Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Šumperk

Ave Maria - Příběh nejslavnější ženy (VM Šumperk)

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Galerie Šumperska
Galerie Šumperska  •  Fotografie (36)  • Foto: markyz63

Šumperské vlastivědné muzeum dokáže čas od času připravit svým návštěvníkům výstavu, kterou by člověk očekával spíše ve městě podstatně větším a od instituce slavnější a lépe dotované. A že se to v Šumperku daří relativně často, je pro obyvatele tohoto města v podhůří Jeseníků i jeho okolí jen a jen dobře. Je přitom zajímavé – i když celkem pochopitelné – že se většinou jedná o výstavu se sakrální tématikou. Stačí připomenout úspěšný triptych „Církevní umění na Šumperku, Zábřežsku a Mohelnicku“ a krásný „Vánoční příběh“ nebo „světskou“ Erotiku, unikátní výstavu flašinetů či expozici prací z dílny šumperské Kanaďanky Ley Vivot a grafiku Václava Hollara. Výstava, která byla slavnostní vernisáží otevřena ve čtvrtek 23. října je plně „zasvěcena“ Panně Marii. A hned na úvod mohu konstatovat, že se opět povedla. Proto ji také doporučuji jako tip na ideální výlet v období podzimních plískanic, prvních mrazíků i zimních chumelenic či holomrazů. Výstavu Ave Maria totiž můžete v Galerii Šumperska navštívit až do 1. února roku 2015.

Foto: markyz63

Plánovaný začátek výstavy byl sice o 168 hodin opožděn, ale čekání se vyplatilo. Výstavu z děl s mariánskou tématikou, pocházejících převážně ze severomoravského regionu, můžeme bez uzardění označit za unikátní. Navíc se zde dozvíte množství zajímavých informací o proměnách zobrazování Panny Marie ve výtvarném umění různých historických epoch a stylů. Výstava je totiž řazena chronologicky; začíná gotickou Madonou z II. poloviny 14. století, zapůjčenou z muzea Bojkovska (letos jsem tedy měl – zřejmě jako jeden z mála zúčastněných - tu čest ji vidět již podruhé – viz. http://www.turistika.cz/mista/bojkovice-muzeum-bojkovska-a-jeho-expozice), a končí supermoderním podáním domácího sochaře Antonína Suchana. Výstava vás seznámí i s ikonografií Panny Marie a také vás pak už nezaskočí rozdíly mezi označením Madona (Panna Marie s dítětem), Assumpta (Nanebevzatá, stojící na půlměsíci), Immaculata (Neposkvrněná, na zeměkouli) nebo Mater Dolorosa (Truchlící).

Výstava potěší nejen příznivce sochařství a řezbářství, ale najdete zde také klasické obrazy nebo obrázky na skle. Madona je zde zachycena jako mladá dívka i jako zralá žena, držící v náručí svého mrtvého syna. Během výstavy mě přepadla kacířská myšlenka na téma „proč si Bůh vybral právě ji, když pak musela rodit jako – v lepším případě – čtrnáctiletá dívenka“, ale pro jistotu jsem to s nikým moc nerozebíral. Raději snad tedy uvedu, že vernisáž zahájila ředitelka Muzea Šumperk – symbolicky Marie – Gronychová (a shodli jsme se na tom, že jí to slušelo) a pěvci i pěvkyně (kolik tam bylo Marušek, netuším) ze souboru Schola od sv. Jana Křtitele. Úvod pěkný a důstojný.

Foto: markyz63

A pak už se většina účastníků tradičně vrhla na jednohubky, nápoje a jiné drobné pohoštění … a já dostal konečně více prostoru k pořizování fotodokumentace (když se dojedlo a dopilo, bylo to ještě lepší …). Přitom jsem stihl podebatovat s různými kamarády a kamarádkami, z nichž mnohé jsem dlouho neviděl. Martina se držela raději stranou ode mě, abych ji nenutil přidržovat mi tašku na foťák nebo skleničku bílého, ale jak jsem si stačil všimnout, debatovala také.

