Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Náchoda

Náchod leží na řece Metuji na úpatí Orlických hor v oblasti Kladské pomezí. Náchod má přibližně 20 tis. obyvatel. Dominantou města je Náchodský zámek, který se tyčí nad městem.

TIP:

Tipy na výlet Vycházka - půldenní

Fotografie (4)  • Foto: jircak
Foto: jircak

Chystáme se opustit Náchodsko, ale ještě Jedeme do Slavoňova. Podle získaných prospektů tam má být dřevěný kostel sv. Jana Křtitele. Dokonce nám v infocentru tvrdili, že by mohl být otevřený. Když jsme jezdili po Slovensku a navštěvovali slovenské dřevěné kostelíky, tak samozřejmě se u něj musíme zastavit i u nás.

Slavoňov leží jen 4,5 km na východ od centra Nového Města nad Metují.
Existuje domněnka, že obec byla založena po r. 1167 – v tomto roce dostal hradecký arcijáhen Slavoň od panovníka zdejší krajinu – založené obci dal tedy své jméno. První písemná zmínka je až z r. 1369. Slavoňov vždy patřil mezi mezi chudé podhorské obce. První kostel zanikl pravděpodobně za husitských válek v 1. polovině 15. století. Jeho podoba se zachovala na otisku pečeti z té doby. Tento otisk je uchován v Eichlerově sbírce pečetidel v Národním muzeu v Praze.
R. 1553 postavil bohatý sedlák Jan Koltačka z nedalekého Blažkova se svým synem Janem dřevěný kostel. Postavili ho na svém pozemku, pak ho darovali farnosti Slavoňov i s okolními lesy a polnostmi. Na stavbu pravděpodobně použili dřevo ze svých lesů. Spodní trámy jsou dubové, následují jedlové a horní jsou smrkové. Spáry byly utěsněny mechem a maltou a nabíleny. Kostel není pravidelný obdélník. Předsíň pro vstup do kostela byla přistavěna až r. 1705. Střecha je pokryta šindelem, nahoře je malá věžička se zvoničkou.
Tento kostel zde na západním okraji obce stále stojí a nikdy se zde nepřestaly konat pravidelné bohoslužby. Dokonce se mu částečně vyhnul i požár r. 1811, kdy lehlo popelem 33 stavení. Původně byl zasvěcen sv. Martinovi. R. 1683 byl do kostela dán nový oltář se sv. Janem Křtitelem. Proto byl přesvěcen celý kostel.
Stav kostela odpovídal tehdejší době, kdy se střídala doba rozkvětu s dobou nouze i úpadku. Někdy dokonce hrozilo, že se zřítí, ale vždy byl zachráněn a opraven. R. 1958 byl zapsán jako kulturní památka, spolu s několika dalšími roubenkami (č. 31, 47, 61), které stojí při hlavní silnici, ale až tam jsme bohužel nejeli. Hlavně proto, že jsme o tom nevěděli. O tom se v prospektu nepsalo.
U kostela je hřbitov s dřevěnou márnicí a kamennou ohradní zdí. Vchází se do něj přes samostatně stojící dřevěnou zvonici na vysoké kamenné podezdívce. Bohužel se neví, kdy ji kdo postavil. Existuje domněnka, že je to pozůstatek z původního kostela. Po vnějším dřevěném schodišti se přes malý dřevěný balkonek vchází do vnitřní dřevěné části, kde je vestavěná dřevěná zvonová stolice na zavěšení tří zvonů. Dvojstupňová valbová šindelová střecha je ukončen dvojitým ozdobným křížem.
R. 1914 byla postavena do obce silnice, od r. 1920 je obec spojena autobusovou dopravou s okolními obcemi.

V obci jsme se dlouho nezdrželi. Jednak jsme docela pospíchali a hlavně jsme byli zklamaní, že nemůže dovnitř. Podle mapy se zdá, že je v obci restaurace. Jinak do Nového Města nad Metují, kde je možností víc, je to kousek.

Kostel i se zvonicí vypadá pěkně, je hezky opravený. Vidět ho uvnitř by rozhodně bylo ještě zajímavější. Takhle mi musí stačit jen fotky, které nám nabízí mapy.cz. Je jich tam docela dost a když je vidím, o to víc mne mrzí, že jsme se dovnitř nepodívali. Bohužel tam nebylo ani telefonní číslo, kam bychom mohli zavolat a někoho uprosit.

