovi a Ctiborovi z rodu Běškovců. Za nich byl také hrad Valdek v říjnu 1346 poprvé a také naposled obléhán Děpoltem z Rýzmberka, který měl s Běškovci spor. Hrad byl po třídenním obléhání dobyt, vypálen a zpustošen, ale záhy opraven. Kdo tak učinil, není známo, neboť vladykové z Běškovic po r. 1355 seděli v Neumětelích a majitele Valdeka v druhé pol. 14. století neznáme. Snad již tehdy byl hrad v držení krále, neboť i s panstvím tvořil od r. 1331 královské manství. Proto se také Valdek stal za husitství oporou katolické strany. Královským purkrabím zde byl tehdy Hoch. V 15. století držela hrad Valdek řada nevýznamných osob, např. Jan z Lestkova († 1429), dvořan krále Václava IV., kališník Jeník z Mečkova, či Litvín z Klinštejna a na Hořovicích. Po smrti Litvína z Klinštejna a na Hořovicích získal valdecké panství od krále Vladislava II. do dědičného vlastnictví Kunata Pešík z Komárova. Po jeho smrti se čtyři synové o poměrně rozsáhlý majetek rozdělili. K dalšímu dělení tohoto majetku došlo po Janově smrtí r. 1574, kdy Valdek dostal Kryštof. Za těchto majitelů se setkáváme se snahou proměnit hrad v poněkud příjemnější sídlo. Proto byl upraven severní palác, v jehož zdi byla vylámána okna. Navzdory těmto úpravám Valdek chátral. A tak Václav Pešík z Komárova, který zdědil hrad r. 1586, tehdy již značně sešlý objekt opustil a postavil si na okraji brdských lesů ve vsi Podluzích novou tvrz. Když mu byl statek pro jeho účast na protihabsburském povstání zkonfiskován a prodán k hořovickému panství, byl hrad Valdek již pustý. Z původního rozlehlého hradu jsou dnes dochovány jenom zříceniny s výjimkou mohutné věže, stěny paláce a několika vedlejších budov a zbytky hradebního zdiva. Na sklonku 19. století byl hrad, tehdy součást hořovického velkostatku knížat z Hanau, v duchu tehdejších romantických představ poněkud opraven. Hrad, stojící v hlubokých lesích, dal vzniknout řadě pověstí a upoutal již pozornost kronikáře Václava Hájka z Libočan, jenž ve své Kronice české datoval jeho vznik do r. 920 a za zakladatele považoval jednoho z vrahů kněžny Ludmily, Kumána. V 19. století zřícenina zaujala Karla Hynka Máchu, který zamýšlel napsat čtyřdílný historický román z doby Václava IV., jehož jedna část měla mít název Valdek. Z románu se však dochovaly jenom úryvky. Hradu věnoval Václav Kliment Klicpera hru Valdek.

Hrady, zámky a tvrze v Čechách na Moravě a ve Slezsku - Západní Čechy, Nakladatelství Svoboda, Praha 1985

cestou jsme nevyužili žádné stravovací ani ubytovací zařízení.

Je zde krásné prostředí, jen celkový dojem kazí přilehlé kasárna.

Zde se neplatí parkovné ani vstupné.

Poslední aktualizace: 8.3.2013
Autor příspěvku: Tanathos
Valdek</strong> mapa
mapa Valdek

