Reklama
Partner lokality
Stará Ľubovňa
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Stará Ľubovňa
Články redakce vybrat: vše / nic

Stará Ľubovňa - hrad a skanzen

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Rozhodli jsme se, že se podíváme na místa poblíž Vyšných Ružbachů, kde trávíme dovolenou. Dnes jedeme autem na celodenní výlet do Staré Ľubovně. Je to staré město nad řekou Poprad, první písemná zmínka je z r. 1292, ale osídleno bylo již o hodně dříve. Do Staré Ľubovně se dostanete také autobusem.

Město prohlížíme jen zběžně, protože naším hlavním cílem je renesanční Ľubovňanský hrad a přilehlý skanzen. Hrad leží ve výšce 711 m n.m. a vždy chránil hranice jako pevnost. Je známý také tím, že r. 1412 zde uherský král Zikmund Luxemburský (šelma ryšavá) a polský král Vladislav II. podepsali dohodu o míru. Několik evropských panovníků zde bylo na návštěvě, kromě již zmíněných např. i Marie Teresie nebo Jan Sobiesky. Na nedobrovolné "návštěvě" zde byl i král Madagaskaru Morice Beňovský, který byl zde vězněn. Na hradě je několik expozic, muzeum řemesel, gobelíny, hradní kaple. Z věže hradu je nádherný výhled po okolí. Konají se zde různé akce-šermíři, sokolníci,programy pro děti, koncerty,svatby.

Samostatnou expozicí je skanzen pod hradem. Zasloužil se o něj Andrej Čepiššak, který shromažďoval exponáty. Skanzen byl zpřístupněn r. 1966 a nachází se v něm 25 objektů lidové architektury se Spiše a Šariše. V obytných domech a technických nebo hospodářských budovách se návštěvníci seznámí, jak naši předkové žili a jaké nástroje k práci i životu používali. Dominantou skanzenu je však roubený řecko-katolický kostelík z Matysové z r. 1933 s nádhernými ikonami.

Jednodenní výlet, takže ubytováni jsme zde nebyli. Najíst se nebo občerstvit se je možno přímo na hradě nebo ve městě.

Celá prohlídka hradu i skanzenu byla moc zajímavá. Líbilo se nám vystoupení sokolníků, protože ptáky jsme si mohli podržet.

Vstup na hrad dosp. 5 euro, děti (6-19), stud.VŠ 2,5 euro, senioři 3,5 euro rodina (2dosp.+1-4 děti) 10 euro

skanzen dosp. 2 euro děti,stud. 1 euro senioři 1,5 euro rodina 4,5 euro

výhodná je vstupenka pro oba objekty (hrad i skanzen) dosp. 6 euro děti,stud. 3 euro senioři 4,5 euro rodina 12,5 euro Možnost focení a filmování zdarma. Jsou zde i další poplatky, na ty se můžete podívat na webových stránkách hradu.

otevřeno v sezonu květen - září PO - NE 9 - 19 hod.

