Dvůr Králové nad Labem
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Dvůr Králové nad Labem

Stanovice – Křížová cesta 21. století

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Krajina kříže (autor Čestmír Mudruňka)
Krajina kříže (autor Čestmír Mudruňka)  •  Fotografie (18)  • Foto: dupis

Do Stanovic jsme se vydali pěšky z Kuksu. Je to pouhých 1,5 km. Prošli jsme kolem hospitálu k železniční zastávce a dál pokračovali po žluté turistické značce (žluté značení je staršího data – příště raději půjdeme po červeném turistickém značení podél Labe). Od rozcestí ve Stanovicích jsme už jen popošli po červené značce (směr Braunův betlém) přibližně 200 metrů k železničnímu mostu. Hned za ním po podejití tratě začíná křížová cesta.

Přijedete-li autem, můžete ve Stanovicích zaparkovat na odstavném stání u Labe. Na začátek křížové cesty to potom máte už jen 400 metrů po červené značce.

Přijedete-li vlakem, výstupní zastávkou je Kuks (do Stanovic půjdete 1 km po žluté) nebo Žíreč (křížovou cestu si projdete v obráceném směru).

Přijedete-li autobusem, vystoupíte na zastávce nad Kuksem a do Stanovic půjdete necelé dva kilometry po červené.

Stanovice se do povědomí turistů dostaly v posledních třech letech díky unikátní Křížové cestě 21. století, která má podnázev Příběh utrpení a nadějí člověka.

Celý projekt je novodobým pojetím tři sta let staré myšlenky hraběte Františka Antonína Šporka. Hrabě svoji myšlenku ve své době neuskutečnil pro spory s žírečskými jezuity.

Myšlenka nezapadla a po již zmíněných třech staletích ji rozvedl akademický sochař Vladimír Preclík. Vytvořil sochu s názvem Katedrála prosby (v křížové cestě má číslo 5), a položil tak základ celému projektu. Slavnostního otevření křížové cesty dne 4. října 2008 se akademický Sochař Vladimír Preclík bohužel nedožil. Zemřel v dubnu 2008 ve věku 78 let. Na vstupním panelu si můžete přečíst jeho citát: „Každý z nás si nese svým životem vlastní křížovou cestu. A bez naděje se neobejdeme.“

Celý projekt Příběh utrpení a nadějí člověka tvoří celkem 15 uměleckých děl od významných českých sochařů tří generací se vztahem k východním Čechám. Použitým kamenem je tradiční hořický pískovec.

Křížová cesta je galerií pod širým nebem. Je volně přístupná v kterýkoliv den a hodinu. Vstupné se neplatí.

Projekt vznikl za finanční podpory Královéhradeckého kraje a řady sponzorů.

A jaká díla si v křížové cestě můžete prohlédnout a jaké myšlenky vám chtějí jejich autoři sdělit?

Číslování odpovídá rozmístění děl v terénu.

1 – Zvěstování (autor Daniel Klose)

Sousoší vyjadřuje anděly slétlé na zem. Jsou zkamenělí. Ještě není jejich čas. Až procitnou, rozletí se zvěstovat novinu.

2 – Rouška Veroniky (autor Stanislav Hanzík)

Veronika přistoupila ke Kristovi, aby mu utřela zmučený obličej. Odměnou jí je otisk trpitelovy tváře.

3 – Zázrak nanebevstoupení (autor Vojtěch Adamec)

Šikmě osazená socha vzbuzuje pocit levitace. Konvexní a konkávní tvary sochu odhmotňují. Vyjádřit zázrak odpoutání v kameni je obtížné.

4 – Trnová koruna (autorka Ellen Jilemnická)

Socha představuje Kristovu hlavu s trnovou korunou provedenou v kubistických tvarech. Autorka nechce šokovat, ale probudit soucit s trpícím a empatii k bližnímu.

5 – Katedrála prosby (autor Vladimír Preclík)

Prosba je modlitbou. Oči upíráme k nebi. Nebe je synonymem tajemství, víry a naděje.

6 – Svatá rodina (autor Jan Koblasa)

Otec, matka a na jejich klínech dítě v touze obejmout. Na odvrácené straně plastiky je reliéf ležícího Krista.

7 – Světlo v temnotách (autor Ivan Jilemnický)

Mezi dvěma kamennými vertikálami proniká světlo jako poslední okamžiky před setměním, smrtí a vzkříšením.

8 – Vykoupení (autor Jan Hendrych)

Na vysokém dříku tři hlavy symbolizují různosti tváří, ras a náboženství. Znázorňují tváře lidského údělu.

9 – Slza (autor Václav Fiala)

Sousoší znázorňuje tři symboly po tisíciletí užívané i zneužívané. Slza zpodobňuje pláč, kříž utrpení a srdce lásku.

10 – Pieta (autor Marius Kotrba)

Doba a způsob vyjádření se mění. Hluboké působení smutku však překonává.