Příspěvky v okolí Valdek

Zřícenina gotického hradu Valdek stojí na ostrohu nad Červeným potokem uprostřed hlubokých brdských lesů. Zřícenina hradu Valdek se nachází na Příbramsku ve Středočeském kraji. Hradní jádro, které bylo obklopené obvodovou hradbou, tvořil podélný palác a na severovýchodní straně velká válcová věž ? bergfrit, která střežila pod ní umístěnou bránu. Na severní straně bylo pom…
Zřícenina hradu Valdek se nachází v bývalém vojenském výcvikovém prostoru Jince, cca 6 km jižně od Hořovic. http://hrady.dejiny.cz/valdek/
     Kdo alespoň párkrát zbloudil do „vod“ středověku, v čase krále českého Jindřicha Lucemburka, určitě někdy evidoval jméno Viléma z Valdeka.  Pan Vilém Zajíc z Valdeka je…
Zaniklé vesnice vyzařují atmosféru, která mě zvláštním způsobem láká. Křižovatka cest, to je centrum, kde kdysi bylo živo. Kdo asi bydlel v domech a chalupách, po kterých zbyly základy? Dnes zplanělé stromy kdysi …
Více jak 15m vysoký skalní útvar, který leží ve vojenském újezdu Brdy, cca 1.200m pěšky na JJV od obce Malá Víska nad údolím Červeného potoka, naproti zřícenině hradu Valdek.Působivé scenérie, cvičné horolezecké t…
K hořovickému zámku se dostanete pochopitelně nejednodušeji pochopitelně autem. Orientace není složitá. Z dálnice D5 vás vyvede směrovka na Hořovice. V městě Vás k zámku dovede směrová tabule. Do Hořovic se můžete dopravit pochopitelně i autobusem nebo vlakem        Je u nás řada památek, které mají co nabídnout a také každoročně…
Rozsáhlý barokní zámek na úpatí Brd, v těsném sousedství původní gotické a renesanční tvrze, využívané později jen k hospodářským účelům.
Významný zámecký areál stojí ve známém brdském městě Hořovicích na Berounsku ve Středočeském kraji. Starý zámek je trojkřídlá patrová budova na půdorysu písmene U s téměř hladkými fasádami, doplněná o hospodářsk…
Plešivec, samotář, vystupující z táhlých hřbetů Brdské vrchoviny. Tato hora dostala název podle protáhlého hřbetu, který nesl staročeský název plechý. Tento vrchol je opředen řadou bájí a pověstí, má mnoho skalníc…
Zřícenina hradu Žebrák se nachází ve Středočeském kraji, stojí na úzkém zalesněném ostrohu…
Dvojice gotických královských hradů severně od Hořovic.
Hornické muzeum Příbram vzniklo v roce 1886. Rozlohou areálu a počtem expozic je největším hornickým muzeem v České republice. V roce 2005 nabízí ke shlédnutí 36 stálých expozic situovaných v historických budová…
Tato mariánská bazilika patří k hlavním poutním místům v České republice. První mariánská kaple v těchto místech stála již v roce 1260. V 15. stol. Tu stával malý Kostelíček s věží a zvon…
Rozhledna Studený vrch u Dobříše. Původně zeměměřičská kamenná šestipatrová věž postavená v r. 1942. Vysoká 17,5 m. Od r. 2004 využívaná jako rozhledna. Přístupná je po vlastním značení šipkami z červené značky ze Skalky přes Kuchyňku do Jinců asi 1,5 km od Jeleních palouků. Cesta je pohodlnou lesní cestou a i když je omezený výhled, stojí to za to. Vstupné dobrovolné a v občerstvení ceny lidové. Je možné si koupit i klobás…
Koněpruské jeskyně vznikly činností vody ve vápencích starých přibližně 400 milionů let. Koněpruské jeskyně se nalézají uvnitř návrší Zlatý kůň nad obcí Koněprusy v CHKO Český kras as…
Vápencové jeskyně jižně od Berouna, úkryt padělatelů micí.
Beroun leží jihozápadně od Prahy na soutoku řek Litavky a Berounky. Beroun se rozkládá na pomyslné hranici mezi Pražskou kotlinou a západními Čechami. Kolem Berouna prochází silniční tah dálnice D5 z Prahy do Pl…
Obec se nachází necelých 5 km východně od Berouna a rozkládá se prakticky mezi skalami u břehu potoka Loděnice, který se později vlévá do Berounky. Patří mezi nejzajímavější turistické lokality okresu Beroun. Nejk…
Pozdně gotický královský hrad západně od Berouna, vybudovaný Karlem IV., historický úkryt korunovačních klenotů.
Vrcholně gotický hrad založený v roce 1348 zaujímá mezi českými hrady zcela výjimečné postavení. Byl vybudován českým králem ařímským císařem Karlem IV. jako místo pro uložení královských pokladů, především sbírek svatých relikvií a říšských korunovačních klenotů. V roce 1355 již Karel IV. pobýval na hradě, dohlížel na jeho dostavbu a na výzdobu interiérů, především hradních…
Nachází se v oblasti Českého krasu poblíž Karlštejna. Jde o bývalý lom, nyní zatopený. Umělý původ není nijak do očí bijící, místo působí velice romanticky. Nevede sem žádná značená cesta…
Klasicistní lovecký Zámek Kozel je v posledních letech nejnavštěvovanější památkou na Plzeňsku. Zámek stojí na svahu nad řekou Úslavou, 2 kilometry východním směrem od Šťáhlav. Zámek je možné navštívit v dubnu a ř…
Hrad Křivoklát je jedním z nejstarších a nejvýznamnějších hradů u nás, ve středověku byl oblíbeným sídlem mnoha českých knížat a králů. Hrad je významnou kulturní památkou na Rakovnicku v…
Přední český královský hrad v hlubokých lesích dnešní CHKO Křivoklátsko.
Křivoklát je jedním z nejstarších a nejvýznamnějších hradů českých knížat a králů, jehož počátky sahají do 12. století. Za panování Přemysla Otakara II. vznikl rozsáhlý, velkolepý královský hrad, jenž byl výrazně přestavěn Václavem IV. a později velkoryse dobudován Vladislavem Jagellonským. Křivoklát byl nekolikrát těžce poškozen požárem. Stal se obáva…
Zámek Orlík se tyčí na skále nad Orlickým jezerem. Zámek se nachází na Písecku v Jihočeském kraji. Na zámku je téměř 150 místností včetně chodeb a přilehlých prostorů. Desetina z nich je upravena …
Kouzelný hrad Zvíkov Až zase budete jednou svižně uhánět od Prahy směrem na Strakonice a dál třeba na Šumavu, sundejte nohu z plynu a před obcí Mirotice odbočte doleva a vydejte se po státní silnici č. 121 d…
Zřícenina hradu Okoř se nachází ve Středočeském kraji. Leží na skalnatém pahorku v údolí Zákolanského potoka, 15 kilometrů severozápadně od Prahy. Zříceninu hradu Okoř je možné navštívit od června do srpna každý d…
Hrad Rabí Znovu sedíme v naší škodověnce „Feďovi“ a pokolikáté už míříme na milovanou Šumavu, majíce pocit, že…