Nyní bych rád zmínil alespoň nejzajímavější exponáty, z nichž některé byly na výstavě tohoto typu prezentovány vůbec poprvé. A nebude se mi vybírat vůbec jednoduše. A teď nenarážím vůbec na fakt, že podle některých odborníků bylo všeobecné uctívání Panny Marie umocňováno tím, že byla vždy zobrazována jako velice krásná a jemná žena. Při vší úctě k tomuto názoru jsem ji ale již několikrát viděl ztvárněnou také nehezky, lascivně a nebál bych se říct, že někteří umělci vytvořili přímo obraz strašidla. Však ani zde se některé „podobenky“ příliš nepovedly. Předchozími slovy jsem ale v žádném případě nechtěl nijak snížit Maruščinu vážnost i krásu v očích veřejnosti. Na to ji mám sám v přílišné úctě … a navíc jsem ji viděl párkrát krásnou tak, že se až tajil dech. Znalci pochopí a koneckonců je to – jak praví klasik – věcí výběru každého soudruha, že ano ….

A teď už slíbený výčet exponátů, které mě něčím zaujaly. Uvádím je bez časové posloupnosti i bez jakýchkoliv zjevných i utajených souvislostí. Uvedu a doporučím Zahnerovy sochy Panny Marie a Archanděla Gabriela (Šumperk, I. polovina 18. století), obraz sv. Rodiny neznámého autora ze zábřežského muzea (18. stol.), Pietu s andělem smrti (Staré Město, I. polov. 18. stol.), Assumptu (Jánský vrch, 1661), Pannu Marii (Muzeum Jesenicka, 16. až 17. stol.), obraz Svatá konverzace se sv. Šebastiánem a sv. Rochem (ve Veroneseho stylu, 1575-1577, zámek Velké Losiny), Assumptu z Veleboře (kaple v Klopině, 1601), Madonu z Branné (1520), poprvé vystavované Svaté příbuzenstvo Kristovo (Sobotín, Pernštejn, 1512), Assumptu z Tatenice (1510–1520), zlacenou Madonu z Bohdíkova (II. polov. 14. stol.), Zábřežskou Madonu (jeden ze symbolů VM Šumperk, 15. stol.), Madonu z Kozího Hrádku (15. stol.), Altottinskou Madonu (Bavorsko, Velké Losiny, 15. stol.), Madonu z Klášterce zvanou Bojkovická Madona (70. léta 14. století), grafický list Uctívání Panny Marie (Albrecht Durer, Zábřeh, 1501 nebo 1502), obrázky obrazů na skle s námětem Panny Marie (18. a 19. stol.), Pietu (Šumperk, 19. stol.), Madonu (Rychvald, 18. stol.), Pietu z tzv. Čarodějnického sloupku (Šumperk, konec 17. stol.), terakotovou Madonu (Velké Losiny, 19. stol.), Pietu (Maršíkov, 18. stol.), obraz Panna Marie s Ježíškem a sv. Janem Křtitelem (Franz Helwig, Branná, 1718), Kojící Madonu (Jaroslava Eschlerová, Olomouc, 21. stol.), Matku s dítětem (Gustav Jekel, Šumperk, 40. léta 20. stol.), obraz Madona (Maria Schoffmann, Vídeň, 1920) a novodobé Madony (Dagmar Koverdynská, Nový Malín, 2004 nebo Antonín Suchan, Šumperk, 21. stol.). Stačí, ne?

Celkově se dá říct, že cenné sbírkové předměty Vlastivědného muzea v Šumperku doplňují zápůjčky z jednotlivých farností, Národního památkového ústavu a dalších muzeí. Výstava v Galerii Šumperska potrvá – jak již bylo uvedeno výše - až do 1. února příštího roku. Zaměřuje se na proměny vnímání a zobrazování Panny Marie od období gotiky až po současnost. Pokud ji budete chtít navštívit, bude vás to stát pouhých 30,- Kč. Děti, studenti, senioři a ZTP zaplatí polovinu.