Obcí prochází modrá turistická trasa z Nového Města nad Metují (4 km) do Tisu (4 km), kde se nechá odbočit na zelenou a po 1 km dojít k poutnímu místu Rokole. Do Nového Města nad Metují se z obce nechá dojít i po žluté Klopotovským údolím – to je 5 km. Takže se nechá udělat cca 9 km dlouhý okruh. Nechá se zhruba uprostřed zkrátit po naučné stezce okolo chaty postavené podle plánu Dušana Jurkoviče – pak má okruh jen asi 6 km.
Poslední aktualizace: 11.9.2018

Slavoňov

Příspěvky z okolí Slavoňov - dřevěný kostel sv. Jana Křtitele se zvonicí

Dřevěný kostel sv. Jana Křtitele ve Slavoňově
Nádherný interiér. Vzácná ukázka lidové dřevěné architektury. Cenná původní vnitřní výzdoba. Nezapomenutelný zážitek. http://www.orlicko.cz/Index.php?IdS=4 Dosažitelné nejlépe autobusem z Nového Města nad Metují - autobusová zastávka Slavoňov
V okolí Nového města nad Metují je značný počet míst, která stojí za návštěvu. Jedním takovým lákadlem se pro nás stala obec Slavoňov a Klopotovské údolí. Náš záměr byl, podívat se na…
Obec Slavoňov u Nového Města je situována v okrese Náchod v líbivém prostředí tamního kraje. Jednou z nejkrásnějších, nejvzácnějších a nejzajímavějších kulturních památek je dřevěný roubený kostelík, který byl pos…
Mertova díra v Klopotovském údolí Bohdašínského potoka připomíná bývalou těžbu stříbrné rudy na Novoměstsku. Historie těžby je málo zdokumentovaná, spíše se opírá o legendy. Traduje se, že v 15. století v místě dn…
Janovský potok pramení v podhůří Orlických hor pod vrchem Krahulec mezi Dobřanami a Sněžným. Svojí vodou napájí Koutecký rybník a přitéká do Ohnišova. Zde se do něho vlévá nejprve Hájský pot…
Přibližně kilometr za Bohdašínem ve směru na Olešnici v Orlických horách se nachází Marianské poutní místo Rokole. Navštívit zde můžete několik sakrálních staveb, projít se po křížové cestě, po Cestě manželů a nap…
Výrov
Zřícenina hradu Výrov se nachází na ostrohu nad řekou Metují v blízkosti jižního okraje Nového Města nad Metují. Ke zřícenině vede červená turistická trasa a z Výrova je krásný výhled do okolí. V areálu zřícenin…
Rokole
Rokole leží nedaleko Ohnišova a je její správní součástí. Podle legendy zabloudilo ve zdejších hlubokých lesích (rokli) děvčátko. Ve velké tísni se obrátilo o pomoc k Panně Marii. Ta se dívce zjevila a vyvedla j…
Zřícenina hradu Frymburk stojí na ostrohu obtékaném Olešenkou nedaleko vsi Nový Hrádek na Náchodsku v Královéhradeckém kraji. Z hradu se dochoval zbytek okrouhlé věže, obvodové hradby se zaoblenými rohy, sklípek…
Probouzíme se do deštivého rána a náš plán o celodenním výletu Do Nového Města nad Metují dostává trhliny. Ani po snídani obrat k lepšímu nenastává a tak si házíme korunou. Hra na náhodu…
Pozdně gotický Kostel Nejsvětější Trojice, je po zámku druhou dominantou města. Založen a postaven byl spolu s městem Janem Černickým z Kácova v letech 1513 - 23. V roce 1526 kostel vyhořel, znovu postaven byl v r…
Nové Město nad Metují - pískovcové rokokové sousoší sv. Trojice bylo postaveno nákladem města na náměstí v roce 1767 jako dík za ukončení sedmileté války. Sousoší je umístěno na vysokém podstavci. Při úpravě plochy náměstí v roce 1905 bylo nutno k sousoší přistavět další schody. Sousoší se nachází jižně od středu náměstí.
Pohodlná okružní trasa, vycházející z Nového Města nad Metují. Z náměstí sestupuje k Metuji, aby nás od ní vyvedla do stráně s výhledem na hradby města. Pokračuje půvabným Libchyňským údolím…
Nové Město nad Metují - „odkrytá“ studna
Při rekonstrukci Husova náměstí, v Novém Městě nad Metují, v roce 2009 bylo nalezeno nespočet „drobných pokladů“, např. bronzové sekery, srpy, náramky, jehlice, sponky, keramika, atd… Největším nálezem však bylo o…
