Travel blog Jeseníky Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Šumperk
Šumperk leží na řece Desná u západního okraje oblasti Hrubý Jeseník, má přibližně 30 tis. obyvatel. První zmínka o městu je z roku 1281.
Tip:
  Tipy na výlet (281)
   Trasy Šumperk a okolí (302)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > In-line brusle   > Pěší trasy

Hrubý Jeseník
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Hrubý Jeseník

Návštěva Vlastivědného Muzea v Šumperku 2008

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

budova Vlastivědného Muzea
budova Vlastivědného Muzea  •  Fotografie (2)  • Foto: Franta

I když máme už polovinu měsíce listopadu a počasí k výletům zrovna moc nevybízí, nedokážeme už déle odolávat nešťastnému fňukání našich " toulavých" bot a vyrážíme na výlet. Tentokráte je to zase po delší době vlakem a naším prvním cílem se stává překrásné Město Šumperk.

K naší cestě využíváme levnou jízdenku SONE na osobní vlaky. Tím pádem nás v Přerově čeká půlhodinka čekání na další spoj, ale to vůbec nevadí - člověk má čas si v klidu vypít kávičku a navíc v trafice objevujeme DVD podle pohádek Jana Wericha - " Fimfárum 1" ... no nekupte to !!

v centru Šumperka

V Zábřehu máme hned přípoj a tak jsme v Šumperku už v 9.15. Od nádraží se přes hezký park i s "kašňou" - ( vše podbarveno nostalgickou náladou pochmurného podzimního dne ) - dostáváme k výstavné budově v empírovém slohu z pol.19.století. Toto stavení bylo v minulosti součástí velkostatku rodu Chiari - ( označuje se též názvem Pavlínin dvůr ) - a nyní je sídlem Vlastivědného Muzea.

Naštěstí mají otevřeno, kupujeme si lístky a hurá dovnitř na prohlídku !! Napřed nás čeká expozice s přehlídkou stavebních slohů památných budov na celém Šumpersku a je to dokonce i s promítáním.

Poté trochu udiveni dostáváme od správce Muzea každý krabičku, kterou si zavěšujeme i se sluchátky na krk a sami vystupujeme po schodišti do patra, kde je umístěna stálá výstava. Ze sluchátek nás už na schodech vítá líbezný ženský hlas - je to jakoby "duch" šlechtičny Paulíny Chiari. Její hlas nás v jednotlivých výstavních sálech a místnostech neupozorňuje jen na jednotlivé exponáty, ale dozvídáme se od jeho prvopočátku i historii Města Šumperku,jeho obyvatel a taky zajímavosti z okolí - a to vše je podbarveno dobovou hudbou !!!

Kromě exponátů s nábytkem a uměleckými řemesly v sálech obdivujeme také unikátní tkalcovskou dílnu s dokonalou figurínou člověka, seznamujeme se též s geologií a faunou a flórou Jeseníků. Kromě vycpaných zvířátek, pohybujících se po pevné zemi, tu mají také veliké akvárium s říčními rybami, které bychom v této horské oblasti viděli ...

Po prohlídce těchto nádherných exponátů zestupujeme opět dolů po schodišti, "duch" Pauly se s námi loučí a my celí rozesmátí odevzdáváme audiopříslušenství dolů v pokladně a loučíme se též ...

( Před odchodem se ještě dozvídáme informaci, že tento unikátní automatický audio průvodce se jmenuje Guide PORTTM, v našich zemích je - na rozdíl od vyspělejších států - jeho použití zde v Šumperku vůbec 1."vlaštovkou" u nás a to od jara letošního roku ( 2008 ) ! Od jiných audioprůvodců se tento systém vyznačuje plnou automatikou, nemusíte s ním nijak manipulovat a též vám umožňuje volný pohyb po všech prostorách Muzea s expozicí ...)

Byl to moc pěkný zážitek, ale protože nás už trošičku tlačí čas, tak honem na Hlavní třídu a procházka nádherným historickým centrem města. V Infocentru si kupujeme DVD o Králickém Sněžníku a pak už máme hrozný hlad a tak hledáme nějakou restauraci, přiměřenou našim peněženkám ...

Příjemné posezení a dobrý oběd si dáváme v poněkud zastrčené restauraci poblíž centra pod "Komínem". Že je oblíbeným místem zdejšího domorodého lidu, tak o tom svědčí fakt, že jsme si na nějaké volné místo u stolu museli chvilku počkat ...

Vlastivědné Muzeum je svou expozicí a navíc s použitím automatického průvodce nečekaně vynikajícím a příjemným zážitkem a vy byste toto místo rozhodně neměli při návštěvě Šumperka vynechat ...

