Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Náchoda

Náchod leží na řece Metuji na úpatí Orlických hor v oblasti Kladské pomezí. Náchod má přibližně 20 tis. obyvatel. Dominantou města je Náchodský zámek, který se tyčí nad městem.

TIP:

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Prostranství u Mohyly smrti
Prostranství u Mohyly smrti  •  Fotografie (77)  • Foto: dupis

Přijedete-li do Police nad Metují na Náchodsku, stolovou horu Ostaš nemůžete přehlédnout. Nachází se 3 km severozápadně od města a dominuje okolí. Její náhorní plošina o rozměrech 500 x 400 metrů dosahuje v nejvyšším místě 701 metr nad mořem. Hora je lemovaná skalními útvary výšky až 40 metrů. Na východní straně hory pískovcové skály vytvářejí skalní město Horní labyrint, o sto výškových metrů níže, za Polickým zlomem se v lesním porostu ukrývá další skalní město Dolní labyrint. V tomto článku navštívíme Horní labyrint, kterému se říká také Bludiště, vrchol Ostaše a vrátíme se zpět do osady Ostaš, ze které jsme vyšli.

Horní labyrint na Ostaši

Ideálním východiskem do obou uvedených skalních měst je osada Ostaš, kde se kříží hned několik turistických a cyklistických cest. Je tu také parkoviště, na které vede cesta z obce Pěkov. Trasa na vrchol Ostaše přes Horní labyrint a zpět Výří bránou k rozcestníku v osadě není Dlouhá, měří jen 3,5 km. Neujdete ji však za pouhou hodinu, je dost členitá, v labyrintu prochází skalními puklinami a přes několik vyhlídek. Byla by i škoda spěchat, protože je tu nádherně. Nedoporučuje se z modře značené trasy odbočovat, jelikož zbloudění by mohlo vést k pádu ve skalnatém terénu.

Z osady zpevněná cesta pozvolna stoupá necelý jeden kilometr k rozcestí před vstupem do Bludiště. Zde se začínáme proplétat mezi skálami a obdivovat jejich tvary. Chůzi nám ulehčí dřevěné stupně, lávky a záseky v pískovci. Na vyhlídkách nám pocit bezpečí dodají dřevěná nebo železná zábradlí.

Některé skalní útvary mají svůj název. Ukazatelé na ně upozorní. Mnohé další skály a věže by uměli pojmenovat horolezci, kteří jsou zde doma. Můžete popustit uzdu své fantazii a skály si pojmenovat po svém.

Zpětný pohled z výstupu, pod námi je osada Ostaš, v dáli potom město Police nad Metují

Po vstupu do Bludiště jsou jedním z prvních útvarů Trosky. Připomínají známou zříceninu hradu v Českém ráji. Mezi skalními stěnami se dostaneme ke kratičké odbočce na Galerii s výhledem na několik skalních věží. Po návratu z Galerie k odbočce se podíváme na Pec a sestupujeme do Jezevčí díry. Za ní se můžeme narovnat a stoupat k vyhlídce, ze které uvidíme Medvědy a Raněného sokola. Pouze upřesním, že se jedná o názvy skalních útvarůSmile.

Za dalším blokem skal se ocitneme na malém prostranství, na kterém nejvíce zaujme Mohyla smrti. Odtud to není daleko k Čertovu autu, přejít se dá i k Žábě. Nedaleký ukazatel upozorní na profil Zrádce.

Další cesta vede po okraji srubů s několika vyhlídkami, ze kterých jsou podobné výhledy, protože vyhlídky jsou blízko u sebe. Ta první bezejmenná je kousek od značené cesty, ty další jsou pojmenované a zajištěné zábradlím. Z vyhlídky u Cikánky spatříme Pěkov, Broumovskou vrchovinu a za ní Javoří hory.

Následující vyhlídka se jmenuje Krtičkova. Pod ní máme jako na dlani Kočičí skály s Dolním labyrintem, kterému dominuje Kočičí hrádek. Vpravo je vidět i osada Ostaš. Za Broumovskou vrchovinou se táhnou hraniční Javoří hory.

Skalní útvar před rozcestníkem u vstupu do Bludiště

Poslední vyhlídka se nachází na Frýdlantské skále v nadmořské výšce 701 metr, na samém vrchu Ostaše. Panorama je podobné jako z Krtičkovy vyhlídky, navíc vlevo můžeme vidět část Krkonoš s ještě v květnu sněhem pokrytou Sněžkou.

Z Frýdlentské vyhlídky nás čeká pozvolný sestup lesem k Výří bráně, za kterou je hlavní rozcestník. Cestou k Výří bráně mineme pískovcový balvan obestavěný malými pyramidami z kamínků. Ty zde staví malí i velcí turisté z pověry, aby se na tuto kouzelnou stolovou horu opět vrátili, nebo jen tak pro zábavu.