další otev.doba viz webové stránky

Poslední aktualizace: 27.6.2012
Autor: daga.ti

Stará Ľubovňa

Příspěvky v okolí Stará Ľubovňa - hrad a skanzen

Hrad pocházející z 13. století, v současné době stojí jeho zříceniny na Vysoké skále nad městem Stará Lubovňa.
Na výlet sa vydáme do skanzenu,ktorý sa nachádza v areáli, podhradia Ľubovnianskeho hradu.Až ku skanzenu sa pohodlne dostaneme autom,ktoré je tu možnosť nechať na parkovisku a ďalej pokračovať na prehliadku skanzenu alebo Ľubovnianského hradu. Toto múzeum-skanzen je vlastne národopisné múzeum v prírode.Svoje brány prvý krát pre návštevníkov otvorilo v roku 1984.V areáli…
Skanzen pod hradem Stará Ľubovňa je místem připomínajícím kus historie našich východních sousedů. Prostředí turisticky velmi přitažlivého skanzenu posloužilo jako kulisy pro natáčení nejnovější verze filmu Jánošík.
Leží medzi Kežmarkom a Starou Ľubovňou v kotline rieky Poprad na styku Spišskej Magury a Levočských vrchov. Už v roku 1282 získal mestské výsady od kráľa Václava II, od roku 1412 ako slobodné kráľovské mesto od kráľa Žigmunda, potom nasleduje sk…
Plavení na pltích po řece Dunajec se můžete zúčastnit v oblasti Zamaguří, jenž je součástí Pieninského národního parku. Během 11 km plavby, která trvá podle stavu vody cca 1,5 - 2 ho…
Jedeme autem z Vyšných Ružbachů do Pieninského národního parku, ale nejdříve se zastávkou v Červeném Kláštore na prohlídku hradu - bývalý klášter, který je Národní kulturní památkou SR. Klášter Červený Klášto…
Jeli jsme z našeho výchozího bodu z Vyšných Ružbachů do Pieninského národního parku s nádhernými přírodními scenériemi. Auto jsme zaparkovali přímo u kotviště vorů odkud začínáme naši cestu. (Jak jsem psala v jiné…
Vzniká spojením Černého a Bílého Dunajce. Řeka protéká údolím uprostřed hor, místy jsou zde Krátké ostřeji ohraničené peřeje. údolí se postupně zužuje a u Červeného Kláštora vstupuje Dunajec do kaňonu Pieninskéh…
Bylo dokázáno, že město a jeho okolí bylo osídleno už v mladší době kamenné. První písemná zmínka o Levoči je z roku 1249. Roku 1271 vystupuje Levoča jako centrum provincie Sasů a spolu s dalšími spišskými městy už…
Dalším z půvabných horských městeček, ležících při „Cestě slobody“ je Tatranská Lomnica. I ona je oblíbeným místem turistů, vyrážejících odsud na své toulky po Vysokých Tatrách. Vydatně jim v tom pomáhá kabin…
Rozsáhlé zříceniny Spišského hradu se malebně rozprostírají na kopci vysokém 634 m.n.m. nad Spišským Podhradím. V dokumentech se hrad objevuje už roku 1209. 1241 odolal útoku Tatarů. Stavební vývoj hradu se dá sle…
Skalnaté pleso/Sedlo pod Svišťovkou/Zelené pleso/Biela voda Trasa vedúca východnou časťou pohoria, poskytujúca prekrásne výhľady na malebné Zelené pleso v Doline Zeleného plesa, do ktorej sa zbiehajú ko…
20.8.2007 Na tento den jsme naplánovali trošku náročnější výstup na Teryho chatu. Jeli jsme zubačkou z Tatranské Štrby v 8 hodin na Štrbské Pleso, kde jsme ihned přestoupili na električku do Starého Smokovce, kam …
Zelené pleso - pleso v Dolině Bielej vody pod Jastrabiou vežou. Přístupné je po žluté značce Dolinou Kežmarskej Bielej vody. Další možností je přístup po Tatranské magistrále ve směru Skalnaté pleso (Encián) - odb…
Lomnický štít Zmíníme-li se o Vysokých Tatrách, vybaví se většině z nás kromě Gerlachovského, zřejmě také Lomnický štít. Je to logické, neboť právě toto místo bylo po řadu let považováno za nejvyšší bod V…
Lomnický štít bol dlho považovaný za najvyšší štít Vysokých Tatier.Ako prvý ha tento tatranský vrchol vystúpil Robert Townson v roku 1793.Na vrchole Lomnického štítu sa nachádza najvyššie položená meteorologická s…
Jeden z nejznámnějších a nejpopulárnějších štítů Vysokých Tater. Ze štítové trojhranné pyramidy, která vysoko převyšuje okolí pokračují tři výrazné hřebeny.  Kdysi jej nazývali Děd a po mnoho let byl považo…
Zo Starého Smokovca lanovkou na Hrebienok. Z Hrebienka po červenej  až po rázcestie Nad Reinerovou ch. Odtiaľ po modrej k Vodopádu Studeného potoka. Tam sme sa napojili na zelenú, ktorá nás doviedla späť na Hrebienok.   Išli sme ku krásnym vodopádom v srdci Vysokých Tatier. Okruh sa dá obehnúť za hodinu až hodinu a pol, my sme z toho s 2 malými deťmi mali takmer celodenný výlet. Z&n…
Chata stojí těsně pod areálem letoviska Hrebienok (5 minut chůze) v lesnatém prostředí Studené doliny, na východním úbočí Slavkovského štítu. Kousek od dnešního objektu stála od roku 1875 primitivní Ruženina c…
Hrebienok patrí medzi najnavštevovanejšie turistické a lyžiarske stredisko nad Starým Smokovcom,na juhovýchodnom úpätí Slavkovského štítu vo Vysokých Tatrách.Vedľa turistického chodníka vznikla v roku 1894 cesta a…
Na další výlet z Vyšných Ružbachů jedeme opět autem směr Vysoké Tatry - trasa Starý Smokovec, Hrebienok a vodopády. Starý Smokovec je nejstarší turistickou osadou pod Slavkovským štítem a je východiskem do centrál…
Tato pozemní lanová dráha spojuje tatranskou obec Starý Smokovec (1025 m.n.m.) s horským střediskem Hrebienkem (1272 m.n.m.). Trasa pozemní lanové dráhy je dlouhá 1937 metrů o převýšení 247 metrů. Dob…
Téryho chata se nachází ve Vysokých Tatrách ve výšce 2015 m.n.m. Leží na rozhraní Malé Studené doliny a kotliny Pěti spišských ples. Je to nejvýše položená chata s celoročním provozem v Tatrách. Chata je zrekonstruována od roku 1984 a nabízí nejen stravování ale i ubytovací kapacity. K chatě se lze dostat například po zelené značce od Zamkovského chaty (2hod.) nebo z…
Priečne sedlo je dôležitý turistický priechod z Malej Studenej doliny do Veľkej Studenej doliny.v sedle sa nachádzajú reťaze vo veľmi strmých úsekoch.Cez Priečne sedlo sa dá ísť len z jednej strany a to od Téryho chaty 2015 m n.m. po žltej turistickej značke.V niektorých miestach ca celoročne udržiava sneh a treba sledovať oznamy Horskej služby o prípadnom uzavretí chodníku z…
Přibližně 16 km dlouhý úsek horního toku řeky Hornád. Jsou zde kaňonovitá údolí, břehy spadají z bočních hřbenů a vchů místy s více než 300 metrovým výškových rozdílem. Díky své turistické historii má Přelom Hor…
Jedna z nejhezčích roklin Slovenského ráje. Voda ní protékající pramení na severním okraji planiny Glac. Její tok odděluje od sebe masiv Ptačího hrbu a Rumanové. Do Velké Bílé vody ústí přímo ve středisku Podlesok. Historie turistického objevování Suché Bílé začíná roku 1900, kdy se skupina pod vedením prof. M. Rotha dostala až k Misovým vodopádům. R. 1908 byl vyznačkován a…