Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Sobotka

Město Sobotka a zámek Humprecht.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Výběr dnešního výletu byl dlouho na vážkách. Rozhodovali jsme se mezi přírodou a městem. Nakonec jsme si zvolili návštěvu Sobotky a nedalekého zámku Humprechtu a vlastně se oba návrhy propojily. Z Jičína jedeme po silnici první třídy č. 16 směrem k západu. Oproti našim krouceným silnicím na Šumavě se tahle snad stavěla podle pravítka. Před městem sjíždíme z okruhu a po několika minutách nás vítá parkoviště na náměstí Míru. Město bylo původně trhovou vsí a poprvé je o něm zmínka v roce1287. Městem se ves stala až v roce 1498 a byla opevněna. Ani Sobotce se nevyhnuly požáry, ty největší byly dva, a to v roce 1710 a 1825. Dnes tady žije okolo 2400 obyvatel a od roku 1990 je městskou památkovou zónou. Tak ještě se protáhnout a můžeme jít poznávat město, bránu jižní části Českého ráje.

Náměstí je poměrně malé, ale tak nějak rozkošné. Jižní a východní strana mají podloubí, které je z části i na západní straně a na severní chybí. Dominantní budovou je radnice ze 16. století. Barokní a empírové úpravy jí na kráse neubraly. V této řadě je i Šrámkův dům s pamětní deskou tohoto básníka. Je tu i městské informační centrum, kam jsme také zavítali. Bohatší o nějaké informace jsme začali s prohlídkou města. Barokní sousoší Panny Marie ve středu náměstí je z let 1742 až 46, práce je to nádherná. Opodál je kašna z roku 1847. Procházíme podloubím a objevujeme zajímavý pohled na zámek Humprecht. Další zastávkou je Malé náměstí s budovou děkanství. Ta je původně renesanční a barokní štíty ji přibyly kolem roku 1700. Na řadu přichází kostel sv. Máří Magdaleny. Z daleka viditelná rozměrná stavba by výrazně přispěla na kráse i větším městům. Kostel byl postaven mezi roky 1590 až 96 v gotickém slohu. Vnitřní vybavení je barokní. Stavbu poznamenalo zbourání kaple na začátku 18. století a snížení věže v roce 1828. Další ranou byl rok 1885, kdy se zřítila kostelní klenba.

Před kostelem je barokní socha Krista. Ve městě je také více jak 20 roubených domů a ty jsou skutečně jedinečné. Touláme se uličkami města a krásné domečky na nás vykukují ze všech stran. Stavěly se na přelomu 18. a 19. století, jsou většinou přízemní, ale najdou se i patrové.

Městečko jsme si prošli a Turnovskou ulicí opouštíme náměstí. Silnice klesá na dno údolí a stoupá ke hřbitovu. Pohledy na město i zámek jsou odtud velmi hezké. U hřbitova odbočujeme vlevo a stezkou kolem hřbitovní zdi jdeme k jihu. Při okraji lesa začíná stoupání k zámku. Les v okolí je listnatý a kdysi tady byla obora. Na vrcholu stála původně tvrz, kterou mezi roky 1666 až 72 nahradil lovecký zámek. Ten byl postaven na elipsovitém půdorysu pro majitele panství Humprechta Jana Černína z Chudenic. Původní objekt v roce 1678 vyhořel a další tři roky byl opravován. Zároveň byl zvýšen o dvě patra. Zámek údajně připomíná cařihradskou Galatskou věž. Střed stavby tvoří 16 metrů vysoký sál, ve kterém má své slovo ozvěna, která je slyšet až 8 sekund. V zámku je knihovna, obrazárna s portréty Černínů, hodovní síň a další místnosti. Zachovala se i černá kuchyně s původním topeništěm. Ke vchodu zámku vede dlouhé schodiště. Zámek je možné celý obejít a jistě to stojí za trochu námahy. Člověk se ani nediví, že se zámek stal tématem mnoha básní. Od zámku sestupujeme druhou stranou k aleji, která vede k zámku od města. A opět uličky a domečky a mezi nimi socha sv. Jana z Nepomuku a to v méně obvyklém provedení. Na náměstí vcházíme Boleslavskou ulicí a je čas uspokojit i žaludek.

Na doporučení paní z informačního centra jdeme do hospody Stará pošta. Budova je jak hezká zvenčí tak i zevnitř. Navíc obsluha byla vzorná, jídlo velmi chutné a pivko dobré. Člověk se rozsedí a kdyby nemusel dál, hezky by se tady sedělo. Ale večeře i postýlka nás čekaly v hotelu Filip v Rybníčku, nedaleko Jičína.