11 – Krajina kříže (autor Čestmír Mudruňka)

Zrození a smrt. Každý má svůj kříž, určuje jeho podobu a vstupuje do něj. Krajina zůstává.

12 – Hledač (autor Michal Šarše)

Socha vrostlá do sedadla v touze dotknout se tajemství světa a objevit smysl lidského bytí.

13 – Lásky bolest (autor Jiří Marek)

Kompozice zachycuje poslední setkání Ježíše s matkou Marií a Máří Magdalénou. Znázorňuje uzavřený kruh lásky, který může být přerušen smrtí. Potom se velká láska mění ve velkou bolest.

14 – Brána naděje (autorka Jaromíra Němcová)

Postavy se v pase zlomily, aby se navzájem opřely. Už není mezi nimi napětí, jsou si oporou.

15 – Obelisk (autor Jiří Kačer)

Vyjadřuje symbol myšlenky a její schopnost odolávat.

Křížová cesta je dlouhá jeden kilometr. Díla jsou umístěná u cesty nebo v její blízkosti na udržované louce.

Po prohlídce celé galerie jsme prošli pod dalším železničním mostem a pokračovali k Braunovu betlému a dalším zajímavostem v okolí. Poté jsme se vrátili zpět do Kuksu, odkud jsme vycházeli.

Jídlo a pití jsme si nesli s sebou v batohu. Možnost stravování by se jistě našla v Kuksu v některé z restaurací.

I pokročilý podzim, když počasí přeje, má své kouzlo.

Ve Stanovicích na odstavném stání zaparkujete zdarma. Rovněž tak u stanice pohonných hmot v Kuksu. Křížová cesta 21. století je, jak už píšu výše, volně přístupná. Vstupné se neplatí.

Poslední aktualizace: 18.11.2011
Autor příspěvku: dupis
Stanovice – Křížová cesta 21. století - Služby, informace
Stanovice – Křížová cesta 21. století na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené

Příspěvky v okolí Stanovice – Křížová cesta 21. století

Soubor nových pískovcových soch, umístěný do louky při okraji lesa pod slavným Braunovým Betlémem. Je znám buď pod názvem užitým v nadpisu článku nebo jako Cesta naděje a utrpení člověka. Sochy jsou krásně vidět i z vlaků na trati Jaroměř - Dvůr Králové - Stará Paka. Přístup je po červené značce od Kuksu na Betlém kousek za obcí Stanovice (viz http://www.turistika.cz/turisti…
Mezi Kuksem a Braunovým betlémem se nalézá zajímavý silniční dvouobloukový most. Most, jehož stáří je odhadováno na 100 let, je ocelovou nýtovanou konstrukcí o šíři pouze 4 metry. Vzhledem k tomu, že v blízkosti m…
Dle názvu naučné stezky je vcelku jasné kam naše putování směřuje. Naším cílem je putování po cca 7 km dlouhém okruhu NS, která nám přináší poznání „barokního krajiny hraběte F. A. Sporcka“, zejména hospitalu Kuks…
Naše cesta směřuje do nejvýchodnější části Zvičinského hřbetu, do lesního porostu mezi Dvorem Králové a Kuksem. Jdeme za poznáním úžasné práce mistra Matyáše Bernarda Brauna, který zde v letech 1718 - 17…
Turistický rozcestník, který se nachází u Braunova betlému, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po značce červené ve směru Zvičina, Dvůr Králové - Kuks, Jaroměř a po značce žluté ve směru Braunův betlém - Kuks. …
Braunův betlém, unikátní přírodní galerie, kterou vytvořil mistr Matyáš Bernard Braun, z podnětu hraběte Františka Antonína Šporka, v letech 1718 - 1732.  O významu tohoto díla svědčí i zápis do seznamu 100 …
Mnoho návštěvníků hospitalu Kuks (podrobnosti zde) navštíví tuto stavbu a odjíždí z této oblasti pryč. Je to ale určitě škoda, jelikož v okolí Kuksu se nabízí spousta zajímavých míst. Jedním z takových míst je i l…
V místech stavby dnešního kostela a jezuitské rezidence stával v 11. století dvůr pražských biskupů, později tvrz. Roku 1581 byla opětovně vystavěna Adamem Silvarem z Pilníkova. V letech 1653 - 1773 místo užívali …
Obec Kuks je proslavena zejména lázeňským areálem a hospitalem s výzdobou od mistra Matyáše Bernarda Brauna. Ale nejen to je Kuks. Za vidění zcela jistě stojí i roubené domky zaměstnanců, řemeslníků…
Kuks leží ve Východních Čechách, jihovýchodním směrem od Dvora Králové. Kuks se rozkládá v pěkné krajině Podkrkonoší. Městečkem protéká řeka Labe. Nedaleko jihozápadního okraje města je les. V severním okraji to…
Naším cílem je poznání barokního skvostu, který vypadá jako zámek a zámkem není - tedy hospital Kuks. Historie hospitalu spadá do počátku osmnáctého století, kdy nechal hrabě František Antonín Sporck na svém …
Začátek NS je umístěn v Kuksu k mostu přes Labe, od kterého se vydáme k monumentální budově hospitalu jehož vznik sahá do počátku 18. století. Špitálnímu komplexu, který připomíná zámek, vévodí Kost…
Počátkem osmnáctého století nechal hrabě Sporck na svém panství, u obce Kuks, zbudovat velkolepý areál, který dodnes okouzluje návštěvníky. Kromě proslulých lázní, které patřily k nejslavnějším v tehdejší Evropě, vyrostl v nádherném labském údolí také klášterní Hospital, který ozdobily sochy Ctností a Neřestí z dílny mistra Matyáše Bernarda Brauna. Špitálnímu komplexu, který připomíná zámek, vévodí kostel Kostel Nejsvětě…
Obec Kuks se nachází v Podkrkonoší, na hlavním silničním tahu z Hradce Králové do Krkonoš. Je dobře dostupná vlakem i autobusem. Původně si toto honosné sídlo na levém břehu Labe nechal postavi…
Monumentální barokní stavba hraběte Šporka, část nedochovaného zámku a lázní na březích Labe, severně od Jaroměře.
Naše cesta směřuje do města, které je známo zejména díky ZOO se safari, tedy do východních Čech, do Dvora Králové nad Labem. První písemná zmínka o Dvoře Králové pochází již z roku 1270, tehdy pod názvem Curia. Významným datem pro město byl rok 1398, kdy mu Karel IV udělil městský znak. Do historie se Dvůr Králové zapsal dne 16.9.1817, kdy byl Václavem Hankou ve…
ZOO a Safari ve Dvoře Králové nad Labem.
ZOO nabízí klasickou zahradu se všemi pavilony a s více než 2.400 zvířaty po celou otevírací dobu, velké letní výběhy osazené africkými kopytníky a ptáky a Africké safari, kde návštěvníci…
Pevnost Josefov byla postavena z popudu císaře Josefa II v letech 1780 až 1787 jako obranný prvek proti Prusku. Základní kámen položil sám císař Josef II dne 3.10.1780. Hradby pevnosti byly postaveny podle francou…
Pevnost Josefov najdeme v severovýchodních Čechách, nedaleko Jaroměře, u Josefova. Habsburská monarchie prošla v letech 1756 až 1763 tzv. Sedmiletou válkou s výbojným Pruskem. V této válce císařovna Mar…
Míříme do východních Čech, cca 25 km severovýchodně od Hradce Králové, za poznáním jedné z našich nejvýznamnějších fortifikačních památek ,do pevnostního města Josefov. Jedeme za poznáním jedné z na…
V letech 1910 až 1919 byla na Labi nedaleko města Bílá Třemešná postavena Přehrada Les království. Přehrada je známá též pod jménem Bílá Třemešná, ale před několika lety jí bylo vráceno původní jméno Les Království. Podnětem k výstavbě stejně jako u mnoha jiných byla katastrofální povodeň v červenci 1897. Řečištěm v místě přehradního profilu protékalo 330 m3/s, což se blížilo…
Babiččino údolí je velice půvabné místo rozprostírající se v údolí řeky Úpy nad vesničkou Ratibořice, ležící nedaleko České Skalice. Bylo pojmenováno podle známého díla Babička spisovatelky Boženy Němcové, kter…
Empírově upravený barokní zámek Ratibořice, známý z díla spisovatelky Boženy Němcové ?Babička?, leží v údolí řeky Úpy, nazvaném Babiččino údolí. Zámek se nachází na Náchodsku v Královéhradeckém kraji, nedaleko m…
Místo kam se vydáme je všeobecně známé, je jím malebné Babiččino údolí a ratibořický zámek, které se nachází cca 3km severně od České Skalice na Náchodsku v lokalitě, které se říká Kraj Boženy …
Náchodský zámek je kulturní dominantou města Náchoda ve východních Čechách. Charakteristickým rysem zámku je gotická válcová věž s arkádovým ochozem, která je vidět z dalekého okolí. Zámek je možné navštívit v kvě…
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králové, je označován jako jedno z nejstarších českých měst. Ve středověku šlo o věnné město českých královen a této době vděčí za gotickou katedrálu sv. Ducha na svém Velkém náměstí, která dnes vedle Bílé věže a S…
Adršpašské skály je přírodní rezervace, kde najdeme pískovcové skály, skalní soutěsky a jezírka. Roste tady také řada původních a chráněných rostlin. Adršpašské skály najdeme severovýchodně od města Trutnov …
Horské městečko vklíněné do členitého terénu východních Krkonoš. K založení města došlo zásluhou ložisek kovů v blízkém okolí, která se začala těžit v 16. století. Postupně zde vyrostly…
Sněžka - nejvyšší hora České republiky, s pramenem Labe jednoznačně nejnavštěvovanější cíl Krkonoš. Do počátku 19. století byl náš nejvyšší vrchol znám pod německým názvem Scheekoppe. První český název vrcholu byl…