Poslední aktualizace: 25.10.2014
Autor příspěvku: markyz63
Ave Maria - Příběh nejslavnější ženy (VM Šumperk) - Služby, informace
Ave Maria - Příběh nejslavnější ženy (VM Šumperk) na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené

Příspěvky v okolí Ave Maria - Příběh nejslavnější ženy (VM Šumperk)

Vzhledem k rychle se  blížícímu času adventnímu připravilo vedení šumperského vlastivědného muzea a jeho zaměstnanci stylovou výstavu nazvanou „Řezbářské betlémy“. Výstava byla zahájena slav…
Kdy a kde letos přesně začaly Vánoce, není sice až tak úplně jasné, ale v severomoravském Šumperku odstartovaly tyto svátky určitě 16. listopadu v 17,00 hodin. A strhly s sebou takřka celou Evropu. Ted…
Budova někdejšího německého gymnasia patří k nejvýstavnějším i největším budovám severomoravského okresního města Šumperk, jedné ze vstupních bran do Jeseníků. Monumentální neoklasicistní stavba byla postaven…
V úterý 10. prosince zahájilo šumperské Vlastivědné muzeum slavnostní vernisáží v Hollarově galerii další letošní zajímavou a originální výstavu. A tentokrát se jednalo opravdu o expozici, která - ač nev…
Do Vlastivědného muzea v okresním městě Šumperk, Olomoucký kraj od vlakového nebo autobusového nádraží je to rovnou za nosem do centra kolem parčíku u Domu kultury. Pokud jedete autem, lze…
Že někdy drobná umělecká díla jsou mezi prostým lidem oblíbenější než gigantické výtvory skvěle dokazuje relativně nenápadná, ovšem dobře umístěná socha sovy v sadech 1. máje v Šumperku. Před budovou zdejšího Vlastivědného muzea již více než 50 let pozoruje děj kolem soška akademického sochaře Rudolfa Chorého. Dílo vzniklo v roce 1958 a je to jedna z jeho prvních realizací po…
Cestou křížů není tentokrát myšlena žádná křížová cesta v okolí okresního města, ležícího v podhůří Jeseníků, ani atrakce typu Čarovný les, ale další ze zajímavých výstav, nabízených šumperským Vlas…
Obrázky Kamila Lhotáka provázely mnohé z nás od raného dětství. Aby ne, když se tento malíř, grafik, ilustrátor a zejména člověk, který v sobě nesl stigma nechtěného a fyzicky postiženého dítěte, rád zam…
Šumperk není jen vstupní bránou do – snad nejkrásnějších našich hor – Jeseníků, ale také místem, kde se konají pravidelně celorepublikově známé a uznávané kulturní akce. Tou jednou je podzimní hud…
Je to vlastně takové věčné deja vu. Návštěvy zajímavých výstav šumperského Vlastivědného muzea totiž doporučuji v tipech na výlet relativně často … a vždycky rád. Pokud laskavý čtenář…
Šumperk leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od města Olomouc. Město se rozkládá u západního okraje Hrubého Jeseníku a na pravém břehu řeky Desná. Šumperk je označován jako vstupní…
Ve čtvrtek 14.2.2013 byla ve Výstavní síni vernisáží slavnostně zahájena další zajímavá výstava Vlastivědného muzea v Šumperku.  Cílem této výstavy - s názvem Tajemství grafiky - je seznámit návštěvníky VM s různými úhly pohledu na tento – beze sporu velmi zajímavý – druh výtvarného umění. Šumperští mohou přijít i pěšky, přespolní mají nedaleko muzea dostatek parkovací…
Pro název tohoto článku jsem si vypůjčil jména dvou dlouhodobých výstav, které svým návštěvníkům připravilo šumperské Vlastivědné muzeum a které jsme navštívili již začátkem července. Přesto se stále jedná o článek…
Snad každý skutečný pivař zná vyhlášené hanušovické "ryzí pivo z hor", které se dnes prodává převážně pod označením Holba. Ale již v dávných dobách, kdy ještě o půlnoci na spořitelně svítila rudá hvězda temně…
Bedekery a průvodce světových nakladatelů, ale i renomované turistické weby se většinou o takových podnicích zmiňují jen okrajově či zřídka, nebo se nezmiňují vůbec. Přitom vlastně tyto podniky daleko více vypovíd…