I když to z počátku bylo trochu rozpačité, tak již první kroky městečkem byly zajímavé. Sobotka je kouzelné městečko a bonus v podobě zámku Humprechtu je takovou třešničkou na dortu. Navíc nám přálo i počasí a netlačil nás čas. Prostě jsme prožili krásný den a moc se nám tady líbilo.

Spočítat se to dá těžko, ale odhadem jsme ušli tak 4 kilometry. Převýšení není velké a cestou je stále na co dívat. Úsměv vyloudil i svérázný nápis na plotě a také zvědavá kočka v okénku starého domku. Ve městě mají i muzeum a zajímavostí jistě je, že v budově bývalé solnice za radnicí z roku 1778 bylo v roce 1851 otevřeno jedno z prvních divadel na českém venkově. Ve městě se narodil i básník Václav Šolc ( 1838 – 1871). Na něco jsem určitě zapomněl, ale všechno se prostě zvládnout nedá. Sobotka a její okolí jsou na mapě KČT č. 19 Český ráj.

Poslední aktualizace: 09.05.2015
Autor příspěvku: Bohumir
Město Sobotka a zámek Humprecht. - Služby, informace
Město Sobotka a zámek Humprecht. na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené

Příspěvky v okolí Město Sobotka a zámek Humprecht.