Od rozcestníku sestoupíme už jen k osadě Ostaš. Při dostatku času se nabízí projít ještě Dolní labyrint nebo si zvolit jiný program. O Dolním labyrintu napíšu někdy příště.

V chatové osadě Ostaš, přibližně sto metrů nad parkovištěm, je sezónní hospůdka. Od května do září je tu otevřený i kiosek s občerstvením. Posedět si můžete na venkovní terase nebo pod stromy. V chatkách je možné se i ubytovat.

Rozcestník před vstupem do Bludiště

Máme rádi skalní města a proplétání se mezi skalními útvary. Ostaš je hora, na kterou se rádi vracíme.

Jak již píšu ve druhém odstavci, do osady Ostaš se dá vyjet autem. Ukazatel v Pěkově vás navede. Parkoviště je zřejmě placené. Podle vyvěšeného ceníku činí parkovné pro osobní automobil 30 Kč na den (cenová úroveň 2015). V době naší návštěvy byla budka u příjezdu na parkoviště zavřená a výběrčí nepřítomen. Parkovali jsme zdarma. Vstupné do Horního i Dolního labyrintu se neplatí.

Poslední aktualizace: 15.10.2015
Autor: dupis

Žďár nad Metují

Příspěvky z okolí Ostaš – Horní labyrint

Obrázky z Broumovska - stolová hora Ostaš a skalní město
Vrch Ostaš leží mezi městy Police nad Metují a Teplice nad Metují. Jedná se o typickou stolovou horu s vrcholem v nadmořské výšce 700 metrů. Ostaš to není pouze jeden vrchol, ale zajímavé skalní městečko stojící s…
Pondělí: Ráno je z parkoviště pěkný pohled na níže se převalující mlhy. Nevelké skalní město Ostaš,plné divokých roklin, skalních útvarů a rozmetaných balvanů, kterým provádí modrá TZ se…
Tento památný strom roste na okraji osady Ostaš. Ale pokud se ze středu osady rozhlédnete, neuvidíte ho. V roce 2013 se jeho kmen zlomil asi metr nad zemí a spadl. Na místě byl ponechán…
Vyjeli jsme si do Broumovska, oblasti, kterou známe jen z povídání a z obrázků. Nyní to tady chceme trochu víc poznat. Tři výlety jsme si udělali v Broumovských stěnách. Samozřejmě nesmíme vynechat Ostaš a nedalek…
KAPLE SV. KŘÍŽE Nedlouho po krveprolití v roce 1421 byl na místě, kde popravili zrádce Holinku, postaven kříž. V roce 1484 zde byla zbudována kaple sv. Kříže,…
Vrch Ostaš leží mezi městy Police nad Metují a Teplice nad Metují. Jedná se o typickou stolovou horu s vrcholem v nadmořské výšce 700 metrů a také zajímavé skalní městečko stojící stranou okolních větších a známějších- Dole pod kopcem je parkoviště, kemp, občerstvení a také jedna kaple. Ta byla postavena v polovině 19. století a vysvěcena 8. září 1859. Před ní tady stál kamenný…
Miroslav Šmíd byl český horolezec i sólolezec, fotograf i filmař, spisovatel a také organizátor kulturních akcí spojených s horolezectvím. V roce 1981 založil Mezinárodní horolezecký filmový festival v Teplicích n…
Frýdlanstká skála - nejvyšší místo stolové hory Ostaš. Z vyhlídky se nabízí výhled nejen na spodní labyrint hory, ale i na Teplicko-adršpašské skály, Jestřebí hory, Javoří hory, Broumovské stěny a za dobrého počas…
Stolová hora Ostaš ( 701 m.n.m.) je výraznou dominantou krajiny v okolí města Police nad Metují. Místo je spojováno s řadou pověstí a mnohé skalní útvary podle nich přišly ke svým jménům.…
Stolová hora Ostaš
Vydáme se do Broumovského výběžku, přesněji do Police nad Metují, kde začneme svou cestu ke stolové hoře Ostaš, kde si přijdou na své přírodovědci, turisté, horolezci, obdivovatelé dalekých výhledů i milovníci tajemství. Z náměstí v Polici se vydáme po zeleně značené trase. Po pravé straně mineme areál kláštera, vlevo pak starou klášterní kovárnu, která dodnes funguje. Značka…
Skalní útvar pod stolovou horou Ostaš. Ve skalách leží ukryta 30 m dlouhá sluj Českých bratří, kde podle pověsti pronásledovaní evangelíci konali tajné bohoslužby - viz např. http://vinneto…
