Prešovský kraj

Cestování na Slovensko 2022

Prešovský kraj se rozprostírá na severovýchodě Slovenska. Po Banskobystrickém kraji je druhým největším krajem na Slovensku. Severní hranice kraje je tvořena státní hranicí s Polskem, na východě hraničí s Ukrajinou, dále sousedí s Košickým krajem, Banskobystrickým krajem a Žilinským krajem. Významným městem kraje je Bardejov a leží zde také turisticky nejpřitažlivější oblast Slovenska - Vysoké Tatry

Turistika Prešovský kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Kriváň / Studenovodské vodopády Zelené pleso / Téryho chata

Stará Ľubovňa - hrad a skanzen

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Stará Ľubovňa pohled z věže hradu
Stará Ľubovňa pohled z věže hradu  •  Fotografie (16)  • Foto: daga.ti

Rozhodli jsme se, že se podíváme na místa poblíž Vyšných Ružbachů, kde trávíme dovolenou. Dnes jedeme autem na celodenní výlet do Staré Ľubovně. Je to staré město nad řekou Poprad, první písemná zmínka je z r. 1292, ale osídleno bylo již o hodně dříve. Do Staré Ľubovně se dostanete také autobusem.

Stará Ľubovňa pohled z věže na skanzen

Město prohlížíme jen zběžně, protože naším hlavním cílem je renesanční Ľubovňanský hrad a přilehlý skanzen. Hrad leží ve výšce 711 m n.m. a vždy chránil hranice jako pevnost. Je známý také tím, že r. 1412 zde uherský král Zikmund Luxemburský (šelma ryšavá) a polský král Vladislav II. podepsali dohodu o míru. Několik evropských panovníků zde bylo na návštěvě, kromě již zmíněných např. i Marie Teresie nebo Jan Sobiesky. Na nedobrovolné "návštěvě" zde byl i král Madagaskaru Morice Beňovský, který byl zde vězněn. Na hradě je několik expozic, muzeum řemesel, gobelíny, hradní kaple. Z věže hradu je nádherný výhled po okolí. Konají se zde různé akce-šermíři, sokolníci,programy pro děti, koncerty,svatby.

Samostatnou expozicí je skanzen pod hradem. Zasloužil se o něj Andrej Čepiššak, který shromažďoval exponáty. Skanzen byl zpřístupněn r. 1966 a nachází se v něm 25 objektů lidové architektury se Spiše a Šariše. V obytných domech a technických nebo hospodářských budovách se návštěvníci seznámí, jak naši předkové žili a jaké nástroje k práci i životu používali. Dominantou skanzenu je však roubený řecko-katolický kostelík z Matysové z r. 1933 s nádhernými ikonami.

Jednodenní výlet, takže ubytováni jsme zde nebyli. Najíst se nebo občerstvit se je možno přímo na hradě nebo ve městě.

Celá prohlídka hradu i skanzenu byla moc zajímavá. Líbilo se nám vystoupení sokolníků, protože ptáky jsme si mohli podržet.

Stará Ľubovňa hrad

Vstup na hrad dosp. 5 euro, děti (6-19), stud.VŠ 2,5 euro, senioři 3,5 euro rodina (2dosp.+1-4 děti) 10 euro

skanzen dosp. 2 euro děti,stud. 1 euro senioři 1,5 euro rodina 4,5 euro

výhodná je vstupenka pro oba objekty (hrad i skanzen) dosp. 6 euro děti,stud. 3 euro senioři 4,5 euro rodina 12,5 euro Možnost focení a filmování zdarma. Jsou zde i další poplatky, na ty se můžete podívat na webových stránkách hradu.

otevřeno v sezonu květen - září PO - NE 9 - 19 hod.