Při výletu do českého ráje bychom neměli opomenou zastavit v jihozápadní bráně Českého ráje, v Sobotce. První historická zmínka o Sobotce pochází z roku 1322. Historickým centrem Sobotky je náměstí …
Městská památková zóna na jižním okraji CHKO Český ráj, rodiště básníka Fráni Šrámka.
Městské informační centrum v Sobotce, kde návštěvník získá veškeré inromace o městě a okolí, se nachází na Náměstí míru v přízemí muzea Fráni Šrámka. Je zde možno získat i turistickou známku č. 660 - Sobotka-Český…
Turistický rozcestník, který se nachází na náměstí Míru v Sobotce, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po zelené značce ve směru Libáň, Markvartice, Spyšova - Stéblovice, Dolní Mlýn, Svitačka, Ktová, Rovensko pod Troskami a po značce žluté ve směru U koupaliště, pod Humprechtem - Střehom, Plakánek, Kost, Libošovice.
Sobotka,  jedna ze vstupních bran do Českého ráje, je dvouapůltisícové Městečko v Králověhradeckém kraji,  První písemné zmínky o Sobotce pocházejí z roku  1322 a  její historické jádro je dnes městskou památkovou zónou. Město svým návštěvníkům nabízí velké množství zajímavých historických památek a jednou z těch „top“ je nezpochybnitelně zdější kostel sv. Maří Magdalény. Tento pozdně …
Unikátní oválná stavba nedaleko Sobotky.
U města Sobotka se nachází  barokní lovecký zámeček Humprecht. Zastavujeme na parkovišti u hlavní silnice a po 400 m pěšinkou okolo hřbitova stojíme u další dominanty Českého ráje. Pokud jste pěší turista tak…
Raně barokní zámek Humprecht stojí na zalesněném čedičovém vrchu (340 m) v těšném sousedství města Sobotky v Královéhradeckém kraji. Zámek Humprecht patří k nejvýznamnějším a nejmalebnějším…
Lovecký zámek Humprecht byl často opěvován básníky, jméno dostal po svém zakladateli hraběti Janu Humprechtu Černínovi z Chudenic, který patřil k nejbohatším příslušníkům české pobělohorské šlechty. Zámek nechal vybudovat roku 1667 pražským architektem Carlem Luragem. Hrabě jezdil na zámek s chotí a dvěma syny a v oboře pořádal hony na jeleny a daňky. …
Z návštěvy hradu Kost, jsme jaksi omylem zabloudili k loveckému zámečku Humprecht. Je to malý zámeček právě nedaleko Kosti pojmenovaný po svém zakladateli Janu Humprechtovi. Dostanete se na něj autem i pěšky. Je m…
Název této malebné obce někomu moc neřekne… ale filmy jako Přijela k nám pouť, nebo Jak dostat tatínka do polepšovny a Jára Cimrman ležící spící, jsou již všeobecně známy. Současná dřevěná zástavba,…
Vesnička Vesec, součást obce Libošovice (samostatnou obcí byl Vesec až do roku 1964), je Takovými malými Holašovicemi. Nezaujala sice tvůrce seznamu památek UNESCO, ale vesnickou památkovou rezervací byla vyhlášen…
Představovat hrad Kost je zřejmě nošení dříví do lesa, ale i tak tedy trošek toho dříví do lesa doneseme…  Míříme cca 4 km severozápadně od Sobotky, k jednomu z našich nejzachovalejších gotických hr…
Skvěle zachovaný rozsáhlý gotický hrad ukrytý v lesích severozápadně od Sobotky.
Cílem dnešního výletu není nic menšího než jedno z nejkrásnějších skalních měst, které se nachází v České Republice. Jedná se o Prachovské skály ležící na severozápad od Jičína. Za nejvýhodnější výchozí místo pov…
Romantická zřícenina, symbol Českého ráje.
Trosky - jednoznačně nejvýraznější dominanta Českého ráje, která se nachází cca v polovině cesty mezi Jičínem a Turnovem. V letech 1380-90 byl Čeňkem z Vartenberka mezi dvěma čedičovými vrcholky postaven hrad s vě…
Hrad Trosky se nachází v oblasti Českého ráje na severovýchodním okraji Středních Čech. Autem Od Prahy je nejlepší spojení po dálnici E65 směrem na Mladou Boleslav a Liberec. Odbočit je třeba na 71. kil…
Kam a jak jedeme Naším cílem je jednoznačně největší dominanta Českého ráje - Trosky, které se nachází cca v polovině cesty mezi Jičínem a Turnovem. Za čím jedeme  Jdeme za poznáním impozantní zříceni…
Na území Českého ráje byla roku 1955 vyhlášena první chráněná krajinná oblast u nás o rozloze 95 čtverečních kilometrů. Hranice CHKO dnes prochází od obce Kyselov podél silnice Turnov - Jičín až k obci Ktová, kd…
Přírodní rezervace vyhlášena v roce 1933. Skalní město vzniklo usazením pískovců a slínovců na dně druhohorního moře a stalo se tak součástí českého křídového masívu. V okolí je prehistorické naleziště, svědčící o osídlení v 10. až 7. stol. př.n.l. Rezervací vede mnoho turisticky značených cest vedoucích roklemi, obklopenými pískovcovými stěnami a Krásnými vyhlídkami.…
Název místa Vyhlídka Českého ráje vypovída za vše... prostě nádhera. Z vyhlídky se nabízí výhledy na celý amfiteátr skal, Prachovskou jehlu, Madonu, skály Plecháče. V dálce jsou vidět Trosky, Vyskeř, Mužský, ale i Ještěd a při velmi dobré viditelnosti (jako na foto) Ralsko, Bezděz, České Středohoří a Lužické hory. K Vyhlídce Českého ráje nás dovede odbočka…
Nejznámější skalní město Českého ráje.
Romantický zámek Hrubá Skála se nalézá na okraji Hruboskalského skalního města uprostřed lesů na zalesněné skalní plošině nad obcí Hrubá Skála na Semilsku v Libereckém kraji. Historie zámku sahá do období kolem roku 1350, kdy zde Hynek z Valdštejna, postavil na mohutných pískovcových skalách, hrad Skála. S přestavbou původního hradu do podoby zámku započali Smiřičtí…
Hruboskalsko jsou pískovcové skalní věže, které najdeme v severovýchodní části chráněné krajinné oblasti Český ráj, jihovýchodním směrem od města Turnov. Tyto skalní útvary se zvedají nedaleko lázeňského městečk…
Dětenice - obec cca 15 km jihozápadně od Jičína a jihovýchodně od Mladé Boleslavi. První zmínka o vsi pochází již z roku 1052. Obci dominuje barokní zámek, který byl přestavěn z renesanční tvrze v letech 1762-65…
Zřícenina hradu Valečov se nachází na Zlaté stezce Českého ráje východně od Mnichova Hradiště. Historie hradu spadá do počátku 14. století, prvně je písemně zmiňován v letech 1316-18. Valečov je přístupný v květ…
Zbytky skalního hradu Drábské světničky, které dnes tvoří malebný labyrint, se nacházejí na okraji rozsáhlé pískovcové plošiny Mužský nad osadou Dneboh východně od Mnichova Hradiště. Drábské světničky jsou jedním …
Valdická brána - dominanta Valdštejnova náměstí v Jičíně. Je jedinou ze tří dochovaných bran, které byly součástí původních městských zděných hradeb (pozn. redakce: součástí opevnění města). Do dnes známé podoby byla Valdická brána dostavěna kolem roku 1568 (pozn. redakce: na příkaz šlechtického rodu Trčků z Lípy, ale jak dokládají kusy zdiva…
Vrchol kopce Ještěd ( 1012 m.n.m.) je nepřehlédnutelnou dominantou Severních Čech. Přes vrchol kopce v minulosti vedla nejedna obchodní stezka. Ještěd rovněž tvořil hranici mezi Čechy a Německem. První označení …