Vstup na stálou expozici činil r.2008 rovných 40 kč, za prohlídku další výstavy byl příplatek 20 kč. Horší ale je, že ačkoliv je Muzeum ve všedních dnech přístupné každý den od 9.00 - 17.00 hodin, o sobotách je přístupné jen v čase od 9.00 - 13.00 hod a v neděli pro změnu zase od 13.00 - do 17.00, což je škoda a mělo by se s tím něco udělat ...

Poslední aktualizace: 19.12.2011
Autor: Franta

Šumperk

Příspěvky z okolí Návštěva Vlastivědného Muzea v Šumperku 2008

Park U Pekárny
O poctivosti, bezúplatnosti a mravní čistotě politiků všech stupňů v naší drahé vlasti myslím není třeba pochybovat. Snad jen občas ve velmi ojedinělých případech se setkáme, že vynesou rozhodnutí, která se zbytku…
Jak už to bývá, když je zima blbá v měsících, kdy má panovat, otravuje pak v měsících, kdy už máme jiné touhy, Občas se naštěstí nějaký ten teplejší den objeví a když to vyjde na víkend, je to ještě výhodnější. Pa…
Kdo v létě projížděl okrajem Vikýřovic, vlastně i přes Šumperk po hlavní silnici směrem do Jeseníků, mohl si všimnout stavebního ruchu, který na odbočce do Vikýřovic probíhal.  Zrovna probíhala rekonstrukce resp. …
Tento tip na výlet nabízí nedlouhou trasu, která může být velmi příjemnou turistickou variantou pro dny, kdy na „nějaké akce většího typu“ nevyjde počasí nebo nezbude čas. Celá trasa, která zasáhne katastry Šumper…
Šumperk - Hrad marnosti a pýchy aneb i Šumperk má svou vilu Tugendhat (Sieglova vila)
Soutěž 2 body
Titulek tohoto článku – jak se vzápětí přesvědčíte sami - opravdu nelže. Je všeobecně známo, že mnohá moravská města prostě mají své klenoty mezi „novodobými rodinnými domky“. Napříkad Brno tak má svou vilu Tugend…
Jakožto domácí nikam daleko, přesněji do Vikýřovic, na rozhraní se Šumperkem, kde může kolemjdoucí i jedoucí potkat již vcelku zavedené Muzeum Silnic. Přítomnost těsně procházející silnice I/11/44 (dvě prvotřídky v jednom tělese) usnadní i příjezd přespolních. Za dobu své krátké existence si museum již získalo řadu příznivců a pracovníci muzea pravidelně připravují různé výstavy…
Do Vikýřovic, muzea silnic. Už jsem o muzeu psal vícekrát, protože to nemáme ze Šumperka daleko, kousek od výpadovky na Rapotín (a dál Ostrava či Jeseník). V podstatě jsem si udělal po práci velmi skromnou vyjížďku na kole. Když se na webu objevila zpráva, že Muzeum silnic chystá na počátek léta dvě výstavy, z nichž jedna bude zcela stěžejní ani na okamžik jsem nepochyboval, že výprava…
Jeden z  Jarních prodloužených víkendů jsme strávili na Šumpersku. První den jsme si zajeli do Velkých Losin, kde jsme si prohlédli samozřejmě zámek, ale také lázeňský park a obec samotnou, které nás ale místy pře…
Tato trasa je více než výletem v pravém slova smyslu spíše příjemnou procházkou, vhodnou téměř pro všechny. Zvládnou ji totiž bez problémů senioři, rodiny s dětmi i rekonvalescenti na poobědové vycházce. Nejprve j…
Muzeum silnic ve Vikýřovicích u Šumperka je dnes již institucí zavedenou a známou. Současně zůstává expozicí unikátní a musím přiznat, že také velmi přitažlivou. A aby toho nebylo málo, také …
Informační centrum Šumperk se nachází se v centru města v budově divadla. Pozvánku do města Šumperka s aktuálními informacemi najdete v příspěvku: MĚSTO ŠUMPERK zve k návštěvě.  Kontakt: Informačn…
Šumperské vlastivědné muzeum dokáže čas od času připravit svým návštěvníkům výstavu, kterou by člověk očekával spíše ve městě podstatně větším a od instituce slavnější a lépe dotované. A že …
Úkolem tohoto tipu na výlet určitě není někoho přesvědčovat o tom, že rozhodující bitva jedné významné dějinné události 17. století proběhla poblíž – kdysi slavné – turistické chaty u poutního areálu v pohoří Hrub…
Je až s podivem, jak občas dokáže být člověk slepý, zapomnětlivý a nespravedlivý. Platí to i o zvláštním pohledu na některé části města, jeho ulice a domy. Například severomoravské okresní město Šumperk je znám…