Turistický rozcestník, který se nachází při vstupu do skalního bludiště Ostaše, ukazuje turistům směr po modré značce. Cesta je značena jednosměrně, kdo však půjde k Frýdlantské skále za výhledy a vyhne se tak skalnímu bludišti může bez potíží jít proti doporučenému směru.
K Ostaši je možno se dostat jak pěšky tak i autem. Tato trasa je jednodušší, tedy autem. Ze silnice spojující Polici nad Metují a Broumov odbočíme v křižovatce u Pěkova a prudce vzhůru směřujeme k parkovišti pod chatovou oblastí. Déle již pěšky stoupáme po modré značce směrem ke skalnímu bludišti. Po „motanici“ v bludišti míjíme skalní útvary jako např. Mohyla smrti a Čertovo…
Stolová hora Ostaš je vyhledávaným turistickým cílem. Je však škoda navštívit jen skalní bludiště na vrcholu ( viz např. https://www.turistika.cz/trasy/ostas ), na jeho úbočí jsou další…
   Ráno se mi manželka přiznává, že má na nohou tak strašné otlaky, že dnes nemůže vůbec nikam jít a tak ji nechávám odpočívat a na dnešní výlet vyrážím sám. Napřed zkratkou okolo kempu lesem a přes lávku do města…
Stolová hora Ostaš, která je dominantou Policka, je vzdálena tři kilometry severozápadně od Police nad Metují. Vrchol dosahuje výšky 700 m. n. m. a okolní terén převyšuje až o 250 m.…
Ostaš je jedno z menších pískovcových skalních měst v blízkosti Police nad Metují, kde jsme byli ubytováni. Je to vlastně stolová hora s nejvyšším bodem 701 m n. m. V okolí jsou další velká …
Z obce Lachov u Teplice nad Metují na Stolovou horu Ostaš. Výšlap na stolovou horu Ostaš, prohlídka labyrintu na Ostaši, výhled na krásy okolí. Na Ostaši se nachází bufet, kde se lze občerstvit. Úžasný výhled na D…
6.5.2016   Po včerejší „zajížděcí“ túře bude na tento den připadat nejdelší a vyjde-li to správně možná i nejfotogeničtější výprava letošního zájezdu. Předem upozorňuji výletníky, že z dů…
V článku „Ostaš – Horní labyrint“ jsem krátce popsal tuto stolovou horu dominující krajině Policka. Ve vrcholových partiích Ostaše jsme prošli Bludiště, jak se Hornímu labyrintu také říká. V tomto článku nahlédn…
Tvoří skalní partii na severovýchodním svahu stolové hory Ostaš. Jsou tvořeny kvádrovými pískovci. Výška skalních věží zde dosahuje až 20 m. V severozápadní části Kočičích skal se nachází souvislejší…
Pramen velice chutné vody pod Stolovou horou Ostaš. Jedná se o první vodovod přivádějící vodu do obce Žďár nad Metují. Byl postaven po dohodě mezi představenstvem polického kláštera a žďárskými sedláky, kteří do výstavby investovali. Bylo položeno 1.143 trub nákladem 1.360 zlatých a dohodnut nájem polickým benediktýnům 5 zlatých ročně za používané pozemky. Vodovod byl vysvěcen 3.8.1856. Na prameni Samaritánky je kamenný …
Studánku Peregrínku najdete pár metrů od stejnojmenné cesty mezi údolím Klučanky a Ostašem (červená turistická značka). Jméno bývá často uváděno také jako Pelegrínka. Původně se tak nazývala…
Při  naší dovolené v Náchodě jsme se jeden den vypravili prozkoumat skalní svět Broumovských stěn. Ráno začínáme snídaní v nádražním bufetě v Náchodě, kam jdeme z kempu v Bělovsi 3 km. Autobusem…
Nalézá se nad Dědovem a pod stolovou horou Ostaš. Je to chladné údolí s množstvím vzácných a chráněných rostlin (lýkovec, bledule, devětsil, petrklíče). Proto je nejhezčí brzy na jaře. Údolí…
Studánka vyvěrá na severním úpatí Ostaše na okraji lesa. Má výbornou, pitnou a velice studenou vodu. Je krytá, ale není nijak označená. Její potůček se po pár metrech vlévá do Klučanky. Přístup: Po červené značce z Dědova pod Ostaš (trasy https://www.turistika.cz/trasy/z-police-nad-metuji-marsovskym-udolim-na-ostas, https://www.turistika.cz/trasy/skaly-z-police-nad-metuji-pres-ostas). Při výstupu z Dědova se jde…
Při cestě po krajině se nám nabízí spousty míst k výhledům a pokochání nad divy přírody. Jedno takové zajímavé místo se nachází nad obcí Pěkov, nad křižovatkou, kde se cesty dělí do tří směrů, k Ostaši, do Teplick…