Titulek tohoto článku – jak se vzápětí přesvědčíte sami - opravdu nelže. Je všeobecně známo, že mnohá moravská města prostě mají své klenoty mezi „novodobými rodinnými domky“. Napříkad Brno tak má svou vilu Tugend…
První zmínka o divadelní produkci v Šumperku je z období let 1628-69, kdy šumperští měšťané inscenovali při příležitosti Velikonoc Pašijové hry. V průběhu 18. století do města určitě zavítali i kočovné divadelní společnosti. (Kdo si vzpomene, v F.L. Věkovi je zmínka o tom, jak se Václav Thám vracel až ze Šumperka, s tím že tam moc nepochodil). V dominikánském klášteře po jeho zrušení vznikla ochotnická společnost, která ovšem…
S plnými žaludky jsme opustili Postřelmov a vyrazili do poslední etapy sobotní výpravy za památkami Zábřežska a Šumperka, zpřístupněnými v rámci Dnů evropského kulturního dědictví…
Syn Marie Terezie a Františka Lotrinského, císař Josef II. Patřil po své smrti (1790) k nejoblíbenějším panovníkům, kteří trůnili nad středoevropským prostorem. Reformy, které prosadil…
Je až s podivem, že přes množství článků, které jsem již o slavných šumperských vilách pro Turistiku.cz napsal, na tento objekt jsem doposud zapomínal. Přitom se jedná o krásnou budovu, umístěnou v parčí…
Již nějaký týden inzeruje web města a sdružení cestovního ruchu Jeseníky vznik nového prohlídkového okruhu Městem Šumperkem, Po stopách malé Vídně. A protože počasí mě nijak nelákalo do h…
Na rohu ulic Kozinova a Husitská stojí nepřehlédnutelný dům, který je další z významných šumperských staveb, spojených s rakouskou podnikatelskou rodinou  Oberleithnerů. I když majitel této impozant…
   Návštěvník Šumperku, který se do tohoto krásného města dopraví vlakem, může shlédnout jeho první barokní památku už při průchodu nádražím. Je jí členitá budova nádražní stanice, která od své rekonstru…
Sedmadvacetitisícové okresní Město Šumperk, ležící v podhůří Jeseníků, rozhodně netrpí nedostatkem zeleně. Může se pochlubit také několika městskými parky a jedním z nich je Schillerův park, založen…
Zastávka vlaku. Zde nebo v nejbližším okolí jsou k dispozici tyto služby:vnitrostátní pokladní přepážkamezinárodní pokladní přepážkačtečka in-karetvýdej in-karetplatba platební kartouplatba v e…
Klášterní kostel Zvěstování Panny Marie je dnes prezentován jako jedna z nejvýznamnějších šumperských památek. Nejstarší část kostela pochází z gotické doby, z první třetiny 14. století…
Město Šumperk bylo založeno v druhé polovině 13. století německými kolonizátory ze sousedního Slezska jako psrávní centrum oblasti težby cenných kovů, ale záhy se hospodářský vývoj obrátil k řemeslům, zejména na textilní výrobu. Mezi nejvýznamější mezníky v dějinách města můžeme považovat sjezd moravských a slezských stavů v r. 1490, povýšení Šumperka na královské komorní město v r. 1562 a čarodějnické procesy z let 1678-9…
Na počátku 20. století si tehdejší šumperští radní usmysleli, že Stará radnice, jež měla gotické jádro a četné renesanční, barokní i klasicistní přestavby, není už tolik reprezentativní, jak by si přáli a rozhodli se, že postaví radniční budovu novou a takovou, která by více vyjadřovala německý styl. V r. 1907 byl ustanoven výbor pro výstavbu nové radnice, který předložil po několika jednáních požadavky na parametry nové…
Historické a průmyslové město v podhůří Jeseníků, s řadou památek, spjaté s rodem moravských Žerotínů, téměř vylidněné za čarodějnických procesů v blízkých Velkých Losinách.
Nejvyšší a nejnavštěvovanější vrchol Moravy určitě upoutá svou výškou (1492 m) a možnostmi vyžití, hlavně sportovními. Poskytuje podmínky pro pěší turistiku, sjezdové a běžecké lyžovaní. Z vrcholu je výhled na Rychlebské hory, kralický sněžník a další. Výstup na vrchol je velmi jednoduchý, vede na něj asfaltová cesta. Výstup můžete zahájit např. na Ovčárně, kde vás doveze autobus, a nebo na Hvězdě u Karlovy Studánky, pokud…