Legiovlak se stává na celém území bývalého Československa stále oblíbenější atrakcí, takže domorodé jistě potěšilo, že zavítal konečně také do Šumperka, považovaného za bránu Jeseníků. Koneckonců i odsud mnozí …
Možná můj příspěvek bude vypadat jako ono tradiční nošení dříví do lesa. Na Šumperk a okolí tu na Turistice máme místní specialisty, kteří se již notně snažili a popsali už snad všechno.  Je…
Šumperk není jen vstupní bránou do – snad nejkrásnějších našich hor – Jeseníků, ale také místem, kde se konají pravidelně celorepublikově známé a uznávané kulturní akce. Tou jednou je podzimní hud…
Ve čtvrtek 5. března 2015 byla v Galerii Šumperska slavnostní vernisáží zahájena další výstava Vlastivědného muzea v Šumperku. Jmenuje se „Šperkovnice šumperského muzea“ a již z názvu je tedy zřejmé, jakým „užitným“ předmětům je tato exp…
Více než dva roky tu šumperáci museli vydržet na suchu, tedy přesněji řečeno ti, kteří holdují celoroční možnosti plavání, tedy v létě i zimě. No, ono to nebylo tak horké, poměrně v snadné dojezdové vzdálenosti pro ty zimní plavce je termální koupaliště ve Velkých Losinách, i když tam je to spíš na takové rachtání. Plavci si to víc užijí v Sobotíně a i takový Zábřeh není zas tak daleko. Nicméně po celkové rekonstrukci se od 1…
V úterý 10. prosince zahájilo šumperské Vlastivědné muzeum slavnostní vernisáží v Hollarově galerii další letošní zajímavou a originální výstavu. A tentokrát se jednalo opravdu o expozici, která - ač nevelká – pro…
Je to vlastně takové věčné deja vu. Návštěvy zajímavých výstav šumperského Vlastivědného muzea totiž doporučuji v tipech na výlet relativně často … a vždycky rád. Pokud laskavý čtenář…
Šumperk leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od města Olomouc. Město se rozkládá u západního okraje Hrubého Jeseníku a na pravém břehu řeky Desná. Šumperk je označován jako vstupní…
Již nějaký týden inzeruje web města a sdružení cestovního ruchu Jeseníky vznik nového prohlídkového okruhu Městem Šumperkem, Po stopách malé Vídně. A protože počasí mě nijak nelákalo do h…
Pro název tohoto článku jsem si vypůjčil jména dvou dlouhodobých výstav, které svým návštěvníkům připravilo šumperské Vlastivědné muzeum a které jsme navštívili již začátkem července. Přesto se stále jedná o článek…
Všichni je známe, mnozí je nenávidíme, a přesto jsme nuceni do nuch občas vstoupit. Monumentální katedrály dnešní doby, nacházející se většinou na okrajích měst všech velikostí. Obchodní zóny, nákupní centra … zkr…
Jedno z šumperských náměstí nese jméno prvního československého prezidenta, Tomáše Garigue Masaryka. Jakožto pravé náměstí musí mít nějakou ozdobu, má ji i toto náměstí v podobě sochy Pozdrav jara (nebo Jarní pozdrav). Jedná se o kovovou sochu Na Kamenném podstavci, který pokračuje malou zídkou. Autorem sochy má být Jiří Jílek (1925-81). Původně pražský rodák se usadil v nedalekém Sobotíně a dá se říci, že v Jeseníkách našel…
Šumperský kotel je dalším místem tohoto okresního města v podhůří Jeseníků, které se – pomalu, ale jistě – stává zapomínanou legendou (královna Mab by mohla vyprávět). „Kotel“ je místem, na kterém se určitě neblaze podepsala neschopnost (nebo všehoschopnost) šumperské radnice, a jehož současný stav je Pyrhovým vítězstvím několika místních zelených politiků, kteří již dávno…
Hlavní vchod do areálu a parkoviště do Zemědělského skanzenu se nachází v ulici U Splavu.  Skanzen se nachází v Rapotíně mezi Šumperkem a Velkými Losinami. ZEMĚDĚLSKÝ SKANZEN "U Havlíčků" Rapotín, se skládá ze Skanzenu, Veteran muzea, Zooparku a Dětského zábavního koutku. SKANZEN MUZEUM obsahuje expozici od 17. do 20. století všeho druhu a provedení od dětských kočátků, aut,…
Kdysi výstavní zdravotnické zařízení, pocházející z konce 19. století, s anglickým parkem a sochařskou výzdobou, dnes odporný hnisající vřed na tváří jinak krásného okresního města v podhůří Jeseníků. Hydroterapeu…