další otev.doba viz webové stránky

Poslední aktualizace: 27.6.2012
Autor: daga.ti

Stará Ľubovňa

Příspěvky z okolí Stará Ľubovňa - hrad a skanzen

Skanzen v Starej Ľubovni
Na výlet sa vydáme do skanzenu,ktorý sa nachádza v areáli, podhradia Ľubovnianskeho hradu.Až ku skanzenu sa pohodlne dostaneme autom,ktoré je tu možnosť nechať na parkovisku a ďalej pokračovať na prehliadku skanzenu alebo Ľubovnianského hradu. Toto múzeum-skanzen je vlastne národopisné múzeum v prírode.Svoje brány prvý krát pre návštevníkov otvorilo v roku 1984.V areáli…
Skanzen pod hradem Stará Ľubovňa je místem připomínajícím kus historie našich východních sousedů. Prostředí turisticky velmi přitažlivého skanzenu posloužilo jako kulisy pro natáčení nejnovější verze filmu Jánošík.
Zažijte léčivý klid severovýchodu slovenských Tater, který patří k zasněžené kráse belianských štítů. V rodinném lyžařském ráji si užijete procházku v korunách …
Ideme na  Ľubovniansky hrad,ktorý sa rozprestiera na severe Slovenska, nad mestom Stará Ľubovňa.Patrí k najnavštevovanejším hradom na Slovensku.K hradu sa dostaneme autom a to na parkovisko tesne pod hradom. Ľubov…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji naplánovali na 5 - 6 týdnů. Chceme si udělat nějakou túru v horách, prohlédnout si hrady i zámky, prohlédnout si dřevěné kostelíky, ale také se …
Krátky ale krásny kaňon na potoku Malý Lipník za výrazným kameňolomom severne od obce Jarabina pri Starej Ľubovni. Od roku 1967 vyhlásený ako chránený prírodný výtvor o rozlohe 5,6 ha. K prielomu vedie modrá turistická značka, ktorá však najkrajšie úseky obchádza. Kolmé, 15-20 m vysoké skalné steny zvieraju koryto potoka miestami len na šírku 3 metre. Celkom je v prielome 5…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji naplánovali na 5 - 6 týdnů. Chceme si udělat nějakou túru v horách, prohlédnout si hrady i zámky, zastavit v historicky zajímavých městech, ale …
Na týdenní dovolenou od Štrbského plesa pokračujeme autem na východ Slovenska do malého lázeňského městečka Vyšné Ružbachy, které leží ve Spišské Maguře. Jsou zde termální lázně hydro-uhličitanovo-síranové, vápena…
Pieninské okruhy - do roka a do dňa. Už zopár rokov spoločne s mojim kamošom Sharkanom z moravskej metropoly strávime aspoň zopár dni dovolenky v niektorom „zabudnutom“ kúte na vých…
Pod jižními svahy Spišské Magury se nalézají jedny ze známých lázní Slovenska, Vyšné Ružbachy. Jejich historie začala někdy ve třináctém století a údaj o první písemné zmínce o této vsi je…
Litmanová – poutní místo na Slovensku. Na hoře Zvir v severovýchodním Slovensku se v letech 1990 – 1995 dvěma dívkám zjevovala Panna Maria.V r.2008 bylo toto místo vyhlášeno oficiálně …
Leží medzi Kežmarkom a Starou Ľubovňou v kotline rieky Poprad na styku Spišskej Magury a Levočských vrchov. Už v roku 1282 získal mestské výsady od kráľa Václava II, od roku 1412 ako slobodné kráľovské mesto od kráľa Žigmunda, potom nasleduje sk…
Červnové počasí je často plné zvratů a to se potvrdilo i při našem pobytu ve Ždiaru na Slovensku. Navíc Belánky ještě byly pro turisty uzavřené a tak jsme se museli poohlídnout po něčem…
Wysokie Skałki (Wysoka) - szczyt w Małych Pieninach, wys.1050 m n.p.m., najwyższy w całych Pieninach i Pienińskim Pasie Skałkowym, położony na granicy polsko-słowackiej. Szczyt zbudowany jest z czerwonych wapieni krynoidowych. Cała góra porośnięta jest lasem, jedynie sam czubek jest …