Zámek v Novém Městě nad Metují v Královéhradeckém kraji je pro návštěvníky otevřen po celý rok. Z období na počátku 20. století mohou návštěvníci zhlédnout autentické interiéry ve stylu vrcholné secese, art deco a…
Galerie Zázvorka se nachází u věže městského opevnění ze 16. století stejného jména - Zázvorka. V 1. patře galerie je expozice výtvarných děl novoměstských rodáků. V podkroví se během roku konají krátkodobé výstavy. Přízemí a sklepní prostor jsou využívány jako lapidárium, kde jsou umístěny kamenné a dřevěné artefakty. Ze střílen věže se nabízí zajímavé výhledy do okolí,…
Řeka Metuje pramení v západní části oblasti Adršpašsko-Teplických skal. Od svého pramene až k Novému Městu nad Metují teče jižním směrem a u Nového Města se tok řeky stáčí západně k městu Jaroměř. V Josefově údo…
Zámek se zahradou v Novém Městě nad Metují dnes vlastní rodina Bartoňů z Dobenína. Rodina zámek koupila již v roce 1909 a potom ho nechala upravit několika architekty, z nichž nejznámější je Dušan…
Nové Město nad Metují, městská památková rezervace, bylo založeno v r. 1501 Janem Černčickým z Kácova.  V r. 1503 přenesl na nově vznikající osadu Jan Černčický z Kácova z nedalekého Krčína městská práva a privilé…
Jedeme na Náchodsko do historického Nového města nad Metují. Míříme za architekturou a historií města, které je prvně písemně doloženo roku 1501 a jehož historické centrum se rozkládá na skalnatém ostrohu nad řeko…
Rozhledna na Vartě u Sendraže
Kopec Varta u Sendraže na Náchodsku dosahuje nadmořské výšky 618 metrů. Na přelomu 19. a 20. století tu naši předkové postavili dřevěnou rozhlednu. Ta bývala oblíbeným výletním místem celé půlstoletí. Zub času vša…
V r. 1908 koupili velkostatek a zámek v Novém Městě nad Metují textilní průmyslníci, bratři Cyril a Josef Bartoňové z Dobenína, kteří si na opravu zámku a jeho okolí pozvali slovenského architekta Dušana Jurkoviče…
Nové Město nad Metují- Jurkovičův krytý dřevěný most
Na počátku 20. stol. při přestavbě zámku v Novém Městě nad Metují, nechali majitelé zámku bratři Cyril a Josef Bartoňové z Dobenína v letech 1909-1912 bývalý hospodářský dvůr přebudovat na květinový park a zrekons…
Nové Město nad Metují leží ve Východních Čechách severovýchodním směrem od města Hradec Králové. Jak název města napovídá protéká jím řeka Metuje. Západním směrem od města je vybudovaná Vodní nádrž Rozkoš. Nedaleko západního okraje města je malé sportovní letiště s možností vyhlídkových letů. Východním směrem od města se zvedají zalesněné stráně vrcholků Orlických hor. U jižního okraje města je vyznače…
Do hor vyjíždějí v turistické sezóně (a o prázdninách obzvláště) davy lidí. Ne každý však má rád, když potkává turisty na každém kroku a nemá tak šanci se ani – obrazně řečeno – nerušeně vyč…
Při jedné naší dovolené v Náchodě, kde jsme trávili 11 dní, jsme byli ubytováni v kempu Běloves, vzdáleném asi 3 km od města. V Náchodě jsme si prohlédli pozoruhodný zámek, pak jsme podnikali spousu výletů a turis…
Peklo patří mezi vyhledávaná výletní místa v okolí Náchoda. Je situováno u řeky Metuje ve velmi krásné přírodě a originální je i tím, že zde stojí bývalý mlýn, který byl architektem D. Jurkovičem přestavěn na turi…
Dobruška  - Kostel sv. Ducha
Dobruška - Kostel sv. Ducha
Kostel sv. Ducha nad Dobruškou je díky své poloze nad městem s pozadím orlických hor jedním z nejvýznamnějších krajinotvorných prvků v Podorlicku. Datum vzniku kostela znám není. V 16. st…
Dobruška leží v Královehradeckém kraji, jižním směrem od města Náchod. Město se rozkládá v údolí tvořeném z východního směru Orlickým podhůřím. Západním směrem od města je krajina východočeského Polabí. Dobruškou …