Když se řekne Kuks, každému vytane na mysli zdejší hospital s bohatou sochařskou výzdobou z dílny sochaře Matyáše Bernarda Brauna. Jen menší část si vzpomene na přilehlý Betlém, který je podle mne ještě krásnější, i když zub času a dlouhodobý nezájem se na něm nesmazatelně podepsal.
Nejznámějším objektem v Betlémě je jeskyně poustevníka Garina, jež je uměle vytesaná ze skal. Z ní vylézá obrovská postava poustevníka Garina, která se udiveně ohlíží po psovi, jenž ji vyrušil z jeho osamělosti a duchovní koncentrace. Jeskyně sama je 2,5 m vysoká, temeno hlavy klečícího poustevníka je pak ve výši 1,7 m nad zemí. Na začátku řady na západní straně je nejprve skála s kartuší po zaniklém obrazu „Útěk sv. Rodiny do Egypta“ od Petra Jana Brandla a jeskyní se sv. Garinem na východ od ní začíná fragmentární soubor sochařských děl. Na levé straně vchodu do jeskyně je nahoře vytesán sedící orel, někdy považován za sovu, křížek a pod ním označení: „Nr 60“. Na opačné straně byl umístěn reliéfní erb Františka Antonína hraběte Šporka.
Uvnitř jeskyně, do níž se vchází 2,3 m vysokým vstupem, je vlevo hrabětem Šporkem oblíbené kamenné sedátko, do něhož byl na památku vyryt otisk jeho levé ruky. Naopak vpravo je reliéfní krucifix, po jehož obou stranách byly napsány německé modlitby a mravoučné průpovídky, jež jsou dnes částečně setřelé a v zásadě vypisovaly pomíjivost a nicotu lidského života. Také na kratších příčných stěnách se nacházely texty, které obsahovaly životopis tohoto celkem málo známého poustevníka.
Pojetí svalnaté osoby s výraznou tváří a vysoká propracovanost jednotlivých částí těla, jež je oděno do bederní roušky z býlí, svědčí až o nezvyklé zručnosti zkušeného a nadaného umělce, který ji vytvořil v letech 1726-1729 (některé zdroje ji kladou do let 1726-1732, nebo dokonce až do období let 1732-1734) a náležel do dílny již zmíněného Matyáše Bernarda Brauna. Známý cestopisný průvodce Josefa Kafky „Střední Polabí. Královéhradecko (Bojiště). Poděbradsko. Pardubicko. Hořicko. Okolí Dvora Král. (Kuks a Betlém)“ popisuje Garinovu sluj takto:
„Konečně nejznamenitější skupinu v této straně tvoří jeskyně poustevníka Garina; torso obrovité postavy poustevníkovy naznačuje, jak snaží se uniknouti psům loveckým, kteří jej vyčenichali; z psů zbylo torso jediného, nad nímž ve skále vytesán je bažant; nad poustevníkem spatřuje se Šporkův znak. Postava poustevníkova ze všech, které se tu spatřují, je nejzachovalejší; tu také koncepce Braunova a nevšední virtuosita jeho techniky nejznamenitěji jsou patrny. Péčí královédv. od. K. Č. T. pořízen sádrový odlitek Garina, jenž vzbudil i obdiv Rodinův a Bourdellův a nalézá se v lapidariu čes. musea (na výstavišti). Zadní stěna jeskyně nese kříž, vedle něhož vtesány jsou německé verše, vypisující pomíjejícnost a nicotu lidského života, v postraních stěnách pak vytesán byl životopis Garinův, z něhož dosti ještě lze rozeznati.“
Vedle již zmíněného zubu času se zde vyřádil i člověk. První poškození se tu objevila v době výstavby josefovské pevnosti, kdy se tady těžilo a vozilo potřebné dřevo. Na jaře 1904 byla zase na krucifixu v jeskyni uražena Kristova hlava. Později byl poškozen rovněž pes a pták se ocitl bez hlavy. Z tohoto důvodu vznikl v roce 1905 sádrový odlitek. Ruce vandalů tu však zanechávaly dílo zkázy i v následujících letech a v postratě až dodnes. V letech 1906-1907 byla většina soch vyčištěna nákladem ministerstva kultu a vyučování (Jaroslav Krepčík, Ladislav Kofránek a spol.). Zásadní oprava všech plastik však proběhla teprve ve 2. polovině 30. let 20. století. V roce 1936 byla provedena 1. etapa oprav (studnice Jakubovy, jeskyně Garinova, sousoší sv. Jana), kterou spolu s navržením způsobu odvodnění a úpravou terénu provedl akademický sochař Josef Wagner ze Dvora Králové nad Labem. Od 21. dubna 1964 byl Betlém kulturní památkou a od 1. ledna 2002 je národní kulturní památkou (podle nařízení vlády č. 132/2001 Sb. z 28. března 2001 o prohlášení některých kulturních památek za národní kulturní památky). Více o Betlému v Novém lese zde:
https://pamatkovykatalog.cz/skalni-skulptury-betlem-14061208.