Vrchol se nachází v pohoří Pieniny v oblasti Východných Beskyd. Je nejvyšším vrcholem pohoří pieninského skalnatého pásma v jeho východní části na rozhraní s Ľubochnianskou vrchovinou. Vrcholem Vysokých skalek p…
Położony jest na południowy-wschód od Szczawnicy w malowniczym zakątku Pienin na wysokości 850 m npm na północnych Stokach Durbaszki w grzbiecie Małych Pienin. Budynek ośrodka powstał w latach 1949-1952. Początkowo miał być bacówką do wypasu owiec, jednak plany te spełzły na niczym i…
Po propršeném červnovém dni se počasí poněkud změnilo. Černá mračna se trhala o vrcholky Beliánských Tater a občas se v jejich trhlinách objevila modrá okénka. Východ vypadal o něco lépe a…
Obec na břehu řeky Dunajce v blízkosti slovensko-polské státní hranice. Obec vznikla v místě Červeného kláštera založeného řádem kartuziánů v roce 1320. Dnes je tento klášter slovenskou národní kulturní památkou…
Jeli jsme z našeho výchozího bodu z Vyšných Ružbachů do Pieninského národního parku s nádhernými přírodními scenériemi. Auto jsme zaparkovali přímo u kotviště vorů odkud začínáme naši cestu. (Jak jsem psala v jiné…
Vzniká spojením Černého a Bílého Dunajce. Řeka protéká údolím uprostřed hor, místy jsou zde Krátké ostřeji ohraničené peřeje. údolí se postupně zužuje a u Červeného Kláštora vstupuje Dunajec do kaňonu Pieninskéh…
Dominantu Levoče tvoří strmý kopec s neogotickým kostelem - Mariánská hora. Je to jedno z nejstarších a nejvýznamnějších poutních míst na Slovensku. Kaple na Mariánské hoře byla výrazem díků Spišáků za jejich zá…
Bylo dokázáno, že město a jeho okolí bylo osídleno už v mladší době kamenné. První písemná zmínka o Levoči je z roku 1249. Roku 1271 vystupuje Levoča jako centrum provincie Sasů a spolu s dalšími spišskými městy už…
Rozsáhlé zříceniny Spišského hradu se malebně rozprostírají na kopci vysokém 634 m.n.m. nad Spišským Podhradím. V dokumentech se hrad objevuje už roku 1209. 1241 odolal útoku Tatarů. Stavební vývoj hradu se dá sle…
Lomnické sedlo 2196 m n.m. 27.6.2011 Na Lomnické sedlo se vypravíme sedačkovou lanovkou ( 3 body z TATRY TOURIST CARD). Za asi 7 min. jízdy překoná na 1140km převýšení 419m. Z horní stanice sedačkové lanovky…
Spišská kapitula byla roku 1948 připojena k Spišskému Podhradí. Městečko pocházející z 12. století bylo označováno jako církevní. Od poloviny 13. století bylo sídlem spišského propoští, kapituly. Spišská kapitula …
Nejvýše položená vysoko tatranská osada- ve středu Skalnaté doliny u Skalnatého plesa, 1751 m. Je východiskem turistických a horolezeckých výstupů do horské skupiny Lomnického štítu a nejlepším terénem sjezdového …
Na další výlet z Vyšných Ružbachů jedeme opět autem směr Vysoké Tatry - trasa Starý Smokovec, Hrebienok a vodopády. Starý Smokovec je nejstarší turistickou osadou pod Slavkovským štítem a je východiskem do centrál…
Jedna z nejhezčích roklin Slovenského ráje. Voda ní protékající pramení na severním okraji planiny Glac. Její tok odděluje od sebe masiv Ptačího hrbu a Rumanové. Do Velké Bílé vody ústí přímo ve středisku Podlesok. Historie turistického objevování Suché Bílé začíná roku 1900, kdy se skupina pod vedením prof. M. Rotha dostala až k Misovým vodopádům. R. 1908 byl vyznačkován a…